video thumb

۱۰ جایگزین مهم بیت کوین را بشناسید

بیت کوین

ارزهای دیجیتالی چه چیزی هستند؟

پیش از این که مروری بر جایگزین های ارزهای دیجیتال داشته باشیم، اجازه بدهید کمی به عقب برویم و یک تعریف مختصری از ماهیت ارزهای دیجیتال داشته باشیم و اصطلاحاتی مانند آلت کوین و کریپتو را تعریف کنیم. ارز رمز پایه، ارزی دیجیتالی است که ابداع و مدیریت آن با یک تکنولوژی پیشرفته به نام کریپتوگرافی صورت می گیرد. این ارز ها به عنوان توکن یا کوین شناخته می شوند. در حالی که برخی از ارزهای رمزنگاری شده با کارت های اعتباری یا به اشکال دیگر وارد دنیای فیزیکی شده اند، برای اکثریت بزرگی از افراد کاملاً نامشخص است.

ارز دیجیتالی یا ارز رمزپایه به رمزنگاری پیچیده ای اشاره دارد که امکان ایجاد و پردازش ارزهای دیجیتال و معاملات آنها را از طریق سیستم های غیرمتمرکز فراهم می کند. در کنار این ویژگی مهم «رمزنگاری» تعهد مشترک این ارزها، برای عدم تمرکز است. ارز دیجیتالی معمولاً توسط تیم هایی که سازوکارهایی برای صدور و سایر کنترل ها ایجاد می کنند، به عنوان رمز ایجاد می شوند.

ارزهای دیجیتالی غالبا به این شکل سازمان می یابند که از دست کاری و کنترل دولتی خارج باشند اگرچه هر چه که محبوبیت این جنبه بنیادین آن ها بیشتر شد، تحت حملات شدیدتری نیز قرار گرفتند. ارزهای دیجیتالی ای که بعد از بیت کوین شکل گرفتند و از مدل آن استفاده کردند، مجموعا آلت کوین نامیده می شوند و غالبا سعی می کنند که خود را مدل اصلاح شده یا ارتقا یافته بیت کوین معرفی کنند. از آن جایی که استخراج برخی از این ارزها به نسب بیت کوین آسان تر است، مبادلات آن ها به دلیل سطح کیفی پایینی که دارند، در پذیرش و حفظ ارزش، شامل ریسک بزرگتر و بیشتر می شود.

در ادامه ما به غیر از بیت کوین به معرفی ارزهای دیجیتال مهمی که آینده خوبی دارند می پردازیم. قبل از هر چیزی باید به یک نکته جلب توجه کنیم و آن این است که، ارائه یک لیستی که ادعا کند، یک لیست کامل است دشوار و در برخی موارد غیر ممکن است، اولین دلیل آن هم این واقعیت است که بیش از ۲۰۰۰ ارز دیجیتالی در حال حاضر وجود دارد و بسیاری از این توکن ها و سکه ها از محبوبیت عظیمی در میان انجمن های اختصاصی (هر چند کوچک، در برخی موارد) از پشتیبانان و سرمایه گذاران برخوردار هستند.

بیت کوین

افزون بر این، حوزه ارز دیجیتال همیشه پویاست و رشد و نمو دارد و ممکن است که فردا یک توکن بزرگ و آینده دارد به بازار وارد شود، این مسئله بر کسانی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعال هستند، یک امر کاملا بدیهی است. از آنجایی که بیت کوین به گستردگی به عنوان یک پیشرو در جهان ارز دیحیتالی شناخته می شود، تحلیلگران بازار، بسیاری از دیدگاه های قیمت گذاری توکن های غیر بیت کوین را منطبق با بیت کوین انجام می دهند. به عنوان مثال معمول است که تحلیلگران اهمیت زیادی به رتبه بندی سکه ها نسبت به یکدیگر از نظر ارزش بازار بدهند. ما این موضوع را مورد توجه خود قرار داده ایم، اما دلایل دیگری وجود دارد که ممکن است یک توکن و ارز دیجیتالی در این لیست قرار بگیرد.

