سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

مرورگرهای مبتنی بر بلاک چین ؛ چگونه دفتر کل توزیع‌شده بر مرورگرها تاثیر می‌گذارد؟

ظهور فناوری بلاک چین را می توان با ظهور اینترنت در مراحل اولیه توسعه اش مقایسه کرد، بدین ترتیب که کاربران در مورد یک سیستم غیرمتمرکز محتاط بودند و نتوانستند بسیاری از ظرافت های آن را درک کنند. اما زمانی که شرکت ها به اینترنت دسترسی پیدا کردند، تقریبا تمام شرکت ها در حال تلاش برای ادغام بلاک چین در فرآیندهای خود هستند (حتی به صورت آزمایشی) و دلایلی نیز برای این روند رو به رشد وجود دارد، از جمله اینکه با تسریع انتقال داده ها، جهانی شدن و میزان اطلاعات، امنیت داده ها برای کاربران نیز بسیار با اهمیت شده است.

اطلاعات شخصی به گونه ای ارزشمند تاقی می شوند و راهی برای کسب درآمد هستند. بسیاری از مردم رسوایی های مربوط به فیس بوک و گوگل را به یاد می آورند که با اتهام سوء استفاده از اطلاعات شخصی میلیون ها کاربر مواجه شدند. بنابراین، ایده “وب نسل سوم”، که از طریق آن خود فرد بر محتوا و هویت دیجیتالی خود کنترل و نظارت دارد، به تدریج محبوبیت پیدا می کند. مرورگرهای اینترنت سنتی همچنان برای کاربران، دروازه‌ی ورود به اینترنت تلقی می شوند، اما آیا آنها جای خود را به این فناوری جدید خواهند داد یا خیر؟ و اینکه نقش بلک چین در آینده‎ی مرورگرهای اینترنت چیست؟
همه این موارد با مفهوم تمرکززدایی شروع شد و بیت کوین نیز تبدیل به تجسم این پدیده شد. ارزهای دیجیتال به منظور ناشناس ماندن و استقلال مالی کاربران طراحی شده اند. به همین دلیل بیشتر شرکت های فعال در این زمینه، در حال به کارگیری تحولات مربوط به رمزنگاری می باشند

به تازگی مرورگر اپرا به طور رسمی یک مرورگر بلاک چینی به نام اپرا تاچ (Opera Touch) را برای ابزارهایی که بر روی سیستم عامل iOS نصب شده، راه اندازی کرده است. گفتنی است که اپرا تاچ از ابتدا برای رایانه های شخصی و سیستم عامل های اندروید و در ابتدای سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد. از ویژگی های متمایز این مرورگر این است که تمام زیرساخت های لازم برای کار با وب نسل سوم را دارا می باشد.

مرورگر مبتنی بر بلاک چین

به ویژه اینکه، این برنامه مجهز به کیف پول ارزهای دیجیتال بوده و از خدمات برنامه های غیرمتمرکز (DApps) که بر روی اتریوم کار می کنند، پشتیبانی می کند. مرورگر اپرا به کاربران اجازه می دهد تا از طریق نشانی های اینترنتی برنامه های بلاک چین را جستجو کنند و دارای یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) نیز می باشد. با این حال، چندین پلتفرم دیگر دارای راهکارهای متفاوتی می باشند. Julia Szynzielorz، نماینده مرورگر اپرا در مورد خدماتی که اپرا تاچ می تواند به کاربران ارائه دهد، عنوان کرد:

ما معتقدیم که وب امروز یک رابط کاربری برای وب غیرمتمرکز فردا (وب ۳٫۰) خواهد بود. با استفاده از کیف پول ارزهای دیجیتال، این مرورگر توانایی بازیابی و گسترش نقش مهم خود را به عنوان ابزاری برای دسترسی به اطلاعات، انجام تراکنش های آنلاین و مدیریت هویت آنلاین کاربران، به نحوی که کنترل و نظارت بیشتری برای آنها ارائه دهد، دارد. به همین دلیل است که فناوری های یکپارچه بلاک چین در مرورگرهای ما (در سیستم عامل اندوروید و iOS و در مرورگرهای رایانه های شخصی که به کیف پول ارزهای دیجیتال دسترسی دارد) در دسترس می باشد.

