سرمایکس
video thumb

چگونگی تاثیر گذاری بلاک چین بر ارتقاء حوزه درمان و سلامت

راهکارهای بلاک چین برای کمک به بهبود درمان و سلامت، موضوعی ارزشمند اما قابل دستیافت در بلند مدت است. حوزه بهداشت و سلامت از جمله صنایعی است که از نقایص و نبود سیستم مرکزی سازمان یافته رنج می‌برد. در برخی موارد، پزشکان اطلاعات درمانی بیماران را به گونه‌ای ثبت می‌کنند که دسترسی به آنها حتی برای خود بیمار نیز کار مشکلی است.

به گزارش ارزجو؛ دسترسی آسان به سوابق درمانی و پزشکی موضوعی است که می‌تواند منجر به ایجاد وضعیتی اضطرای شود. متاسفانه زمانی که بحث دسترسی به اطلاعات درمانی که به عنوان ما یملک بیمار به حساب می‌آید، بیماران، بیمارستان‌ها و دیگر فعالان حوزه سلامت در این حوزه با چالشی رو به تعمیق مواجه هستند.

ثبت الکترونیکی اطلاعات پزشکی (EMRs) قدمی در مسیر صحیح برای بیماران به حساب می‌آید. اما تا به امروز، هنوز سازمانی مرکزی برای همرسانی سریع EMRs به وجود نیامده است. بر اساس مطالعات اخیر انجام شده در حوزه درمان، شهروندان آمریکا به طور متوسط هفت مرتبه در سال به سرویس‌های مختلف پزشکی مراجعه می‌کنند و با این حال آنها قادر به همرسانی سوابق پزشکی خود با دیگر فعالان این حوزه نیستند.

افق روشن در برابر راهکارهای بلاک چین در حوزه درمان

سوابق درمانی بلاک چینی به بیماران کمک می‌کند تا به بهترین سطح کیفی درمان دسترسی داشته باشند. اما به جز این موضوع، این سوابق در حقیقت نوعی اقتصاد نوین را به وجود خواهند آورد که محققین حوزه درمان را نیز در کار تحقیق یاری خواهد کرد. زنجیره درمانی (Medicalchain) استارت آپی نوین است که مقر آن در بریتانیا بوده و بر روی یک پلتفرم بلاک چینی درمان کار می کند که سطحی بی سابقه از امکان کنترل و حفظ سوابق پزشکی را در اختیار بیماران قرار می‌دهد.

این شرکت توسط یک پزشک تاسیس شد که اطلاعاتی دست اول در مورد سوابق پزشکی بیماران در اختیار دارد. عبدالله البیعتی یکی از بنیانگذاران این بنیاد به حساب می‌آید. وی در مصاحبه خود با نشریه Forbes گفت: من همواره از ابراز بی اطلاعی بیماران از سوابق پزشکی حال حاضر خود متحیر بوده ام. به گفته وی، این موضوع محمد طیب، از جمله پزشکان بنیاد مذکور را بر این داشت تا راهکاری برای حل این موضوع پیدا کند.

کریپتو توکن کوین

به علاوه، ایجاد پلتفرم‌هایی مانند Medicalchain می‌تواند تحولی عظیم در حوزه تحقیقات پزشکی نیز به حساب آید. دسترسی به مقادیر زیاد سوابق پزشکی جهت انجام آنالیز اطلاعات کاری بسیار دشوار به حساب می‌آید. حجم زیادی از قوانین و مقررات وجود دارند که دسترسی به سوابق پزشکی بیمار را مدیریت می‌کنند و دسترسی بیمار به این سوابق هم بسیار پر هزینه بوده و هم مساله ای زمانبر به حساب می آید.

یک پلتفرم درمانی مبتنی بر بلاک چین مانند Medicalchain نه تنها دسترسی به اطلاعات و سوابق پزشکی را برای بیماران در زمان مقتضی انجام می‌دهد، بلکه فرآیند مفصل بندی مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به تحقیقات پزشکی و یا نشان دادن وقوع و شیوع بیماری‌های خطرناک را بسیار ساده می‌سازد.

