video thumb

پیش‌بینی‌های زیاد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را افزایش می‌دهد

بر اساس گزارش های منتشر شده، CBDC یکی از داغ ترین مباحث موجود در فضای فناوری مالی است، اما با نزدیک شدن به آغاز فعالیت آنها، نگرانی های جدی درباره حریم خصوصی آن به وجود می آید. ارزهای دیجیتال

در حالی که اعضای دولت ایالات متحده برای ایجاد CBDC در پشت همه گیری حرکت می کنند، اما ایتن مسئله به همین جا ختم نمی شود. گزارش اخیر بانک تسویه حساب های بین المللی نیز نشان داده است که ممکن است توسعه CBDC با تأثیر ویروس کرونا بر روی پرداخت های خرده فروشی تسریع شود، چرا که به دلیل نگرانی در مورد انتقال ویروس، شاهد کاهش شدید در پرداخت های نقدی هستیم.

با این حال، CBDC ها سال هاست که در بعضی از کشورها مورد بررسی قرار گرفته اند، زیرا از نظر قانون گذاران آنها دارای مزایای بسیاری هستند که بهتر است این گونه ارزها معرفی شوند. در حقیقت، دولت چین از سال ۲۰۱۵ بر روی یوان دیجیتالی خود کار کرده است و جزئیات کمی در مورد این پروژه شناخته شده است.

به طور خلاصهباید عنوان کرد که CBDC ها اساساً یک نسخه دیجیتالی از پول فیات یک کشور هستند. ایده اصلی در مورد CBDC ها این است که تمام اطلاعات مربوط به معاملات و مانده ها توسط یک یا چند بانک اطلاعاتی که توسط دولت اداره می شوند یا پراکسی های اختصاص یافته، متمرکز می شوند. این مسئله مزایای چندگانه ای دارد اما با این وجود، برخی نگرانی ها خصوصاً در مورد حریم خصوصی مالی شهروندان را ایجاد می کند.

اقدامات اخیر پیرامون ارز دیجیتال بانک مرکزی

در زمینه عرضه  CBDC ها ، چین پیشرو است و حتی اقدامات بیشتری نسبت به آمریکا در این زمینه انجام داده است، چرا که تلاش های آمریکا فقط با شروع همه گیری ویروس کووید ۱۹ تحقق یافته است. اخیراً، شورای ملی تأمین اجتماعی بانک مرکزی چین از اتمام توسعه معماری یوان دیجیتال خبر داد. به نظر می رسد حتی شرکت های بزرگ محلی مانند برنامه DiDi نیز در حال پیوستن به شبکه دیجیتال یوان هستند.

در عین حال، پیامدهای ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا و رشد روزافزون “مسابقه سلاح های دیجیتال” با چین باعث شده است تا CBDC ها نقش اصلی در کمیته بانکی سنا در ماه گذشته داشته باشند. این کمیته از متخصصان صنعت ارز دیجیتال مانند چارلز کاسکارلا (Charles Cascarilla)، مدیرعامل شرکت پاکسوس و حتی کریس جیانکارلو (Chris Giancarlo)، رئیس سابق CFTC به عنوان شاهد دعوت به همکاری کرده است.

در حالی که چین و ایالات متحده وارد مرحله اصلی نشده اند، در حال حاضر چندین کشور دیگر در حال توسعه CBDC های خاص خود و در حال آزمایش انواع مختلف فن آوری هستند. به عنوان مثال بانک مرکزی ژاپن اخیراً اعلام کرده است که کار خود را روی یک CBDC یا همان ین دیجیتال آغاز خواهد کرد.

CBDC ها: گرگی در لباس گوسفند

در حالی که برخی ممکن است رشد اخیر CBDC ها را به عنوان یک نشانه مثبت برای بیت کوین (BTC) و دارایی های دیجیتالی به عنوان یک کل، با تأکید مجدد بیشتر اعتبار فن آوری بلاک چین تلقی کنند، برخی دیگر بر این باورند که آنها از نظر حفظ حریم شخصی و حاکمیت ایجاد شده در بالای سیستم تراکنش همتا به همتا در حال رقابت با ارزهای دیجیتال هستند.

با این وجود، نگرانی های زیادی در مورد ایجاد CBDC وجود دارد. در حالی که برخی از این نگرانی ها حول محور امنیت و متمرکز کردن داده ها و دسترسی می چرخند، مسئله اصلی حفظ حریم خصوصی است. Tone Vays خاطرنشان می کند که CBDC ممکن است اولین گام به سمت سودآوری باشد در حالیکه هیچکدام از مزایایی را که ارزهای مستعار مانند بیت کوین دارد،  ندارند. وی به کوین تلگراف گفت:

“این دلارهای دیجیتال جدید همچنان توقیف خواهند شد و اگر بانک ها بخواهند، آنها سانسور می شوند، بنابراین هیچ چیز تغییر نمی کند. همه چیز در مورد حذف پول نقد است و هرچه زودتر این اتفاق زودتر رخ دهد، قیمت بیت کوین زودتر سر به فلک خواهد کشید.