  • اتریوم

اولن جایگزین بیت کوین در لیست ما، اتریوم است. اتریوم یک پلتفرم عمومی متن‌باز و غیر متمرکز است که باعث می شود قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز (DApps) بدون هیچگونه خرابی، کلاهبرداری، کنترل یا دخالت شخص ثالث ساخته و اجرا شوند. برنامه های کاربردی در اتریوم Ethereum بر روی رمز پلتفرم رمزنگاری خاص، اتر، اجرا می شوند. اتر مانند وسیله نقلیه ای برای حرکت در پلتفرم اتریوم است و بیشتر توسعه دهندگان به دنبال توسعه و اجرای برنامه های داخل اتریوم هستند، یا اکنون سرمایه گذاران به دنبال خرید سایر ارزهای دیجیتال با استفاده از اتر هستند.

اتر در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و در حال حاضر بعد از بیت کوین، دومین ارز دیجیتال بزرگ بر اساس ارزش بازار است. اگرچه با حاشیه قابل توجهی از عقب ماندگی رمزگذاری، عقب مانده است. از ژانویه سال ۲۰۲۰، ارزش بازار اتر تقریباً ۱/۱۰ اندازه بیت کوین است.

در طی سال ۲۰۱۴ که پیش فروش اتر انجام شه، یک پاسخ غیر قابل پیش بینی دریافت شد. طلیعه درخشانی در طی ICO آن دیده شد. طبق گفته اتریوم، می توان از آن برای «کدگذاری، عدم تمرکز، امنیت و تجارت در مورد هر چیزی» استفاده کرد.

در پی حمله به DAO در سال ۲۰۱۶، اتریوم به اتریوم و اتریوم کلاسیک تقسیم شد . از ۸ ژانویه سال ۲۰۲۰، اتریوم دارای ارزش بازار ۱۵٫۶ میلیارد دلار و ارزش پیش فروش هر توکن ۱۴۲ دلار و ۵۴ سنت بود.

  • ریپل (XRP)

ریپل یک شبکه جهانی بی درنگ و به موقع از تسویه حساب است که پرداخت های بین المللی را فوری فوری، معین و کم هزینه ارائه می دهد. ریپل در سال ۲۰۱۲ رو نمایی شد. ریپل بانک ها را قادر می سازد که پرداخت های مرزی را در زمان واقعی و با شفافیت پایان تا پایان با کارمزد کمتر، تسویه کنند.

روش ساخت ریپل منحصر به فرد است زیرا نیازی به استخراج ندارد. در واقع، تمام نشانه های ریپل یا XRP Ripple قبل از پرتاب «از قبل مین گذاری شده بودند» به این معنی که با گذشت زمان هیچ خلقی و تولیدی از ریپل وجود ندارد، فقط مقدمه و حذف XRP از بازار مطابق دستورالعمل شبکه است. به این ترتیب، ریپل خود را از بیت کوین و بسیاری از ارز های دیگر جدا می کند. از آنجا که ساختار ریپل نیازی به استخراج ندارد، استفاده از توان محاسباتی را کاهش داده و تأخیر شبکه را به حداقل می رساند.

تاکنون، ریپل با مدل تجاری فعلی خود موفقیت را تجربه کرده است. این یکی از جذاب ترین ارزهای دیجیتال در بین موسسات مالی سنتی است که به دنبال راه هایی برای انقلابی در پرداخت های برون مرزی خود هستند. همچنین در حال حاضر سومین سرمایه رمزپایه بزرگ جهان با توجه به کل ارزش بازار است. از ۸ ژانویه سال ۲۰۲۰، ریپل دارای ارزش بازاری برابر با ۹٫۲ میلیارد دلار و ارزش هر توکن ۲۱ سنت بود.

  • لایت کوین(LTC)

لایت کوین درسال ۲۰۱۱ معرفی شد و جزو اولین ارزهای رمزنگاری بود که در رد پای بیت کوین را دنبال کرد و اغلب به عنوان «سکه نقره ای برای طلای بیت کوین» شناخته می شود. لایت کوین توسط چارلی لی، فارغ التحصیل MIT و مهندس سابق گوگل ایجاد شده است.