آماده سازی اطلاعات بر اساس فاکتور زمان

در محیط اطراف ما بسیاری از بیماری‌های وخیم وجود دارند. آنفلوآنزا توانایی کشتن میلیون‌ها نفر انسان ر دارد و طی سالهای اخیر، آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری رو به افزایش گذاشته است. نبود ثبت مرکزی اطلاعات درمانی، خود به اندازه کافی مشکلی حاد در کشورهای توسعه یافته به حساب می آید. اما در کشورهای فقیر و برخی مناطق فقیر مانند آفریقا، این مساله تهدیدی علیه امنیت سلامت تمامی جهان به حساب می آید.

شیوع بیماری ابولا می‌تواند به سرعت در مقیاس وسیعی اتفاق بیفتند. به لطف توسعه ارتباطات امروزه امکان به اشتراک گذاری سریع اطلاعات رخ داده است. اما مشکل اینجاست که هیچ پلتفرمی برای نظارت بر نشانه‌های شیوع ابولا وجود ندارد، و دسترسی به اطلاعات مربوط به این پرونده ای کاری بسیار سخت است. اکنون هوش مصنوعی می‌تواند به شکلی پایدار گزارش‌های پزشکی را رصد کند. اما این کار نیازمند دسترسی به اطلاعات جهت موثر واقع شدن است.

اطلاعات ثبت شده از یک پلتفرم بلاک چین درمانی، می‌تواند پاسخی باشد به این مساله غامض. اگر اطلاعات درمانی بر روی یک پایگاه داده‌ها به ثبت برسند، دیگر تشخیص شیوع یک بیماری همه گیر برای سیستم هوش مصنوعی کار بسیار ساده‌ای خواهد بود. این مساله برای مسئولین درگیر امر نیز امکان پاسخگویی بهتر به هرگونه مشکل و توانایی محدود سازی شیوع بیماری‌های کشنده را فراهم خواهد کرد.

ارز دیجیتال ارزهای دیجیتال بلاک چین Dash

حفظ مسیر پزشکی

در اغلب اقتصادهای پیشرفته جهان، وجود داروهای تقلبی مشکل عمده و همه گیری به حساب نمی‌آیند. اما در اقتصادهای نو ظهور، حتی بسیاری از روش‌های تجویز دارو و درمان نیز تقلبی هستند. در خصوص این موضوع نیز بلاک چین راهی اثر بخش و موثر برای حفظ خط پزشکی، از زمان پیدایش تا به امروز که در خدمت بیمار است، به حساب می‌آید.

بلاک چین همین حالا هم در بسیاری از اپلیکیشن‌ها وجود داشته و قول می‌دهد به یکی از بهترین راه حل‌های حفظ خط پزشکی آن هم با استفاده از یک روش بلاک چینی بدل شود. اگر حوزه پزشکی بتواند در زمینه احداث و توسعه یک پایگاه اطلاعات داده برای نگهداری از سوابق پزشکی بیماران پیشرفت کند، پزشکان می‌توانند هنگام معاینه بیمار به پرونده درمانی وی مراجعه نموده و هرگونه مورد خاص و یا مشکوکی با توجه به اطلاعات موجود در پرونده، به سرعت تشخیص داده خواهد شد.

با تمامی این اوصاف، راهکارهای بلاک چینی برای حوزه درمان در حال ظهور هستند و این دستاوردی بزرگ برای عمده افراد در جوامع مختلف به حساب خواهد آمد. اکنون بسیاری از این طرح‌ها در مرحله ایده پردازی قرار دارند؛ اما قدر مسلم اینکه تا دسترسی به واقعیت هم فاصله چندانی ندارند. لازم به ذکر است طرح اخیر به شدت از داخل جامعه پزشکی مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version