video thumb

برترین کارت‌های گرافیک استخراج ارزهای دیجیتال کدامند؟

استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال

اکنون که به پایان سال ۲۰۲۰ نزدیک می شویم، تولیدکنندگان بزرگ سخت افزار شروع به اعلام جدیدترین و سریعترین پیشنهادات خود در آستانه فصل تعطیلات می کنند. در همین حال، بازار استخراج ارز دیجیتال به سرعت در حال گسترش است. در اینجا مروری داریم بر اینکه کدام تولیدکنندگان بهترین کارت گرافیک موجود در بازار را ارائه می دهند و کدام کارت ها متناسب با انواع خاصی از استخراج هستند.

بیت کوین یا اتر؟

از نظر انتخاب ارز دیجیتال برای استخراج در سال ۲۰۲۰، هیچ تغییر قابل توجهی رخ نداده است. امسال بیشتر کارت های ویدیویی همچنان قادر به استخراج اتر (ETH) یا فورک های آن هستند. در مورد بیت کوین (BTC)، استخراج اولین ارز دیجیتال در جهان از چند سال پیش در دسترس مردم عادی قرار گرفت، زیرا این امر به سرمایه گذاری جدی، تجهیزات ویژه و دسترسی به مقدار زیادی برق ارزان نیاز دارد.

این کار اکنون حتی بیشتر است، زیرا استخراج بیت کوین پس از رویداد نصف شدن پاداش استخراج در ماه مه، نیمی از درآمد گذشته را به ارمغان می آورد. سختی استخراج همچنان در حال افزایش است و در ماه سپتامبر، در بلاک ۶۴۹۱۵۲ به بالاترین رقم یعنی ۱۹٫۳۱ تریلیون رسید.

در نتیجه بسیاری از دستگاه های معروف مانند Antminer S9 منسوخ شده اند. پس از رویداد نصف شدن پاداش استخراج، سودآورترین ماینرها، ماینر Whatsminer M30S ++ از شرکت چینی MicroBT بود که می تواند نرخ هش حداکثر ۱۱۲ تراهش در ثانیه را ارائه دهد و کمی بیش از ۸٫۵۰ دلار در روز سود کسب کند و Antminer S19 Pro از شرکت بیت مین که می تواند به نرخ هش ۱۱۰ تراهش در ثانیه برسد و سود روزانه کمی کمتر از ۸٫۵۰ دلار را ارائه دهد. اما قیمت این ماینرها بسیار زیاد است. به طوری که قیمت Whatsminer M30S ++ حدود ۱۸۰۰ دلار است و Antminer S19 Pro با قیمت ۲،۴۰۷ دلار به فروش می رسد.

وقتی صحبت از اتر و فورک های های آن می شود، به دلایل مختلف استخراج کارت گرافیک بار دیگر محبوب شده است. اول اینکه، طی دو سال گذشته، میزان هش اتریوم با ۱۵ درصد کاهش (در مقایسه با آگوست ۲۰۱۸) ، اکنون در ۲۵۶٫۲۲۱ تراهش در ثانیه قرار دارد. این بدان معناست که استخراج کردن اتر در حال حاضر آسان تر است.

دوم اینکه، هر دو مدل مدرن و قدیمی کارت ها هنوز هم می توانند برای استخراج استفاده شوند. به عنوان مثال، Nvidia 1050 Ti که در اکتبر ۲۰۱۶ عرضه شد و Radeon RX 580 که در آوریل ۲۰۱۷ منتشر شد، هنوز هم بسیار محبوب هستند. با انتشار کارت های جدید، قیمت این کارت های قدیمی به طور مداوم کاهش می یابد، که این مسئله، ماینرها را برای بازگشت به بازار ترغیب می کند. اما مهم تر از همه اینکه، قیمت ETH از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا اوایل سپتامبر سه برابر شده است و باعث می شود اتر از نظر استخراج بسیار سودآور باشد.

در این بین عامل دیگری وجود دارد که علاقه ماینرها را به خود جلب می کند: انتقال به اتریوم ۲٫۰ و الگوریتم اثبات سهام، که انتظار می رود قبل از پایان سال آغاز شود. سخنگوی WhatToMine ، یک ماشین حساب محبوب مبتنی بر وب برای ارزیابی سودآوری ارزهای دیجیتال، به کوین تلگراف گفت که اتر نه تنها در سال جاری بلکه در سال ۲۰۲۱ نیز به تقاضای خود ادامه خواهد داد. وی در این باره عنوان کرد:

“این چرخه می تواند انتظار گسترش بیشتر پروژه های دیفای را داشته باشد، که به نوبه خود باعث محبوبیت روزافزون شبکه اتر خواهد شد. در نتیجه پاداش بلاک برای اتر (قسمت کارمزد) باید در چرخه هایی با روند صعودی عمومی افزایش یابد و استخراج اتر را به سودآورترین برای استخراج کنندگان GPU تبدیل کند.”

