سرمایکس
video thumb

نگاهی به تاریخچه‌ی بیت کوین و بلاک چین!

من به بلاک چین علاقمند هستم نه بیت کوین!. احتمالا این جمله را صد بار شنیده اید، اگر هزار بار نشنیده باشید. شما ممکن است این جمله را به خود نیز گفته باشید و مطمئنا مردم نیز می دانند که منظور شما چیست. شما دارید درباره فناوری زیرساختی بیت کوین صحبت می کنید و به اندازه‌ی کافی نیز باهوش به نظر می رسید.

زمانی این فناوری شناخته شد که شما می توانستید رمزنگاری را در امور مالی و در راه هایی شبیه به کاربرد بیت کوین اعمال کنید.

اما جالب اینجاست که واژه‌ی “بلاک چین” در مقاله سفید بیت کوین که در سال ۲۰۰۸ منتشر شده، ذکر نشده است. در عوض، در این مقاله سفید چندین بار از کلمات “بلاک” و “چین” به صورت جداگانه استفاده شده است.

این مقاله، واژه‌ی بلاک را به عنوان وسیله ای برای دسته بندی تراکنش های بیت کوین استفاده می کند. سپس این بلاک ها به یکدیگر وصل می شوند و زنجیره ای از بلاک ها را تشکیل می دهند.

بلاک چین

واضح است که ریشه های این کلمه کاملا انقلابی نیستند.

مایک هیرن (Mike Hearn)، توسعه دهنده سابق بیت کوین، در گفتگو با کوین دسک عنوان کرد: واژه‌ی بلاک چین در روزهای اولیه مورد استفاده قرار نمی گرفت. اگرچه، هیرن تأکید کرد که ساتوشی، به وجودآورنده‌ی بیت کوین اغلب در “بحث و گفتگو” در انجمن ها به زنجیره اثبات کار بیت کوین اشاره می کرد.

به نظر می رسد که این کلمه برای اولین بار در Bitcoin Talk مطرح شد، گفتنی است که یک انجمن ویژه‌ی بیت کوین در ژوئیه ‌سال ۲۰۱۰ به مدت بیش از یک سال پس از انتشار بیت کوین توسط ساتوشی دایر شد.

در آن زمان صحبتی از میزان نوآوری در این فناوری مطرح نبود، بلکه بیشتر صحبت ها درباره‌ی مدت زمان دانلود بلاک چین بیت کوین بود (تاریخچه‌ی کلی تراکنش های بیت کوین).

درحالی که در مقایسه با امروز دانلود بسیار سریع‌تر خواهد بود. طبق گفته‌ی یکی از کاربران Bitcoin Talk: دانلود اولیه بیت کوین بسیار کند است.

به عبارت دیگر، بلاک چین در ابتدای پیدایش بسیار با کلمه‌ی جذابی که امروز هست، فاصله داشت.

شبکه‌ی اصلی بلاک چین

تعیین دقیق پیدایش این واژه کاملا دشوار است.

هیرن گفت: “من فکر می کنم که بلاک چین زمانی محبوب شد که مردم شروع به رفتن به واشنگتن دی.سی کردند و تلاش کردند تا بیت کوین را با جداسازی از الگوریتم های زیرساختی محبوب سازند.

برای بسیاری از مردم، بیت کوین به عنوان یک ارز می تواند از بیت کوین به عنوان یک پروتکل بلاک چین جدا شده و در نتیجه یک صنعت جدید از بلاک چین های خصوصی به دور از ارزهای دیجیتال ظهور کند.

نموداری از Google Trends

در ابتدا مردم واژه بلاک چین را به صورت جداگانه استفاده می کردند، ولی بعدها به لطف کمپین PR این واژه به صورت به هم چسببیده و در قالب یک کلمه کاربرد پیدا کرد.

نه تنها بلاک چین در قالب یک واژه کاربرد پیدا کرد، بلکه توصیف هر بلاک چینی که بلاک چین بیت کوین نبود، به عنوان یک بلاک چین مبهم شد. بیت کوین، اصطلاح بلاک چین را حفظ کرد و به این حقیقت که بلاک چین در ابتدا به وجود آمده است، اعتبار بخشید.

