همان طور که می دانید در صنعت رمزارزها نیز مانند دیگر کسب و کارها، ممکن است اعمال غیر قانونی صورت گیرد. طبق بررسی های انجام شده توسط کارشناسان ما همواره بر آمار سوء استفاده از روایط و فعالیت های بین مرزی، سازمانی و…اضافه می شود. افراد زیادی سعی بر این دارند تا اموالی که از راه نامشروع به دست آمده، میزان پول و ارز و… مربوط به خود را پنهان نمایند. این بدان دلیل است که آن ها می خواهند از پیگیری قانونی اموالشان که مطمئنا شبهات زیادی بر آن وارد است، جلوگیری نمایند. هر کدام از کشورها مستقیما و جداگانه قوانینی برای جلوگیری از چنین اقداماتی دارند. یک گروه برای نظارت به صورت بین المللی نیاز است که خوشبختانه وجود دارد. در ۳۰ سال گذشته FATF کارگروهی ست در فرانسه که این وظیفه خطیر را به عهده دارد.

در این نوشتار به بررسی نقش FATF و چرایی دستورالعمل های جدید این کارگروه می پردازیم. هم چنین نظر جامعه فعال در صنعت رمزارزها را در این مورد بررسی می کنیم.

FATF چیست و چگونه عمل می کند؟

FATF اثرگذارترین نهاد جلوگیری از پول شویی و تامین مالی تروریسم می باشد. این گروه فرادولتی استانداردهایی تعیین می کند که هدف این استانداردها، جلوگیری از پول شویی و مقابله با آن است. اعضای گروه هفت در سال ۱۹۸۹ با هدف تصحیح نظام مالی و مراقبت از آن و جلوگیری از اعمال مجرمانه ای مانند قاچاق مواد مخدر و … این کارگروه را ایجاد کردند.
از بیشترین مواردی که FATF با آن شناخته شده است می توان دستورالعمل های معامله را نام برد. دستورالعمل های معامله یک سری راهنمایی هاست که ریسک معاملات را بررسی می کند. این دستورالعمل ها به شناخت صاحب حساب نیز کمک می کند. نهادهایی مانند بانک ها، شرکت های پرداخت و نهادهای فعال در زمینه ی سرمایه گذاری از این دستورالعمل استفاده می کنند.
پس از حملات ۱۱ سپتامبر در ۲۰۰۱، استانداردهای FATF در جهت تامین مالی تروریسم توسعه داده شد. ۳۹ عضو این کارگروه شامل اعضای گروه هفت، ژاپن، چین و روسیه هستند.

FATF و نظارت بر تراکنش های رمزارزها

فرانسه اخیرا اعضای FATF را برای نظارت دقیق و جدی تر بر تراکنش ها، آگاه کرده است. ۳۵ کشور از سراسر دنیا گرد هم آمده و به بررسی راه های جلوگیری از اعمال خلاف قانون و هر گونه کلاه برداری در زمینه ی ارزهای دیجیتال پرداختند. تعدادی از دستورالعمل های مربوط به کنترل رمزارزها تغییر کرده است. سعی در این است تا در معاملات با رمزارزها، روش متحد و یک پارچه ای در پیش گرفته شود. به همین دلیل به همه ی اعضاء توصیه شده است روشی مشابه روش بانک داری تجاری را در پیش بگیرند. این قوانین تاثیراتی بر فعالیت های رمزارزها می گذارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

آیا اجرای دستورالعمل ها به تاخیر می افتد؟

اخیرا دفتر وین در اتریش شامل تلاش هایی بود. نمایندگان بسیاری از صنایع از جمله مامورین تطبیق مقررات شرکت های الیپتیک (ELLIPTIC ) و دیجینکس (DIGINEX) گرد هم آمده بودند. همه ی ان ها درصدد بودند تا با استدلالات خود دستورالعمل ها را به تاخیر بیاندازند. جوزف وینبرگ بنیان گذار شرکت شیفت نتورک است. او که از افراد کهنه کار در زمینه ی ارزهای دیجیتال نیز می باشد، می گوید جامعه حمایتی از این تلاش ها نکرده و جز آن نیز حمایت عوامل خاصی در میان نبوده است. او حتی معتقد است که همه از چنین اتفاقی حتی آگاهی ندارند.

آربیتراژ قانون گذاری چیست؟

آربیتراژ قانون گذاری مجموعه فعالیت هایی است که در آن ها سعی بر فرار از قانون های ناخواسته است. این کار چگونه انجام می شود؟ بازسازی کردن تراکنش ها، جا به جایی مکان و انجام اعمالی تحت عنوان مهندسی مالی که شامل طراحی، توسعه، استقرار فرآیندهای مالی، ابزار و طراحی های مجدد راه حل ها می باشد. مسئله ی مهم این است که نمی توان صد در صد جلوی این اعمال را گرفت اما می توان راه های فرار از قانون را مشخص و مسدود کرد و جریمه های سنگین برای آن ها اعمال کرد.