لایت کوین مبتنی بر یک شبکه کدباز یا متن باز پرداخت جهانی است که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی شود و از «رمز نکار» به عنوان اثبات کار استفاده می کند، که می تواند با کمک سی پی یو های CPU درجه مصرف کننده که منابعی را نشان می دهد که افراد عادی می توانند به دست آورند. رمزگشایی شود. اگرچه لایت کوین از بسیاری جهات مانند بیت کوین است، اما سرعت تولید بلوک سریعتری دارد و از این رو زمان تأیید معاملات را سریعتر ارائه می دهد. به غیر از توسعه دهندگان، تعداد زیادی از بازرگانان هستند که لایت را قبول می کنند. از ۸ ژانویه سال ۲۰۲۰، لایت کوین دارای ارزش بازار ۳٫۰ میلیارد دلار و ارزش هر توکن ۴۶٫۹۲ دلار بود که آن را به ششمین ارز رمزنگاری بزرگ در جهان تبدیل کرد.

  • تتر (USDT)

تتر یکی از اولین و محبوب ترین گروهی از به اصطلاح ارز های دیجیتالی استیبل کوین بود که قصد داشت ارزش بازار آنها را به یک ارز یا چند مرجع خارجی بچسباند تا بتواند نوسانات را کاهش دهد. استیبل کوین یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت است. از آنجا که بیشتر ارزهای دیجیتالی، حتی عمده ارزهای بیت کوین، دوره های مکرر نوسانات چشمگیر را تجربه کرده اند، تتر و سایر استیبل کوین ها سعی در هموار کردن نوسانات قیمت دارند تا کاربرانی را جذب کنند که در صورت وجود نوسانات ممکن است برای ورود به این عرصه محتاط باشند.

تتر که در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد، خود را به عنوان «پلتفرمی با قابلیت بلاک چین که به منظور تسهیل استفاده از ارزهای فیات به صورت دیجیتالی طراحی شده است» توصیف می کند. به طور مؤثر، این رمزنگاری به افراد امکان می دهد از یک شبکه بلاک چین و فن آوری های مرتبط استفاده کنند تا در ارزهای سنتی معامله کنند و در عین حال نوسانات و پیچیدگی هایی را که اغلب با ارزهای دیجیتال همراه هستند به حداقل برسانند. در ۸ ژانویه سال ۲۰۲۰، تتر چهارمین ارز رمزپایه بزرگ بر اساس ارزش بازار بود، با کل ارزش بازاری به میزان ۴٫۶ میلیارد دلار و ارزش هر توکن آن ۱٫۰۰٫۱۱ دلار بود.

بیت کوین کش (BCH) در تاریخ آلت کوین ها از جایگاه مهمی برخوردار است زیرا یکی از اولین و موفق ترین هاردفورک های بیت کوین اصلی است. در دنیای ارزهای دیجیتال، یک هاردفورک در نتیجه بحث و جدل بین توسعه دهندگان و استخراج کنندگان ارز دیجیتال اتفاق می افتد. با توجه به ماهیت غیر متمرکز ارزهای دیجیتال، عمده تغییرات در کد توکن یا سکه در دست، باید به دلیل اجماع عمومی انجام شود. مکانیسم این فرآیند با توجه به هر ارز دیجیتال خاص متفاوت است.

هنگامی که جناح های مختلف نمی توانند به توافق برسند، گاهی اوقات ارز دیجیتال تقسیم می شود. نسخه اصلی سکه با کد اصلی خود صادق است و به کار خود ادامه می دهد و نسخه دیگر به عنوان نسخه جدید از سکه قبلی به عنوان یک انشعاب، با انجام تغییراتی در کداصلی حیات خود را شروع می کند.

هاوینگ بیت کوین بیت کوین سرمایه گذاری بیت کوین <a href=نرخ هش" width="1280" height="834" />
سرمایه گذاری بیت‌ کوین

بیت کوین کش زندگی خود را در آگوست سال ۲۰۱۷ در نتیجه یکی از این شکاف ها آغاز کرد. بحثی که منجر به ایجاد بیت کوین کش شد، مربوط به مسئله مقیاس پذیری بود. شبکه بیت کوین محدودیت سخت افزاری در اندازه بلوک ها دارد و کل حجم ان به یک مگابایت می رسد.

