video thumb

چگونه استیبل کوین یوان دیجیتال بر ارز دیجیتال در چین تأثیر می گذارد؟

در این مقاله نظر کارشناسان صنعت ارز دیجیتال و بلاک چین در مورد یوان دیجیتال و تأثیر آن بر فضای بلاک چین مورد بررسی قرار می دهیم. باید عنوان کرد، حدود ۵ سال است که چین در مورد امکان ارز دیجیتال ملی بحث می کند و پروژه یوان دیجیتال چین – که به آن پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال یا DCEP می گویند – نیز به اندازه همین مدت سابقه دارد. در سال ۲۰۱۴، بانک خلق چین یک گروه تحقیقاتی “برای بررسی ارزهای دیجیتال و سناریوهای کاربردی” ایجاد کرد. این تیم تحقیقاتی در حال انجام یک مطالعه ارز دیجیتال بودند و گزارش شده است که در حال صدور ارز دیجیتال خود هستند. در سال ۲۰۱۶ ، بانک خلق چین اعلام کرد که قصد دارد ارز دیجیتال خود را توسعه دهد و استخدام کارشناسان بلاک چین را آغاز کرد. در همان سال، شورای دولتی چین فناوری بلاک چین را در برنامه پنج ساله سیزدهم خود قرار داد.

در سال ۲۰۱۷، بانک خلق چین موسسه تحقیقات ارزهای دیجیتال را راه اندازی کرد که تمرکز آن بر توسعه و تحقیق در مورد ارزهای دیجیتال بود. براساس اداره ملی مالکیت معنوی چین (که به طور رسمی به عنوان دفتر مالکیت معنوی دولتی شناخته می شود) ، این موسسه بیش از ۶۳ درخواست ثبت اختراع مربوط به بلاک چین و ارز دیجیتال را فقط در سال اول راه اندازی خود ثبت کرده است. در سال ۲۰۱۸ ، گزارشی – که توسط موسسه مالی بین المللی چین منتشر شد و تحت نظارت بانک خلق چین فعالیت می کرد – نشان می داد که بانک مرکزی انواع ارزهای دیجیتال را از نظر قانونی سرکوب می کند.

در ماه جولای سال ۲۰۱۹ ، وانگ شین (Wang Xin)، مدیر دفتر تحقیقات بانک خلق اظهار داشت که برنامه فیس بوک برای راه اندازی استیبل کوین خود ، لیبرا (که اکنون با نام Diem شناخته می شود)، بر برنامه های چین برای راه اندازی یک فرم دیجیتالی از یوان چین تأثیر گذاشته است. در آن زمان، برخی از کارشناسان پیش بینی کردند که ارز دیجیتال مورد حمایت دولت چین قصد دارد زودتر از زمان عرضه رسمی لیبرا به بازار عرضه شود.

سال گذشته، پروژه DCEP پیشرفت چشمگیری داشت. در عین حال، جزئیات پروژه محدود باقی ماند. در حالی که این سوال که آیا برای رسیدن به ارز ذخیره جهانی اولین بودن در راه اندازی ارز دیجیتال یانک مرکزی کفایت می کند یا نه، همچنان بدون جواب مانده است. گفتنی است که چین به وضوح به سمت هدایت هزینه به اقتصاد دیجیتال پیش می رود.

فقط در این سال، چین آزمایش زیرساخت های یوان دیجیتال را قبل از آغاز رسمی آغاز کرد و شهر شنژن چین فرصتی را برای شهروندان خود فراهم کرد تا در یک رویداد قرعه کشی شرکت کنند که هدف آن تشویق به پذیرش ارز دیجیتال بانک مرکزی جدید این کشور است. همچنین در سال جاری، چین توسعه کیف پول سخت افزاری پروژه یوان دیجیتال را به اتمام رساند که اولین مورد آن توسط شعبه Xiong’an بانک کشاورزی چین در هبی و دومی توسط Postal Savings Bank چین تولید شده است. و در اوایل ماه مارس، Communications and China Construction Bank آزمایشات یوان دیجیتال را در دو فروشگاه بزرگ در شانگهای انجام داد.

