video thumb

آشنایی با استیکینگ در اتریوم ۲٫۰

شبکه اتریوم ۲٫۰ قرار است که تا آخر امسال برای استیکینگ در دسترس قرار گیرد، اما هدف از ایجاد این شبکه چیست؟ چرا باید از این شبکه استفاده کنیم؟ و آیا ویژگی‌های جدید این شبکه می‌تواند راضی کننده باشد؟ ما در این مقاله از وب سایت ارزجو پاسخ تمامی سوالات شما را خواهیم داد.

چرا به اتریوم ۲٫۰ نیاز داریم؟

توسعه‌ دهندگان شبکه بلاک‌چین اتریوم ۱٫۰ (Ethereum 1.0) را برای برنامه‌های غیر‌متمرکز خود طراحی کردند که خدماتی چون اعطای وام، قرض گرفتن، استیکینگ و ترید ارائه می‌دهد. افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به استفاده از این خدمات از طرفی بسیار عالی و از طرفی دیگر منجر به ازدحام شبکه شد که باعث افزایش هزینه تراکنش‌ها و کند شدن زمان معاملات شده است. به همین منظور، تیم توسعه دهنده تصمیم گرفتند برای مقابله با این مشکل اتریوم ۲٫۰ را طراحی کنند.

اتریوم ۲٫۰ چیست؟

اتریوم ۲٫۰ به صورت انتقال از شبکه اتریوم ۱٫۰ به شبکه جدید‌تر انجام خواهد شد. در اتریوم ۲٫۰، چندین ارتقاء‌ به هم پیوسته با هدف افزایش ظرفیت، سرعت، دقت، کاهش هزینه‌ها و امنیت بیشتر طراحی شده است که گفته می‌شود این ارتقاء در سه قسمت انجام می‌شود.

فاز اول بیکن‌چین (Beacon Chain) است که در یک دسامبر ۲۰۲۰ اجرا شد. فاز اول مهاجرت از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) بود که باعث افزایش بیشتر امنیت شبکه می‌شود.

فاز دوم این ارتقا ادغام یا The Merge نام دارد که در سال ۲۰۲۲ اتفاق خواهد افتاد. همانطور که از نام آن مشخص است، The Merge شبکه اصلی اتریوم را با ارتقای بیکن‌چین که از الگوریتم PoW به PoS مهاجرت کرده است ترکیب می‌کند که باعث بهره‌وری بیشتر انرژی از شبکه می‌شود.

آخرین مرحله که در سال ۲۰۲۲ اتفاق می‌افتد، معرفی شارد‌چین‌ها است که در جهت افزایش بیشتر ظرفیت شبکه و دسترسی راحت‌تر به اطلاعات اجرا خواهد شد.

آشنایی با استیکینگ در اتریوم 2.0
آشنایی با استیکینگ در اتریوم ۲٫۰

استیکینگ در شبکه اثبات سهام (PoS) چیست؟

استیکینگ فرایندی مشابه استخراج دارد، کاربران در استیکینگ از کارمزد تراکنش‌های انجام شده در شبکه درآمد کسب می‌کنند و این درآمد با میزان موجودی که در شبکه قرار داده‌اند افزایش پیدا می‌کند. در اتریوم ۲٫۰، حداقل ۳۲ اتریوم برای مشارکت در استیکینگ نیاز خواهد بود و اعتبارسنج‌ها باید نود (Node) اعتبارسنجی را اجرا کنند. اعتبارسنجی را می‌توان به راحتی بر روی سیستم‌های شخصی انجام داد.

تفاوت استیکینگ فردی و استیکینگ خودکار اتریوم ۲٫۰ چیست؟

در Ethereum 2.0، در هر دور اثبات سهام (PoS) شبکه، ۳۲ بلاک تراکنش ارائه می‌شود. هر بلاک به عنوان یک دوره شناخته می‌شود که وظیفه نهایی کردن معاملات را بر عهده دارد.

در هنگام روند اعتبار سنجی، زنجیره بلوکی بیکن‌چین (Beacon Chain) گروه‌هایی ۱۲۸ نفره از افراد مشارکت کننده در استیکینگ ایجاد می‌کند، که به هرکدام بلاکی خرد شده داده می‌شود.
با افزایش تعداد اعتبار‌سنج‌های متصل به اتریوم ۲٫۰، پاداش پایه برای اعتبارسنجی کمتر خواهد شد.

در مقابل، ما استیکینگ خودکار اتریوم ۲٫۰ را داریم که محصولی از تیم Matrixport است، یک پلتفرم خدمات مالی مستقر در آسیا. برنامه این تیم کاربران را قادر می‌سازد که در سطوح پایین شبکه اتریوم ۲٫۰ شرکت کنند و از پاداش‌ها و سایر پروژه‌های حوزه دیفای سود ببرند. استیکینگ خودکار اتریوم ۲٫۰ تلاش می‌کند تا از طریق پروتکل‌های موجود جوزه دیفای، بازدهی بهتری را دریافت و به کاربران ارائه دهد.

شبکه ۲٫۰ اتریوم تا پایان سال جاری اجرا خواهد شد و در سال ۲۰۲۲ مراحل نهایی خودش را طی خواهد کرد. نظر شما چیست، آیا اتریوم ۲٫۰ می‌تواند مشکلات شبکه پیشین خود را برطرف کند و در زمینه استیکینگ بهتر عمل کند؟ منتظر نظرات شما هستیم.