وی با اشاره به اینکه بلاک چین را می توان در این مرورگر جدید که نه تنها ابزاری برای ذخیره سازی دارایی های دیجیتال می باشد، بلکه به کاربران نیز کمک می کند تا جستجوی خود را انجام دهند، عنوان کرد:

در حال حاضر، ما دارای یک برنامه ادغام شده از اینترنت غیر متمرکز و وب نسل سوم هستیم، بدین معنا که با استفاده از اپرا شما در واقع یک وب نسل سوم را در اختیار دارید و با تایپ کردن یا جستجوی آدرس وب خود و دسترسی ساده به آنها از طریق این مرورگر از برنامه های غیرمتمرکز استفاده می کنید.

مرورگر بریو (Brave) و پاداش بت (BAT)

مرورگر بریو (Brave) در سال ۲۰۱۵ و توسط برندان ایچ ((Brendan Eich، یکی از بنیان گذاران شرکت پروژه موزیلا و سازنده جاوا اسکریپت راه اندازی شد. این مرورگر، بر اساس موتور Chromium Google عمل می کند و کد متن آن کاملا باز است. این مرورگر بنرهای تبلیغاتی را حذف کرده و پاپ آپ ها را بلاک می کند. علاوه بر این، این مرورگر با سیستمی ادغام شده که به کاربرانی که آگهی هایی را که بر روی صفحه مرورگر آنها ظاهر می شود، را مشاهده می کنند، توکن بت (BAT) پاداش می دهد. برای این منظور، یک کیف پول ارز دیجیتال در این مرورگر ارائه شده است. در ماه آگوست سال ۲۰۱۸، این مرورگر بر روی صفحه توییتر خود عنوان کرد که تنها با گذشت ۴ ماه از راه اندازی این مرورگر، میزان دانلود این برنامه در فروشگاه گوگل پلی دو برابر شده و بیش از ۱۰ میلیون بار دانلود صورت گرفته است. وی افزود:

اینکه مرورگر بریو برای سیستم عامل اندروید بیش از ۱۰ میلون بار دانلود شده است، هیجان انگیز است!

به گفته توسعه دهندگان مرورگر بریو در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹، تعداد کاربران این مرورگر بیش از ۵٫۵ میلیون نفر بوده است.

مرورگر بریو به طور مداوم در حال رشد است و با شرکت های مختلفی در حال  همکاری می باشد. این شرکت با گروه Dow Jones Media Group برای آزمایش استفاده از فناوری بلاک چین در نشر دیجیتال همکاری داشته است و با Townsquare Media نیز مشارکت کرده تا از بلاک کردن ترافیک تبلیغیاتی درآمد داشته باشد و راهکارهای تبلیغاتی دیجیتال را بر روی پلت فرم بت آزمایش کند.

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸، این شرکت با موتور جستجوی کوانتوم (Quantum)، که موتور جستجوی پیشفرض مرورگر بریو در کشورهای فرانسه و آلمان است، توافقنامه ای را به امضا رسانده است.

مرورگر بریو در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸، همراه با Publicis ،Omnicom ،IPG Reprise Digital ،GroupM ،MadHive ،Coindesk ،Meredith،TEGNA و IBM به کنسرسیوم AdLedger blockchain پیوست تا آینده‌ی تبلیغات بلاک چین را اصلاح کند.

در همان زمان، توافقی با شرکت سازنده تلفن های هوشمند HTC تایوان نیز منعقد شد. بریو، مرورگر پیش فرض برای HTC Exodus، اولین تلفن همراه بلاک چینی برای برنامه های غیر متمرکز خواهد بود.

