video thumb

بازار ارز دیجیتال ژاپن در سال ۲۰۲۰ به بلوغ رسید، اما ممکن است ۲۰۲۱ رشد چشمگیرتری داشته باشد

به نظر می رسد که در سال ۲۰۲۰ صنعت ارز دیجیتال ژاپن وارد مرحله بلوغ خود شده است. با وضع قوانین جدید ارز دیجیتال در ماه مه، صرافی های بزرگ موقعیت های پیشرو خود را تثبیت کرده اند، در حالی که استارت آپ های ارز دیجیتال و کسب و کارهای غیرقانونی از بازار خارج شده اند. با این حال به نظر می رسد هنوز پیروز میدان اعلام نشده است. در حال حاضر بیش از ۲۵ صرافی ثبت شده در این کشور کوچک با بیش از ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت وجود دارد، اما غول های ارز دیجیتال جهانی تازه شروع به ورود به بازار کرده اند. برخی معتقدند که ساماندهی قابل توجه این صنعت از طریق خرید صرافی های مجاز در حال انجام است و انتظار می رود که بازار گاوی کنونی ادامه یابد، با این تفاسیر ممکن است در سال ۲۰۲۱ شاهد گسترش بیشتر شرکت های ارز دیجیتال در ژاپن باشیم.

اگرچه یک سوال باید پرسیده شود: آیا اکنون صنعت واقعاً باید بلوغ خود را نشان دهد؟ با گذشت تنها ۱۲ سال از ایجاد بیت کوین، کل صنعت ارز دیجیتال و بلاک چین هنوز در مرحله نوپایی است. بنابراین، آیا می توانیم توسعه آینده را پیش بینی کرده و این صنعت را به طور منظم قانون گذاری کنیم؟ وضوح مقررات ممکن است یک مزیت باشد، اما در حال حاضر مبهم گذاشتن آن – خواه عمداً انجام شود یا نه – همانطور که در ایالات متحده و چین مشاهده می شود ممکن است حرکت درستی برای این نوآوری باشد.

قوانین ارز دیجیتال شده تجدید نظر شده

قانون گذاران ژاپنی در ۱ مه مقررات ارز دیجیتال کشور، قانون خدمات پرداخت و قانون ابزارهای مالی و صرافی را اصلاح کردند. قوانین جدید به دنبال آسیب پذیری های ناشی از هک صرافی های Coincheck و Zaif در سال ۲۰۱۸ و BITPoint در سال ۲۰۱۹ است. پولشویی یکی دیگر از نگرانی های نهادهای قانون گذاری است.

در حالی که مقررات جدید قرار است بلوغ صنعت در ژاپن را نشان دهد و بازیگران نهادی را به خود جلب کند، به نظر می رسد برای برخی از متولیان خدمات و ارائه دهندگان خدمات کیف پول، به دلیل هزینه های بالای انطباق، بیش از حد مقرراتی هستند.

به عنوان مثال، در تاریخ ۳۱ مارس، یک سرویس شبکه اجتماعی مبتنی بر بلاک چین به نام Valu اعلام کرد که به دلیل مقررات دقیق برای متولیان دارایی های دیجیتال، خدمات خود را پایان می دهد. Valu با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC)، کاربران را قادر به تجارت “دارایی های فردی” شان کردند. بنابراین، بودجه کاربران را از طرف آنها مدیریت می کرد. Valu اظهار کرد: “از آنجا که سرویس نگهداری ارز دیجیتال کارکرد اصلی VALU است، اگر نتوانیم آن را حفظ کنیم، باید برنامه مدیریت را به شدت تغییر دهیم.”

صرافی های غیرقانونی

این مقررات جدید بر صرافی های ارز دیجیتال مستقر در خارج از ژاپن تأثیر می گذارد. تا جایی که در ماه آوریل، BitMex ، یکی از بزرگ ترین مراکز مبادلات ارز دیجیتال در جهان اعلام کرد که خدمات خود را برای ساکنان ژاپن از ۱ مه متوقف خواهد کرد. BitMex – که در آن زمان توسط آرتور هیز، مدیرعامل سابق کاریزماتیک آن هدایت می شد- یکی از محبوب ترین صرافی ها برای بازرگانان ژاپنی بود. در حال حاضر، معامله گران به سایر صرافی های مشتقات مانند FTX و Bybit روی آورده اند.

در ماه اکتبر بایننس، صرافی دیگری که در آژانس خدمات مالی ثبت نشده بود، به همکاری استراتژیک خود با TaoTao ، صرافی ثبت شده در ژاپن پایان داد.

ساماندهی صنعت در سال ۲۰۲۱

در همین حال، ساماندهی صنعت در حال تبدیل شدن به یکی از موضوعات داغ صنعت ارز دیجیتال در ژاپن است. بیش از ۲۵ صرافی در FSA ثبت شده است. برای برخی از شرکت ها، کس و کارهای دشوار اهداف جذابی هستند. Tsuneyasu Takeda ، مدیرعامل Exchangers – که هدف آن تبدیل شدن به آمازون صنعت ارز دیجیتال است – به Cointelegraph Japan گفت که او در حال مذاکره با برخی از صرافی های ارز دیجیتال مجاز برای مشارکت های احتمالی یا ادغام و به دست آوردن آنهاست.

