video thumb

نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی در برنامه‌های بلاک چین کووید ۱۹ همچنان باقی است

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که برنامه های مبتنی بر بلاک چینی که برای ذخیره داده های کووید ۱۹

در حالی که جهان به آرامی و در میان شیوع همه گیری ویروس کووید ۱۹ شروع به بازگشایی می کند، رویه های جدیدی در حال اجرا است. در حالی که بررسی درجه حرارت و ماسک های اجباری صورت به یک امر عادی جدید تبدیل شده است، جهان نیز شاهد ظهور برنامه های بهداشتی دیجیتال یا “گذرنامه های سلامتی” است.

بسیاری از این برنامه ها به عنوان یک راه حل برای ردیابی محل نگهداری افراد یا ذخیره نتایج آزمایش COVID-19 عمل می کنند، سپس می توانند در هنگام مسافرت یا اجتماعات به مقامات ارائه شوند تا اثباتی برای سلامت افراد باشند. در حالی که همچنان نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی در ارتباط با این راه حل های دیجیتال پابرجاست.

بلاک چین حریم خصوصی را تضمین می کند

به منظور حل این مشکل، IBM Watson Health یک برنامه مبتنی بر حریم خصوصی را راه اندازی کرده است که به شما امکان می دهد با نشان دادن نتایج آزمایش COVID-19 با خیال راحت به سفر و یا بازگشت به مکان های فیزیکی بپردازید. این پلتفرم که به عنوان “IBM Digital Health Pass” شناخته می شود، از فناوری بلاک چین IBM استفاده می کند تا اطمینان تضمین کند که داده های کاربران در صورت اشتراک با سازمان هایی که نیاز به گذرنامه سلامت تأیید شده دارند، به صورت خصوصی باقی می ماند.

اریک پیسکینی (Eric Piscini)، نایب رئیس بلاک چین IBM Watson Health به کوین تلگراف گفت که پلتفرم Digital Health Pass به طور خاص از بلاک چین برای ایجاد هویت خودمختار، همراه با اعتبارنامه قابل تأیید استفاده می کند. وی در این باره اظهار داشت:

“حریم خصوصی در اینجا بسیار مهم است، به همین دلیل ما از بلاک چین برای تأیید اعتبارنامه استفاده می کنیم و به افراد اجازه می دهیم هویت خود را بدون دخالت مقامات اداری کنترل کنند. افرادی که دارای گواهینامه هایی مانند نتایج تست COVID-19 هستند، می توانند این موارد را بدون افشای اطلاعات پزشکی خود به تأییدکنندگان ارائه دهند. “

طبق گفته Piscini، سه لایه در پلتفرم Digital Health Pass تعبیه شده است. لایه اول از صادرکنندگان گواهینامه ها تشکیل شده است که شامل آزمایشگاه ها و بیمارستان ها می باشد. لایه دوم خود پلتفرم است که به عنوان موتور حاکم عمل می کند. سرانجام، تأیید کنندگان در این پلتفرم مانند شرکت های هواپیمایی وجود دارند که علاقه دارند بدانند آیا افراد در تعامل با آنها ایمن هستند. وی افزود: “بیشتر این بازیکنان، نودی بر روی شبکه بلاک چین IBM اجرا می کنند که از تکنیک های رمزنگاری پیچیده ای استفاده می کند تا تبادل داده قابل تأیید و اعتماد باشد.”

Piscini همچنین عنوان کرد که داده های پزشکی بر روی این پلتفرم ذخیره نمی شود و Digital Health Pass را با یک اعتبارسنج مقایسه می کند. در این حالت، این دفتر کل بلاک چین نمره سلامت یک فرد را به دست می آورد، اما سازمان ها یا رابطین تأیید هیچ اطلاعاتی در مورد اطلاعات شخصی کاربر ندارند. تأییدکنندگان فقط زمانی که کد QR بر روی یک گوشی هوشمند اسکن می شود تا نشان دهد که آیا فرد سالم است یا نه، یک بار “چراغ سبز” را می بینند. سپس رابطین بر اساس سیاست های خود تصمیم می گیرند که با افراد ارتباط برقرار کنند یا خیر.

اگرچه راه حل Digital Health Pass هنوز به صورت آزمایشی در حال انجام است، Piscini خاطرنشان کرد که تعدادی از شرکت ها پس از در دسترس قرار دادن این برنامه، به استفاده از آن ابراز علاقه کرده اند.

همانند IBM’s Digital Health Pass، پلتفرم فناوری دفتر کل توزیع شده، Hedera Hashgraph توافق کرده است که با Safe Health Systems، شریک Mayo Clinic، یک سیستم شناسه دیجیتال سلامت بسازد. راه حل تست کردن و وضعیت سلامت کووید که به عنوان “HealthCheck” شناخته می شود، بر روی پلتفرم سلامت دیجیتال SAFE ساخته شده است.

کن مایر (Ken Mayer)، مدیرعامل Safe Health Systems اخیراً در طول وبینار Hedera Hashgraph عنوان کرد که شناسه های دیجیتال سلامت برای افراد ایجاد می شود. داده های حساس به صورت خصوصی حفظ می شوند، زیرا در سرویس اجماع Hedera ذخیره و تأیید می شوند. مایر اظهار داشت که بسیاری از شرکت ها از جمله Delta Airlines و چندین دانشگاه برای استفاده از برنامه HealthCheck ثبت نام کرده اند.

نگرانی های مربوط به حریم خصوصی همچنان باقی است

در حالی که هم Digital Health Pass و هم برنامه HealthCheck از بلاک چین و فناوری دفتر کل توزیع شده را برای ایمن سازی و خصوصی سازی داده های کاربر استفاده می کنند، اما نگرانی ها همچنان وجود دارد. Jonathan Levi ، مدیرعامل راه حل بلاک چین سازمانی HACERA و بنیان گذار MiPasa – یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین که داده ها را برای استفاده متن باز استانداردسازی، عادی سازی و تائید می کند – به کوین تلگراف گفت که برای کاربران این برنامه ها بسیار مهم است که گردش کار کل داده های خود را درک کنند. وی در این باره عنوان کرد:

“برای کاربران مهم است که بدانند چه چیزی در بلاک چین ذخیره می شود، چه کسی نودها را اجرا می کند، نحوه تعامل کاربران و نودها با این دفتر کل چکونه است”

حتی اگر Digital Health Pass و HealthCheck با مقررات سازگار باشند، لوی توضیح داد که درک جریان داده برای اطمینان از اینکه داده های افراد هرگز به خطر نیفتد، مهم است. وی عنوان کرد: “همه ما نگرانی های مطرح شده توسط قراردادهای NHS انگلیس را که به انتقال بی سابقه داده های بهداشتی میلیون ها شهروند انگلیس به شرکت های فناوری خصوصی اجازه می داد، به خاطر داریم.”

مایر در طی وبینار Hedera Hashgraph اشاره کرد که HealthCheck با Mayo Clinics Labs ، LabCorp و Mayo و همچنین چندین آزمایشگاه پزشکی دیگر که روند بازگشت سریع نتایج را برای کاربران خودکار می کند، همکاری می کند. درک اینکه این آزمایشگاه ها در نهایت با این داده ها چه خواهند کرد بسیار حیاتی است.

گفتنی است که MiPasa به سادگی در تلاش است تا داده ها و ابزارهای تجزیه و تحلیل را به کارفرما و کارمند (یا کاربر و یک تأیید کننده) ارائه دهد و به هر دو طرف اجازه می دهد تا در مورد بهترین روش تصمیم گیری کنند.