چه باید خرید؟

در ابتدای سال، کوین تلگراف کارت های گرافیک دو تولید کننده بزرگ Nvidia و AMD را مورد بررسی قرار داد و به نظر می رسید که کارت های Nvidia در زمینه استخراج برتری دارند. با این حال، با در نظر گرفتن این واقعیت که استخراج اتر به رتبه دوم دست یافته است، کارت های AMD نباید از آن جدا شوند، زیرا نسل Vega و RX این شرکت هنوز برای الگوریتم های Ethash بسیار مناسب هستند.

صرف نظر از تولید کننده، مهم ترین عامل بازگشت سرمایه است، زیرا هر ماینری قبل از اینکه سود خود را بدست آورد، ابتدا باید مبلغ مناسبی را سرمایه گذاری کند. یک ریگ استاندارد به شش کارت گرافیک نیاز دارد و در نتیجه، یک ماینر در صورت خرید Nvidia RTX 2080 Ti محبوب با ۸ گیگابایت یا ۱۱ گیگابایت حافظه RAM می تواند بیش از ۹۰۰۰ دلار هزینه کند. اما در مورد کسانی که توانایی خرید تجهیزات خوب را ندارند اما همچنان می خواهند سود کسب کنند، چه؟ در اینجا محبوب ترین کارت های گرافیک در حال حاضر برای استخراج اتر با قیمت کمتر از ۴۰۰ دلار ارائه شده است.

Nvidia GTX 1660 Super

این کارت در اکتبر ۲۰۱۹ منتشر شد، به این معنی که فناوری هنوز تازه است. این کارت گرافیک دارای ۶ گیگابایت حافظه و معماری Turing است که فرکانس ساعت بیشتری را اجرا می کند، انرژی کمتری مصرف می کند و ۲۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به GTX 1660 دارد. قیمت این مدل از ۲۴۰ تا ۲۵۰ دلار است.

AMD Radeon RX 5700 و RX 5700 XT

در تابستان ۲۰۱۹ ، AMD سری جدیدی از کارت گرافیک های سری RX 5700 را به بازار عرضه کرد. در این کارت ها از فن آوری ترانزیستور اثر میدانی یا FinFET استفاده شده است که به دلیل کاهش اندازه قطعات الکترونیکی و مصرف کمتر جریان، در هنگام استخراج بهره وری انرژی بهتری دارد.
مشخصات RX 5700 شامل ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 و مصرف برق ۱۸۰ وات است. مصرف RX 5700 XT 225 وات است، اما فرکانس پایه نیز ۱۰ درصد بیشتر از مدل RX 5700 است. این کارت ها کمی گران ترند و قیمتی در حدود ۴۳۰ دلار دارند اما با تخفیف در حدود ۴۰۰ دلار می توان آنها را به دست آورد.

Nvidia RTX 2060 Super

کارت RTX 2060 Super ممکن است یک انتخاب بدیهی نباشد، زیرا جدا از داشتن ۸ گیگابایت حافظه، هیچ تفاوتی با RTX 2060 ندارد. اما در عین حال، از پنج الگوریتم مختلف – GrinCuckarooD29 ، GrinCuckatoo31 ، DaggerHashimoto ، X16Rv2 و BeamV2 – استفاده می کندکه آن را برای استخراج پایدارتر، ایمن تر و مناسب تر می کند.

در واقع، این یک گزینه متوسط بین RTX 2060 و RTX 2070 است، اما فقط با ۳۹۹ دلار می توان آن را به صورت آنلاین یافت، در حالی که RTX 2070 برای شما حدود ۵۳۰ دلار هزینه دارد – و تفاوت ۱۳۰ دلار هزینه زیادی در این تجارت است.

AMD Radeon RX 580

AMD’s RX 580 در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و هنوز هم یکی از بهترین GPU های کم هزینه برای استخراج است که قیمت آن در حدود ۱۸۰ تا ۲۳۰ دلار است. این کارت عمدتا برای استخراج اتر استفاده می شود و دارای ۸ گیگابایت حافظه است، اما فقط با ۱۵۰ ولت انرژی کم مصرف می کند. تنها رقیب بالقوه ممکن است RX 570 باشد، آن کارت هایی که فقط ۴ گیگابایت حافظه دارند دیگر قادر به استخراج اتر در سال ۲۰۲۱ نخواهند بود.

Nvidia P106-100

انویدیا یک سری کارت گرافیک اختصاصی برای استخراج ارز دیجیتال دارد. Nvidia P106-100 “نسخه استخراج” مبتنی بر GPU Nvidia GP106 (Geforce GTX 1060) است که تقریبا همان Geforce GTX 1060 معمولی است اما با برخی تغییرات جزئی. P106-100 فاقد خروجی فیلم و پنل پشتی است و این کارت به ۶ گیگابایت حافظه مجهز است.

