video thumb

افزایش پذیرش بیت کوین در ترکیه در بحبوحه کاهش ارزش لیر

مردم در ترکیه به طور فزاینده ای به سمت بیت کوین

ترکیه رهبر منطقه ای در پذیرش بیت کوین است

پذیرش بیت کوین در ترکیه در حال افزایش است زیرا واحد پول محلی این کشور یعنی لیر ترکیه در روز پنجشنبه به یک رکورد پایین دیگر رسید و گزارش می شود. دلار در سال جاری تاکنون حدود ۳۳ درصد در برابر لیر افزایش یافته است. CNBC گزارش داد: “لیر ترکیه نابود می شود” و “به دلیل سیاست های” غیرمعمول “به پایین ترین سطح سقوط خواهد کرد. تاتا غوز (Tatha Ghose)، تحلیلگر Commerzbank هفته گذشته در یادداشتی به مشتریان نوشت: “مشکل اساسی لیر، عدم هدف گیری تورم معتبر از سوی بانک مرکزی است که در نهایت موجب کاهش این ارز خواهد شد.”

این کشور از تورم بالا رنج می برد و نرخ بیکاری از ۱۴ درصد گذشته است. استیو اچ. هانکه (Steve H. Hanke)، استاد اقتصاد کاربردی در دانشگاه جان هاپکینز و یک متخصص ابر تورم عنوان کرد که نرخ تورم سالانه ترکیه در ۳۶٫۵۷درصد است و این میزان نیز در حال صعود است. وی روز یکشنبه در توییتی نوشت: “لیر، نان تُست است.” این استاد دانشگاه ادامه داد که ذخایر ارزی این کشور در حال حاضر ۴۱/۱۲ میلیارد دلار است که تقریباً ۱۰ میلیارد دلار از ماه ژوئیه کاهش دارد. این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه ترکیه از طریق ذخیره ارزی خود مانند خانه ای است که در آتش می سوزد، خاطرنشان کرد که ذخایر ارزی این کشور در حال حاضر ۴۱/۱۲ میلیارد دلار است که تقریباً ۱۰ میلیارد دلار از ماه ژوئیه کاهش دارد.

کارشناسان میزان زیاد استفاده از ارزهای دیجیتال توسط ترکیه را به دلیل عدم اطمینان اقتصادی در منطقه و لیرهای بسیار ناپایدار می دانند. ری یوسف (Ray Youssef)، مدیرعامل بازار جهانی همتا به همتای(P2P) بیت کوین پکسفول (Paxful) در این باره عنوان کرد:

افزایش تورم لیر ترکیه بار مالی عمده ای را برای شهروندان ترکیه داشته است. از بیت کوین می توان برای حفظ ثروت در برابر بی ثباتی پیرامون لیر ترکیه استفاده کرد.

گزارش شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین چینالیسیس که در ماه سپتامبر منتشر شده است، عنوان می کند که چگونه ترکیه در خاورمیانه منجر به پذیرش ارز دیجیتال می شود. در این گزارش آمده است:

ترکیه در بین کشورهای منطقه بالاترین رتبه (رتبه ۲۹) را در زمینه شاخص پذیرش ارز دیجیتال جهانی قرار دارد و همچنین بیشترین حجم معاملات را در منطقه به خود اختصاص داده است.

شاخص پذیرش ارز دیجیتال جهانی چینالیسیس حدود ۱۵۴  کشور را رتبه بندی می کند. علاوه بر ترکیه ، کشورهای دیگری که دارای بالاترین میزان پذیرش ارز دیجیتال در این منطقه هستند، عبارتند از: ایران ( رتبه ۵۲) و مصر ( رتبه ۶۴).

گفتنی است که برترین ارائه دهندگان خدمات صرافی ارز دیجیتال در ترکیه Paribu ، Btcturk ، FTX ، Huobi ، Binance ، Kraken و Bitmex هستند.

در این گزارش آمده است؛ در حالی که ترکیه در حال حاضر هیچ مقررات ارز دیجیتال راندارد، هیئت مدیره بازارهای سرمایه این کشور در حال تدوین چارچوبی برای نظارت بر بازارهای ارزهای دیجیتال می باشد، هدف این است که در نهایت مقرراتی در این زمینه وضع شود. دین اسلام مورد پذیرش ترین مذهب در این کشور است. طبق برآوردهای دولت، حدود ۹۹٫۸ درصد جمعیت ترکیه که بیش از ۸۴ میلیون نفر هستند، مسلمان می باشند. اخیراً، یک متخصص شریعت عنوان کرده است که ارزهای دیجیتال، کالاهای قانونی هستند.