video thumb

راه اندازی توکن ICO بر روی شبکه اتریوم ERC-20 در کمتر از سی دقیقه

به گزارش ارزجو به نقل از بیت کوین نیوز، عرضه اولیه سکه

امروزه بخش قابل توجهی از عرضه اولیه سکه به توکن های ERC-20 اختصاص دارد که با کمتر از چند صد خط کد و توسط ماشین مجازی اتریوم

(Posternut (PNT: توکن ERC-20 که در کمتر از ۳۰ دقیقه ایجاد شد

امروز می خواهیم با زبان برنامه نویسی Solidity یک قرارداد ایجاد کنیم تا با استفاده از آن و به کارگیری شبکه اتریوم یک توکن اختصاصی تولید نماییم. ما می خواهیم نشان دهیم که هر فردی با حداقل دانش برنامه نویسی می تواند یک کوین راه اندازی کند. تعداد بسیار زیادی ICO در فضای ارز های رمزنگاری شده وجود دارد و تعداد قابل توجهی از آنها از توکن های ERC-20 می باشند که از بلاکچین عمومی اتریوم نشأت گرفته اند.

توکن ERC-20 در اصل قرارداد هایی هستند که با استفاده از Solidity نوشته شده اند. Solidity پارامتر های مربوط به خصیصه های کوین همانند محل ذخیره سازی توکن ها، نام توکن ها، نماد تکرار (Ticker Symbol)، عرضه و موارد دیگر را مشخص می نماید. در شکل زیر نمونه ای از این کد ها آورده شده است.

The ERC-20 Token Created in Less Than 30 Minutes

الزامات ضروری برای توسعه کد

با استفاده از موتور های جست و جو همانند گوگل، پیدا کردن نحوه توسعه یک توکن با موضوع خاص کمتر از یک دقیقه طول می کشد. ما یک walkthrough کوتاه نوشته توسط Moritz Neto را دنبال کرده و یک ویدئو کوتاه تهیه شده توسط Ivan on Tech را تماشا کردیم. هر دو دستورالعمل جزئیات مربوط به ایجاد توکن ERC-20 را بیان می نمایند که با توجه به این دستورالعمل ها می توان آن را در کمتر از ۲۰ دقیقه ایجاد نمود. بر اساس دستورات ارائه شده ما توکنی به نام Posternut (PTN) را در کمتر از ۲۵ دقیقه ایجاد نمودیم.

با توجه به این که برای اولین بار یک قرارداد Solidity ایجاد می کردیم از توکن های شبکه تست اتریوم بر روی Ropsten Network استفاده کردیم تا هزینه ای برای ما نداشته باشد. برای ویرایش کد های Solidity می توان از ویرایشگر های متن استفاده کرد.

Using a text editor to modify the copied Solidity code

در گام بعدی تصمیم گرفتیم تا افزونه Metamask Chrome را برای کیف اتر دانلود نماییم. این افزونه یک پلتفرم مناسب برای ایجاد کیف است که فعلاً نسخه بتای آن در دسترس است. دیگر کیف ها مانند Mist و پلتفرم  My Ethereum Wallet (MEW) نیز می توانند برای ایجاد یک قرارداد توکن مورد استفاده قرار گیرند. شما همچنین به تعدادی اتر شبکه تست (Testnet) نیاز خواهید داشت تا به عنوان gas یا هزینه شبکه برای ایجاد قرارداد بر روی Ropsten Network مورد استفاده قرار دهید.

مخازنی در شبکه Ropsten وجود دارد که اتر شبکه تست را توزیع می نمایند. تعدادی کوین ذخیره کردیم و پس از آن قرارداد موجود در دستورالعمل Moritz Neto را پیدا کردیم؛ ولی می توان تمامی انواع قرارداد های solidity را بازنویسی نمود. در اصل ما یک صفحه را در مرورگر باز گذاشتیم تا قرارداد Solidity را کپی کرده و در آن قرار دهیم و تنها تعداد محدودی تغییرات جزئی در آن اعمال نمودیم.

Using Remix to set the parameters of the code

راه اندازی قرارداد

پس از آن به وب سایتی به نام remix.ethereum.org مراجعه کردیم که برای راه اندازی قرارداد مورد استفاده قرار می گیرد. این فرآیند می تواند توسط کیف اولیه ی مورد استفاده نیز انجام شود ولی در اینجا از پلتفرم Remix Solidity IDE استفاده شد. قرارداد توکن را کپی کرده و آن را در پلتفرم Remix قرار دهید و تعدادی از پارامتر های مورد نیاز را ویرایش نمایید. این ویرایش برای انتخاب نام توکن، نماد توکن، بیشترین مقدار قابل عرضه و آدرس های اتریوم برای ذخیره سازی توکن ها انجام می شود.

