video thumb

دستگاه ماینینگ چیست؟

استخراج یا ماینینگ (minning)

استخراج‌ کنندگان با استخراج ارز دیجیتال، مقداری ارز دیجیتال بدست می ‌آورند و می‌ توانند آن را بفروشند و پول رایج کشورشان را دریافت کنند. ماینینگ فرآیندی است که در طی آن شما با استفاده از دستگاه ماینینگ و یا کامپیوتر تعدادی از تراکنش‌ های مورد درخواست در شبکه ارز دیجیتال را کنار هم جمع می‌کنید، تایید می‌کنید و آن ‌ها را به بلاک‌ چین متصل می‌کنید. استخراج کنندگان در ازای اضافه کردن بلوک‌ های جدید، توکن ‌هایی به دست می ‌آورند. سود حاصل از تراکنش‌ ها از تفاوت بین انرژی مورد استفاده در فرآیند و نرخ تبادل عمومی ارز های دیجیتال استخراج می ‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر برای خرید ارز دیجیتال و فروش ارز دیجیتال با ما تماس بگیرید.

برای استخراج و یا ماینینگ ارز دیجیتال نیاز به تهیه یک سری تجهیزات و ملزومات است. تجهیزات ماینینگ نسبت به بزرگی یا کوچکی فعالیت، می‌ توانند متفاوت باشند. مثلا تجهیزاتی که یک فارم بزرگ با چند صد دستگاه نیاز دارد با تجهیزات مورد نیاز برای یک ماینر کوچک با چند دستگاه، قطعا متفاوت است. طبق یک قاعده کلی برای انجام استخراج ارز دیجیتال، قطعا به دستگاه استخراج مخصوص (ASIC)، کیف پول ارز دیجیتال، اینترنتADSL، برق و کابل‌ و تجهیزات برقی مناسب، خنک‌کننده (کولر یا فن) نیاز است.

استخراج یا ماینینگ
ماینینگ (minning)

دستگاه ماینینگ چیست؟

در ماه ‌های اولیه معرفی بیت کوین، استخراج آن عمدتا با CPU یا همان پردازنده‌‌ ها انجام می‌گرفت و کامپیوتر های خانگی معمولی هم می ‌توانستند به استخراج سود آور بیت کوین بپردازند. اما با گسترش شبکه بیت کوین و ماینر های آن، امروزه استخراج به ‌صرفه بیت کوین فقط با تراشه‌های مخصوصی به نام‌ ای ‌سیک (ASIC) امکان پذیر است. استخراج بیت کوین با کامپیوتر های معمولی یا موبایل سود آوری ندارد. با گسترش شبکه ی بیت کوین، استخراج آن با کامپیوتر های معمولی اصلا به صرفه نیست. برای استخراج به صرفه به دستگاه تخصصی که با عنوان ای‌ سیک شناخته می‌شوند، نیاز خواهید داشت. دستگاه‌ های استخراج مثل گوشی‌ های موبایل در طرح ‌ها و مدل‌ های مختلف عرضه می ‌شوند. هر مدل از جنبه ‌های برند و مدل، قدرت پردازش و مصرف برق ممکن است با مدل دیگر متفاوت باشد.

خرید دستگاه ماینینگ

به طور کلی مهمترین عواملی که برای خرید دستگاه های ماینینگ باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  1. میزان قدرت: قدرت دستگاه ماینینگ چیست؟ دستگاه استخراج مورد نظر شما چند هش در ثانیه تولید می‌کند؟ هش بیشتر برابر است با قدرت بیشتر. نرخ هش به زبان ساده یعنی دستگاه یا سخت ‌افزار مورد نظر، با چه سرعتی می ‌تواند مسائل ریاضی را حل کند. بنابراین نرخ هش که به ازای ثانیه محاسبه می‌ شود، هر چقدر بالاتر باشد، درآمد بیشتری از استخراج ارز دیجیتال می‌توانید بدست آورید.
  2. مصرف برق: مصرف برق یک دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به طور مستقیم بر سود دهی تاثیرگذار است.
  3. قیمت: این عامل هم نسبت به سرمایه شما باید مورد توجه قرار گرفته شود. زمان بازگشت سرمایه به طور مستقیم با قیمت دستگاه گره خورده است.

