سرمایکس
video thumb

بلاکچین چه شباهت ها و تفاوت هایی با پایگاه های سنتی داده و اطلاعات دارد؟

لیست عناوین این مطلب

چگونگی آرایش شبکه در بلاکچین و پایگاه های داده و اطلاعات

یکی از تفاوت های اصلی بلاکچین ها

پایگاه های داده سنتی

همانطور که در مقدمه نیز عنوان کردیم، تفاوت اصلی دیتابیس ها و بلاکچین ها در نحوه آرایش شبکه آنهاست. اکثر دیتابیس های آنلاین و آفلاین امروزی از آرایش کلاینت-سرور استفاده می‌کنند.

در این آرایش عموما یک سری از کاربران (کلاینت ها) تنها به عنوان مصرف کننده اطلاعات به یک یا چند دیتابیس مرکزی متصل شده و اطلاعات مورد نیاز خود را واکشی می‌کنند. از سوی دیگر کاربرانی با سطوح دسترسی بالاتر می‌توانند با اتصال به یک سرور مرکزی، علاوه بر خواندن اطلاعات آن ها را به راحتی ویرایش و یا حتی حذف نمایند.

در این روش وقتی اطلاعاتی در سرور مرکزی ویرایش یا حذف شود، به دلیل متمرکز بودن تمام اطلاعات در این سرور ها، دسترسی تمام کلاینت ها نیز به اطلاعاتِ قبل از ویرایش (یا حذف) از بین می‌رود.

طبیعتا چنین سیستمی‌ باید توسط یک یا چند ادمین مدیریت شود تا تنها افراد مورد اعتماد اجازه دستکاری در اطلاعات را داشته باشند.

از این رو امنیت اطلاعات تا وقتی برقرار است که ادمین این سیستم ها مدیریت کامل و دقیقی بر روی تمام کاربران و سطوح دسترسی آن ها داشته باشد و تنها در صورت بروز یک خطا و دسترسی یک فرد خرابکار به سرور مرکزی، امنیت و صحت تمام اطلاعات زیر سوال می‌رود.

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version