video thumb

محافظت از خود در برابر تقلب‌های کلاهبرداران عرضه اولیه سکه (ICO)

چگونه باید از خودمان در برابر تقلب‌های کلاهبرداران و اسکمرهای عرضه اولیه سکه یا همان ICO محافظت کنیم؟ در بسیاری از عرضه اولیه سکه‌ها، مشتاق دانستنیم تا اگر شرایط را مناسب دیدیم، سرمایه گذاری کنیم. گاهی نیز ایردراپ ها در این فرایند می‌توانند به طعمه اسکمرها برای من و شما باشند تا به هوس دریافت توکن‌های رایگان، در دام آن‌ها بیفتیم. پس بهتر است به مواردی ساده، اما مهم، بیش‌تر دقت کنیم تا از این پس، پول خود را به دست کلاهبرداران اینترنتی ندهیم. با ارزجو از همه چیز در حوزه ارزهای رمزپایه مطلع باشید.

موضوعی پررونق نظیر عرضه اولیه سکه

می‌توان گفت که تقریبا تمام شرکت‌هایی که عرضه اولیه سکه را انجام می‌دهند، گروه تلگرامی ایجاد کرده‌اند. این گروه تلگرام برای آن‌ها یک رسانه بسیار مهم برای فروش توکن است. در این گروه‌ها شما می‌توانید با کارمندان شرکت ارتباط برقرار کنید، یا با دیگر خریداران توکن‌ها گفت‌وگو داشته باشید. توجه داشته باشید که کارمندان شرکت به وضوح در کنار نام خود با برچسب “Admin” مشخص شده‌اند.

دسترسی به این گروه‌ها معمولا فیلتر نشده است. در این گروه‌ها، اسکمرها تحت پوشش عنوان مدیر یا کارمند شرکت، به صورت خصوصی و با پیام شخصی (PM) با شما تماس می‌گیرند تا درخواست کنند اطلاعات کیف پول و دیگر موارد شخصی را برای ارسال پول یا توکن در اختیار آن‌ها قرار دهید. به عنوان مثال، آن‌ها ادعا می‌کنند که کیف پولی رسمی و مطمئن برای این توکن دارند، یا پاداش ویژه‌ای برای استفاده از این کیف پول وجود دارد. همچنین، آن‌ها از آدرس ایمیل شما برای ارسال نامه‌های جعلی به شما استفاده می‌کنند که در آن ایمیل‌ها نیز درخواست‌هایی با اهداف کلاهبردارانه مطرح می‌شود.

آن چه شما باید انجام دهید این است: فقط از کیف پول رسمی شرکت استفاده کنید. این کیف پول‌

ایمیل

در مورد درخواست‌هایی که از طریق ایمیل به شما می‌رسد، مراقب باشید. توجه کنید که حتی اگر به نظر می‌رسد ایمیل ارسال شده از یک آدرس شرکتی فرستاده شده، باز هم باید مراقب باشید. آدرس فرستنده ایمیل  به راحتی ممکن است جعل شده باشد (این نام “ایمیل جعل” است). هرگز ایمیل خود را در پیام‌های خصوصی (PM) تلگرام ارسال نکنید، مگر این که “مطمئن” شوید که از یک مدیر رسمی گروه یا کانال پیام را دریافت کرده‌اید. شما می‌توانید مدیران واقعی را با مشاهده برچسب “Admin” در کنار نام آن‌ها شناسایی کنید. این برچسب افزوده شده، تنها در گروه قابل مشاهده است، اما در یک چت خصوصی دیده نمی‌شود.

شما باید مطمئن شوید که با یک مدیر واقعی در حال گفت‌وگو می‌باشید. این کار با کلیک کردن بر روی نام او را در گروه چت به صورت مستقیم، امکان‌پذیر است. اسکمرها از عکس پروفایل مدیران، نام نمایش داده شده مشابه با آن‌ها و یک نام کاربری مشابه مدیران استفاده می‌کنند. برای مثال، از یک کاراکتر “I” به جای “L” کوچک در نام کاربری خود “سوءاستفاده” می‌کنند.

گاهی اوقات نیز کل کانال یا گروه تلگرامی تقلبی است و به منظور کلاهبرداری ایجاد شده است. مراقب باشید که در دام این کانال‌های جعلی نیفتید! فقط یک گروه رسمی تلگرام برای هر عرضه اولیه سکه‌ای وجود دارد. این آدرس واقعی را می‌توان در وب سایت رسمی عرضه اولیه سکه یافت. دیگر کانال‌ها و گروه‌ها همه جعلی و تقلبی‌اند، از آن‌ها دوری کنید!

محافظت از خود در برابر تقلب در عرضه اولیه سکه (ICO)

اسکمرها برای خالی کردن حساب شما از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند: برخی از آن‌ها تبلیغات سایت‌هایی را در گوگل و فیس بوک انجام می‌دهند. این تبلیغات معمولا در جایی انجام می‌شود که یک عرضه اولیه سکه واقعی به صورت مستمر تبلیغ می‌شود. با این حال، این تبلیغات که حاوی اطلاعات همان ICO واقعی است، به وب سایت‌های جعلی پیوند می‌خورند. بیش‌تر این سایت‌ها را می‌توانید با پسوند .in، .pw، .id، و …) بشناسید. در این سایت‌ها اگر چیزی بخرید، پولتان را از دست داده‌اید، و اگر حتی وارد سیستم شوید، رمز ورود شما برای ورود به وب سایت واقعی ICO و تغییر آدرس کیف پول مورد نظرتان لو می‌رود.

آن چه شما می‌توانید انجام دهید: به آدرس وب سایت عرضه اولیه سکه واقعی به دقت توجه کنید. در بسیاری از موارد، آدرس سایت واقعی با پسوند .com است. به اسم سایت و حروف آن هم دقت کنید. همچنین، به https بودن سایت دقت کنید؛ این نشانه‌ای برای یک اتصال امن است.

در پایان باید این نکته را هم متذکر شویم که برخی از عرضه اولیه سکه‌ها، به طور کلی خودشان مصداق کلاهبرداری می‌باشند! حتما اگر خواستید در یک ICO شرکت و سرمایه گذاری کنید، نسبت به درستکار بودن گردانندگان آن اطمینان حاصل کنید.

برای خرید و فروش و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی ارزهای دیجیتالی می توانید به سایت ارزجو سر بزنید.