بیت کوین کش اندازه بلوک را از یک مگابایت به ۸ مگابایت افزایش می دهد، با این ایده که بلوک های بزرگتر باعث می شوند زمان معامله سریعتر شود. این امر باعث ایجاد تغییرات دیگری نیز می شود، از جمله حذف پروتکل Segregated Witness که بر فضای بلوک تأثیر می گذارد. سگویت (SegWit) که کوتاه‌شده‌ی عبارت Segregated Witness است، در واقع یک طرح بهبود بیت کوین است که در راستای رفع دو مشکل عمده اجرا و پیاده‌سازی شد.

از ۸ ژانویه سال ۲۰۲۰، بیت کوین کش دارای اززش بازاری معادل با ۴/۴ میلیارد دلار شد و ارزش برای هر توکن ۲۴۰٫۸۰٫۱۳ دلار بود.

  • لیبرا

یکی از پرکارترین ارزهای رمزنگاری شده یکی از مواردی است که هنوز راه اندازی نشده است. در اواسط سال ۲۰۱۸، شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه غول رسانه های اجتماعی، فیس بوک در حال توسعه رمزنگاری خاص خود است. با توجه به دسترسی باورنکردنی جهانی فیس بوک و امکان مبادلات گسترده مبادلات در سراسر پلتفرم خود، دنیای ارز دیجیتالی مدتی پیش گمان می کرد که غول های رسانه های اجتماعی ممکن است توکن های دیجیتالی خود را راه اندازی کند.

شایعات به صورت رسمی در ۱۸ ژوئن سال ۲۰۱۸ تأیید شد و فیسبوک سپیدنامه لیبرا را منتشر کرد. انتشار آزمایشی توکن فیسبوک در صورتی که بتواند از موانع نظارتی و قانونی رد شود، در اوخر سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد. یک شرکت تابعه جدید در فیسبوک، خدمات مالی کالیبره را بر عهده دارد، تا حدودی تحت نظارت قرار می گیرد. وقتی لیرا منتشر شود، مطمئنا توجهات زیاد افراد فعال ارز دیجیتالی را از داخل اتمسفر یا حتی خارج آن به خود جلب خواهد کرد.

  • مونرو (XMR)

مونرو یک ارز خصوصی، امن و غیر قابل ردیابی است.این ارز دیجیتالی کد باز در آوریل سال ۲۰۱۴ منتشر شد و به زودی توجهات زیادی را در جامعه فعالان ارزهای دیجیتالی و علاقه مندان آن به خود جلب کرد. توسعه این رمزنگاری کاملاً مبتنی بر اهدای عضو و جامعه محور است. مونرو با تمرکز جدی روی تمرکززدایی و مقیاس پذیری راه اندازی شده است و با استفاده از تکنیک ویژه ای به نام «امضای حلقه»، حریم شخصی کاملی را امکان پذیر می کند.

با استفاده از این تکنیک، گروهی از امضاهای رمزنگاری شامل حداقل یک شرکت کننده واقعی به نظر می رسد، اما از آنجا که همه آنها معتبر به نظر می رسند، امضای واقعی نمی تواند جدا شود.

به دلیل مکانیزم های امنیتی استثنایی مانند این مورد، مونرو ارزی است که به آبروی نامشروع و ناخوشایند، متهم می شود و این امر به عملیات مجرمانه در سراسر جهان مرتبط شده است. با این وجود، چه از آن برای خیر استفاده شود و چه برای شر، هیچ راه گریزی وجود ندارد که بپذیریم، مونرو پیشرفت های مهم فناوری را به فضای رمزنگاری وارد کرده است. از ۸ ژانویه سال ۲۰۲۰، مونرو ارزش بازار ۹۹۴٫۰ میلیون دلار و ارزش هر توکن ۵۷٫۱۶٫۱۸ دلاری داشت.

