video thumb

بلاک چین ، شفافیت را برای بخش بازیافت به ارمغان می‌آورد

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که شرکت های بازیافت می توانند از اهرم مالی بلاک چین

آمارها نشان می دهد که انتظار می رود تا سال ۲۰۲۴، بازار جهانی بازیافت به ۳۷۷ میلیارد دلار برسد. با این حال، مدیریت پسماندهای پلاستیکی به موضوعی تبدیل شده است که به شدت بر محیط امروز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، سازمان ملل تخمین می زند که سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی در سطح جهان تولید می شود و متأسفانه تنها ۹ درصد آن بازیافت می شود. یافته های ایالات متحده نشان می دهد که حدود ۱۲ درصد زباله ها سوزانده می شود، در حالی که ۷۹ درصد باقی مانده در محل های دفن زباله یا محیط طبیعی جمع می شود.

استن چن (Stan Chen)، مدیرعامل پلتفرم بازیافت RecycleGo، در رابطه با این موضوع به کوین تلگراف اظهار  داشت که مشاغل بازیافت “گرفتار سوء ظن، افراد ذی نفع و فقدان داده های دیجیتال هستند.” علاوه بر این، وی معتقد است آنچه مانع از رشد این صنعت می شود “نیاز به دید بیشتر زنجیره تأمین برای تصمیم گیری بهتر است”.

اگرچه مشخص است که سیستم های بازیافت نسبتاً ناکافی هستند، چن خاطرنشان کرد که بخش اعظم این امر ناشی از این تصور است که آموزش کافی برای مصرف کننده یا انگیزه برای بازیافت شهروندان وجود ندارد. وی همچنین در مورد افزایش شفافیت در زنجیره تامین بازیافت، خاطرنشان کرد:

“هرچه میزان دید شما در هر نوع زنجیره تأمین بیشتر باشد، می توانید در برنامه ریزی منابع سازمانی از جمله قیمت گذاری و تصمیمات خرید و مدیریت موجودی، مشارکت داشته باشید که این امر تأثیر مستقیمی در محافظت از بودجه شما و درنهایت ایجاد سود برای شما دارد.”

نوح لهمان (Noah Lehman)، مدیر ارتباطات در موسسه تحقیقاتی بلاک چین ، گزارشی را منتشر کرد که با کوین تلگراف با عنوان “انتقال آلودگی پلاستیک با استفاده از بلاک چین” با کوین تلگراف به اشتراک گذاشته شد. در این سند آمده است که چگونه فناوری بلاک چین می تواند با ایجاد فاصله بین وسایل بسته بندی و طرف هایی که از آن استفاده می کنند، از تجارت پلاستیک به صورت عادلانه تر و پایدار حمایت کند. علاوه بر این، لهمان توضیح داد که بلاک چین به طرفین اجازه می دهد تا بدون واسطه اطلاعات را به صورت ایمن به اشتراک بگذارند.

با توجه به این موضوع، RecycleGo – که به گفته چن، مسئولیت رسیدگی به میلیون ها پوند بازیافتنی در هر ماه را دارد – با شرکت فناوری گروه DeepDive Group Technology همکاری کرده است تا از اهرم مالی بلاک چین برای زنجیره تأمین استفاده کند.

اگرچه این موضوع هنوز در دست توسعه است، چن توضیح داد که مرحله اول این پروژه به شرکت کنندگان زنجیره تأمین اجازه می دهد که کل تاریخچه یک بطری پلاستیکی مشخص را شناسایی کنند. وی خاطرنشان کرد: همکاران می توانند تعیین کنند چه زمانی بطری پلاستیکی ایجاد شده، جمع آوری شده، به فرم اولیه مواد اولیه آن تبدیل شده و در نهایت به تولید کننده ارسال می شود تا بطری پلاستیک دیگری تهیه کند.

میشا هانین (Misha Hanin)، مدیرعامل DeepDive در این باره به کوین تلگراف گفت که داده هایی که در صنعت بازیافت پلاستیک تولید می شود بسیار قطعه قطعه و اغلب ناقص می باشد و دسترسی به آنها دشوار است. بلاک چین به نوبه خود، یک راه حل عالی برای به اشتراک گذاری کارآمد داده های امن در احزاب مختلف و بدون واسطه ارائه می دهد.

هانین خاطرنشان کرد: محصول بلاک چین RecycleGo با استفاده از چارچوب متن باز، Hyperledger Fabric عرضه می شود. ترکیبی از سنسورهای اینترنت اشیاء و کدهای QR نیز برای جمع آوری داده ها از نقطه تولید استفاده خواهد شد. همه داده ها در صفحه اصلی بلاک چین بارگذاری و ضبط می شوند. هانین در ادامه عنوان کرد:

“ما همه چیزهایی را که از نظر تولید ارزش دارند، جمع آوری می کنیم. به عنوان مثال، موقعیت جغرافیایی بطری. هر کاری که برای ضبط اطلاعات انجام دهیم، چه مرتبط باشد یا نباشد، به عنوان اسناد غیرقابل انکار که قابل ویرایش نیست، بر روی بلاک چین قرار می گیرد.”

