video thumb

استراتژی‌های مختلف استخراج ارز دیجیتال ، نشان‌دهنده پتانسیل رشد این صنعت است

در طی چند سال گذشته، بخش استخراج ارز دیجیتال

نه تنها این مورد، بلکه در طی چند ماه گذشته، شرکت هایی مانند Btc.top به دنبال تعریف مفهوم کسب بیت کوین (BTC) بودند، به عنوان مثال از طریق استفاده از فناوری بنام “استخراج مشترک” که در آن کاربران می توانند با خرید مقدار مشخصی از قدرت هش از یک بازیکن شخص ثالث، از راه دور ارز دیجیتال را استخراج کنند. طبق گفته Btc.top ، این فناوری جدید با کمک به کاربران برای داشتن انعطاف پذیری مالی، به کاهش بسیاری از خطرات مرتبط با محصولات رایج در زمینه استخراج ابری کمک خواهد کرد.

جیانگ ژوئر (Jiang Zhuoer)، مدیرعامل Btc.top با اظهار نظر در مورد این موضوع به کوین تلگراف گفت که این شرکت مشارکت افراد و مراجعین نهادی را به دلیل زیرساخت شرکت، مشارکت های صنعت استراتژیک و پایین بودن نرخ برق، آسان می کند.

مفهوم استخراج مشترک، یک مفهوم کاملاً جدید نیست

حتی اگر استفاده Btc.top از استخراج مشترک به عنوان گامی مهم در جهت بخش استخراج ارز دیجیتال مورد توجه قرار گیرد، شایان ذکر است که بسیاری از شرکت ها و مزارع استخراج محلی در چین قبلاً از این مدل تجاری استفاده کرده اند. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از این چارچوب خدماتی این است که می توان با یک قیمت ارزان تر برق دریافت کرد. علاوه بر این، دریافت سود بستگی به مدل ASIC و بهره وری مزارع دارد، در حالی که اهرم درآمدی زیربنای ریسک و تقسیم سود است. توماس هلر (Thomas Heller)، مدیر تجارت جهانی در استخر استخراج F2Pool در گفتگو با این موضوع به کوین تلگراف گفت:

“بسیاری از این نوع مزارع استخراج در منطقه سیچوان چین واقع شده اند که دارای منبع انرژی فراوانی از هیدروالکتریک هستند. اما نکته منفی این است که سیچوان مستعد بسیاری از بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل است. “

علاوه بر این، شایان ذکر است که Btc.top در حال حاضر حدود ۰٫۰۳۳ دلار در هر کیلووات ساعت را برای کاربران خود تسهیل کرده است. با این حال، به نظر می رسد که هزینه های برق می تواند در طول فصل باران در سیچوان نوسان قابل توجهی داشته باشد(یک استان قرنطینه شده در جنوب غربی چین که مزارع استخراج این شرکت در آنجا وجود دارد) . این استان مهم است زیرا کاربران برای برق مورد نیاز خود در طول مدت کل برنامه در یک قرارداد از پیش تعیین شده صورتحساب پرداخت می کنند. بنابراین، در واقعیت حتی اگر این مدل به دلیل پایین آمدن قیمت برق سودآور به نظر برسد، چنین ناسازگاری هایی همیشه برای هر ماینری که در این منطقه فعالیت می کند وجود دارد.

ژوئر ضمن پرداختن به نگرانی های فوق، اظهار داشت که شرکت وی خدمات استخراج خود را در ماه مارس در چین آغاز کرد، مدتها قبل از آنکه نرخ برق در فصل باران کاهش یابد. وی افزود نه تنها این مورد، بلکه بیشتر مشتریان Btc.top در چین ماینرهای بزرگی هستند که از مزایای نرخ انرژی یارانه ای بهره مند می شوند.

تسلط بازار چین ادامه دارد؟

بعید به نظر می رسد که چین به دلیل ادامه فصل مرطوب در سیچوان و حداقل برای چند ماه آینده تسلط فعلی خود را – از نظر نرخ هش – از دست بدهد. اگرچه ایالات متحده و به ویژه تگزاس شاهد رشد زیادی در زیرساخت های استخراج موجود خود است، اما هلر انتظار سرعت و سهولت رشدی را که در چین حاصل شده در این کشور ندارد. با این وجود، پس از پایان فصل مرطوب، برخی از ماینرها از چین به ایالات متحده ، قزاقستان و خاورمیانه منتقل می شوند، چرا که در آنجا قیمت برق ارزان تر می باشد.

با این حال، دیتار بکبائوف (Ditar Bekbauov)، بنیان گذار Xive افزود که اخیراً تعداد فزاینده ای از سرمایه گذاران سنتی از طریق کشورهایی مانند ایالات متحده، کانادا، روسیه و قزاقستان شروع به ورود به حوزه استخراج می کنند. به عقیده وی: “تنها راهی که هر کسی بتواند در پنج سال آینده با چین رقابت کند، در زمینه نرم افزار و خدمات است.

