سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

نگاهی به تفاوت‌های اساسی میان بیت‌ کوین و لیبرا

فیس بوک اخیرا برنامه های خود را برای ایجاد یک ارز دیجیتال به نام لیبرا ارائه کرده است. این شرکت مجبور شده است تا از پروژه خود در پارلمان آمریکا دفاع کند و در مورد نگرانی های قانونی در مورد حفظ حریم خصوصی داده ها و استفاده غیرقانونی احتمالی توضیحاتی را نیز ارائه دهد.

این یک آزمایش برای سیستم های پولی در عصر دیجیتال است و ناگزیر با ارزهای دیجیتال محبوبی مانند بیت کوین مقایسه می شود. با این حال، بسیاری از متخصصان این سوال را مطرح می کنند که آیا لیبرا می تواند یک ارز دیجیتال نامیده شود.

به غیر از این که هر دوی آنها در وایت پیپر خود تحت عنوان ارز دیجیتال نامیده می شوند، اما لیبرا و بیت کوین در واقع بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. در اینجا به خلاصه ای از تفاوت های کلیدی میان این دو ارز می پردازیم.

به کارگیری فناوری های مختلف

یکی از بزرگ ترین تفاوت های بین این دو ارز فناوری پشتیبانی کننده آنها است.

در بیت کوین تراکنش ها به صورت ناشناس در یک دفتر کل توزیع شده عمومی به نام بلاک چین ثبت می شوند. گفتنی است که بلاک چین اساسا یک پایگاه داده است که توسط شبکه ای از رایانه ها نگهداری می شود که در آن، تراکنش ها به گونه ای محافظت شده اند که دستکاری آنها تقریبا غیر ممکن می باشد.

لیبرا نیز از نوعی بلاک چین یا یک فناوری دفتر کل توزیع شده استفاده می کند. اما بر خلاف بیت کوین و حداقل در حال حاضر، برای ورود به تراکنش ها مجاز است. به این معنی که تراکنش ها می توانند فقط توسط گروهی احزاب مورد اعتماد بررسی شوند.

اینجاست که انجمن لیبرا وارد می شود. یک کنسرسیوم سوئیسی از شرکت های مختلف از جمله ویزا و آبر. هر یک از اعضای این سازمان غیرانتفاعی حداقل ۱۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده اند.

ایدو سده من (Ido Sadeh Man)، بنیان گذار و رئیس بنیاد ساگا که یک شرکت ارز دیجیتال است و جزو مشاوران شرکت جی پی مورگان نیز محسوب می شود، عنوان کرد که لیبرا توسط یک ساختار متمرکز اداره خواهد شد که منحصرا از نهادهای بزرگی تشکیل شده است که این نهادها حق رای دادن را خریداری کرده اند.

این ساختار با شبکه بیت کوین متفاوت است. در بیت کوین هر کسی می تواند با داشتن سخت افزار مناسب و دسترسی به اینترنت به شبکه آن دسترسی داشته باشد.

پیتر ون والکنبرگ (Peter Van Valkenburgh)، مدیر اتاق فکر تحقیق در مورد سیاست ارز رمزنگاری در شرکت کوین سنتر در پست اخیر خود عنوان کرد: ارزهای دیجیتال به دلیل عدم وابستگی آنها به واسطه های قابل اعتماد شناخته می شوند.

ما بر این باوریم که لیبرا یک ارز دیجیتال نیست، زیرا از یک بلاک چین متمرکز استفاده می کند و متکی به واسطه قابل اعتمادی است که دارایی ها را نگهداری و مدیریت می کند.

موارد استفاده‌ی گوناگون

در وایت پیپر بیت کوین، ارز مجازی به عنوان یک سیستم پرداخت همتا به همتا به حساب می آید که به افراد این امکان را می دهد تا بدون رفتن به بانک، تبادلات خود را انجام دهند.

امروزه بیت کوین به عنوان یک نوع سرمایه گذاری به کار می رود و در این فضا از اصطلاحاتی مانند “HODL” استفاده می شود که اصطلاحی عامیانه در این صنعت است و برای توصیف خرید و نگهداری ارز دیجیتال برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. بیت کوین اغلب طلای دیجیتال نیز نامیده می شود.

هدف اصلی لیبرا این است که در پرداخت های بین المللی و انتقال پول استفاده شود. این ارز بر اساس سبدی از ارزهای پشتیبانی شده توسط دولت و سایر دارایی ها مبادله می شود. لیبرا برای جلوگیری از نوساناتی است که اغلب در ارزهای رمزنگاری مانند بیت کوین و اتریوم مشاهده می شود.

لیبرا نیز مانند بسیاری از استیبل کوین های موجود در این صنعت، با هدف حفظ ارزش پایدار به وجود آمده است. دیوید مارکوس (David Marcus)، مدیر اجرایی فیس بوک که فناوری بلاک چین این شرکت را رهبری می کند، پیش از این گفته بود که عملکرد این ارز بیشتر شبیه یک ارز سنتی خواهد بود تا یک ارز دیجیتال.