پس از جمع آوری داده ها و ثبت آنها در بلاک چین، همه شرکت کنندگان با دسترسی مجاز می توانند آن اطلاعات را از طریق پورتال وب، دسترسی API یا روش های دیگر مشاهده کنند. هانین اظهار داشت: “ما در حال حاضر در مورد بهترین راه های انجام این کار با برخی از بزرگ ترین برندهای بین المللی خانگی در دنیا در حال گفتگو هستیم.” وی در ادامه خاطرنشان کرد: RecyleGo هم اکنون در حال آزمایش محصول بلاک چین خود می باشد که برای تعدادی از شرکت کنندگان در دسترس است. وی عنوان کرد:

“ما در حال ساختن این بلاک چین نه فقط برای RecycleGO ، بلکه برای هرکسی که می خواهد بخشی از این شبکه باشد، هستیم. هدف ما این است که نرخ بازیافت را از حدود ۸ درصد به ۱۰۰ برسانیم.”

علاوه بر این، چن پیش بینی می کند که افرادی که در مرحله اول بلاک چین شرکت RecycleGo شرکت می کنند، باید انتظار داشته باشند که از بهینه سازی های زنجیره تأمین، بتوانند از ۱۵ تا ۲۰ درصد در هزینه صرفه جویی کنند.

مشوق های صادر شده از طریق توکن های دیجیتال

بلاک چین علاوه بر تأمین شفافیت زنجیره تأمین، می تواند به تشویق مشاغل و مصرف کنندگان برای بازیافت صحیح پلاستیک کمک کند. به عنوان مثال، کوین تلگراف پیشتر از استارتاپی بنام Plastic Bank خبر داده بود که دارای تعدادی از مراکز بازیافت مستقر در مجامع ساحلی، تحت حمایت مانند اندونزی یا برزیل است.

یکی از راه هایی که بانک پلاستیک اقتصاد چرخه ای را تضمین می کند، ارائه مشوق هایی از طریق توکن های دیجیتال است. به عنوان مثال، هنگامی که شرکت های بازیافت، پلاستیک را به یکی از مراکز بانک پلاستیک می آورند، توکن های دیجیتال از طریق تماس های هوشمند در دستگاه های تلفن همراه صادر می شود. هر معامله ای که صورت می گیرد، در پلتفرم بلاک چین متن باز مجازHyperledger Fabric ثبت می شود. سپس Plastic Bank “پلاستیک اجتماعی” بازیافت شده خود را به تولید کنندگان خوب می فروشد.

آزمایشگاه Agora Tech همچنین با ایجاد یک اقتصاد چرخه ای، از بلاک چین برای کنترل مدیریت پسماند استفاده می کند. این شرکت مستقر در هلند در حال اجرای نسخه آزمایشی سیستم مدیریت پسماند خود در بلاک چین عمومی اتریوم در می باشد. شرکت کنندگان با استفاده از یک برنامه تلفن همراه قادر به ضبط آن به هنگام آوردن ضایعات به مراکز بازیافت هستند. سپس توکن های دیجیتالی به عنوان پاداش هایی صادر می شوند که می توانند برای خدمات عمومی مبادله شوند.

آیا صنعت بازیافت از بلاک چین

در حالی که بلاک چین ممکن است یک راه ممکن برای تبدیل صنعت بازیافت فراهم کند، پذیرش آن می تواند یک مسئله چالش برانگیز باشد. طبق گفته چن از RecycleGo ، مانند هر فن آوری دیگر، پذیرندگان اولیه نیز وجود خواهند داشت، اما صنعت بازیافت به طور کلی در دسته پذیرندگان آخر قرار می گیرد. با این حال، وی خاطرنشان کرد: اگر شرکت های بازیافت بتوانند بدون استفاده از منحنی یادگیری، درآمد حاصل از به کارگیری بلاک چین را بدست آورند، در نهایت می خواهند از این فناوری استفاده کنند.

چن در ادامه خاطرنشان کرد: RecycleGO با برندهای بین المللی خانگی همکاری می کند که بسیاری از آنها متعهد شده اند تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵ درصد از محتوای بازیافت شده برسند و افزود: “بازاری وجود دارد که مواد بازیافتی بیشتری را می خواهد، اما ما در حال حاضر محتوای کافی نداریم. برای حمایت از آن؛ مصرف کنندگان به اندازه کافی بازیافت نمی کنند.”

لهمان همچنین خاطرنشان کرد: در حالی که تعدادی از پروژه های مبتنی بر بلاک چین در فضای بازیافت پدید آمده اند، “این پروژه ها به یک قهرمان تغییر با دسترسی و نفوذ جهانی نیاز دارند تا واقعاً به جلو حرکت کند.” اگرچه این خود یک مسئله است، لهمان توضیح داد که جامعه بلاک چین می تواند از طریق کاربردهای نوآورانه و زیرساخت های مالی برای پشتیبانی از همکاری دیجیتال در بخش زباله ها، از این تغییر حمایت کند.