یوان دیجیتال در مقابل ارز دیجیتال

یک نگرانی عمده در میان کارشناسان این است که بعید است ارز دیجیتال بانک مرکزی چین یک ارز رمزپایه باشد. همانطور که بلومبرگ در سال ۲۰۱۹ تأکید کرد: “بانک خلق چین، البته، یوان دیجیتال را پشتیبانی می کند و آن را برعکس غیرمتمرکز قرار می دهد.” ارز دیجیتال جدید چین به احتمال زیاد یک ارز دیجیتال متمرکز خواهد بود تا یک ارز رمزپایه واقعی. همانطور که Shao Fujun ، رئیس China UnionPay و یک مقام سابق بانک خلق چین عنوان کرده ای در ماه آگوست سال ۲۰۱۹، ارز دیجیتال دولتی چین “تأثیرات مثبت زیادی خواهد داشت که از جمله آنها ععبارت است از: ردیابی جریان پول در فعالیت های اقتصادی و حمایت از ایجاد سیاست های پولی.”

مو چانگچون (Mu Changchun)، معاون مدیر پرداخت بانک مرکزی چین در سال ۲۰۱۹ عنوان کرد که یوان دیجیتال آینده تعادل بین تسهیل پرداخت های ناشناس و جلوگیری از پولشویی را ایجاد خواهد کرد. او این بیانیه را اوایل ماه جاری تکرار کرد و گفت کهعرضه ارز دیجیتال کاملاً ناشناس “امکان پذیر نیست” زیرا ارز دیجیتال ملی باید الزامات مربوط به مبارزه با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و فرار از مالیات را داشته باشد. در عین حال، طبق بیانیه اخیر مو، مقامات چینی مایلند از حداکثر حریم خصوصی کاربران برای ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور اطمینان حاصل کنند.

این وال که آیا ارز دیجیتال بانک خلق چین مانند ارزهای دیجیتال غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین خواهد بود یا اینکه به پکن امکان کنترل بیشتر بر سیستم مالی خود را می دهد، مسئله مهمی است. با این وجود، توسعه یوان دیجیتال بدون شک بر توسعه اقتصاد دیجیتال چه در داخل و چه در خارج از چین تأثیر گذاشته است. به همین دلیل، کوین تلگراف نظر متخصصان در زمینه بلاک چین و فضای ارز دیجیتال از چین را در مورد سوالات زیر جویا شدهاست: توسعه یوان دیجیتال چه تاثیری بر کل صنعت ارز دیجیتال و بلاک چین در چین داشته است؟ آیا ارز دیجیتال بانک مرکزی چینی با گذشت زمان متمرکز باقی خواهد ماند یا به تدریج غیر متمرکز می شود؟

چانگ جیا (Chang Jia)، بنیانگذار Bytom و ۸btc:

“یوان دیجیتال چینی توسط بانک خلق چین (بانک مرکزی چین) طراحی و راه اندازی شده است. این ارز بر مبنای ساخت شبکه مالی اساسی چین برای دهه ها است و توسط اعتبار دولتی تأیید می شود. بنابراین ایجاد آن بدون شک کل صنعت بلاک چین را تشویق می کند، به ویژه شرکت هایی را که چندین سال است در زمینه فناوری زیر بلاک چین، ساخت زیرساخت ارز دیجیتال و راه حل های بلاک چین صنعتی ماندگار هستند تا کاربرد آینده خود را ببینند و حتی چشم انداز عالی لیست شدن در STAR Market را در پی دارد.

در آغاز، یوان دیجیتال چینی DCEP بر روی یک عملیات آزمایشی در CCB (China Construction Bank) متمرکز شد. پس از اثبات عملکرد اساسی خود، از همه اقشار جامعه و معیشت مردم شهر در چین بازخورد اساسی دریافت خواهد کرد. با روشن شدن تدریجی و تقویت DCEP در اقتصاد ملی و معیشت مردم، چنین سیستم عظیمی از ارز دیجیتال مانند DCEP مطمئناً به ساخت مشترک دولت و مردم از بسیاری جهات برای ایجاد یک شبکه جدید یوان دیجیتال و کاوش فعالانه بین المللی سازی نیاز دارد. “

دانیل لو (Daniel Lv)، بنیانگذار Nervos:

“این واقعیت که چین در حال کار بر روی یوان دیجیتال است، اثبات وجود ارزش در دارایی های دیجیتال و فناوری زیرساختی بلاک چین است. هدف اصلی از معرفی ارز دیجیتال بانک مرکزی، محافظت از حاکمیت پولی به دلیل نگرانی از تأثیر بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. DCEP همچنین کارایی سیستم های پرداخت را بهبود می بخشد و راحتی پرداخت های یوان را افزایش می دهد.

