سرمایکس
video thumb

دردسر های اضافه شدن بیش از حد توکن (Token) به صرافی های رمزارز

تعیین اینکه در چه نقطه ای فرآیند Token Overload اتفاق می افتد دشوار است. این عبارت به نرخ بالای توکن های جدیدی که تولید و در ادامه به صرافی ها اضافه می شوند اشاره دارد. به گزارش ارزجو و به نقل از news.bitcoin، تب تولید توکن های جدید مدتی است که در دنیای رمزارز ها به وجود آمده است. این توکن ها عمدتا از طریق ICO ها عرضه می شوند و تا کنون حجم عظیمی از سرمایه ی کاربران را جذب خود کرده اند.

هر روزه شاهد انتشار اعلامیه های متعددی از سوی صرافی های رمزارز (cryptocurrency exchanges) هستیم. اعلامیه هایی که خبر از اضافه شدن بستر مبادلاتی برای توکن های جدید می باشند. این اتفاق باعث رونق هر چه بیشتر بازار رمزارز ها می شود، ضمن اینکه برای جامعه رمزارز و پروژه های مربوط به آن مفید می باشد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که اضافه و فراهم کردن بستر مبادلاتی برای یک توکن، تجارتی پرسود برای صرافی ها است. در حال حاضر سرعت تولید و اضافه شدن توکن ها بسیار زیاد می باشد و به نظر می رسد که این روند در آینده ادامه دار نباشد.

 دردسر های اضافه شدن بیش از حد توکن (Token) به صرافی های رمزارز
Problems-Ahead / src: blogspot.com

بیشتر بخوانید: ICO چیست و چگونه می توان در آن ها سرمایه گذاری کرد؟

آیا محدودیتی برای تعداد توکن ها وجود دارد؟

زمان آن رسیده تا جامعه ارز های رمزنگاری شده تصمیم بگیرد که چه میزان رمزارز کافی است. چند هزار توکن مختلف باید تولید شود تا همه راضی باشند و دیگر نیازی به توکن جدید نباشد؟

از نظر نویسنده، یکی از شاخص ها می تواند تعداد کلمات سه حرفی در زبان انگلیسی باشد. (مانند BTC، ETH و…) در آن صورت انتظار می رود که حدود ۱۷ هزار رمزارز با نام های اختصاریِ مختلف داشته باشیم. این تمایز در نام ها باعث می شود تا ابهام کمتری در نام رمزارز ها به وجود اید؛ هر چند برخی توکن ها نام های اختصاریِ چهار یا پنج حرفی را برای خود انتخاب کرده اند.

علاوه بر صرافی ها، برخی معامله گران نیز علاقه مند به اضافه شدن پی در پی توکن های جدید هستند. در صورتی که آن توکن کاربردی خاص داشته باشد می تواند توجه زیادی را جلب کرده و تقاضای بالایی ایجاد کند که سرانجام منجر به سود می شود. اما این اتفاق برای تمامیِ Token ها نمی افتد و به نظر می رسد که اکثر آن ها بهتر است از صرافی ها حذف شوند.

 از نظر نویسنده اکثر این Token ها کاربردِ خاصی ندارند لذا سرمایه کمی را سمت خود جذب می کنند. علی رغم اینکه صرافیِ بایننس (Binance) یکی از بالا ترین حجم های مبادلاتی را دارد، بیش از ۵۰ رمزارزی که در این اواخر به لیست مبادلاتی آن اضافه شده است، سرمایه کمی را جذب خودشان کرده اند. حجم مبادلاتیِ این رمزارز ها کمتر از ۱۰۰ بیت کوین می باشد، در حالی که حجم مبادلاتی رمزارز هایی همچون ETH و EOS بیش از ۱۰ هزار بیت کوین است.

 دردسر های اضافه شدن بیش از حد توکن (Token) به صرافی های رمزارز
token-mania / src: news.bitcoin

بیشتر بخوانید: راه اندازی توکن ICO بر روی شبکه اتریوم ERC-20 در کمتر از ۳۰ دقیقه

سردرگمی کاربران به دلیل وجود توکن (Token) های مشابه

تعداد زیاد توکن ها باعث سردرگمی در بین معامله گران می شود. همچنین عمده این توکن ها حجم معاملاتیِ بسیار پایینی دارند، لذا گزینه های راحتی برای پامپ و دامپ می باشند. سردرگمی اشاره شده به دلیل وجود نام های مشابه است، مانند نام دو رمزارز Matryx و Matrix. در هفته گذشته و پس از آنکه دو صرافی بایننس (Binance) و کوکوین (Kucoin) خبر اضافه شدن بستر معاملاتیِ رمزارز Quarkchain را منتشر کردند، برخی از معامله گران به امید افزایش قیمت و به اشتباه، اقدام به خرید رمزارز Quark کردند! این رمزارز کاملا از Quarkchain متفاوت می باشد و به دلیل پایین بودن حجم معاملاتی اش، افزایش و کاهش قیمت شدیدی را تجربه کرد.

