سرمایکس
video thumb

ساتوشی ناکاموتو و هویت اصلی آن

شاید یکی از عجیب‌ترین مسائل بیت کوین، سازنده نامشخص آن باشد. از سازنده بیت کوین تنها یک نام مستعار به جا مانده است. هیچکس نمی‌داند که چه کسی دقیقا در پشت نقاب ساتوشی ناکاموتو قرار دارد و افراد زیادی سالها تلاش کردند اما مانند دیگران به هیچ نتیجه ای نرسیدند.

در حقیقت سخت‌ترین رمزنگاری بیت کوین، هویت خود سازنده بیت کوین است. البته شخصی در استرالیا بیان کرده بود که سازنده بیت کوین است اما به طور دقیق‌تر در مطالب پایین‌تر به این قضیه نگاه خواهیم کرد.

هویت ساتوشی ناکاموتو

کسی نمی‌داند که دقیقا مفهوم ساتوشی ناکاموتو چیست. حتی نمی‌توان گفت که این لقب برای یک شخص است یا لقب یک گروه است. ساتوشی تا اوایل سال ۲۰۱۰ با دیگر توسعه دهنده‌های بیت کوین در ارتباط بود و بعد از آن ارتباط خود را به طور کامل با تمامی ‌اعضا قطع کرد. او کدهای اصلی بیت کوین را به شخصی به نام گوین ‌اندرسن واگذار کرد و باقی دامین‌ها و کدها را به اشخاص ‌تراز اول در توسعه بیت کوین، ارائه کرد.‌

اندرسن می‌گوید دلیل قطع ارتباط ساتوشی با او، ارتباط ‌اندرسن با سازمان سیا بود.‌ اندرسن می‌گوید که تنها برای معرفی بیت کوین و جزئیات آن به سازمان سیا رفته بود اما ساتوشی زمانی که این قضیه را به طور کامل متوجه شد، دیگر ارتباطی برقرار نکرد. ساتوشی در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که دیگر با بیت کوین همکاری نمی‌کند و در پروژه‌های دیگری فعالیت می‌کند وبعد از این دیگر خبری از پیدا نشد!

برخی از افراد فکر می‌کنند که ساتوشی به دلیل لقبی که دارد یک شهروند ژاپنی است اما باید گفت که حتی چنین قضیه ای هم اشتباه است. احتمالات زیادی برای انتخاب این نام وجود دارد که شاید یکی از آنها، ردگم کنی آدرس دقیق ساتوشی است. البته برخی از توسعه دهنده‌های بیت کوین گفته‌اند که ساتوشی به خوبی می‌توانست در مکالمه‌هایش انگلیسی صحبت کند که چنین چیزی احتمال ژاپنی بودن او را کم می‌کند.

ساتوشی و تحقیقاتی برای یافتن چهره حقیقی او

کنجکاوی افراد باعث شده است که تحقیقات زیادی در پی یافتن چهره حقیقی ساتوشی انجام دهند. این افراد از روش‌های زیادی برای یافتن ساتوشی استفاده کرده‌اند اما تمام این روش‌ها یا اشتباه و یا بی نتیجه بوده است. حتی در یکی از تحقیقات ناچارا خود ساتوشی یک خبر اعلام کرد که فردی که افراد کنجکاو به دنبال آن هستند، شخصیت حقیقی ساتوشی نیست و فعالیت شان بی فایده بوده است. برخی فکر می‌کنند که ساتوشی ناکاموتو یک نام ساختگی است و نمی‌تواند برای یک شخص باشد زیرا پیچیدگی و الگوریتم‌های سخت و زیادی در بیت کوین وجود دارد که نمی‌توان به طور عقلانی تصور کرد که یک نفر آن را ساخته است.

ادعا‌های زیادی برای یافتن شخصیت حقیقی ساتوشی ناکاموتو شده است. مثلا یک خبرنگار آمریکایی به نام جاشوا دیویس اعلام کرده بود که توانسته است شخصیت حقیقی بیت کوین را پیدا کند. او مایکل کلیر که فارغ التحصیل رشته رمزنگاری از دانشگاه دوبلین بود را شخصیت حقیقی ساتوشی می‌دانست.

آن خبرنگار حدود هشتاد هزار کلمه از ساتوشی را مورد بررسی قرار داده است و توانسته است که زبان مورد استفاده ساتوشی را پیدا کند و به گفته او مایکل کلیر هم نیز از همین زبان و دیگر مشخصات استفاده می‌کند. البته مایکل کلیر و دیگر افراد رابطه خود با ساتوشی را انکار کرده‌اند.

