سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

چرا برخی ادعا می‌کنند که ریپل یک ارز دیجیتال واقعی نیست؟

ریپل پس از سال‌ها قرار گرفتن در سایه بیت کوین توانست شهرتی برای خودش دست و پا کند. زیرا سرمایه گذاران به ساختار نقل و انتقال پول که در ریپل وجود داشت علاقه مند شدند. این ساختار نقل و انتقال بین ارز دیجیتال و ارز فیات را تسهیل می‌کرد. البته برخی هم ریپل را به عنوان یک ارز دیجیتال واقعی قبول ندارند زیرا تفاوت‌های زیادی با بیت کوین دارد. آیا حق با آنان است؟

 

ارزجو : تعداد زیادی ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا وجود دارد که هر کدام از آنها از بیت کوین (Bitcoin) الگو و انگیزه تولید خود را گرفته‌اند. بیت کوین در واقع جد بزرگ تمام آنها محسوب می‌شود. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که توسط انسان‌ها اختراع شده ولی در آن خصوصیات و ویژگی‌های خاصی نهفته است. برای مثال بیت کوین دارای بلاک چین (Blockchain) غیر متمرکز است که در آن میلیون‌ها نفر داوطلب می‌شوند تا تراکنش‌های این شبکه را ثبت کنند. همچنین دارای هش رمزنگاری شده است که افراد می‌توانند با استفاده از این سیستم کلیدهای شخصی و عمومی برای تأیید هویت خود داشته باشند.

تراکنش‌های بیت کوین به وسیله افراد استخراج کننده یعنی گروهی از افراد که به وسیله کامپیوترهای شخصی خود این تراکنش‌ها را ثبت می‌کنند، نگهداری و ثبت می‌شود. تعداد سکه‌های بیت کوین هم محدود است. این خصوصیات باعث شده است که تراکنش‌ها در امنیت کامل محاسبه شده و انجام شود.

آیا تمام ارزهای دیجیتال باید همه خصوصیات بیت کوین را داشته باشند و یا می‌توان یک ارز دیجیتال تولید کرد که این خصوصیات را نداشته باشد؟ این سؤالات بسیار منطقی هستند ولی تا به حال به دفعات زیادی مطرح نشده‌اند، زیرا بیشتر طرفداران ارزهای دیجیتال به خصوصیات و ویژگی‌های بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال وفادارند.

ریپل پس از سال‌ها قرار گرفتن در سایه بیت کوین توانست شهرتی برای خودش دست و پا کند. زیرا سرمایه گذاران به ساختار نقل و انتقال پول که در ریپل وجود داشت علاقه مند شدند. این ساختار نقل و انتقال بین ارز دیجیتال و ارز فیات را تسهیل می‌کرد. البته برخی هم ریپل را به عنوان یک ارز دیجیتال واقعی قبول ندارند زیرا تفاوت‌های زیادی با بیت کوین دارد. آیا حق با آنان است؟

ریپل

ریپل یک ترکیب عجیب

قرار نبود که ریپل به عنوان یک سکه عرضه شود و یا حتی یک ارز دیجیتال معمولی با استانداردهای همیشگی ارز دیجیتال باشد. در حالی که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال موجود در بازار، ارزش سکه‌های خود را بر اساس امنیت شبکه، سرعت و تسهیل در استفاده می‌دانند، ریپل، این موارد را کنار گذاشته و بیشتر سعی خود را برای قدرتمندتر کردن بلاک چین به کار برده است. می‌توان گفت که عملکرد ریپل بیشتر به نفع مؤسسات مالی مانند امریکن اکسپرس یا بانک سانتاندر است. بنیاد ریپل برای رسیدن به این هدف، ارز دیجیتال ریپل (XRP) را تولید کرد ولی تقریباً این ارز دیجیتال هیچکدام از خصوصیات ارزهای دیجیتال مشابه را دارا نبود.

 

استخراج کنندگان هیچ نقشی در این زمینه ندارند

ریپل هیچ‌گونه استخراج یا استخراج کننده ندارد. به جای آن تراکنش‌ها از طریق بلاک چین متمرکز انجام می‌شود تا سریع‌تر و قابل اعتماد تر باشد. بقیه ارزهای دیجیتال از گزینه استخراج استفاده می‌کنند و هر کدام سیستم خاص خود را برای محاسبه اینکه استخراج کنندگان تا چه میزان قدرت دارند، به کار می‌برند. برخی مانند بیت کوین از روش اثبات انجام کار استفاده می‌کنند ولی برخی دیگر از روش اثبات سهام و یا اثبات اهمیت سود می‌برند.

