سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ معرفی انواع کیف پول و کاربرد آن

کیف پول ارز دیجیتال یک برنامه نرم‌افزاری است که کلید‌های خصوصی و عمومی را ذخیره می‌کند و با بلاک‌چین‌های مختلف در تعامل است و وظیفه‌ی ذخیره‌سازی دارایی دیجیتالی کاربران را بر عهده دارد. یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که هرکسی در آغاز به کار برای معامله در ارزهای دیجیتال باید بگیرد، انتخاب هوشمندانه‌ی یک کیف پول ایمن و معتبر است. این کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام بر اساس نیاز شما کارکرد متفاوتی دارند. با این حال، فراموش نکنید هر فرد می‌تواند چندین کیف پول داشته باشد و فرق چندانی بین کاربرد اصلی هرکدام از آن‌ها که حفظ ارزهای دیجیتال است، وجود ندارد.

مقدمه‌ای بر کیف پول ارز دیجیتال و کاربرد آن

از کیف پول ارز دیجیتال یا والت (Wallet) به طور کلی برای نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود و این کیف پول‌ها وظیفه‌ی ذخیره‌ی کلید‌های عمومی و خصوصی را برای تراکنش‌های ارز دیجیتال بر عهده دارند که این کلید‌ها به طور خلاصه امکان دریافت یا ارسال ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کنند. کلید خصوصی مانند رمز کارت‌بانکی است که امنیت کاربر را تأمین می‌کند و کلید عمومی مانند شماره‌حساب است که امکان دریافت رمزارز از سایر کاربران را میدهد.

کیف پول ارزهای دیجیتال به طور کلی به سه دسته‌ی نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی تقسیم می‌شود که در ادامه به شرح هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت. کیف پول ارز دیجیتال مانند یک کیف پول واقعی برای نگهداری، پرداخت و دریافت دارایی‌ها عمل می‌کند. البته کیف پول ارز دیجیتال علاوه بر ذخیره‌سازی کلیدها، اغلب قابلیت رمزگذاری یا امضای اطلاعات را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد.

معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند که می‌توانند حضانتی یا غیر حضانتی باشند. در کیف پول حضانتی سرویس‌دهنده کلید خصوصی کیف پول را در اختیار دارد، به عنوان مثال کیف پول صرافی یک کیف پول حضانتی است، زیرا دارایی‌های کاربر را به صورت امانی نگه می‌دارد؛ اما در کیف پول‌های غیر حضانتی کنترل کامل دارایی در اختیار خود کاربران است و هر زمان که بخواهند می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. در حالت کلی هر یک از کاربران بنا بر نیازهای خود یکی یا هردوی آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

کیف پول‌ها کاربرد اصلی یکسانی دارند، اما ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی دارند و متفاوت از دیگری هستند. رابط کاربری، میزان امنیت، نحوه و شرایط دسترسی، پشتیبانی از ارزهای دیجیتال مختلف، قابلیت‌های مربوط به مبادلات درون سیستمی و ویژگی‌های متعدد دیگر، مواردی هستند که کیف پول‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کنند. در مقاله انواع کیف پول دیجیتال، توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه کرده ایم اما در حالت کلی کیف پول‌های ارز دیجیتال را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

کیف پول گرم یا نرم‌افزاری

کیف پول‌ ارز دیجیتال گرم (Hot Wallet) بر روی رایانه‌های شخصی و تلفن‌های همراه نصب می‌شوند. این کیف پول‌ها تمامی اطلاعات کاربران را به‌صورت آنلاین ذخیره می‌کنند. به‌ دلیل ذخیره‌سازی آنلاین اطلاعات و دارایی‌ها، این سیستم‌ها معمولاً در معرض حمله‌ی هکرها قرار دارند و ریسک آن همیشه وجود دارد. هنگام انتخاب کیف پول نرم‌افزاری، در مورد شرکت سازنده‌ی آن تحقیقات لازم را انجام دهید. کیف پول‌های نرم‌افزاری به صورت دسکتاپ، موبایل و تحت وب در دسترس هستند که هرکدام مزایای و معایب خودشان را دارند:

·        کیف پول دسکتاپ: این کیف پول ارز دیجیتال در سیستم‌های رایانه‌ی شخصی نصب می‌شوند و فقط از این دستگاه‌ها قابل‌دسترسی هستند. دسترسی به آن‌ها آسان و سریع است و اغلب محیطی کاربرپسند و ساده دارند، اما اگر رایانه‌ی شخصی شما به هر نحوی آلوده به ویروس شود، هکرها به کیف پول شما دسترسی پیدا می‌کنند و دارایی شما را به سرقت می‌برند.

·        کیف پول موبایل: این دسته از کیف پول‌ها شبیه به همان کیف پول‌های دسکتاپ هستند، با این تفاوت که بر روی تلفن‌های همراه نصب می‌شوند و دسترسی به آن‌ها به همان اندازه سریع و آسان است. برخی از آن‌ها همچنین امکان خریدوفروش روزانه را فراهم کرده‌اند. با این حال، کیف پول‌های موبایل اغلب آسیب‌پذیرتر هستند و بیشتر مورد توجه هکرها قرار دارند.

