video thumb

استفاده از فناوری بلاک چین باید سازگار با محیط زیست باشد

سهامداران و توسعه دهندگان باید تأثیر طراحی های بلاک چین را بر تغییرات آب و هوایی در نظر بگیرند تا بتوانند آن را پایدار نگه دارند. ایالات متحده تعهد خود را در مورد کاهش انتشار کربن و حضور فعال در تلاش برای عادی سازی اقدامات سازگار با محیط زیست در صحنه جهانی تکرار کرده است. این تغییر شدید در سیاست گذاری، معرفی و به کارگیری رویکردهای سختگیرانه تر در زمینه تغییرات اقلیمی را تحریک می کند. بدون شک ورود مجدد ایالات متحده در گفتگوی تغییر اقلیم و تصمیمات شدیدی که کشورها برای تحقق اهداف زیست محیطی تعیین شده در پاریس، موسوم به توافق پاریس، می گیرند، نشانگر جدی بودن این بحران است.

در قلب این بازسازی سیاسی و اقتصادی، تأثیر فزاینده فناوری های نوآورانه در دستیابی به یک محیط پایدار قرار دارد. انتظار دارید که نوآوری ها به این جنبش کمک مثبتی کنند. سرمایه گذاری تریلیون دلاری در توسعه فناوری های جدید بدون در نظر گرفتن تمایل طولانی مدت برای پیوستن به اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰، به ویژه در مورد موضوعات مربوط به پایداری محیط زیست کاری بیهوده است. بنابراین، تجزیه و تحلیل ضرورت بلاک چین از دید مهم متخصص محیط زیست ضروری است.

آیا محلی برای بلاک چین در جامعه آگاه از محیط زیست وجود دارد؟

بلاک چین به دلیل استقبال روزافزون از دارایی های دیجیتال، به یکی مورد استقبال ترین فن آوری های چند سال اخیر تبدیل شده است. امکان دستیابی به نظم جدید خدمات پول، این فناوری را به قلمرو نوآوری هایی رسانده است که به توانمندی انقلاب چهارم صنعتی است. با این حال، در حال حاضر پرکاربردترین فناوری بلاک چین – بیت کوین (BTC) – تمایل به جذب تبلیغات ناخواسته در رابطه با نقش خود در تغییر اقلیم آب و هوایی دارد.

بیت کوین از فرآیندی به نام استخراج برای ضرب کوین های جدید استفاده می کند. این کار به ماینرها نیاز دارد تا با ایجاد ماشین های محاسباتی پیشرفته، مشکلات بسیار پیچیده ای را برای ایجاد بلاک های جدید و دریافت کوین های جدید به عنوان پاداش، حل کنند. ناگفته نماند که این سازوکار نقشی محوری در امنیت شبکه در برابر دستکاری ها و هزینه های مضاعف دارد. از آنجا که بیت کوین به یک رویکرد غیرمتمرکز در اجماع متکی است، بنابراین قابل درک است که سعی کرده است یک سیستم تأیید مبتنی بر نود، به نام اثبات کار را جایگزین واسطه ها کند. در اینجا، تعهد نسبت به تخصیص توان محاسباتی به شبکه، احتمال بروز لحظه ای به عنوان یک ذینفع را بهبود می بخشد.

اگرچه این رویکرد قابل ستایش است، اما سازگار با محیط زیست نیست. مقدار بسیار زیادی از انرژی مورد نیاز برای حفظ شبکه بیت کوین تحت بررسی جدی قرار گرفته است. رد پای کربن عملیات استخراج بیت کوین جهانی با نیوزلند قابل مقایسه است. یکی دیگر از عوامل گویای رابطه عیر دوستانه زیست محیطی اثبات کار در سال ۲۰۱۹ آشکار شد، زمانی که محققان کشف کردند که استخراج بیت کوین ۰٫۲٪ از برق مصرف شده در سراسر جهان را تشکیل می دهد.

