video thumb

چگونه می‌توان از ارز رمزپایه خود برای نسل‌های بعدی محافظت کرد؟

گزارش های منتشر شده حاکی از آن استکه یک ارائه دهنده کیف پول سخت افزاری، روشی پیشرفته برای تهیه نسخه پشتیبان از ارز رمزپایه ارائه می دهد که به گفته وی حتی از یک عبارت بازیابی نیز ایمن تر است. با وجود افزایش ارزش ارزهای رمزپایه اصلی در ماه های اخیر، اما هرگز دانستن نحوه ایمن نگه داشتن کلیدهای خصوصی از اهمیت زیادی برخوردار نبوده است.

همه ما داستان های ترسناکی را شنیده ایم که وقتی عبارت های بازیابی از بین می روند یا غیرقابل دسترسی هستند یا حتی بدتر، توسط یک بازیگر مخرب به سرقت می رود، عواقب آن می تواند ویرانگر باشد و کل پس انداز زندگی یک فرد در یک چشم به هم زدن از دست برود.

اما ترزور (Trezor ) عنوان می کند که چنین چیزی الزامی نیست و سال هاست با حفاظت هایی که احتمال به خطر افتادن امنیت توسط یک هکر را کاهش می دهد، راهی جدید برای محافظت از ارز رمزپایه ارائه داده است.

نحوه کار Shamir Backup

Shamir Backup یک عبارت بازیابی را به چندین قسمت تقسیم می کند که به عنوان سهام بازیابی شناخته می شود – مانند Horcruxes که در سری هری پاتر دیده می شود.

کاربران می توانند حداکثر ۱۶ سهام بازیابی ایجاد کنند – و هر یک از آنها توالی ۲۰ کلمه ای را ارائه می دهند. سپس، آنها باید تصمیم بگیرند که برای باز کردن قفل دسترسی به ارز رمزپایه، چه تعداد سهام بازیابی باید با هم ترکیب شوند.

به عنوان مثال ، ممکن است یک کاربر برای تولید کلیدهای خود به دو بخش از سه سهام بازیابی خود احتیاج داشته باشد. ممکن است دیگری انتخاب کند که از آستانه سه سهم از پنج سهام بازیابی فراتر رود، در حالی که ممکن است شخص دیگری به پنج سهم از هشت سهام نیاز داشته باشد. تنها نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که در صورت عدم دستیابی به آستانه مورد نیاز، کیف پول قابل بازیابی نیست.

ترزور می گوید این روش یک نقطه شکست را از بین می برد و مهمتر از همه اینکه، اگر برخی از این سهام بازیابی از بین برود، وجوه قابل بازیابی است. کاربران می توانند این سهام را در طیف وسیعی از مکان های امن – مانند وکلا و نزدیکان خود، یا گاوصندوق ها و امکانات ذخیره سازی توزیع کنند.

حتی اگر یک بازیگر مخرب موفق به کسب یک سهم بازیابی شود، نمی تواند چیزی را به سرقت ببرد زیرا در آستانه تولید کلیدها قرار ندارد. این امر همچنین خطر ابتلای فرد معتمد به شخص مورد نظر را به منظوز دستیابی به ارز رمزپایه از بین می برد.

یک مزیت قابل توجه Shamir Backup در این است که می تواند برنامه ای برای به ارث رسیدن دارایی های سرمایه گذاران ارز رمزپایه به وراثشان در هنگام مرگ است. و با اطمینان از اینکه دارایی های دیجیتال سرمایه گذران به اقوام بعدی آنها منتقل می شود، می توان محل سهام بازیابی را اعلام کرد.

عملکردی بهتر از یک عبارت بازیابی تنها

ترزور عنوان می کند که Shamir Backup در مقایسه با یک نسخه پشتیبان تهیه عبارت بازیابی، امتیازاتی را ارائه می دهد که فراتر از موارد ذکر شده در بالا است. این یک الگوریتم ارز رمزپایه است که توسط آدی شمیر (Adi Shamir) ایجاد شده است.

نکته اساسی در این است که، رویکرد Shamir Backup این است که از لیست کلمات متفاوتی برای عبارت های بازیابی BIP-39 استفاده می کند. سهام های بازیابی همچنین به احتمال زیاد طولانی تر از پشتیبان های تنها هستند که فقط ۱۲ ، ۱۸ یا ۲۴ کلمه می باشند.

حتی دانستن فقط چند کلمه از یک عبارت بازیابی سنتی ۱۲ کلمه ای، امکان حمله را ممکن می کند – و به گفته ترزور، به همین دلیل است که تقسیم یک عبارت بازیابی ۲۴ کلمه ای به چندین قطعه می تواند بسیار خطرناک باشد.

Shamir Backup در حال حاضر یک ویژگی انحصاری برای Trezor Model T است، کیف پول سخت افزاری که بیش از ۱۰۰۰ کوین را پشتیبانی می کند که از جمله آنها عبارتند از: بیت کوین، اتریوم و لایت کوین.

این دستگاه انعطاف پذیر می تواند در دمای مختلف از -۲۰ درجه سانتیگراد تا + ۶۰ درجه سانتیگراد کار کند، مجهز به LCD رنگی روشن است و می تواند از طریق اتصال USB-C به تلفن های همراه و رایانه متصل شود.

با توجه به این مسئله که پذیرش کنندگان اولیه بیت کوین هزینه از دست دادن کلیدهای شخصی خود را محاسبه می کنند Shamir Backup می تواند فرصتی باشد که سرمایه گذاران را قادر می سازد تا از ارزهای رمزپایه هود برای نسل های آینده محافظت کنند.