video thumb

دلیل مخالفت شدید بانک ها با ارزهای رمزپایه چیست ؟

بیش‌تر بانک ها کاملاً با ارزهای رمزپایه

بانک ها برای مخالفت خود با ارزهای رمزپایه دلایلی بیان می‌کنند. آن‌ها اغلب از نوسان و توانایی این نوع ارزها در پولشویی شکایت می‌کنند. از سویی دیگر، متهم ساختن ارزهای رمزپایه به ابزار پولشویی بودن آن از سوی بانک ها، به نوعی یک انتقاد مضحک است. دلیل مضحک بودن این انتقاد، این است که بنا بر گزارشات و تحقیقات، مبالغ هنگفتی در بانک ها پولشویی می‌شود و یا درگیر دیگر جنایات مالی است.

جواب واقعی به این سوال که چرا بانک ها ارزهای رمزپایه را نمی‌پسندند، این است که آن‌ها احساس خطر می‌کنند و افزایش ارزهای رمزپایه از انتظارات این بانک ها فراتر رفته است. این در حالی است که مفهوم ارز رمزپایه هنوز نو پا است و توانایی آن را دارد که سیستم  قدیمی ارزهای سنتی را کاملاً از بین ببرد.

به منظور درک رقابت بین بانک ها و ارزهای رمزپایه، در یک تصویر این رقابت را به شما نشان می‌دهیم. اطلاعات استفاده شده در این تصویر، از منابع موثق “یاهو فاینانس” و سایت “کوین مارکت کپ”جمع‌آوری شده است. در این تصویر، ارزش کل بازار بین بعضی از بزرگ‌ترین بانک های جهان و ارزهای رمزپایه مورد مقایسه قرار می‌گیرد.

در ستون آبی سمت چپ، ما ۴ بانک را از کوچک به بزرگ براساس ارزش کلی سهام آن‌ها لیست کرده‌ایم:

“جی پی مورگان چیس” (JPMorgan Chase)، بانک چین (Bank of China)، “گلدمن ساکس” (Goldman Sachs)، و “مورگان استنلی” (Morgan Stanley).

در ستون مقابل و در سمت راست، ارزش کل بازار ارزهای رمزپایه، بیت کوین، اتریوم، لایت کوین ، نئو ، بیت کوین کش ، کاردانو و استلار

با استفاده از اندازه دایره‌ها، اندازه ارزش کل بازار/سهام نشان داده شده است. به این معنی که دایره‌های بزرگ‌تر، دارای ارزش کل بازار بزرگ‌تری نسبت به دایره‌های کوچک‌تر می‌باشند.

بازار کلی رمزپایه از اندازه ارزش کل سهام جی پی مورگان چیس فراتر رفته است. این در حالی است که هم اکنون، ارزش کل بازار ارزهای رمزپایه حدود ۶۰ درصد ارزش آن در بیش‌ترین رکورد ثبت شده است. بانک ها با آهسته کردن رشد بازار ارزهای رمزپایه، می‌خواهند با این بازار جدید مبارزه کنند.

بعد از نوسان زیادی که از ابتدای سال ۲۰۱۸ شروع شد، ارزهای رمزپایه چند مرتبه سعی در احیای خود داشته‌اند. همانند شانزدهم فوریه سال ۲۰۱۸ که ارزش کلی بازار رمزپایه دارای مقدار ۴۷۰ میلیون دلار بود یا امروز (بیست و هفتم فوریه) که این ارزش دوباره به ۴۶۰ میلیارد دلار رسیده است. این ارقام به وضوح از میزان ارزش سهام بزرگ‌ترین بانک ایالات متحده، یعنی جی پی مورگان چیس، بیش‌تر است.

ارزش کل بازار بیت کوین به تنهایی با بانک چین قابل مقایسه شده است. دومین ارز رمزپایه برتر نیز در حال حاضر اتریوم است. ارزش کل بازار اتریوم از نظر اندازه با مورگان استنلی قابل مقایسه می‌باشد. چنین آمارهایی، بانک‌داری جهانی را نگران کرده است که ارزهای رمزپایه قرار است تاثیر زیادی روی عملکرد آن‌ها بگذارند.

چرا بانک ها از ارزهای رمزپایه متنفرند؟

یکی از تلاش‌های صورت گرفته در این اواخر برای کمک به کم کردن سرعت رشد ارزهای رمزپایه، صدور بیانیه‌هایی از جانب چند بانک متعدد بود که در آن‌ها اعلام می‌شد مشتریان دیگر نباید ارز دیجیتال را با کارت‌های اعتباری خود خریداری کنند. “چارلی مانگر”، مردی ۹۴ ساله و معاون رئیس “برک شیر هثاوی” (Berkshire Hathaway) است (این شرکت متعلق به وارن بافت است). مانگر بیت کوین را کاملاً ابلهانه خطاب کرده بود و گفته بود خیلی منزجر کننده است که مردم ارز رمزپایه می‌خرند.

اندازه و ارزش کل بازار بعضی از ارزهای رمزپایه در برخی موارد برتر از اندازه و ارزش سهام موسسات مالی بزرگ در دنیا است. همین دلیل انزجار بانک ها از ارزهای رمزپایه است. با این وجود، بانک ها حتی دقیقا نمی‌دانند که چه می‌خواهند. بعد از این که “جیمی دیمون”، مدیرعامل جی پی مورگان، بیت کوین را در اواخر سال ۲۰۱۷ نوعی کلاهبرداری خطاب کرد، اکنون گزارش‌های منتشر شده که نشان می‌دهد برخی سرمایه گذاران بزرگ این بانک ها به بازار ارزهای رمزپایه وارد شده‌اند، برای ما جالب است. ظاهرا در این جا موقعیت دکتر جکیل و مستر هاید (خیر و شر) برای بانک ها به وجود آمده و آن‌ها نمی‌توانند تصمیم بگیرند که  ارز رمزپایه را دوست داشته باشند، یا با آن دشمنی کنند!

اگر به دنبال یک سایت مطمئن و معتبر برای سرمایه گذاری و خرید و فروش ارزهای دیجیتالی هستید حتما به سایت ارزجو سر بزنید و از خدمات و امکانات آن در زمینه ی ارزهای دیجیتالی بهره ببرید.