سرمایکس
video thumb

معاون دارایی صندوق بین‌المللی پول: بیت‌کوین رقیب ارزهای بانک مرکزی است

خلاصه مطلب

  • دونگ هی(Dong He)، مدیر بخش مالی صندوق بین‌المللی پول در رابطه با آینده‌ی رمزارزها و تاثیر رقابتی شدن فضای بین‌ آن‌ها و بانک‌های مرکزی گفته است. او بر خلاف نظر بسیاری از بانک‌های جهانی اعتقاد دارد که آینده مالی دنیا به رمزارز‌ها گره خورده است.

می‌توان گفت که نظرات مختلفی در مورد اینکه آیا آینده‌ی بیت‌کوین و دیگر رمزارزها روشن است یا خیر، وجود دارد. حتی اگر بیشتر مقامات رسمی نظر دیگری داشته باشند، صندوق بین‌المللی پول(International Monetary Fund) به چنان اعتماد به نفسی رسیده است که حس می‌کند در این مرحله نیازی به تنظیم و قانون‌گذاری این صنعت وجود ندارد. دونگ هی(Dong He، معاون بخش دارایی و بازار سرمایه در IMF)  معتقد است که در آینده رمزارزها می‌توانند جایگزین پول‌های بانک‌ مرکزی شوند؛ اما هنوز زمان این اتفاق نرسیده است.

نظر دونگ هی در رابطه با بیت‌کوین و دیگر رمزارزها

تصویر منتشر شده در سایت صندوق بین‌المللی پول

شنیدن نظرات کارشناسان مختلف و پیش‌بینی‌های مرتبط با آینده‌ی رمزارزها همیشه می‌تواند جذاب باشد. با نظر داشتن این موضوع که رمزارزها به عنوان یک شکل جدید از دارایی و پول هنوز هم بی‌نهایت ناپایدار و فرار هستند، واضح است که کار‌های زیادی برای پیشرفت و تحقق اهداف این صنعت پیش رو است. دونگ‌ هی بیان می‌کند که صنعت رمزارزها آنقدر ناپایدار و دارای نوسان است که نمی‌تواند برای ارزهای فیاتی که مردم به صورت روزمره استفاده می‌کنند، خطری ایجاد کند.

البته این گفته‌ها به این معنا نیست که در آینده‌ این وضعیت تغییر نخواهد کرد. با در نظر گرفتن وضعیت موجود می‌توان گفت که علاقه به بیت‌کوین و دیگر رمزارزها روز به روز درحال افزایش است و این موضوع می‌تواند زودتر از آنچه که فکرش را می‌کردیم باعث دردسر‌هایی برای صنعت مالی شود. با این حال، تمرکز اصلی باید بر روی پایداری و ثابت‌سازی قیمت بیت‌کوین باشد؛ اما باید گفت که دستیابی به چنین هدفی می‌تواند بسیار سخت و دشوار باشد.

یکی از مواردی که باعث شده مقبولیت و پذیرش جهانی رمزارزها به تاخیر بیوفتد و عقب نگه داشته شود، وجود نقص‌های فنی در این صنعت است. با اینکه بیت‌کوین در حال حاضر دارای ارزش بالایی است، به وضوح مشهود است که راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری باید سریعا اجرا شوند و به تعویق نیوفتند. شبکه‌ی صاعقه(Lightning Network) می‌تواند تغییرات زیادی را اعمال کند، هرچند که هنوز مشخص نیست این تکنولوژی زمانی که به مرحله‌ی بهره‌برداری رسید، تا چه اندازی می‌تواند قوی باشد و اهداف تایین شده را کسب کند.

با تمام این تفاسیر، بانک‌های مرکزی نیز از کاستی‌ها و نقض‌های موجود رنج می‌برند و این فشار رقابتی که توسط رمزارزها به آن‌ها وارد می‌شود، باعث شده است تا بانک‌ها برای ماندن در این صنعت و ادامه‌ی رقابت، به تقویت فعالیت‌های خود نیاز داشته باشند. برای مثال هدایت و اجرای سیاست‌های پول و مالی موثر باید یکی از اولویت‌های اصلی آن‌ها باقی بماند. علاوه‌ بر این به نظر می‌رسد بسیاری از بانک‌ها در حال آماده شدن برای ارائه‌ی سرویس‌های مرتبط با رمزارزها در آینده‌ی نزدیک هستند. شاید در برخی موارد بهتر است بجای مخالفت با تغییرات اجتناب‌ناپذیر، با آغوش باز رقابت پیش آمده را پذیرفت.

دونگ هی در رابطه با این موضوع گفته است:

در عصر دیجیتال برای بانک‌های مرکزی هم چالش و هم فرصت وجود دارد. بانک‌های مرکزی باید سعی کنند تا اعتماد عمومی مردم نسبت به ارزهای پایه و فیات را حفظ کنند و از سوی دیگر خدمات دیجیتال، اشتراک‌گذاری و غیرمتمرکز سرویس‌های اقتصادی را نیز ارائه دهند. بانک‌ها می‌توانند با فراهم کردن واحد‌های پایداری همچون حساب‌های کاربری به جای دارایی‌های رمزنگاری و جذاب‌تر نشان دادن پول‌های بانک‌ مرکزی به شکل یک وسیله‌ برای انجام مبادلات در اقتصاد دیجیتالی، با صنعت رمزنگاری در ارتباط باقی بمانند.

Dong He

طبق گفته‌ی دونگ هی، بسته به اینکه همه چیز چطور تغییر کند و به تکامل برسد، رمزارزها می‌توانند در برخی مناطق فعالیت‌های پولی بیشتری را برعهده بگیرند. این نظر جالبی است، گرچه به این معنا نیست که تغییرات عمده‌ای در این زمینه وجود خواهد داشت. در انتها شاید بتوان گفت برای بانک‌های مرکزی بسیار ضروری است تا هرگونه پیشرفت و توسعه در این صنایع نوآورانه را زیر نظر داشته باشند تا در مواقع لزوم و زمانی که وقتش رسید به آن‌ها بپیوندند.

نظر شما در رابطه با گفته‌های دونگ هی چیست؟ آیا واقعا بیت‌کوین و رمزارز رقیبی برای بانک‌های مرکزی محسوب می‌شوند و می‌توانند روزی جایگزین ارزهای فیات شوند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version