چگونه بلاک چین می تواند با محیط زیست سازگار باشد؟

نکته قابل توجه این است که صنعت بلاک چین نوپا چندین مدل اجماع دیگر نیز ایجاد کرده است. این گزینه ها برای از بین بردن محدودیت های مکانیسم اثبات کار طراحی شده اند. به همین ترتیب، آنها با جنبش محیط زیست سازگاری بیشتری دارند. برخی از مدل های ارائه شده در طول سال ها دارای مقاومت در برابر خطا، تحمل خطای بیزانس عملی، اثبات سوختگی و اثبات وزن هستند. این مدل ها به جای جلب توجه ماینرها برای حل مشکلات، کارهایی با انرژی کمتر را برای ایمن سازی شبکه های بلاک چین و اعتبارسنجی تراکنش ها انتخاب می کنند.

به عنوان مثال، اثبات سهام شرکت کنندگانی را که از نظر مالی متعهد به اکوسیستم هستند به نقش اعتبارسنج ها ارتقا می دهد. در اینجا این الگوریتم، اعتبارسنجان را از بین افراد یا نهادهایی انتخاب می کند که تعداد کوین مورد نیاز را بر روی بلاک چین قفل کرده اند.

در روش دیگر، اثبات وزن هنگام انتخاب اعتبارسنج ها، منابع یا اعتبار شرکت کنندگان را می سنجد، در حالی که اثبات سوختگی ظرفیت اعضای شبکه برای سوزاندن کوین ها را ارزیابی می کند – ارسال کوین به یک آدرس غیر قابل بازیابی. قابل توجه است که همه این مدل ها از رویکرد مصرف برق اثبات سهام و اعتبار سنجهای دستی بر اساس تعهد خود برای اطمینان از حفظ شبکه در وضعیت سالم دور می شوند.

بلاک چین باید اقدامات دوستدار محیط زیستی را بپذیرد

صرف نظر از واکنش های ناشی از انرژی مصرف شده توسط فعالیت های استخراج ارز رمزپایه، گزارشات نشان دهنده تغییر عملیاتی ماینرها از منابع انرژی ناپایدار به گزینه های تجدیدپذیر است. Coinshares گزارش داد که میکس انرژی استخراج بیت کوین در سال ۲۰۱۹ به میزان ۷۴٫۱٪ بود که به دلیل تمرکز بخش استخراج در کشورها یا مناطقی با برق ارزان است. اگرچه این ثابت می کند که جامعه بلاک چین نسبت به محیط زیست آگاه است، اما تهدید ناشی از استخراج بیت کوین برای محیط زیست را برطرف نمی کند.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، فناوری ها با بهره وری انرژی خود قضاوت می شوند. برای اولین بار، بلاک چین های موجود و جدید مجهز به اثبات سهام می توانند پاداش ویژه کوین را برای استخراج کنندگانی که فقط به انرژی پاک متکی هستند، تعیین کنند. به غیر از پاداش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، آنها می توانند افراد متخلف را جریمه کنند. شبکه های بلاک چین می توانند از پرداخت پاداش به ماینرهایی که نمی توانند اثبات کنند که از انرژی سبز استفاده می کنند، امتناع کنند.

پیاده سازی های بلاک چین شرکتی

همانطور که قبلاً گفته شد، بیت کوین یک مصرف کننده انرژی است زیرا بر حفظ تمرکززدایی شبکه خود متمرکز است. برای برنامه های بلاک چین که لزوماً به عنصری از تمرکززدایی احتیاج ندارند، دلیلی برای پیاده سازی مدل های اجماعی بسیار متقاضی وجود ندارد. از آنجا که بیشتر سازمان ها به دنبال فعال سازی زیرساخت های بلاک چین مجاز هستند، به راحتی می توان گفت که هجوم چنین شبکه هایی روایت فعلی را تعدیل می کند. ما دائماً به یاد عدم پایداری بلاک چین می افتیم زیرا محبوب ترین برنامه های بلاک چین به استخراج بستگی دارد. با بلوغ این فناوری، نسخه های نوآورانه و سازگار با محیط زیست قطعاً ظهور می کنند.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب عنوان شده است، باید عنوان کرد که فعالیت فناوری بلاک چین و پایداری محیطی آن با هم گره خورده است. ظهور انواع مکانیسم های اجماع نشانگر این است که تلاش های عمدی برای کاهش بیش از حد مصرف انرژی بلاک چین در حال حاضر نتیجه می دهد.