علاوه بر این، صرافی های ارز دیجیتال جهانی در حال ورود به بازار ژاپن هستند. کراکن در ماه سپتامبر برای اولین بار از سال ۲۰۱۸ وارد ژاپن شد و کوین بیس به طور فعال افراد محلی را استخدام می کند. با ورود صرافی های بزرگ ارز دیجیتال جهانی به یک بازار قابل رقابت، روند انتخابی ممکن است در سال ۲۰۲۱ بیشتر شود.

آیا ریپل به ژاپن می آید؟

علیرغم سختگیری های موجود، به نظر می رسد وضوح قوانین ارز دیجیتال ژاپن برای برخی از شرکت های خارج از کشور عنصری جذاب است. برد گارلینگهاوس، مدیرعامل ریپل، از ژاپن به عنوان یکی از نامزدها برای جابجایی مقرهای ریپل نام برد.

گارلینگهاوس از عدم وضوح نظارتی در ایالات متحده انتقاد کرد و گفت که تعاریف زیادی از ارز دیجیتال وجود دارد. وی اظهار داشت:

“ارز دیجیتال یک دارایی است، ارز دیجیتال یک کالاست، ارز دیجیتال یک ارز مجازی است، ارز دیجیتال یک اوراق بهادار است و غیره. مقررات نباید یک بازی حدس و گمان باشد.”

وی همچنین دلیل اینكه این شركت قصد دارد به خارج از ایالات متحده منتقل شود را این گونه عنوان کرد:

“عدم وجود یک چارچوب قانونی ملی، نوآوری و شرکت های آمریکایی را در معرض آسیب جدی قرار داده است. تمام خواسته های ما شرایط برابر است – اگر برای دستیابی به آن لازم است به کشور دیگری برویم، این راهی است که باید طی کنیم. “

کمبود سرویس جدید

وقتی صنعت ارز دیجیتال در تابستان با رونق امور مالی غیرمتمرکز روبرو شد، ژاپن در این زمنیه عقب ماند. هیچ صرافی ارز دیجیتالی در ژاپن وجود نداشت که سرویس های مرتبط با DeFi را راه اندازی کند و همچنین توکن های DeFi را در سال ۲۰۲۰ لیست نکرده است.

صرافی های ارز دیجیتال ژاپن در تلاشند تا خدمات خود را به طور کلی گسترش دهند، فقط Coincheck در ژانویه یک سرویس سهام با Lisk راه اندازی کرد. بسیاری از صرافی ها از سال ۲۰۲۰ فهرست کوین های جدید را شروع کردند، مانند Basic Attention Token (BAT) ، اما گزینه ها همچنان محدود هستند. یک وکیل ارز دیجیتال ژاپنی به Cointelegraph Japan گفت: “من احساس می کنم صرافی های ارز دیجیتال ژاپن طی چند سال گذشته هیچ کاری نکرده اند.”

سرمایه گذاران خرده فروشی

همزمان با عبور بیت کوین از بالاترین سطح قبلی خود در ماه نوامبر، سرمایه گذاران خرده فروشی ژاپنی کم کم شروع به بازگشت به بازار کردند. سرمایه گذاران خرده فروشی ژاپنی به عنوان نیروی محرک حباب ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ شناخته می شوند. در آن زمان، صرافی های ارز دیجیتال ژاپن با تهاجم خود را در تبلیغات تلویزیونی ملی تبلیغ می کردند.

به عنوان مثال، Coincheck در تبلیغات تجاری با تتسورو دگاوا (Tetsuro Degawa)، کمدین محبوب ژاپنی همکاری کرد تا به کسانی که با ارزهای دیجیتال آشنایی ندارند، آگاهی و دانش برساند. این تبلیغات گسترش پیدا کرد و کسانی که پس از تماشای بیت کوین تجارت آن را آغاز کردند Degawa-gumi یا “گروه دگاوا” نامیده شدند. علاوه بر این، Kasoutsuka Shojo ، یک گروه با مضمون ارز دیجیتال که نام آن به ” Virtual Currency Girsl ” ترجمه می شود، در ژانویه ۲۰۱۸ تشکیل شد. سطح شور و شوق در آن زمان در اوج بود.

بازار گاوی در سال ۲۰۲۰ به اندازه بازار قبلی، با اشتیاق ژاپنی ها همراه نبوده است، با این وجود صرافی های ارز دیجیتال به Cointelegraph Japan عنوان کردند که مطمئناً تا حدودی به بازار برمی گردند.

به عنوان مثال، صرافی ارز دیجیتال Zaif عنوان کرد که بخش خدمات مشتری آن از ماه اکتبر سوالات زیادی را از کاربران دریافت کرده است که می گویند: ” برای اولین بار سعی کرده اند وارد سیستم شوند اما رمز ورود خود را به خاطر نمی آورند.” طبق گفته Bitbank، تعداد مشتریانی که حساب های جدید خود را باز کرده اند از ابتدای ماه نوامبر تا پایان ماه چهار برابر شده اند. BitFlyer شاهد این بود که تعداد هفتگی حساب های تازه افتتاح شده خود در هفته سوم نوامبر در مقایسه با ماه سپتامبر تا اواسط ماه اکتبر به میزان سه برابر افزایش یافته است.

برخلاف ایالات متحده، بازار ارز دیجیتال ژاپن هنوز هم شاهد ورود بازیگران نهادی نیست. اگر بلوغ صنعت ارز دیجیتال در نهایت بتواند باعث جذب آنها شود، می توانیم سرانجام در سال ۲۰۲۱ شاهد حضور آنها باشیم.