این برنامه در حال حاضر به عنوان یک برنامه تلفن همراه برای سیستم عامل های iOS و اندروید در دسترس می باشد و نسخه هایی برای ویندوز، MacOS و لینوکس نیز وجود دارد. این کیف پول، علاوه بر کیف پول ارزهای دیجیتال دارای یک سرویس VPN نیز می باشد، سرویسی که ادغامی از مرورگر تور (Tor) و سیستم میکرو پی بیت کوین می باشد.

یکی از جدیدترین نمونه های مرورگرهای غیرمتمرکز مرورگر متن باز و همتا به همتای بیکر است. این مرورگر در سال ۲۰۱۸ با همکاری تیمی که از پروژه Dat پشتیبانی می کند و بر اساس پروتکل همتا به همتای Dat ساخته شده است، راه اندازی شد. هدف از این پروژه ارائه توانایی ایجاد و میزبانی وب سایت ها به طور مستقیم در مرورگر است. برای انجام این کار، باید یک پوشه لوکال ایجاد شده و از طریق URL مربوطه به اشتراک گذاشته شود.
بیکر به بازدیدگنندگان اجازه می دهد تا فایل های خود را به پوشه های لوکال کپی کنند که به عنوان یک تورنت ظاهر می شوند. فایلها به جای قفل شدن بر روی یک سرور با استفاده از شبکه همتا به همتا منتقل می شوند، بنابراین هر کس می تواند تمام فایلهایی که را که توسط یک وب سایت یا برنامه تشکیل می شوند را کشف کند. برای کپی لوکال، کاربران می توانند فورک ایجاد کرده و تغییراتی را اعمال کنند. همچنین تیم پشتیبان این پروژه تصمیم گرفته تا با استفاده از سرویس ابری Hashbase خود، این مرورگر را به دنیای واقعی مرتبط کند،

این کار به کاربران امکان می دهد تا به طور دائمی و حتی در زمان هایی که کپی های لوکال آفالاین می باشند، به سایت Dat دسترسی داشته باشند. همانطور که همه صاحبان URL مشاهده می کنند، دستگاه هایی که دارای مرورگر بیکر می باشند و یا سعی دارند که به آن دسترسی داشته باشند، قابلیت “مرور خصوصی” را ارائه نمی دهد. گفتنی است که یکی از ویژگی های کلیدی بیکر، اشتراک گذاری فایل ایمن با استفاده از پروتکل Dat می باشد.

در مورد گوگل و موزیلا چطور؟

در حال حاضر، گوگل در حال کار بر روی یک فناوری مبتنی بر بلاک چین است که هدفش توسعه و پشتیبانی از کسب و کارهای ابری و شماری از پروژه های دیگر است که شامل برنامه هایی برای استفاده از بلاک چین برای بهبود امنیت ذخیره سازی داده های کاربر می باشد، با این حا، این شرکت هیچ عجله ای برای به اشتراک گذاشتن جزئیاتی در مورد محصولات مرتبط با فناوری بلاک چین خود ندارد. به نظر می رسد که موزیلا نیز برنامه ای مشابه با گوگل را دنبال می کند، زیرا در حال حاضر، این مرورگر برای حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران از پلاگین ها پشتیبانی می کند، اما جزئیات بیشتری در این خصوص منتشر نشده است.

گفتنی است که فایرفاکس، وب سایت هایی را که از دستگاه های ردیابی اثر انگشت های دیجیتال کاربران و همچنین اسکریپت هایی که برای استخراج پنهان ارزهای دیجیتال استفاده می کنند را مسدود می کند. این شرکت، برنامه‌ی معرفی اقدامات محافظتی بیشتر را در ماه آگوست سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، اما هنوز به موضوع استفاده از فناوری بلاک چین اشاره نکرده است.