در این ارزهای دیجیتال استخراج کنندگان باید تراکنش‌ها را در شبکه ثبت کنند ولی این کار در مورد ریپل با مشکلاتی مواجه شده است. در راه حلی که برای بانک‌های بزرگ ارائه داده شد، هیچ گروهی نباید با انگیزه‌های خاص شبکه را اداره کنند.

در حالی که این ایده به ارزهای دیجیتال کمک کرده است که غیر متمرکز باقی بمانند ولی باعث کند شدن روند آنها نیز شده است و این مشکلی است که ریپل نمی‌تواند آن را تحمل کند. عدم وجود استخراج کنندگان بر روی دیگر جنبه‌های ریپل نیز تأثیر گذاشته و آن را از استاندارد ارزهای دیجیتال دور کرده است.

ریپل

تولید و انتشار

استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال علاوه بر انجام تراکنش‌ها، به عنوان کارمزد خو ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. اصول استخراج بر این قانون استوار است. ریپل در این زمینه استثنا است زیرا دارای استخراج کننده نیست. ریپل محدودیت عرضه ندارد و می‌تواند در صورتی که تقاضا وجود داشته باشد به صورت نامحدود تولید شود که باعث می‌شود برای انجام فرآیند پرداخت تبدیل پول و دیگر فعالیت‌های مالی قابل اعتماد تر باشد. این ارز دیجیتال پس از استفاده خود به خود از بین می‌رود.

بنیاد ریپل به تازگی ۱۰۰ میلیارد از این ارز دیجیتال را در گردش انداخته که باعث بالا رفتن ارزش و متعادل شدن بازار برای مشتریان بزرگ آن شود. با این حال این کار یکی از بزرگ‌ترین فاکتورهای اختصاصی ارزهای دیجیتال را از بین می‌برد: قابلیت محاسبه و ذخیره ارز به عنوان یک دارایی.

 

یک بلاک چین متمرکز؟

ریپل دارای کیف پول است. ولی دسترسی به بلاک چین آن کار سختی است. افرادی که با ریپل کار می‌کنند نمی‌توانند به بلاک چین آن دسترسی داشته باشند. زیرا پرخطر و دارای بخش‌های عجیب و محیطی استریلیزه است. بلاک چین ریپل مانند ارزهای دیجیتال دیگر باز نیست. ارز دیجیتال ریپل رامی توان با امنیت ذخیره کرد و نگه داشت. این شبکه از رمزنگاری برای حفظ امنیت مشتریانش استفاده می‌کند ولی نودهای شبکه را افراد عادی تشکیل نمی‌دهند، بلکه اپراتورهایی هستند که در شبکه ریپل ثبت شده. با این روش این ارز دیجیتال از مزایای بلاک چین سود می‌برد ولی در یک اکوسیستم بهینه و بسته به کار خود ادامه می‌دهد.

با این که ادعا می‌شود استفاده از بیت کوین دارای امنیت است، ولی در واقع هرکسی باید حواسش به بیت کوین‌هایش باشد تا مورد سرقت قرار نگیرند. در صورتی که استخراج کنندگان، دست از کار بردارند، شبکه بیت کوین از کار میفتد ولی شبکه ریپل اینطور نیست.

ریپل

عنوان گذاری برای ریپل

مانند تمام سؤالاتی که در مورد بیت کوین کش (Bitcoincash) مطرح است سازندگان ریپل اعتقاد دارند که نباید از اختراع آنها به عنوان ارز دیجیتال استفاده شود. زیرا در واقع ریپل یک ارز دیجیتال نیست ریپل یک پلتفرم است و به سادگی بهترین جنبه‌های ارز فیات و بلاک چین ارز دیجیتال را با یکدیگر تلفیق کرده است.

ریپل که یک ارز دیجیتال واقعی با تعریف استانداردی از ارزهای دیجیتال نیست و شاید خط جدا کننده ۲ محصولی باشد که در انقلاب ارزهای دیجیتال به وجود آمده‌اند: ارزها و راه‌حل‌ها. به ارزها می‌توان به عنوان سرمایه در یک محیط غیر متمرکز نگاه کرد که امکان استخراج آنها نیز وجود دارد. ولی راه حل‌ها روش‌هایی برای ایجاد پلتفرم‌هایی هستند که از لحاظ تکنیکی ارز دیجیتال محسوب می‌شوند ولی اصولاً به عنوان یک ارز دیجیتال به آنها نگاه نمی‌شود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location