ادعای دومی ‌که برای تشخیص هویت ساتوشی ناکاموتو وجود دارد توسط آدام پننبرگ است. او معتقد است که سه شخص با نام‌های نیل کینگ، ولادیمیر اکسمان و چالرز برای، شخصیت حقیقی ساتوشی را تشکیل داده‌اند. این سه شخص مقاله ای را ارائه داده‌اند که سه روز بعد از تایید این مقاله، دامنه Bitcoin.org شروع به فعالیت کرد. همچنین بررسی‌های انجام شده بر روی مقاله این اشخاص نشان می‌دهد که از کلمات مشابه با مقاله خود بیت کوین استفاده کرده‌اند. البته این سه شخص چنین چیزی را رد کرده‌اند و نامعتبر خوانده‌اند.

دامین بیت کوین در سال ۲۰۰۸ در یکی از موسسه‌های ژاپن ثبت شد و بعد از آن در سال ۲۰۱۱ به فنلاند انتقال پیدا کرد که همین جا به جایی شایعات زیادی را برای شناختن ساتوشی ایجاد نمود و این شایعات دامن گیر دانشمندان فنلاندی هم نیز شد.

برخی از افراد اعتقاد دارند که سایت جاده ابریشم یا Silk road نیز به ساتوشی ارتباط دارد. این سایت در سال ۲۰۱۳ به طور کل از کار افتاد و فعالیت‌هایی که در این سایت انجام می‌شد،‌ تراکنشها و فروش وسایل غیرقانونی همچون مواد مخدر بود. حتی در سال ۲۰۱۴ نیز فردی را پیدا کردند که دوریان ساتوشی ناکاموتو نام داشت و حدود هفتاد سال داشت. این پیرمرد ژاپنی هم مانند دیگر افراد چنین چیزی را تکذیب کرد.

تمامی‌افرادی که شایعه شده بود ساتوشی ناکاموتو هستند نیز اخبار خود را رد کردند و خود را فارغ از هرگونه ارتباطی با ساتوشی می‌دانستند اما در این میان مایکل وبر نیز هنوز واکنشی نشان نداده است در صورتی که به او گفته‌اند که ساتوشی ناکاموتو است.

بیت کوین

حتی افراد دیگری احساس می‌کنند که ساتوشی اصلا وجود ندارد و یک سازمان جاسوسی سعی کرده است که بیت کوین را در قالب نام یک شخص ایجاد کند تا افکار عمومی ‌به آن سمت روانه شود. در سال ۲۰۱۶ یک شخصیت استرالیایی اعلام کرد که ساتوشی ناکاموتو است.

این شخص دکتر کرگ رایت نام داشت. گوین ‌اندرسن که یکی از اشخاصی بود که رابطه نسبتا زیادی با ساتوشی داشت به دیدار این شخص رفت و تقریبا احساس می‌کرد که این شخص همان ساتوشی ناکاموتو است اما مدارکی که رایت برای رسانه‌ها ارسال کرده بود به‌ اندازه کافی برای تایید هویت او، مناسب نبودند.

رسانه‌ها اعلام کردند که رایت تنها با دو کار می‌تواند شخصیت خود را اثبات کند. راه اول این است که او بیت کوین‌های ساتوشی را از یک حساب به حساب دیگری انتقال دهد یا اینکه از طریق کلید خصوصی خود یک پیام ارسال کند.‌ اندرسن که در یکی از هتل‌های لندن رایت را مشاهده کرده بود بیان کرد که رایت از طریق روش اول پنج بیت کوین را از ‌تراکنشی که به نام ساتوشی ثبت شده بود، انتقال داد. اما خود رایت نتوانسته بود دلایل متقاعد کننده ای برای مخفی بودن هویت خود و شبکه بیت کوین به رسانه‌ها ارسال کند.

ساتوشی در همان ابتدای معرفی بیت کوین، استخراج خود را انجام داده و ارزش بیت کوین‌هایی که او در اختیار دارد حدود ۴٫۶ میلیارد است. او دیگر فعالیتی با بیت کوین ندارد و از سال ۲۰۱۱ هیچ خبری از خود بیرون نکرده است. شخصیت نامعلوم دکتر رایت هم هنوز به طور واضح مشخص نشده است که ساتوشی است یا نه و‌اندرسن هم موارد تعجب برانگیزی را بیان کرده است.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version