  • ای.اُ.اس(EOS)

جدای از لیبرا، یکی از جدیدترین ارزهای دیجیتال این روزهای ما، ای.اُ.اس(EOS) است. در ژوئن سال ۲۰۱۸ رونمایی شد. ای.اُ.اس(EOS) توسط یکی از پیشگامان ارزهای دیجیتالی به نام دن لاریمر، ابداع شده است. قبل از کار در EOS، لاریمر مبادله ارز دیجیتالی بیتشارز Bitshares و همچنین بستر رسانه اجتماعی مبتنی بر بلاک چین استیمیت Steemit را تأسیس کرد. مانند سایر ارزهای دیجیتالی، ای.اُ. سی پس از اتریوم طراحی شد، بنابراین آن پلتفرمی را پیشنهاد داد که توسعه دهندگان بر روی آن بتواننداپلیکیشن های غیر متمرکز خود را بسازند. اگرچه EOS به دلایل زیادی جالب توجه است.

اول، عرضه اولیه سکه یکی از طولانی ترین و سودآورترین EOSهای تاریخ ارز دیجیتال بود و از طریق تلاش های شرکتی که یک سال به طول انجامید سرمایه های سرمایه گذاران را با رکورد ۴ میلیارد دلار، جذب کرد. EOS یک مکانیزم اثبات سهام را به شما اختصاص می دهد که امیدوار است بتواند مقیاس پذیری فراتر از رقبای خود داشته باشد. EOS از EOS.IO تشکیل شده است، مشابه سیستم عامل رایانه و به عنوان شبکه بلاک چین برای ارز دیجیتال و همچنین سکه های EOS عمل می کند. EOS همچنین به دلیل عدم وجود مکانیسم استخراج برای تولید سکه، انقلابی به راه انداخت است. در عوض، تولید کنندگان بلاک، بلاک هایی را تولید می کنند و بر اساس نرخ تولیدشان، در توکن های EOS پاداش می گیرند.

EOS همچنین، شامل یک سلسله قوانین پیچیده برای استیلای بر پروسه هایش می شود با این ایده که شبکه نهایتا بیش از سایر ارزها غیرمتمرکز و دموکراتیک خواهد شد. از ۸ ژانویه سال ۲۰۲۰، EOS دارای ۲٫۷ میلیارد دلار ارزش بازار و ارزش هر توکن ۲٫۸۵٫۱۹ دلار بود.

  • بیت کوین اس.وی(BSV)

بیت کوین اس.وی(BSV)، با اختصار «SV» در این مورد مبتنی بر دیدگاه ساتوشی است. این ارز نیز یک هاردفورک از بیت کوین مانند بیت کوین کش، منشعب شده از طرح اصلی بیت کوین است. به روزرسانی شبکه برنامه ریزی شده برای نوامبر سال ۲۰۱۸ منجر به بحث و گفتگوی طولانی بین ماینرها و جناح ها توسعه دهندگان در جامعه بیت کوین شد و منجر به ایجاد هاردفورک و ایجاد BSV شد. توسعه دهندگان بیت کوین اس.وی مدعی هستند که این ارز رمز پایه، پروتکل اصلی توسعه دهنده بیت کوین یعنی ساتوشی ناکامورا را بازیابی می کند، ضمن اینکه امکان توسعه جدید را نیز افزایش می دهد تا ثبات را افزایش داده و امکان مقیاس پذیری را نیز فراهم کند. توسعه دهندگان بیت کوین SV همچنین اولویت های امنیتی و پردازش سریع معاملات را در اولویت قرار می دهند. از ۸ ژانویه سال ۲۰۲۰، BSV دارای ارزش کل بازار ۲٫۱ میلیارد دلار و ارزش هر توکن ۱۱۴٫۴۳٫۲۱ دلار بود.

  • بایننس کوین(BNB)

بایننس کوین(BNB) توکن رسمی پلتفرم تبادل رمزنگاری صرافی بایننس است. بایننس که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، به سرعت افزایش یافت تا از لحاظ حجم معاملات کلی، به بزرگترین صرافی در سطح جهانی تبدیل شود. توکن بایننس کوین به کاربران بایننس اجازه می دهد تا ده ها ارز رمزنگاری مختلف را به صورت کارآمد در پلت فرم بایننس معامله کنند. BNB برای تسهیل هزینه های معاملات در بورس استفاده می شود.