video thumb

چشم‌انداز ارز دیجیتال چین: چگونه CBDC ها باعث پذیرش فناوری بلاک چین در سال ۲۰۲۰ شدند؟

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که چین به عنوان یک قدرت در حال توسعه فناوری، یکی از سریع ترین کشورها در پذیرش فناوری بلاک چین است. سال ۲۰۲۰ سالی پر از چالش برای جهان بوده است اما برای کشوری مانند چین با چنین جمعیت زیاد و توسعه سریعی، این سال، یک سال پر از فرصت نیز بوده است.

در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۹، چین رسماً فناوری بلاک چین خود را به عنوان یک اولویت استراتژیک ملی ارتقا داد. یک سال بعد، توسعه صنعت بلاک چین از بسیاری جهات در خط مقدم جهان قرار گرفت.

تعداد پروژه های بلاک چین آشکار شده در بالاترین رتبه قرار دارد

طبق یک گزارش تحقیقاتی از Gyro Research که یک شرکت رسانه ای بلاک چین است، از ۲۴ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۱ سپتامبر ۲۰۲۰ ، تعداد پروژه های جهانی بلاک چین روند نزولی داشته است. تقریباً ۳۴۵ پروژه بلاک چین جدید در سراسر جهان آشکار شده است – در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۶۳ مورد کاهش داشته است. چین با ۲۵۲ پروژه در رتبه اول قرار دارد که حدود ۷۳٪ نسبت به کل جهان و ۱۲٪ نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و تعداد موارد استفاده از آن بسیار بیشتر از ایالات متحده است که با ۲۷ مورد در رتبه دوم قرار دارد.

در عین حال، واضح است که سیاست بلاک چین نقش بسزایی در این زمینه دارد. تعداد فزاینده پروژه ها پس از انتشار این سیاست به اوج خود رسید. از میان ۲۵۲ پروژه ، ۵۶ مورد در نوامبر ۲۰۱۹ پس از انتشار این سیاست اضافه شد و ۴۸ مورد در دسامبر ۲۰۱۹ آشکار شد و پس از آن تعداد پروژه ها به تدریج کاهش یافت.

از منظر توزیع منطقه ای، پکن، شانگهای، شنژن، ژجیانگ و گوانگدونگ پنج استان مهم چین هستند که به طور فعال اجرای بلاک چین را ترویج می کنند. طبق آمار ناقص از Gyro Research، پروژه های فناوری عمدتا در زمینه های امور دولتی، خدمات عمومی و دارایی متمرکز شده اند.

علاوه بر دولت های محلی، برخی از شرکت های ذکر شده در فهرست عمومی مانند Tencent ، JD.com ، Xiaomi ، Huawei ، Baidu و غیره نیز به طور فعال در حال طراحی و استفاده از فناوری بلاک چین هستند. کلود جیانگ (Claude Jiang)، مدیر کل Xiaomi Digital Fintech ، در مورد وضعیت پذیرش بلاک چین در سال جاری و برنامه برای سال آینده، به کوین تلگراف گفت:

“در سال جاری نیز ما سیستم های دولتی و مالی دولت را در تیانجین، چونگ کینگ ، گوانگژو ، نینگبو و … راه اندازی کرده ایم و انواع مختلفی از محصولات نوآورانه تأمین مالی صنعت را بر اساس فناوری بلاک چین ساخته ایم. سال آینده، بر اساس این محصولات، پشتیبانی صنعتی نوآورانه از ساختار صنعتی ارائه می شود تا به صنعت در استفاده از بلاک چین و سایر قابلیت های فنی برای تکمیل به روزرسانی های دیجیتال و هوشمند کمک کند. “

شبکه خدمات مبتنی بر بلاک چین، پذیرش بلاک چین را در چین گسترش می دهد

در تاریخ ۲۵ آوریل، پلتفرم بلاک چین در سطح ملی “شبکه خدمات مبتنی بر بلاک چین” یا BSN توسط مرکز اطلاعات دولتی که یک نهاد دولتی چین است، مورد استفاده تجاری جهانی قرار گرفت.

طبق معرفی رسمی آن، BSN یک شبکه زیرساخت جهانی متقابل ابری، کراس پورتال و چند چارچوبی است که برای استقرار و بهره برداری از انواع برنامه های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین استفاده می شود. این شبکه قرار است به تنها شبکه زیرساخت جهانی تبدیل شود که به طور مستقل توسط چین ابداع و کنترل می شود.