·        کیف پول تحت وب: کیف پول تحت وب یا آنلاین دارای کمترین سطح امنیت است ولی برای ارسال ارز دیجیتال به شخص دیگر بالاترین سطح راحتی را دارد. شما به راحتی می‌توانید از هر دستگاه یا مرور‌گر اینترنتی، به کیف پول‌های آنلاین دسترسی پیدا کنید. با این حال همان‌طور که گفته شد، کافی است که هکر به سرورهای این کیف پول تحت وب دسترسی پیدا کند تا کاربران دارایی‌شان را از دست بدهند.

کیف پول سرد یا سخت‌افزاری

این دسته از کیف پول‌ها بر خلاف کیف پول‌های نرم‌افزاری نیازی به اتصال همیشگی اینترنت ندارند و تنها در صورتی که نیاز به انتقال داشته باشید می‌توانید آن را به اینترنت متصل کنید. کیف پول‌های سخت‌افزاری به شکل فلش مموری هستند و مطمئن‌ترین و امن‌ترین روش ذخیره‌سازی ارز دیجیتال به حساب می‌آیند. ایمن نگه‌داشتن این کیف پول‌ها ساده است، اما مانند کیف پول‌های نرم‌افزاری رایگان نیستند و باید هزینه‌ای پرداخت کنید.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی یک روش تقریباً منسوخ شده برای نگهداری ارزهای دیجیتال است که کد خصوصی هر ارز دیجیتال را روی یک کاغذ چاپ می‌کند و به کاربر این امکان را می‌دهد تا بدون اینکه ترس از هکرها داشته باشد، هر زمان که خواست اقدام به اسکن کیف پول روی کاغذ کند. با این حال، معایب این نوع کیف پول بر مزایای آن غلبه کرده است و توسط کاربران بسیار کمی استفاده می‌شود. از جمله معایب کیف پول کاغذی می‌توان به امکان گم شدنش، احتمال به سرقت رفتن و تخریب فیزیکی و دسترسی سخت اشاره کرد.

نحوه ارائه کیف پول داخلی در صرافی‌های ارز دیجیتال چگونه است؟

در خصوص کیف پول‌های ارز دیجیتال، بحث صرافی‌های ارز دیجیتال نیز وارد می‌شود چرا که مهم‌ترین و شاید تنها مکانی است که اکثر کاربران بازار ارزهای دیجیتال به طور روزانه به معامله و سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌پردازند. در صرافی‌های غیرمتمرکز از کیف پول شخصی خود کاربر استفاده می‌شود، اما این موضوع در خصوص صرافی‌های متمرکز متفاوت است چرا که در صرافی‌های متمرکز کاربر باید حساب کاربری ایجاد کند و پس از آن صرافی است که در اختیار کاربر کیف پول ارزهای دیجیتال مختلف را قرار می‌دهد.

 کیف پولی که صرافی‌های متمرکز به کاربران می‌دهند،‌ کیف پول نرم‌افزاری حضانتی است. این یعنی صرافی‌ای که در آن به معامله می‌پردازید کنترل کامل بر دارایی‌های همه کاربران دارد. پس هر زمان بخواهد می‌تواند دسترسی شما به رمزارزهایش را به دلایل مختلف از جمله تحریم مسدود کند. ضمن اینکه اگر صرافی به‌یک‌باره بسته یا سایتش از دسترس خارج شود، باز هم شما و سایر کاربرانشان به رمزازرهایشان دسترسی نخواهند داشت. توصیه می‌شود که تحت هیچ شرایطی ارزهای دیجیتال خود را به میزان زیاد در کیف پول صرافی نگه ندارید، حتی اگر معتبر باشد.

بهتر است که آن مقدار که می‌خواهید معامله کنید را باقی بگذارید و سایر دارایی‌های بزرگ خود را به کیف پول شخصی‌تان منتقل کنید. اگر معامله‌گر روزانه هستید،‌ فقط میزان مورد نیاز برای معاملات خود را در صرافی نگه دارید و بری نگهداری اصل پولتان از کیف پول‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری استفاده کنید.

در نهایت اگر به خوبی پیدا کردن آدرس کیف پول خود را به خوبی بلد نیستید، به مقاله آدرس کیف پول ارز دیجیتال مراجعه کنید.