پس از اعمال تمامی تغییرات مورد نیاز، باید پایگاه کد ویرایش شده را اجرا نمایید. اگر هشدار هایی از درجه “بحرانی” وجود داشته باشد، پلتفرم Remix موارد خطا را برای شما مشخص می کند. در بخش اجرا، گزینه Injected Web (Ropsten) را انتخاب کرده و نام مورد نظر برای قرارداد خود را وارد نمایید.

Deploying the contract and confirming it using Remix and Metamask

در این مرحله آدرس Metamask نیز به حساب کاربری ما اضافه شده است و ما می توانیم گزینه تکمیل را انتخاب نماییم. اگر اشتباهی در قرارداد وجود داشته باشد هشدار هایی به رنگ قرمز و زرد به نمایش در می آیند که باید قبل از اجرای کد در Ropsten Network  بر طرف شوند. تراکنش تنظیم شده بعد از انتخاب گزینه deploy به شبکه فرستاده می شود. اگر هیچ خطایی در قرارداد وجود نداشته باشد تراکنش توسط شبکه تأیید می شود.

پس از این که توکن (Posternut (PTN  ایجاد شد می توان آن را به آدرس کیف Metamask ارسال نمود.

Transferring Posternut (PTN) to another wallet

موارد مورد نیاز برای توسعه قرارداد توکن بر روی شبکه اتریوم در کمتر از ۳۰ دقیقه

  • یک کیف اتریوم (Mist، MEW، Metamask)
  • اتریوم Testnet یا اتریوم واقعی به عنوان gas
  • یک قرارداد توکن Solidity
  • یک پلتفرم برای توسعه قرارداد بر روی Testnet (Ropsten، Rinkby) یا mainnet (Remix، MEW، Mist)

سهولت راه اندازی یک ICO

اسم توکن ما Posternut (PNT) است و در حال حاضر ۱۰۰ میلیون توکن آن در شبکه Ropsten وجود دارد. ایجاد توکن تنها ۲۵ دقیقه طول می کشد و با صرف کمتر از ۲۰ دلار در Mainnet به عنوان gas یا هزینه شبکه می توان همین کار را در شبکه اتریوم واقعی انجام داد. بسیاری از بخش های زمان مورد نیاز برای این فرآیند به منظور مطالعه روش های ایجاد توکن ERC-20 و پیمودن مراحل موجود صرف می شود. پس از ایجاد توکن های Posternut، ما تصمیم گرفتیم تا ۱۰۰ میلیون توکن PTN را به آدرس دیگری ارسال نماییم که فرآیند ارسال بدون هر گونه مشکلی تکمیل شد.

The Posternut (PTN) Details

دلایل اصلی شکست عرضه اولیه سکه (ICO)

همان طور که قبلاً نیز اشاره شد ایجاد توکن ERC-20 نیاز به نبوغ بالایی ندارد. پس از آشنایی با انواع قرارداد های Solidity که فرآیند اصلی کار را بر عهده دارند شما می توانید روش های مورد استفاده هر ICO را نیز مورد بررسی قرار دهید. تنها کافی است کد قرارداد آنها را نگاه کنید و کپی بودن کد های آن را وارسی نمایید. پس از ایجاد توکنی مانند Posternut، تنها چند چیز دیگر برای راه اندازی یک ICO مورد نیاز است.

برای این که ICO در معرض دید قرار بگیرد باید یک وب سایت آماده و یک white paper نیز تهیه شود. ICO از طریق فروش توکن می تواند مبالغ زیادی را به عنوان سرمایه جمع آوری نماید؛ همان طوری که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۶٫۵ میلیارد دلار از فروش توکن ها جمع آوری گردید و در سال جاری نیز این مقدار در حال افزایش است. شاید همین سهولت ارائه ICO که با صرف ۲۵ دقیقه وقت برای کد نویسی، داشتن یک وب سایت و white paper انجام می شود دلیل اصلی شکست حدود ۴۶ درصد از ICO های ارائه شده می باشد.

؟Why ICOs fail

قبل از سرمایه گذاری در توکن های عرضه شده، در مورد آن تحقیق کنید

قبل از سرمایه گذاری در یک ICO در مورد پروژه آن تحقیق کنید و مطمئن شوید که از پروژه های ۳۰ دقیقه ای مربوط به یک گروه بلند پرواز نباشد. واقعیت این است که ایجاد یک توکن ERC-20 توسط فرد یا افرادی به خودی خود نشان دهنده ارزشمندی آن نیست و سرمایه گذاران باید در مورد افراد تیم و توکن تولید شده به دقت تحقیق نمایند. در غیر این صورت، ممکن است که یک توکن بی پشتوانه با یک white paper جعلی را خریداری نمایید که تنها برای گمراه نمودن سرمایه گذاران نوشته شده است.

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.