نگرانی های مربوط به “امنیت و تمرکز” نیز مربوط به حفظ حریم شخصی می شود. هنگامی که اطلاعات متمرکز شده است، به راحتی قابل دسترسی است و این بدان معنی است که اطلاعات مالی کاربران می تواند توسط دولت یا حتی مجرمان هدف گرفته شود. البته سایر خطرات مانند سرقت واقعی هنوز هم وجود دارند.

پایان حفظ حریم خصوصی امور مالی؟

نگرانی های بیشتر “اورولین” هنگامی بوجود می آید که CBDC ها توسط کشورهایی مانند چین ایجاد می شوند که از فناوری نظارت جمعی برای مردم خود استفاده می کنند. برخی می ترسند که یوان دیجیتال و حتی سایر CBDC ها بخشی از سیستم امتیاز دهی اجتماعی مانند سیستم فعلی در چین استفاده شوند. CBDC ها همچنین می توانند به عنوان مکانیزم مجازات در نظر گرفته شود که اگر دولت بخواهد می تواند، کاربران را از انجام تراکنش ها بازدارد.

از آنجا که نگرانی های مربوط به حریم خصوصی دیجیتال در سال ۲۰۲۰ رو به رشد است پ، به نظر می رسد CBDC با توجه به اینکه ممکن است نشانه سقوط ارز کاغذی باشد، یک تهدید جدی محسوب می شود. با این حساب، ارز دیجیتال ممکن است تنها جایگزین برای دستیابی به ناشناس بودن مالی باشد و حتی در این صورت، دارایی های دیجیتال مانند بیت کوین را با استفاده از ابزارهای ارائه شده توسط چندین شرکت ارز  دیجیتال می توان با موفقیت ردیابی کرد.

علاوه بر این، ارزهای دیجیتال مبتنی بر حفظ خریم خصوصی مانند مونرو (XMR) زی کشc (ZEC) و غیره ممکن است تنها گزینه های اصلی باشند، اما باید این سؤال را مطرح کرد که آیا با توجه به اینکه این ارزها متهم به تسهیل در پولشویی بوده اند یا خیر، در آینده استفاده از آنها قانونی خواهد بود. علاوه بر این، چنین شرکت های ارز دیجیتالی ممکن است به زودی راهی برای ردیابی حتی ناشناس ترین کوین ها پیدا کنند.

آیا CBDC ها با ارزش هستند؟

اگرچه CBDC یک موضوع جدید بوده و مانند آینده ای غیرقابل اجتناب به نظر می رسند، اما ممکن است تأثیر آنها به اندازه ای که برخی از آنها می ترسند، نباشد. از یک منظر، آنها ممکن است پول نقد را حذف نکرده و با ارز کاغذی همزیستی داشته باشند، حداقل برای آینده نزدیک.

علاوه بر این، کارشناسان معتقدند که آنها زمان سختی را برای جابجایی استیبل کوین ها دارند. طبق گزارشی که اخیراً توسط CryptoComp انجام شده است، تتر (USDT) هنوز ۶۹ درصد از حجم کل صرافی ها را تشکیل می دهد. بنابراین، برای CBDC دشوار است که این سلطه را به چالش بکشد.

هنوز مشخص نیست که استیبل کوین ها در طولانی مدت بر CBDC غلبه خواهند کرد یا کوین های حفظ حریم خصوصی نیز همچنان نیز وجود خواهند داشت؟، اما طبق گفته متیو گراهام (Matthew Graham)، یک سرمایه گذار کهنه کار در چین و مدیرعامل Sino Global Capital مستقر در پکن، یوان دیجیتال قصد دارد دلار را کنار بگذارد، نه بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را، و همین امر ممکن است در مورد سایر کشورها نیز صادق باشد.

علاوه بر این، بسیاری نیز معتقدند که CBDC ها واقعاً مهم ترین مشکلات در سیستم پولی امروز را برطرف نمی کنند و حتی اگر این کار را انجام دهند، CBDC ها هنوز هم گرفتار مشکلات فنی و کاستی ها هستند که شدیدترین آنها امروزه عدم تعامل با سایر CBDC ها یا سایر سیستم های پرداخت الکترونیکی است.

البته گفتنی است؛ هنوز مشخص نیست که CBDC ها چه موقع روی کار می آیند و در چه حدی به کارگیری می شوند، اما اگر به شدت اجرا شوند، ممکن است که شهروندان مجموعه دیگری از آزادی های مالی و حریم خصوصی را برای راحتی از دست بدهند، تصویری که کاملاً برای آنها آشناست.