در حالی که اقتصاد جهانی از اثرات مخرب برنامه ریزی مرکزی به لرزه در می آید، کریستالینا جورجیوا (Kristalina Georgieva)، مدیرعامل صندوق بین المللی پول (IMF) در واشنگتن دی سی، خواستار یک “برتون وودز جدید” است. جورجیوا در ۱۵ آوریل در مورد این مقطع زمانی صحبت کرد و تأکید کرد که مشکلات اقتصادی امروز همان مشکلاتی است که جهان در پایان جنگ جهانی دوم با آن روبرو شد. مدافعان بازار آزاد در شبکه های اجتماعی و مجامع اعتقاد دارند سخنرانی اخیر مدیرعامل صندوق بین المللی پول  در مورد برتون وودز باید به افزایش سوء ظن منجر شود.

مقاله صندوق بین المللی پول حاکی از یک “تغییر بزرگ” است

روز پنجشنبه ۱۵ اکتبر، صندوق بین المللی پول سخنرانی ارائه شده توسط کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین المللی پول واشنگتن دی سی را تحت عنوان ” A New Bretton Woods Moment ” منتشر کرد که. این مقاله باعث شده است که مدافعان بازار آزاد از اینکه یک تغییر بزرگ و احتمالاً یک بازپرداخت مالی بزرگ اتفاق می افتد، نگران شوند. اقتصاددانان، تحلیلگران و بیت کوین ها از زمان انتشار سخنرانی مدیرعامل صندوق بین المللی پول در روز پنجشنبه در حال بحث و گفتگو هستند.

چند روز بعد یعنی در تاریخ ۱۸ اکتبر، رائول پال (Raoul Pal)، استراتژیست کلان عنوان کرد که مقاله جورجیوا حاکی از یک تغییر “عظیم” در سیستم مالی جهانی است.

رائول پال در توییتی نوشت: “اگر فکر نمی کنید که عرضه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی قطعی باشد، شما تصویر بزرگ و مهمی را از دست می دهید.” “این بزرگ ترین بازنگری در سیستم مالی جهانی از زمان برتون وودز است. این مقاله صندوق بین المللی پول اشاره به یک تغییر بزرگ در آینده دارد. و فردا، صندوق بین المللی پول کنفرانسی درباره ارزهای دیجیتال و سیستم های پرداخت برون مرزی برگزار می کند … “

سیستم برتون وودز در سال ۱۹۴۴ پدیدار شد

سیستم برتون وودز یک تغییر بزرگ در سیستم اقتصادی جهان بود. این توافق نامه در سال ۱۹۴۴ قوانین مدیریت پولی متمرکز بین استرالیا، ژاپن، ایالات متحده، کانادا و تعدادی از کشورهای اروپای غربی را ایجاد کرد. اساساً، اقتصاد جهان پس از جنگ جهانی دوم به هم ریخته بود، بنابراین ۷۳۰ نماینده از ۴۴ کشور متفقین در هتلی به نام برتون وودز در نیوهمپشایر گرد هم آمدند. این گروه توسط نماینده انگلیس جان مینارد کینز (John Maynard Keynes) و هری دکستر وایت (Harry Dexter White)، مسئول وزارت خزانه داری ایالات متحده هدایت می شد. بسیاری از مورخان بر این باورند که جلسه غیراخلاقی برتون وودز سیستم مالی کل جهان را متمرکز کرد.

در آخرین روز جلسه، نمایندگان برتون وودز یک کد برای سیستم مالی جهان تدوین کردند و به گروه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول استناد کردند. اساساً، از آنجایی که ایالات متحده بیش از دو سوم طلای جهان را کنترل می کند، سیستم به طلا و دلار آمریکا متکی است. با این حال، وقتی ریچارد نیکسون در ماه آگوست سال ۱۹۷۱ قابلیت تبدیل دلار آمریکا به طلا را به شکل یک ‌طرفه فسخ کرد و عملاً به نظام برتون وودز پایان داد و دلار را به یک ارز بی ‌پشتوانه تبدیل کرد، جهان را شوکه کرد.

به محض راه اندازی سیستم برتون وودز، تعدادی از مردم از این طرح انتقاد کردند و گفتند که جلسه برتون وودز و آفرینش های بعدی تورم جهان را تقویت می کند. هنگامی که صندوق بین المللی پول و گروه بانک جهانی شروع به کار کردند، سردبیر اصلی روزنامه نیویورک تایمز ناگهان مجبور شد موقعیت خود را برای نوشتن در مورد تأثیرات وحشتناک و منفی سیستم برتون وودز بر اقتصاد جهانی ترک کند.