یکی از بزرگ ترین موانع اجرای فناوری بلاک چین، هزینه ساخت پلتفرم است. بسیاری از پلتفرم های بلاک چین وجود دارد و در آینده، همان مشکل جزیره داده ها که در اینترنت سنتی مشاهده می شود نیز ممکن است بوجود آید. در حال حاضر، اکوسیستم BSN معماران، توسعه دهندگان، ارائه دهندگان خدمات ابری، ارائه دهندگان پورتال و احزاب بهره برداری و تعمیر و نگهداری را تحت پوشش خود قرار می دهد و هدف نهایی BSN تبدیل شدن به یک اینترنت است که بازار چنپاره بلاک چین را متحد می کند.

تاکنون، ۱۳۶ نود شهری عمومی در BSN مستقر شده است. در این میان، ۹۸ نود چینی متصل به هم ، ۳۰ مورد در حال ساخت و ۸ مورد در خارج از کشور وجود دارند. از نظر چارچوب شبکه، چهار زنجیره اتحاد ، ۱۲ زنجیره عمومی و دو زنجیره متقابل وجود دارد. ارائه دهندگان خدمات ابری شامل China Mobile ، China Telecom ، China Unicom ، Baidu Cloud و Microsoft Azure هستند. دوازده زنجیره عمومی شناخته شده از جمله Ethereum ، Tezos ، EOS ، Solana ، Algorand ، Polkadot ، Nervos ، Neo ، IRISnet ، ShareRing ، Bityuan و Oasis ادغام شده اند.

هنگام بررسی دستاوردهای کسب شده توسط BSN در سال ۲۰۲۰ ، Yifan He ، مدیرعامل Red Date Technology – نهاد عامل BSN – به کوین تلگراف گفت:

“سال آینده، صنعت بلاک چین شکوفا خواهد شد. با این حال، از آنجا که فناوری بلا کچین هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، علاوه بر این مورد که به شدت برنامه های احتمالی را ارتقا می دهد، ما همچنین امیدواریم که شرکت های بیشتری بتوانند زیرساخت ها و فناوری زیربنایی را دنبال و مشارکت کنند. سال آینده اولین سال ارز دیجیتال بانک مرکزی خواهد بود که یکی از اصلی ترین نیروهای محرکه توسعه صنعت بلاک چین خواهد بود. من همچنین امیدوارم که شرکت های این صنعت توجه بیشتری به این فناوری داشته و در مورد آن بحث کنند. “

DCEP چین: از تئوری تا عمل

در تاریخ ۱۲ دسامبر، سوژو، یکی از چهار شهر آزمایشی پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال چین یا DCEP – که در غیر این صورت به عنوان یوان دیجیتال شناخته می شود – با دادن “پاکت های قرمز” یوان دیجیتال، این پروژه را رسماً آغاز کرد. چهار سناریو پرداخت شامل دو پرداخت آفلاین، پرداخت آفلاین، پرداخت آنلاین و وجه نقد در هنگام تحویل اجرا شده است.

در سال ۲۰۱۴ بود، زمانی که ژو شیائوچوان (Zhou Xiaochuan)، رئیس بانک خلق چین در آن زمان، ایده ساخت ارز دیجیتال را مطرح کرد. بانک مرکزی همچنین اولین موسسه رسمی جهان را که در زمینه تحقیق و توسعه ارزهای دیجیتال قانونی فعالیت می کند، موسسه تحقیقات ارزهای دیجیتال تأسیس کرد.

پس از شش سال تحقیق و تمرین مكرر، در تاریخ ۱۴ آگوست، وزارت بازرگانی اعلام كرد كه یوان دیجیتال به طور آزمایشی در ۲۸ استان و شهر اجرا می شود.

از آنجا که اکثریت قریب به اتفاق ساکنان چین قبلاً به پرداخت الکترونیکی از طریق Alipay و WeChat عادت کرده اند، تبلیغات گسترده DCEP در آینده بسیار آسان است. با این حال، بعید است که معرفی DCEP باعث ایجاد تداخل در سیستم پرداخت الکترونیکی فعلی چین شود. این به سادگی به ساکنان چین یک گزینه دیگر برای پرداخت هایشان ارائه می دهد. تجربه پرداخت آفلاین DCEP می تواند مردم و شرکت های چینی را به توجه بیشتر به فناوری بلاک چی ، تحقیقات بیشتر شرکت ها و استفاده از بلاک چین و تسریع توسعه کل صنعت وادار کند.

