video thumb

کسب درآمد با امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)

احتمالا تا به امروز کلمه دیفای (DeFi) را شنیده اید، دیفای یک مفهوم گسترده است که به امور مالی جهانی بدون نیاز به یک مرجع مرکزی نگاه می کند، امور مالی که موانع ورود سرمایه را کاهش می دهد و فرصت های جدیدی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند. دیفای، مخفف امور مالی غیرمتمرکز است و یک اصطلاح فراگیر برای خدمات مالی است که از طریق بلاک چین های عمومی مانند اتریوم (ETH) در دسترس هستند.

با دیفای، کاربران می توانند خدمات مختلفی که در بانک ها دریافت می کنند، مانند کسب سود، وام، بیمه و تجارت دارایی ها را بدون نیاز به وجود و نظارت شخص ثالث انجام دهند. در عمل، کاربران معمولا با برنامه های غیرمتمرکز (Dapps) سر و کار دارند که به کاربران بدون نیاز به ایجاد حساب و انتقال دارایی ها می توانند از خدمات مالی استفاده کنند.

از مزایای دیفای، می توانیم به حذف موانع برای ورود سرمایه و سرمایه گذار، فرصت های سرمایه گذاری برای تمام افراد به ویژه افرادی که حساب بانکی ندارند و پاداش های مختلفی که به کاربران فعال در پلتفرم داده می شود اشاره کنیم. در ادامه به صورت کلی کسب درآمد از دیفای را بررسی کرده ایم.

کسب سود از دیفای

ترکیب افزایش تقاضا و کاهش کارمزدهای دریافت شده توسط واسطه ها باعث شده است تا سرمایه گذاران در دیفای پاداش های بسیار بیشتری از سرمایه گذارای های خود دریافت کنند. امور مالی غیرمتمرکز چندین راه جدید را برای کسب درآمد غیرفعال باز کرده است. یکی از مهم ترین آنها، ساز و کار مشابهی با بانک ها دارد، زمانی که کاربران وجوه خود را در حساب پس انداز قفل می کنند و بهره دریافت می کنند، در پروتکل های دیفای نیز انجام این نوع سرمایه گذاری با دارایی های دیجیتال وجود دارد. پلتفرم های دیفای برای تایید تراکنش ها و اجرای فرآیندهای مبنی بر مکانیسم اجماع اثبات سهام (POS) به این سرمایه گذاری ها نیاز دارند.

با توجه به تقاضای زیاد در این بازار، سرمایه گذاری از طریق توکن و ارزهای دیجیتال برای جبران هزینه های سیستم، می تواند بازده بسیار خوبی به همراه داشته باشد. همانطور که اکوسیستم دیفای بزرگ می شود و گسترش پیدا می کند، توجه بیشتری به آن جلب می شود و شاهد افزایش کاربران و موارد استفاده در این پلتفرم ها هستیم.

چند روش برای کسب درآمد غیرفعال از دیفای

از سه سال پیش که ظهور و گسترش دیفای رخ داد، روش و فرصت های مختلفی برای درآمدزایی ایجاد شده اند. اکنون سرمایه گذاران با بازار بزرگی در دیفای مواجه هستند که هرکدام می تواند فرصت ها و پاداش های مختلفی را در اختیار افراد قرار دهند. در دیفای به صورت کلی، کشت سود (Yield Farming)، استیکینگ (Staking) و وام (lending) از رایج ترین روش های کسب سود و درآمد فعال هستند.

در کشت سود، سرمایه رمزارز کاربر دریافت و برای کسب درآمد بیشتر سرمایه گذاری می شود. این استراتژی از سرمایه گذاران می خواهد ککه برخی از دارایی های خود را در یک استخر نقدینگی مبتنی بر قراردادهای هوشمند به اشتراک گذارند. این استخر به پروتکل های دیفای کمک می کند تا سرمایه مورد نیاز خود را دریافت کنند و هزینه های مورد نیاز برای استفاده از طریق پاداش به کاربر منتقل می شود.

استیکینگ روش بعدی است که به صورت خلاصه، این امکان را به کاربران می دهد تا با قفل کردن توکن های خود در یک قرارداد هوشمند، درآمد غیرفعال کسب کنند و از همان توکن مقدار بیشتری بدست آورند. به طور کلی فرآیند مشابه به یک بانک سنتی دارد که در آن کاربر این امکان را دارد تا وجوه خود را سپرده گذاری کند. تفاوت اصلی، در تعداد کمتر واسطه‌ها است که دیگر در طول مسیر سود کاربر را کاهش نمی دهند. سپس کاربران می توانند درآمد اضافی را به نسبت مستقیم با مانده دارایی موجود خود دریافت کنند. مزایای این روش سرمایه گذاری در دیفای افزایش پیدا می کند و کاربران را تشویق می کند تا با قفل کردن طولانی مدت دارایی ها، بخشی را به عنوان درآمد دریافت کنند.

کسب درآمد با وام

وام دادن به کاربران این امکان را می دهد تا با واریز وجوه خود به یک پلتفرم وام مانند Aave (AAVE) به یک تامین کننده نقدینگی تبدیل شوند. سپس کاربر دیگری می تواند آن وجوه را به عنوان مثال با نرخ بهره ۹ درصد قرض کند. وام دهنده پس از پرداخت کارمزد و هزینه ها در نهایت حدود ۸ درصد درآمد خواهد داشت که در مقایسه با روش های سرمایه گذاری سنتی سود قابل توجهی است. این سود در پلتفرم های مختلف متفاوت است.

از کجا شروع کنیم؟

سرمایه گذاری و کسب سود در دیفای امیدوار کننده و پرسود به نظر می رسد، اما نیاز است بدانید که در دیفای نیز روشی برای سریع پولدار شدن وجود ندارد و باید سرمایه گذاران با کسب اطلاعات مورد نیاز مانند نحوه عملکرد بلاک چین دانش خود را بالا برده و بدون آگاهی سرمایه گذاری نکنند. برخی پروژه های دیفای علاوه بر دانش، نیازمند کسب تجربه نیز است که می تواند هزینه و زمان مورد نیاز خود را داشته باشد.

برای شروع می توانید نگاهی به پلتفرم SingularityDAO داشته باشید، یکی از معدود پلتفرم های دیفای که با ایجاد سبد سرمایه گذاری مبتنی بر هوش مصنوعی، بازده را افزایش می دهد و این امکان را به کاربران می دهد تا به طیف متنوعی از ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشند. توکن های این پلتفرم، مجموعه ای دارایی ها هستند که توسط ترکیبی از معامله گران حرفه ای و هوش مصنوعی مدیریت می شوند.

بزودی در سرمایکس آموزش کامل و دقیقی از روش های مختلف سرمایه گذاری در دیفای را توضیح می دهیم.