هنری هازلیت (Henry Hazlitt)، سردبیر تحریریه بود و مقالات وی مانند “پایان صندوق بین المللی پول” برای وضعیت موجود بسیار بحث برانگیز بود. هازلیت در مقاله خود به طور گسترده در مورد اینکه چگونه ایجاد صندوق بین المللی پول باعث کاهش گسترده ارزش پول ملی شده است، بحث کرد. هازلیت توضیح داد که پوند انگلیس یک سوم ارزش خود را یک شبه در سال ۱۹۴۹ از دست داد. “این اقتصاددان در سال ۱۹۶۳ توضیح داد:” در دهه از اواخر سال ۱۹۵۲ تا پایان ۱۹۶۲، ارزش ۴۳ ارز اصلی کاهش پیدا کرد. “دلار آمریکا ۱۲ درصد از قدرت خرید داخلی خود را از دست داد، پوند انگلیس ۲۵ درصد ، فرانک فرانسه ۳۰ درصد. ارزهای آرژانتین، برزیل، شیلی و بولیوی نیز به ترتیب ۸۹ ، ۹۱ ، ۹۴ و ۹۹ درصد از قدرت خرید خود را از دست دادند.”

لحظه جدید برتون وودز برای طرفداران بیت کوین فوق العاده نگران کننده است یکی از دارندگان بیت کوین در پاسخ به سخنرانی اخیر جورجیوا اظهار داشت:

“صندوق بین المللی پول نمی تواند نسبت به عواقبی که سیستم فیات دارد، بی تفاوت باشد. آنها نمی دانند تورم برای طبقه کارگر چه پیامدهایی دارد.

وی ادامه داد: بیشتر موارد به طرز باورنکردنی نگران کننده است و برای هضم پیامدها به مدتی زمان نیاز است.

تعدادی از مردم بر این باورند که صندوق بین المللی پول با اشاره به برتون وودز جدید، به معنای قدرت هایی است که اگر آنها قبلاً در طی همه گیری Covid-19 این کار را نکرده باشند، یک تنظیم مجدد عالی ایجاد می کند.

برخی از افراد بر این باورند که سخنرانی جورجیوا به احتمال زیاد به مرک سیستم پولی فیات اشاره دارد. یکی دیگر از افراد در مورد این موضوع گفت: “فراخوان صندوق بین المللی پول بری کمک، من را به این باور می رساند که سیستم فیات فعلی به زودی از بین خواهد رفت.”

علاوه بر این، ویلم میدلکوپ (Willem Middelkoop)، نویسنده “The Big Reset” نیز معتقد است که به زودی پس از انتشار سخنرانی جورجیوا توسط صندوق بین المللی پول، اتفاقی رخ می دهد.

دو مشکل عمده در سیستم مالی جهان باید حل شود: ۱) سقوط دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهان و ۲) رشد تقریباً غیرقابل کنترل بدهی ها و ترازنامه بانک های مرکزی. برای همه این موضوعات، بانک های مرکزی از زمان شروع بحران اعتبار در سال ۲۰۰۷ فقط زمان می خرند. اما با توجه به حساسیت این موضوع، در ملاء عام چیزی نمی توان گفت. هرگونه اظهار نظر رسمی درباره “Plan B ” جدید، بازارهای مالی (Plan A) را فوراً خراب می کند. برنامه ریزان مرکزی می دانند که تنها راه برای برنامه ریزی، تنظیم مجدد این کار به صورت کاملاً مخفیانه است.

این تئوری ها حاکی از آن است که حرکت فعلی به سمت یک تغییر بزرگ مالی همان چیزی است که برنامه ریزان و بانکداران مرکزی حداقل از اواسط سال ۲۰۱۹ برنامه ریزی کرده اند. فدرال رزرو ایالات متحده تریلیون ها دلار برای خرید خانه های معاملاتی به صورت مخفیانه سرمایه گذاری کرده است.

یک مطالعه اخیر از روزنامه نگاران مالی به نام پم مارتنز و راس مارتنز ، دستکاری مالی قابل توجهی را نشان می دهد. مارتنز نوشت که فدرال رزرو از ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹ تا مارس سال جاری ۹ تریلیون دلار به خانه های معاملاتی وال استریت تزریق کرده است.

این نویسندگان عنوان کردند که “فدرال رزرو هنوز جزئیاتی در مورد اینکه خانه های معاملاتی خاص چه پول بدست آورده اند و هر یک از آنها چه مبلغی دریافت کرده اند” منتشر نکرده است.