بر اساس گزارشات منتشر شده، اتاق تجارت دیجیتال ایالات متحده‌ آمریکا (The Chamber of Digital Commerce) در رابطه با پرونده‌ شرکت تلگرام و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ آمریکا (SEC) شرح مختصری را ارائه داده است.

سند اشاره شده توسط لیلیا تسلر (Lilya Tessler)، شریک و رئیس شرکت حقوقی سیدلی آستین (Sidley Austin) و مشاور اتاق تجارت دیجیتال آمریکا تالیف شده است.

در سند ارائه شده یعنی سندی که امکان اظهار نظر در رابطه با یک پرونده‌ قانونی را برای دیگر اشخاص ایجاد می‌کند، اتاق تجارت دیجیتال ایالات متحده‌ آمریکا تجارب و دیدگاه‌ های خود را نسبت به پرونده‌ حقوقی شرکت تلگرام در برابر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا ارائه کرده است.

در این سند، اتاق تجارت دیجیتال استدلال‌ هایی را در رابطه با روش ارزیابی دارایی‌ های دیجیتال توسط دادگاه ناحیه‌ جنوبی نیویورک عنوان کرده است. گفتنی است که اتاق تجارت دیجیتال ایالات متحده‌ آمریکا یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده است و هدف از ایجاد آن ترویج پذیرش دارایی‌ های دیجیتالی و فناوری بلاک چین می باشد. این سازمان به عنوان بخشی از مأموریت خود گروه‌ های حمایت از ارزهای دیجیتال همانند اتحادیه‌ بلاک چین و اتحادیه‌ توکن را تأسیس کرد.

اتاق تجارت دیجیتال، خواستار ایجاد شفافیت در رابطه با قراردادهای سرمایه گذاری است

اتاق تجارت دیجیتال ایالات متحده‌ی آمریکا در موضع حمایتی خود نسبت به فناوری بلاک چین تاکید کرد برای اثبات اینکه آیا فروش توکن ۱٫۷ میلیارد دلاری گرام به عنوان یک اوراق بهادار تلاش نمی کند. در عوض، اتاق تجارت دیجیتال قصد دارد اطمینان حاصل کند که در زمینه‌ قانون‌ گذاری دارایی‌ های دیجیتالی شفافیت کافی وجود دارد. در این رابطه عنوان شده است:

اگرچه این اتاق نگرشی درمورد عرضه و فروش گرام به عنوان اوراق بهادار ندارد، اما علاقه دارد که چارچوب قانونی اعمال شده برای دارایی های دیجیتال را تحت قرارداد سرمایه گذاری روشن و منسجم کند.

این اتاق از دادگاه خواسته است تا میان دارایی ‌دیجیتالی که نوعی قرارداد سرمایه‌ گذاری است و تراکنش اوراق بهادار مرتبط با آن تمایز قائل شود. این انجمن اظهار داشت که این امر به دو تحلیل جداگانه نیاز دارد، از جمله اینکه آیا در دارایی ‌های دیجیتال قرارداد سرمایه‌ گذاری همانند تراکنش ‌های اوراق بهادار ارائه می ‌شود و دیگر اینکه آیا موضوع قرارداد سرمایه ‌گذاری، کالایی است که می تواند در یک معامله تجاری سنتی فروخته شود.

این سؤال که آیا فروش توکن‌ های گرام به صورت قرارداد سرمایه‌ گذاری و در نتیجه طبقه ‌بندی این اقدام به عنوان فروش اوراق بهادار اصلی ‌ترین جزء دعوی مطرح شده کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده بر علیه تلگرام را تشکیل می ‌دهد. تلگرام در ابتدای ماه جاری، با انتشار بیانیه ‌ای اظهار داشت که گرام یک کالای سرمایه ‌گذاری نیست و سرمایه ‌گذاران نباید انتظار خرید و نگه داشتن این توکن را داشته باشند.

اتاق تجارت دیجیتال: همه دارایی های دیجیتال نباید به عنوان اوراق بهادار قانون گذاری شوند

اتاق تجارت دیجیتال ایالات متحده‌ آمریکا معتقد است که تمامی دارایی ‌های دیجیتال نباید به عنوان اوراق بهادار تنظیم شوند، زیرا آنها مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند. این اتاق در این باره عنوان کرد:

ما با احترام از دادگاه می خواهیم، تائید کند که دارایی‌ های دیجیتالی را صرفا به دلیل ساختار دیجیتالی و ثبت در پایگاه داده‌ بلاک چین به عنوان اوراق بهادار طبقه بندی نکند.

علاوه بر این در سند منتشر شده با اشاره به فعالیت نهاد‌های قانون ‌گذارای دیگر و به‌ طور موازی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، تاکید شده که حفاظت از تمامی تراکنش ‌های مرتبط با دارایی‌ های دیجیتال با استفاده از قوانین اوراق بهادار ضرورت ندارد.

همچنین گفتنی است که اتاق تجارت دیجیتالی آمریکا از دادگاه درخواست کرده است هنگام تصمیم ‌گیری در مورد پرونده‌ کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ ایالات متحده بر علیه تلگرام، وجود سازمان‌ های قانون‌ گذاری مختلف را در این زمینه در نظر بگیرد:

“بسته به فعالیت مربوطه، سازمان‌ های قانون گذاری دیگری برای محافظت از خریداران یا طرف های دیگر وجود دارد. به عنوان مثال، کمیسیون مبادلات قرارداد‌های آتی کالا (CFTC) در برخی از تراکنش‌ ها (وابسته به شرایط و واقعیت ‌های حاکم) بر کلاهبرداری و دستکاری در بازار نظارت دارد. سایر فعالیت های مربوط به دارایی های دیجیتال همچنین ممکن است تابع قانون رازداری بانکی، قوانین حافظت از مصرف کننده فدرال و ایالتی، قوانین صدور مجوز انتقال پول ایالتی و قوانین ایالتی ویژه تراکنش‌ های ارزهای مجازی مانند قانون فعالیت تجارت ارز مجازی در نیویورک باشد. “