مقایسه‌ی مرورگر کروم با مرورگر بریو

گفتنی است که چندین تفاوت عمده میان این دونوع مرورگر وجود دارد که از مقایسه آنها به این تفاوت ها پی خواهیم برد. مرورگر کروم کاربر را مجبور می کند که حساب خود را تأیید کند تا از این طریق بتواند از خدمات گوگل مانند Google Docs یا Gmail استفاده کند. این امر مرورگر کروم را قادر می سازد تا داده های کاربران خود را جمع آوری کرده و از آنها برای همگام سازی با سایر دستگاه هایی که بر روی آنها مرورگر کروم و سایر خدمات گوگل نصب شده است، استفاده کند.

پیش از این، برای انجام چنین کاری نیاز به رضایت کاربران بود، اما در حال حاضر، این شرکت این کار را به طور پیش فرض انجام می دهد. این تغییر قانون توسط متیو گرین (Matthew Green)، یکی از رمزنویسان ایجاد شده است، که توسعه دهنده‌ی ارز دیجیتال ناشناس زدکش (Zcash) می باشد.

چنین تحولاتی در سیاست حفاظت از داده های گوگل در را به روی مرورگرهایی مانند بریو باز می کند تا این مرورگر نیز بتواند از حریم خصوصی کاربرانش محافظت کند. همچنین گفتنی است که مرورگر بریو، به طور پیش فرض تبلیغات را مسدود می کند و اطلاعات مربوط به تاریخچه‌ی جستجوهای کاربرانش را که معمولا برای تبلیغات متنی استفاده می شوند را جمع آوری نمی کند. در عوض، این مرورگر سهم بیشتری از درآمد خود را به تولیدکنندگان محتوای تبلیغاتی اختصاص می دهد. همچنین کاربران در تنظیمات این مرورگر، گزینه ای برای موافقت با مشاهده‌ی آگهی های نمایش داده نشده دارند که در ازای تماشای این آگهی ها توکن بت (BAT) دریافت می کنند.

به هنگام صحبت از کارایی، مرورگرها همیشه موانع را به وجود می آورند، زیرا اکثر برنامه های آزمایشی موجود را نمی توان به دنیای واقعی متصل کرد. با این حال، پس از انجام چند آزمایش، تیم مرورگر بریو ادعا می کند که راهکارش بسیار سریع تر از کروم می باشد. اما این مرورگر همچنان پ دارای چندین مشکل عمده است: برای مثال، برخی سایت ها کاربران مرورگر بریو را به عنوان ربات شناسایی می کنند. که به احتمال زیاد، این مسئله به دلیل مسدودسازی ردیاب ها ایجاد شده است. همچنین اینکه، کاربران معمولا به هنگام استفاده از این مرورگر با بررسی های امنیتی بیشتری نسبت به زمان استفاده از کروم مواجه هستند.

آیا در آینده شاهد مرورگرهای جدیدی خواهیم بود یا خیر؟

وب نسل سوم قول داده تا به طور چشمگیری تجربه‌ی کاربران را تغییر دهد. با این حال متغیرهای ناشناخته‌ی بسیاری در این زمینه وجود دارد، از جمله اینکه: نقش فناوری های اینترنتی مانند داده های عظیم (Big Data) و هوش مصنوعی چیست؟ نحوه‌ی انتقال به ذخیره سازی داده های غیرمتمرکز و پردازش آن چگونه صورت می گیرد؟ ساختار برنامه های غیرمتمرکز چگونه است و نقش مرورگرها در آن چیست؟

در حال حاضر مرورگرهای معروف به مرورگرهای نسل سوم، ساختارهای ترکیبی می باشند که براساس نرم افزارهایی هستند که ما از آنها استفاده می کنیم، اما همراه با افزونه هایی می باشند که از برنامه های غیرمتمرکز و کیف پول های ارزهای دیجیتال پشتیبانی می کنند. و این مسئله “نسل سوم” اینترنت را به تعویق می اندازد.

بنابراین، پلتفرم ها و خدمات مختلفی را می توان بر اساس فناوری بلاک چین توسعه داد و پتانسیلی که آنها دارند، باعث می شود که بتوانند کاربران را از شرکت های متمرکز به سوی جذب کند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location