“نسخه استخراج” در نام به این معنی نیست که این محصول جدید در استخراج بهتر از نسخه معمول است بلکه به این معنی است که آن را به طور خاص برای ماینرها طراحی کرده است، زیرا هر چیزی که غیر ضروری به نظر می رسیده، حذف شده است و اجازه می دهد تا آن را با قیمت ۳۲۰ دلار به فروش برسند و ۱۷۰ دلار ارزان تر از واحد GTX 1060 است.

بنابراین، کدام یک برای خرید بهتر است؟

چه مدت طول می کشد تا این کارت ها پولی را که برای قیمت اولیه آنها خرج شده، باز پس بگیرند؟ برای مقایسه، یکی از محبوب ترین کارت های استخراج امروز، Nvidia RTX 2080 Ti است که هنگام استخراج اتر حدود ۱٫۶۶ دلار در روز درآمد دارد. اگر این کارت گرافیک با قیمت متوسط حدود ۱۴۰۰ دلار خریداری شود، بدون در نظر گرفتن هزینه برق، حدود ۲۸ ماه طول می کشد تا هزینه خود را بازپرداخت کند.

محاسبات می گویند: Nvidia GTX 1660 Super که می تواند با قیمت ۲۴۰ دلار خریداری شود ، ۰٫۶۵ دلار در روز درآمد دارد و ۱۲ ماه طول می کشد تا هزینه ای که بابت آن خرج شده را پرداخت کند. AMD Radeon RX 5700 XT 400 دلار هزینه دارد و ۸٫۵ ماه زمان طول می کشد تا هزینه ای که بایت خرید آن خرج شده را بازپرداخت کند، در حالی که ۱٫۵۶ دلار در روز درآمد دارد.

Nvidia RTX 2060 Super را می توان با ۳۹۹ دلار خرید و در هنگام استخراج اتر، روزانه ۰٫۹۲ دلار درآمد کسب خواهید کرد. این کارت طی ۱۴ ماه پرداخت می شود. Radeon RX 580 به دلیل قیمت نسبتاً پایین آن در حدود ۲۰۰ دلار، یک کارت بسیار محبوب است و پولی که بابت خرید این کارت صرف شده، فقط در عرض هفت ماه جبران می شود و تقریباً یک دلار (۰٫۹۶ دلار) در روز درآمد دارد. Nvidia P106-100 که به طور خاص برای استخراج ساخته شده اس ، ۰٫۸۵ دلار در روز درآمد دارد و با هزینه ۳۲۰ دلار، در مدت بیش از ۱۲ ماه نتیجه می دهد.

با این حال، این مسائل دقیق نیست و هر ماینری باید به خاطر داشته باشد که الگوریتم های هر ارز دیجیتال مرتباً پیچیده تر می شوند، که این کار استخراج آنها را دشوارتر می کند و بازگشت سرمایه های آنها را که برای تجهیزات استخراج صرف کرده اند، طولانی تر می کند.
کارت های جدید کدامند؟

با توجه به هیجان مربوط به امور مالی غیرمتمرکز، یک رونق ارز دیجیتال بار دیگر در افق ظاهر می شود و محصولات جدید آتی ممکن است این روند را بیش از پیش، پیش ببرند. در ماه سپتامبر، Nvidia نسل جدید کارت گرافیک GeForce RTX 3000 خود را منتشر کرد، بعضی از افراد قبلاً گفته بودند که می تواند در حین استخراج اتر ۸۱-۸۹ نرخ هش تولید کند. و انتظار می رود مدل کلاس بالاتر، GeForce RTX 3090 ، نرخ هش۱۲۰ – ۱۲۲ را نشان دهد. در این صورت، Nvidia ممکن است با کمبود کارت روبرو شود، زیرا ماینرها همه چیز را خریداری می کنند و دست گیمرها را خالی می گذارند.

اما AMD از این کار عقب نمانده است و در پایان ماه اکتبر خط Radeon RDNA 2 خود را ارائه می دهد که مستقیماً با سری ۳۰۰۰ انویدیا رقابت خواهد کرد. ظهور کارت های جدید مورد توجه جامعه استخراج ارز دیجیتال قرار خواهد گرفت. Andrej Škraba، رئیس بازاریابی در NiceHash – یک پلتفرم معاملاتی و استخراج ارز دیجیتال – اطمینان دارد که نوآوری های فناوری AMD و Nvidia بهره وری بالاتری را به ارمغان می آورد. وی در این باره عنوان کرد:

“انویدیا به تازگی سری ۳۰۰۰ را راه اندازی کرده است، اما دسترسی کنونی آن بسیار کم است. کارت های جدید RTX نرخ هش بالاتری را به همراه دارند و ماینرها کارت های ۱۰۶۰s و کارت های قدیمی AMD (480s / 580s) خود را به روز می کنند. ما هنوز باید منتظر اعلام AMD باشیم تا ببینیم آنها چه چیزی را به بازار می آورند. “