سرمایکس
video thumb

از حرکت مولکولی قهوه برای بهبود امنیت تراکنش های بیت کوین استفاده می شود

هم زدن یک فنجان قهوه منبع الهام فیزیکدان دانشگاه استنفورد برای نحوه کار بیت کوین

ویلیام گیلپین دانشجوی دکترای فیزیک این دانشگاه در مجله آکادمی علوم از شباهت بین دینامیک چرخش یک مایع و انجام تراکنش‌ها در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین می‌گوید.گیلپین ادعا می‌کند که درک دینامیک حرکت مایعات و عملکرد ریاضی که به ارزهای رمزپایه قدرت می‌دهد، می‌تواند باعث بهبود در زمینه امنیت دیجیتال شود.

امنیت تراکنش های بیت کوین با الهام از حرکت مولکولی قهوه

امنیت تراکنش های بیت کوین با الهام از حرکت مولکولی قهوه

او با تمرکز روی اصلی به نام «ترکیب آشوب» متوجه شده که اگر خامه را درون قهوه با یک قاشق و با همان زاویه و سرعت هم بزنید، هر بار یک طرح شکل می‌گیرد. هر نوع هم زدن یک الگوی منحصر به فرد ایجاد می‌کند.

 

این الگوی منحصر به فرد همان شباهتی با ارزهای دیجیتال است که گیلپین به آن اشاره می‌کند. همان طور که می‌دانید نحوه عملیات ارزهای دیجیتال همان عملکرد هش (hash) است. در این فرایند، اطلاعات دیجیتال به صورت یک خروجی منحصر به فرد در می‌آید که همیشه ورودی را پنهان می‌کند.

درست همان طور که یک نوع هم زدن قهوه باعث ایجاد یک الگوی خاص می‌شود یک ورودی خاص هم همیشه در عملیات هش، یک خروجی خاص را ایجاد می‌کند. همان طور که هر نوع تغییری در نحوه هم زدن قهوه یک الگوی دیگر تولید می‌کند، تغییرات کوچک هم در ورودی، در طی فرایند هش یک خروجی متفاوت ایجاد می‌کند.

همچنین، هم زدن قهوه هیچ اطلاعی در مورد چگونگی ایجاد آن نمی‌دهد (مثل سرعت هم زدن یا محل قاشق) عملیات هش هم اطلاعات ورودی را تغییر می‌دهد و غیرممکن است که بتوان آن را شناسایی کرد.

وجود محاسبات رایانه‌ای در طبیعت

امنیت تراکنش های بیت کوین با الهام از طبیعت

گیپلین می‌گوید:

ایجاد یک مدل فیزیکی و به تصویر کشیدن این فرایند می‌تواند راه‌های جدیدی را برای انجام این نوع عملیات‌ها باز کند.

 

هم‌زمان با رشد فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در زمینه‌های مختلفی مثل سندهای رسمی یا مسائل مالی شخصی، تحقیقات مرتبط با عملیات هش در حال گسترش است و افردی مثل گیپلین قصد دارند تا راه‌های امنی برای محافظت از اطلاعات دیجیتال پیدا کنند.

مطالعات نشان می‌دهند که فعالیت‌های رایانه‌ای تنها منحصر به انسان‌ها نیست بلکه در طبیعت هم وجود دارند. همان طور که گیپلین می‌گوید:

چیزی به سادگی هم زدن مایعات می‌تواند یک عمل رایانه‌ای باشد. این چیزی نیست که انسان‌ به رایانه بگوید. این چیزی است که طبیعت انجام می‌دهد و خود را در ساختار اشیا نشان می‌دهد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version