جیانینگ یو (Jianing Yu)، رئیسHuobi University در مورد توسعه DCEP چین در سال ۲۰۲۱ و در آینده عنوان کرد:

“از طرح آزمایشی فعلی می توان دریافت که عملکرد پرداخت E-CNY نسبتاً کامل بوده است. این برنامه می تواند از دو حالت پرداخت آنلاین و آفلاین پشتیبانی کند و حتی می تواند تراکنش ها را بدون اینترنت را به پایان برساند. اما معنای واقعی E-CNY بیش از این است. در آینده، استفاده از E-CNY به سناریوهای خرده فروشی بیشتری تعمیم می یابد و می تواند چالش های فناوری پیشرفته را بپذیرد. در دوره ۵G ، اتومبیل های بدون راننده، تجهیزات اینترنت اشیا، اینترنت صنعتی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند و تقاضا برای تراکنش ها در میان این موارد همچنان افزایش می یابد، اما سیستم ارزی و مالی فعلی نمی تواند نیازهای آتی را برآورده کند. در این شرایط، RMB باید پاسخگوی نیازهای بالقوه تجارت و امور مالی باشد. “

وی همچنین عنوان کرد که “E-CNY نوعی ارز رو به آینده است. عصر دیجیتال، آینده ماست، هر دارایی از جمله شناسه شخصی دیجیتالی می شود. محبوبیت E-CNY روند دیجیتالی سازی هویت و دیجیتالی شدن دارایی را تسریع می کند که این امر، زمینه اقتصاد دیجیتال را بیشتر گسترش خواهد داد. E-CNY یک فرصت تجاری کاملاً جدید و قدرت را برای تحول “تجارت هوشمند جدید” در آینده به ارمغان می آورد. “

مقررات تقویت شده توسط دولت چین

در تاریخ ۲۳ اکتبر، بانک خلق چین علناً در مورد نسخه اصلاح شده قانون جمهوری خلق چین در مورد بانک مردم چین نظرات را جلب کرد. شایان ذکر است که در این پیش نویس جدید برای ارائه اظهار نظرات مقررات مربوط به ارز دیجیتال وجود دارد.

این ممکن است اولین باری باشد که چین مقررات مربوط به ارز دیجیتال را در محدوده قانون گنجانده است. از یک سو، ایجاد آن به صورت پیش نویس برای نظرات در افکار عمومی، وضعیت حقوقی DCEP را تأیید می کند. اما از طرف دیگر، این بدان معناست که ارزهای دیجیتال به هر شکل یا قالب دیگری در چین قانونی نیستند.

همانطور که وزارت دادگستری ایالات متحده و کمیسیون معاملات آتی کالاها قانون گذاری بازار ارز دیجیتال را تشدید می کنند، مقررات جهانی نیز تقویت می شود و چین نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای برخی صرافی های ارز دیجیتال که در خارج از کشور ثبت می شوند در حالی که در چین عملیات فیزیکی دارند، مقررات مربوطه بیشتری تدوین شده است.

چین یکی از سریع ترین کشورها در زمینه استفاده از فناوری های جدید است. مصرف کنندگان چینی به احتمال زیاد فناوری های جدید را می پذیرند و این تمایل ممکن است برای چین یک مزیت در بر داشته باشد. پایگاه قابل توجهی از جمعیت و پایگاه “شهروندان”، محبوبیت اینترنت و پرداخت های تلفن همراه، تعداد زیادی از توسعه دهندگان با استعداد و حمایت دولت از پذیرش فناوری همه عواملی هستند که می توانند به پیشرفت در صنعت بلاک چین کمک کنند.

به ویژه در سال ۲۰۲۰ در حالی که همه گیری در جریان است، تقاضای دولت برای پذیرش فناوری بلاک چین در خدمات عمومی مانند مراقبت های پزشکی، امور خیریه، پیشگیری از اپیدمی و ردیابی بسیار فوری است، که این امر تا حدی باعث پیشرفت صنعت بلاک چین شده است.