 

چطور امنیت کیف پول خود را حفظ کنیم؟

اینکه از چه کیف پولی استفاده می‌کنید اهمیتی ندارد و در هر صورت اگر کلید خصوصی کیف پول شما افشا شود، شخصی که به آن دسترسی پیدا کرده می‌تواند به تمامی ارزهای دیجیتال شما در آن کیف پول دسترسی پیدا کند. کیف پول‌هایی مانند کیف پول موبایلی، کیف پول دسکتاپ و یا تحت وب که با اینترنت سروکار دارند، همیشه در معرض خطر خواهند بود. هکرها از طریق روش‌هایی مانند بدافزار و ویروس می‌توانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. برای جلوگیری از دسترسی هکرها و ایمن‌سازی کیف پول روش‌هایی وجود دارند که به شرح زیر است:

·        استفاده از آخرین نسخه کیف پول: همیشه از به‌روزترین نسخه نرم‌افزار در دستگاه موردنظر استفاده کنید چرا که با به‌روز کردن نرم‌افزار، سطح امنیتی کیف پول شما بالاتر می‌رود و احتمال اینکه قربانی هکرها شوید کاهش پیدا می‌کند.

·        ایجاد لایه‌های امنیتی بیشتر: کیف پول‌های ارز دیجیتال زیادی وجود دارد که از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده می‌کنند. منظور از احراز هویت دو مرحله‌ای این است که کاربر برای دسترسی به کیف پول خود، باید کدی که به تلفن همراه یا ایمیلش ارسال می‌شود را تائید کند.

·        استفاده از امضاهای چندمرحله‌ای: در امضاهای چندمرحله‌ای، کاربر باید جداگانه معامله را با استفاده از دو یا چند دستگاه تائید کند. در این صورت اگر یکی از دستگاه‌ها از بین برود، دزدیده و یا هک شود، هکر قادر نیست به کیف پول شما دسترسی پیدا کند. توجه داشته باشید برای این منظور باید کیف پولی را انتخاب کنید که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند.

·        تهیه نسخه پشتیبان: حتماً یک نسخه پشتیبان از کیف پول ارز دیجیتال خودتان تهیه کنید تا در صورت از بین رفتن دسترسی شما به کیف پول، بتوانید آن را بازیابی کنید.

چگونه کیف پول ارز دیجیتال مناسب را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب کیف پول مناسب باید به عوامل مختلفی توجه کرد. اول باید بدانید که چه ارزهای دیجیتالی را می‌خواهید نگهداری کنید، این ارزهای دیجیتال روی چه شبکه‌هایی قرار دارند و کدام کیف پول‌ها از این شبکه‌ها پشتیبانی می‌کنند. برای مثال، اگر بخواهید اتریوم که مبتنی بر شبکه اتریوم است نگهداری کنید، باید از کیف پول ارز دیجیتالی استفاده کنید که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند.

موضوع بعدی هدف شما است. اگر قصدتان هولد برای بلندمدت است،‌ کیف پول سخت‌افزاری بهتر است؛ اما اگر مدام می‌خواهید ارزهای دیجیتال خود را جابه‌جا کنید،‌ کیف پول‌های نرم‌افزاری به ویژه آن‌‌ها که روی مرورگر نصب می‌شوند بیشتر مناسب نیاز شما هستند. از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال نرم‌افزاری می‌توان به متامسک، تراست والت،‌ کوینومی، مای اتر والت، اتمیک والت و اگزودوس و از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌توان به لجر و ترزور اشاره کرد.

جمع‌بندی

ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال در کیف پول داخلی صرافی‌ها هزینه‌ای ندارد و برای پرداخت و جابه‌جایی دارایی‌های خود نیاز به پرداخت کارمزد ندارید، اما همان‌طور که گفته شد، بهتر است سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و بلند‌مدت خود را در کیف پول شخصی و خارج از صرافی نگهداری کنید تا خیالتان راحت باشد و نگران از دست رفتن دارایی‌تان نباشید. کیف پول‌ها به طور کلی نرم‌افزار یا سخت‌افزاری هستند که برای نگهداری ارزهای دیجیتال ایجاد شده‌اند. برای کسانی که ارز دیجیتال دارند، می‌توان گفت ضروری‌ترین دانش شناخت و نحوه کار با کیف پول‌ها است.

سوالات متداول

کیف پول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری چه تفاوتی دارد؟

کیف پول‌های نرم‌افزاری نیاز به اتصال همیشگی به اینترنت دارند،‌ اما کیف پول‌های سخت‌افزاری فقط در زمان جابه‌جایی و انتقال نیاز به اتصال به اینترنت پیدا می‌کنند.

چطور بهترین کیف پول را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین کیف پول باید بر اساس موارد متعددی از جمله ارزش رمزارزها، شبکه بلاک‌چینی پشتیبانی‌ شده، هدف از استفاده و دیگر موارد باید انجام شود.

آیا استفاده از کیف پول ارز دیجیتال ضروری است؟

به‌طور خلاصه اگر دارایی‌تان برایتان اهمیت دارد، انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مناسب و معتبر باید در اولویت شما قرار داشته باشد.

کدام نوع کیف پول بالاترین سطح امنیت را دارد؟

کیف پول‌های سخت‌افزاری به دلیل پروتکل‌های امنیتی‌ای که دارند اجازه نمی‌دهند کلید خصوصی بدون اجازه شما خارج شود؛ این یعنی هیچ‌کس به غیر از شما به کلیدهای خصوصیتان دسترسی پیدا نمی‌کند و ندارد.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location