coincodex.com Quark graph 696x372 دردسر های اضافه شدن بیش از حد توکن (Token) به صرافی های رمزارز
Quark-graph / src: coincodex.com

بیشتر بخوانید: چگونه از دارایی های خود در برابر پامپ و دامپ رمزارز ها دفاع کنیم؟

در اکثر مواردی که رمزارزی به یک صرافی اضافه می شود، شاهد افزایش قیمت آن هستیم. لذا معامله گران تلاش می کنند هر یک به نحوی پیش از اعلامیه رسمی صرافی ها از Token هایی که قرار است اضافه شوند، مطلع گردند. در همین راستا کانال های تلگرامیِ متعددی به صورت قارچ گونه به وجود آمده است که سعی دارند این موضوع را پیش بینی کنند. بیشتر پیش بینی های این کانال ها اشتباه است.

به همین دلیل آن ها با تاکید برسلب مسئولیت خود، این پیش بینی ها را انجام می دهند. اما همین خبر هایی که تاکنون از سوی آن ها منتشر شده، نشان دهنده دشواریِ پیگیری توکن های اضافه شده می باشد. سرعت اضافه شدن ها بسیار زیاد است لذا تمیز دادن توکن های مناسب و درست از سایرین بسیار سخت می باشد.

محدودیتی برای ایجاد توکن های جدید در صرافی ها وجود ندارد

به دلیل اینکه محدودیتی برای ایجاد رمزارز های جدید وجود ندارد، پایانی برای اضافه شدن توکن ها در صرافی ها نیز وجود نخواهد داشت. البته همه نگران سرعت بسیار زیاد ایجاد Token های جدید نیستند. عبارت Tokenize the World نقل قولی است که از سوی آقای Anthony Pompliano منتشر شده است. با توجه به وضعیت فعلی و نظر آقای Pompliano، هیچ کمبودی در تعداد پروژه های جدید وجود ندارد.

به طور متوسط در هر روز دو ICO برگزار می شود. البته این ICO ها برای توکن های مهم می باشند و حجم زیادی از سرمایه را متوجه خود می کنند. اگر crowdsale هایی که حجم کمی از سرمایه رو جمع آوری می کنند در نظر بگیریم، تعداد توکن های جدید عرضه شده دو رقمی می شود. crowdsale ها روشی برای تامین مالی پروژه ها یا شرکت ها می باشد که عموما تحت وب انجام گردیده و مقدار اندکی پول از تعداد زیادی کاربر گرفته می شود

وضعیت توکن های موجود

در حال حاضر ۱۶۴۴ توکن در سایت Coinmarketcap وجود دارد. البته این عدد نشان گر تمامیِ رمزارز های موجود نیست؛ چرا که این سایت قوانینی برای اضافه کردن توکن های جدید به لیست خود را دارد. اگر این محدودیت ها نبود، با رقمی دو یا سه برابر عدد فعلی مواجه بودیم. به طور نمونه سایت Cointracking حدود ۵۶۷۰ توکن مختلف را ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: معرفی سایت Coinmarketcap برای مبتدیان

بسیاری از پروژه های جدید مانند Bitconnect جعلی نیستند اما این نرخ تولید و اضافه شدن به صرافی ها، نیاز به ورود معامله گران جدید دارد. این نکته بر پایه ی اصلی در دنیای اقتصاد استوار است که می گوید با ورود معامله گران جدید، معامله گران (Traders) قدیمی کسب سود می کنند. این چرخه باید ادامه پیدا کند، در صورتی که معامله گران جدید به میزان کافی وارد بازار نشوند، این فرآیند دچار مشکل می شود. با توجه به Token های جدیدِ اضافه شده و نیز برای آنکه مشکل فوق ایجاد نشود، صرافی های رمزارز می بایست کاربران بیشتری را جذب کنند.

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله استفاده شده اند متعلق به نویسنده بوده و لزوما مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.

مطالب مرتبط:

نگاهی دقیق به چگونگی اغفال شدن سرمایه گذاران در سه شرکت بزرگ کلاه بردار در زمینه رمزارز ها

 

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version