بلاک چین خود ترکیبی از بسیاری از فن آوری های موجود بالغ است، مانند رمزنگاری نامتقارن، الگوریتم اجماع، زمان سنجی و غیره. همانطور که از آخرین پتنت منتشر شده آن دیده می شود، DCEP با رمزنگاری نامتقارن، خروجی خرج نشده تراکنش (UTXO) و قراردادهای هوشمند ادغام شده است.

یوان دیجیتال یک سیستم دو لایه برای صدور و توزیع تصویب می کند – بانک مرکزی DCEP را به بانک ها یا سایر موسسات مالی صادر می کند و سپس این موسسات، ارز دیجیتال را بیشتر به مردم توزیع می کنند. در حالی که صدور DCEP متمرکز است، این گردش می تواند بر اساس سیستم های حساب مالی سنتی یا بلاک چین باشد.

اگر تراکنش های DCEP بر روی بلاک چین عمومی اتفاق بیفتد، تصور می کنم احتمالاً به یوآن کمک می کند تا بین المللی شود. بانک مرکزی چین قبلاً اعلام کرده بود که سناریوی آزمایشی DCEP شامل مکان های بازی های المپیک زمستانی است. اشخاص خارجی به سادگی می توانند کیف پول DCEP را برای انجام تراکنش های برون مرزی باز کنند، زیرا شرایط افتتاح کیف پول DCEP بسیار کمتر از افتتاح حساب سپرده یوان است. تراکنش های همتا به همتا را می توان بین هر دو کیف پول DCEP آغاز کرد. “

Discus Fish، بنیان گذار F2Pool و Cobo:

“اساساً، این ارز دیجیتال بانک مرکزی کاملاً متفاوت از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است، زیرا در اصل هنوز ارز فیات متمرکز است. با این حال، ارز دیجیتال بانک مرکزی ممکن است درک عمومی از بلاک چین و ارز دیجیتال را تقویت کند. در دراز مدت، صنعت بلاک چین تحت آموزش بانک مرکزی تعداد زیادی از کاربران جدید را جذب خواهد کرد، به ویژه جوانانی که در محیط اینترنت تلفن همراه رشد می کنند، بنابراین، این مسئله منجر به توسعه سریع صنعت می شود. این مسئله تأثیری طولانی مدت بر روی این صنعت دارد.

ماهیت ارز دیجیتال بانک مرکزی، ارز فیات متمرکز است که هنوز بدهی بانک مرکزی به مردم است. بنابراین، بانک مرکزی به حالت مدیریت متمرکز پایبند خواهد بود. این رابطه بین حقوق طلبکار و بدهی با تغییر شکل پول تغییر نخواهد کرد. بنابراین، من فکر می کنم مهم نیست که این فرم چگونه توسعه یابد، اما غیرمتمرکز بودن ارز دیجیتال بانک مرکزی غیرممکن است. “

کوین شاو (Kevin Shao)، بنیان گذار Bitrise Capital:

“توسعه اینترنت باعث محبوبیت پرداخت های الکترونیکی، به ویژه برنامه های پرداخت Alipay و WeChat شده است که عادت های بسیاری از افراد در استفاده از پول نقد را تغییر داده است. چنین تغییراتی عمیقا بر توسعه اقتصادی چین تأثیر می گذارد. بانک مرکزی نیز روند توسعه اقتصادی دیجیتال را دنبال می کند که از طراحی سطح بالای کشور شروع شده و مجموعه کاملی از زیرساخت های پرداخت الکترونیکی را ایجاد می کند.

در حال حاضر، بانک مرکزی چین یک تصمیم نهایی در مورد استفاده از ابزارهای فنی برای ارز دیجیتال اتخاذ نکرده است. با این حال، دیده ایم که برخی از شهرها ارزهای دیجیتال را تجربه کرده اند. اما به طور کلی، ارز دیجیتال چین هنوز در خدمت سیاست های پولی و عملکردهای پولی بانک مرکزی است. “