تاثیر قوانین FATF بر رمز ارزها چیست؟

اتفاق بزرگ و حیاتی برای ارزهای دیجیتال در حال رخ دادن است. وینبرگ معتقد است که افراد کمی حتی از این اتفاق اطلاع دارند. وینبرگ که مشاور مخصوص مسائل مربوط به بلاک چین در سازمان توسعه و هم کاری اقتصادی است معتقد است که نحوه ی عملکرد رمزارزها، تغییرات اساسی پیش رو دارد.
در مورد دستورالعمل ۱۶ FATF صحبت می کنیم که بر اساس آن الزاماتی تعیین شده است. بانک ها ملزم شده اند اطلاعات مشتریان خود را با ارائه دهنده های خدمات دارایی مجازی (VASP)که در زمینه ی معاملات و انتقال رمزارزها فعال هستند به اشتراک بگذارند. صحبت ها حاکی از این است که به زودی این قوانین به تصویب می رسد. بر اساس این قانون هم چنین صرافی ها و کلیه ی ارائه دهندگان خدمات مشابه باید اشتراک گذاری اطلاعات با یک دیگر را رعایت نمایند. اطلاعات شخصی هر شخص هنگام اجرای تراکنش باید روی بلاک چین عمومی قرار گیرد. از اهداف دستورالعمل ۱۶ جلوگیری از اعمال تروریست ها و خلافکاران است. استفاده هایی مانند استفاده ی نادرست از سرویس انتقال بی سیم.
نکته ی مهمی که در این دستورالعمل مورد تاکید است این است که اطلاعات مبدا و کاربر انتقال بی سیم بلافاصله پس از انجام تراکنش در دسترس باشد. این قانون مرتبط است با انتقالات بی سیم درونی یا بیرونی از جمله پرداخت های پوششی و سریالی.

حریم خصوصی چه می شود؟

وینبرگ گفته بود:
” تمامی اطلاعات به طور عمومی در معرض دید همه قرار می گیرد. هیچ حقی نادیده گرفته نخواهد شد. قانون حفظ حریم خصوصی داده ها در نظر گرفته خواهد شد. مانند قانون اتحادیه اروپا برای محافظت از اطلاعات عمومی به کاربران اجازه داده می شود تا با پیروی از توصیه ی جدید FATF بر داده های خود نظارت و کنترل داشته باشند. با توجه به این که بانک ها از قبل ساختار مشابه ای با قوانین تازه تاسیس شده داشته اند، تقریبا به روش قبل به کار خود ادامه می دهند. با این تغییرات بیت کوین روزهای تاریکی پیش رو خواهد داشت”
احتمال می رود بسیاری کسب و کارهای فعال در زمینه ارزهای دیجیتال از این قانون پیروی نکنند.

آیا FATF در زمینه ی ارزهای دیجیتال محبوبیت دارد؟

انجمن EMA که در سرتاسر اروپا مشغول گسترش فناوری مالی است اعلام کرده است که استانداردهای تازه وضع شده مزایای بلاک چین را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد. یک نفر از اعضای این انجمن چندی پیش گفته بود: ” ما خواستار تجدید نظر در دستورالعمل ۱۶ FATF هستیم. این دستورالعمل در رابطه با دارایی های مجازی و ارائه دهندگان دستورالعمل مناسبی نیست.”
در میان مخالفان افرادی هستند که همیشه با دستورالعمل های FATF موافق بوده اند. این بار اما اوضاع متفاوت است. دستورالعمل های جدید بسیاری را نگران کرده است.
چین آلیسیس یک شرکت تحلیل داده است که تکنیک هایی برای نظارت بر فعالیت های مربوط به بلاک چین ارائه می دهد. این شرکت در یک نامه خطاب به عموم گفته بود قوانین جدید در مورد ارزهای دیجیتال قابل اجرا نیست.

مدیر عامل شرکت CIRCLE نیز نوشته بود: ” قوانین تازه، بسیار محدود کننده است و با این حال مطمئنا وضعیت خوبی در انتظار رمزارزها نیست. اخیرا این شرکت به تعدیل نیرو پرداخته و ۳۰ نفر از کارکنان خود را اخراج نموده است. محدودیت های به وجود آمده که نتیجه ی آن عدم اطمینان است، این شرکت را مجبور به این اقدام کرده است.
شرکت سرکل خدمات پرداخت ارائه می دهد و از طرف گلمدن ساکس پشتیبانی می شود. جرمی آلایر مدیرعامل این شرکت می باشد.

و اما چه خواهد شد؟

به احتمال بالا، قوانینی که در مورد آن صحبت کردیم به اجرا در می آید. یک منبع به صورت ناشناس اعلام کرده بود که FATF با دلایل خاصی از بازنگری دستورالعمل ها خودداری می کند. رئیس FATF و مارشال بیلینگزلیا (MARSHAL BILLINGSLEA) می خواهند تا زمانی که کار دست آن هاست از اجرای این لایحه جلوگیری نمایند. درست است که پس از اجرای قوانین FATF هم می توان تغییراتی در آن داد اما این کار آسانی نیست. پیش بینی می شود که صنعت رمزارزها حداقل تا حدودی مجبور به کنار آمدن با این قوانین شود.

نتیجه گیری:

FATF در تلاش است تا جلوی اقدامات خلاف قانون مثل پول شویی را در ارزهای دیجیتال بگیرد. بر همین اساس فعالان این زمینه ها موظف خواهند شد اطلاعات مشتریان خود را در اختیار یک دیگر قرار دهند. اطلاعات هم چنین باید روی بلاک چین عمومی قرار گیرد تا در دید عموم باشد. به تمامی کشورها توصیه شده است تا کسب و کارها و فعالیت شان را بر سیستمی مشابه بانک داری تجاری پیش ببرند.
عده ای می گویند این قوانین جدید حریم خصوصی داده ها را نقض می کند. این افراد در صدد هستند تا جلوی اجرای این دستورالعمل ها را بگیرند. گروهی دیگر نیز عقیده دارند برخلاف بانک ها، صنعت رمزارزها آمادگی اجرای این قوانین را ندارد. پیش بینی کارشناسان ما در ارزجو این است که قوانین به اجرا در می آید و کشورها موظف به قبول آن خواهند بود.