بنابراین دستگاه استخراج را فقط بر اساس قیمت یا فقط قدرت تهیه نکنید. بهترین دستگاه ASIC، کارآمد ترین آن است. پر بازده‌ ترین دستگاه‌ استخراج دستگاهی است که قدرت هش بیشتر و مصرف برق کمتری دارد و به طور کلی زمان بازگشت سرمایه آن سریع ‌تر است.

دستگاه‌ های استخراج در انواع و اقسام مدل‌ ها در بازار موجود هستند. چند مورد از پر استفاده ‌ترین دستگاه ‌های در سال ۲۰۱۹ عبارتند از: دستگاه انت ماینر اس ۹ جی (Bitmain Antminer S9j)، دستگاه واتس‌ماینر ام ۱۰ (Whatsminer M10)، دستگاه انت ماینر اس ۱۷ (Antminer S17)، دستگاه Ebang Ebit E11++

قابلیت دستگاه استخراج بیت کوین

قابلیت دستگاه استخراج بیت کوین برای استخراج سایر ارزهای دیجیتال: اغلب دستگاه ‌های استخراج ای ‌سیک از یک الگوریتم رمز نگاری خاص پشتیبانی می‌کنند. الگوریتم استخراج بیت کوین SHA-256 است. بنابراین شما می‌ توانید با دستگاه‌ های استخراجی که الگوریتم SHA-256 را استخراج می‌کنند، بیت کوین و چند ارز دیجیتال دیگر که روی این الگوریتم فعالیت می‌کنند را ماین کنید. برای خرید بیت کوین با سایت ارزجو در تماس باشید.

استخراج بیت کوین
بیت کوین

توجه داشته باشید که در یک زمان، فقط استخراج یک ارز دیجیتال ممکن است. به طور مثال شما نمی‌توانید با یک دستگاه استخراج Antminer S9 همزمان بیت کوین و ارز دیجیتال دیگری را استخراج نمایید و فقط باید یکی را انتخاب کنید.

عدم توانایی استقلال کارکرد دستگاه‌ ماینینگ چیست؟

دستگاه‌ های ماینینگ نمی‌ توانند مستقل کار کنند چراکه آن‌ ها فضای ذخیره سازی کوچکی دارند و رم کمی‌ هم دارند. وقتی شما بخواهید با استفاده چند کامپیوتر ماینینگ کنید، معمولا یک کامپیوتر را به‌ عنوان نود اصلی در نظر می‌گیرید. این نود اصلی وظیفه ذخیره بلاک‌ چین آن ارز خاص، به‌ روز رسانی بلاک ‌چین و توزیع بلاک‌ های تولید شده در شبکه را به عهده دارد. بقیه نود ها کارشان فقط حدس زدن ورودی و اعمال تابع هش روی آن است. یعنی شما روی یک کامپیوتر هارد، رم و سی ‌پی‌ یوی خوب لازم دارید و بقیه کامپیوتر ها فقط کافی است مقدار کمی فضای ذخیره‌ سازی، مقدار کمی رم و چندین کارت گرافیک داشته باشند.

استخر استخراج یا Mining Pool چیست؟

استخر استخراج به گروهی از کاربران گفته می‌شود که برای استخراج بیت کوین، منابع سخت افزاری در دسترس خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در چنین حالتی، قدرت پردازش و شانس حل یک بلوک و کسب پاداش از آن بالاتر می‌رود. سپس پاداش به دست آمده بین استخراج کننده ‌ها به نسبت توان پردازشی که هر نفر به اشتراک گذاشته، تقسیم می‌شود. بنابراین پیوستن به استخر، جریان ثابت درآمدی ایجاد می‌کند. اما باید در نظر داشت که برای پیوستن به استخر ها باید مبلغی را پرداخت کرد. البته ممکن است برخی استخر ها هزینه‌ ای نداشته باشند.