دیدگاه مشابهی توسط آندرج پی اسکرابا (Andrej P. Skraba)، مدیر ارشد بازاریابی NiceHash – یک کارگزار قدرت هش ارز دیجیتال عنوان شده است، وی به کوین تلگراف گفت که چین به احتمال زیاد یکی از ابر قدرتهای استخراج در جهان خواهد بود. وی در ادامه افزود: “ما خواهیم شاهد وردود ماینرهای بیشتری باشیم که به خاطر نرخ برق ارزان تر به ایالات متحده ، کانادا و کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی می روند. معادله ساده است: اگر یک کشور یا منطقه بتواند نیروی ارزان قیمت را تأمین کند، ماینرها به آنجا مهاجرت خواهند کرد کرد.

اثبات سهام جذاب است اما نیاز به پرداختن دارد

به عبارت ساده، مدل استخراج اثبات سهام به کاربران اجازه می دهد تراکنش های بلاک را مطابق با تعداد کل کوین های موجود در آن اعتبارسنجی کنند. معنای اصلی این بدان معناست که هر چه یک ماینر، توکنهای بیشتری بیشتری داشته باشد، قدرت استخراج بیشتر خواهد بود. اگرچه روی کاغذ مجموعه فوق الذکر بسیار جذاب به نظر می رسد، بکبائوف خاطرنشان کرد که شبکه های مبتنی بر اثبات سهام هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می برند و قبل از اعتماد کامل، حداقل از دیدگاه امنیتی ، نیاز به کار دارند. وی در این خصوص اضافه کرد:

“ما هنوز مطمئن نیستیم که عملکرد اثبات سهام چگونه خواهد بود و آیا پروژه های مختلف از قوانین اولیه تغییرپذیری بلاک چین پیروی می کنند. ما نمی دانیم که پروژه های اثبات سهام چقدر ایمن هستند، بنابراین در صورت هک شدن، اعتبار سنج ها یا استیکرها، این زنجیره را تغییر می دهند یا خیر. من اطمینان دارم که در آینده، اثبات کار و اثبات سهام هر دو وجود خواهند داشت. “

این اظهارات توسط ایگور رونتز (Igor Runets)، مدیرعامل و بنیان گذار BitRiver، بزرگ ترین عملیات استخراج بیت کوین در روسیه نیز تکرار شد که معتقد است شبکه های اثبات سهام هنوز هم نیاز به آزمایش دارند، به خصوص در مورد موارد استفاده در دنیای واقعی. وی در این باره عنوان کرد:
“من معتقدم که برخی از نگرانی ها در مورد تمرکز مدل اثبات کار که مدل اثبات سهام نیز در صدد رفع آن است، در هر دو مدل یکسان است و قبل از اینکه شبکه های اثبات سهام با همان نگرانی ها روبرو شوند، مسئله زمان و پذیرش مطرح می شود.”

صنعت استخراج متحول شده است اما آینده هنوز روشن نیست

حتی اگر رقابت در بخش استخراج جهانی از سال ۲۰۱۷ به طرز چشمگیری افزایش یافته است، به دنبال آخرین رویداد نصف شدن پاداش بیت کوین، نرخ هش بومی این ارز دیجیتال به اوج خود رسیده و در نتیجه استخراج بیت کوین ها به رکورد بالای ۱۷٫۳ تریلیون رسید. هلر درباره جنبه رقابتی صنعت استخراج عنوان کرد:

“بسیاری از نسل های قدیمی ماینرهای ASIC از سیستم بیرون رانده شده اند و نسل جدیدی از ماشین ها وارد میدان شده اند.ما در حال حاضر، در حال رسیدن به سطح سختی و نرخ هش زیاد هستیم. در حال حاضر، درآمد روزانه استخراج فقط ۰٫۰۸ دلار در هر TH است. “

با این حال، نگرانی ها همچنان باعث خرابی صنعت می شوند زیرا اقدامات قانون گذاران و تنظیم کننده ها همچنان متغیر پیش بینی نشده ای هستند. به عنوان مثال، در اوایل ماه ژوئیه، ونزوئلا به طور غیر منتظره ای فعالیت های استخراج ارزهای دیجیتال را از از طریق تمامی مسکن های دولتی ممنوع اعلام کرد.

بنابراین، دقیقاً مانند صرافی ها و سایر محصولات و خدمات ارز دیجیتال که در معرض سیاست های مختلف ضد کلاهبرداری قرار دارند، به نظر می رسد که استخراج نیز به احتمال زیاد در سالهای آینده قانونگذاری می شوند. Skraba افزود: “برای این صنعت ضروری است که روش هایی پیدا کند تا این بازار سودآور رشد پیدا کرده و شفاف تر شود.”