با این حال، بلاک چین از بیت کوین جدا شد و هر دو واژه معمولا زمانی که قیمت ارزهای دیجیتال افزایش می یابند، معنای یکسانی پیدا می کنند. به عنوان مثال، جستجوی واژه‌ی بلاک چین در اواخر سال ۲۰۱۷ در گوگل بسیار چشمگیر بود.

نموداری از Google Trends

اولین بلاک چین دنیا چیست؟

این مسئله که ایده‌ی اولیه بلاک چین از کجا پدید آمده است، همچنان مشخص نیست. از نظر بعضی، بلاک چین حتی قبل از بیت کوین نیز وجود داشته است.

به عنوان مثال، استیوارت هابر (Stuart Haber)، متخصص ارزهای دیجیتال که مقاله های سفیدش در زمان تائید مقاله سفید بیت کوین آورده شده است، مدعی است که وی، اولین بلاک چین را تحت عنوان Surety ایجاد کرده است.

گفتنی است؛ Surety در سال ۱۹۹۵ برای ثبت سوابق زمانبندی اجرا شد و همچنان نیز در حال اجراست.

با این حال، هابر اذعان می کند که نسخه‌ی وی از همه‌ی مزایای بیت کوین برخوردار نمی باشد، چراکه نسخه‌ی وی متمرکز بوده و توسط یک شرکت اداره می شود.

هماطور که متوجه شدید در مورد تعریف بلاک چین اتفاق نظر وجود ندارد.

فرهنگ لغت Merriam Webster در واقع یک کلمه بسیار قدیمی برای بلاک چین را ارائه می دهد و آن این است: “یک زنجیر که در آن لینک های متناوب، بلاک های گسترده ای هستند که به وسیله‌ی لینک های جانبی نازک به سمت انتهای بلاک ها می چرخند و با استفاده از چرخ دنده هایی سبب انتقال قدرت می شوند، درست مانند یک دوچرخه. ”

در حالی که تعریف گوگل از بلاک چین متفاوت بوده و عبارت است از سیستمی که تراکنش های بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را از طریق کامپیوترهای مختلف که از طریق یک شبکه‌ی همتا به همتا متصل هستند را ثبت می کند.

اما برای کسانی که در این عرصه دارای تجربه هستند، این تعریف دارای اشکالاتی است. بسیاری از این بلاک چین های خصوصی جدید، تراکنش ها را به صورت عمومی ثبت نمی کنند.

این اصطلاح چنان گسترده شده است که به سرعت در حال از دست دادن معنی خود می باشد.

مردان نابینا

هابر برای ارائه توضیحات بیشتر در مورد این تعاریف گوناگون به یک حکایت هندی اشاره کرد.

در این حکایت، یک گروه از مردان نابینا بر روی یک فیل سوار می شوند و شروع به دست زدن به حیوان می کند تا آن را تصور کنند و بفهمند که چه چیزی در جلوی آنها قرار دارد.

هرکسی قسمتی از فیل را لمس می کرد و در نتیجه تعریف های آنها نیز با یکدیگر متفاوت می شد. به عنوان مثال، یکی از مردان نابینا، با لمس تنه فیل، فکر کرد که آن یک مار است، در حالی که دیگری، با لمس کردن پای فیل، گفت که این یک تنه درخت است. هابر گفت: این حکایت درست مانند تعریف های گوناگون در مورد بلاک چین است.

هابر در گفتگو با کوین دسک عنوان کرد:

برخی از تعاریف که کاملا احمقانه به نظر می رسد، حاکی از این است که مردم کاری را که انجام می دهند، درک نمی کنند، اما همواره تعاریف درستی در مورد بخش های گوناگون این فناوری وجود دارد.

به همین ترتیب، وی عنوان می کند که تنها یک تعریف دقیق از بلاک چین وجود دارد.

اگرچه، دارندگان بیت کوین بر این باور هستند که بلاک چین تنها یکی است و آن هم بلاک چین بیت کوین است و تعاریف همواره در حال تکامل و تغییر می باشند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version