چارلز هایتر (Charles Hayter)، یکی از بنیان گذاران و مدیرعامل پلتفرم CryptoCompare، به CNBC گفت: بیت کوین و لیبرای فیس بوک هر دو نشان دهنده سیر تکاملی ارز هستند اما به روش های کاملا متفاوت.

بیت کوین یک ارز غیرمجاز، کاملا غیرمتمرکز، نفوذ ناپذیر و پر نوسان است. در حالی که لیبرا یک ارز مجاز و متمرکز است که عرضه و تقاضای آن تحت کنترل بوده و وابسته به ارزهای فیات است.

لازم به ذکر است که منظور هایتر از عرضه و تقاضای تحت کنترل این است که فیس بوک و شرکت های شریک آن می توانند عرضه را تعدیل کنند و بنابراین به شکلی موثر قیمت ها تثبیت می شوند، حتی زمانی که تقاضا تغییر می کند.

از سوی دیگر عرضه بیت کوین ثابت است. تعداد کل بیت کوین های قابل عرضه ۲۱ میلیون است.

سده من می گوید: عرضه بیت کوین ثابت است و نمی تواند نسبت به تقاضای بازار عکس العملی نشان دهد. در صورتی که لیبرا می تواند زمانی که یک نماینده فروش مجاز آن پول را از حساب ذخیره خود برداشت یا به آن واریز کند، ایجاد یا سوزانده شود.

تفاوت در قانون گذاری

هنگامی که صحبت از تنظیم مقررات برای ارزهای دیجیتال می شود، ارز فیس بوک توجه ویژه ای را به خود جلب می کند. اما برخی نگرانی ها در مورد پروژه بلاک چین شرکت لیبراست که می تواند برای سایر سرمایه های دیجیتال توسط قانون گذاران استفاده شود.

ارائه تفاوت های بین لیبرا و ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین بسیار مشکل ساز است. در حالی که بیت کوین نیازی به واسطه برای انجام تراکنش های مالی ندارد، مدل لیبرا وابسته به ارگان هایی است که انجمن لیبرا را تشکیل می دهند. ون والکنبرگ (Van Valkenburgh) در این باره عنوان می کند:
یک سیستم بدون واسطه یک سیستم بدون خطر مداخله است و بنابراین نیازی به مقررات جهت محافظت در برابر انواع خطرات ناشی از واسطه ها ندارد.

انجمن لیبرا در حال حاضر متشکل از ۲۸ عضو بنیان گذار است و امیدوار است که تا زمان راه اندازی ارز خود به ۱۰۰ عضو برسد. این توکن در نیمه اول سال ۲۰۲۰ راه اندازی خواهد شد.

والکنبرگ گفت: اگر چه در شبکه بیت کوین توسط به اصطلاح استخراج کنندگان بررسی و تائید می شود که تراکنش ها را ثبت می کنند، اما این به معنی تنظیم مقرراتی برای بررسی صداقت و درستی سرمایه کاربران نیست. وی افزود: از طرف دیگر، صرافی ها و کیف پول های ارزهای دیجیتال نیز نیازمند قانون گذاری هستند.

سوالاتی در مورد نحوه و چگونگی تنظیم مقررات مالی در رابطه با لیبرا در جلسه روز چهارشنبه مطرح شد. مارکوس از فیس بوک در پاسخ به این سوال که آیا می تواند امنیت مالی را تامین کند یا نه، عنوان کرد که در این مورد نمی تواند تضمینی بدهد. اما مارکوس گفت که این احتمال وجود دارد که لیبرا به عنوان یک کالا در نظر گرفته شود.

جی کلیتون (Jay Clayton)، رئیس بورس و اوراق بهادار آمریکا، سال گذشته عنوان کرده بود که ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین نمی توانند به عنوان اوراق بهادار در نظر گرفته شوند. وی گفته بود که ارزهای دیجیتال جایگزینی برای ارزهای فیات مهم مانند دلار یا یورو هستند.

هایتر یکی از اعضای CryptoCompare اظهار داشت: در صورتی که فیس بوک و شرکای آن بتوانند از موانع نظارتی بر لیبرا عبور کنند، این ارز بدون شک تاثیر زیادی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت که احتمالا بر ارزش بیت کوین نیز تاثیرگذار خواهد بود.

از نظر اندی برایانت (Andy Bryant)، مدیر ارشد صرافی ارزهای دیجیتال اروپایی bitFlyer، لیبرا می تواند مردم را متقاعد کند که روش های دیگری به غیر از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا برای ذخیره سازی ارزش نیز وجود دارد. وی گفت: “اگر این همه چیزی است که لیبرا قصد به دست آوردن آن را دارد، من فکر می کنم که این یک گام بزرگ روبه جلو می باشد.”

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version