video thumb

بررسی دلایل بازیابی تسلط بیت کوین بر بازار

بر اساس داده‌های منتشر شده، بیت‌کوین (BTC) با وجود این که حدوداً ۶۰ درصد در زیر بالاترین رکورد قیمتی خود معامله می‌شود، در حال بازیابی تسلط خود بر بازار ارزهای دیجیتال است. تسلط بیت‌کوین بر بازار ارزهای دیجیتال در ۲۷ می به ۴۷ درصد رسید که این بالاترین تسلط بیت‌کوین بر بازار ارزهای دیجیتال از اکتبر سال ۲۰۲۱ است.

ارزش بازار بیت‌کوین در ۶ ماه گذشته از ۱٫۳ هزار میلیارد دلار در نوامبر سال ۲۰۲۱، به نزدیک ۵۵۰ میلیارد دلار در می سال ۲۰۲۲ رسیده است. بیت‌کوین از تمام جهات وضعیت بسیار بهتری نسبت به آلت‌کوین‌های بازار دارد و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به فروش آلت‌کوین‌ها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین را دارند.

اکنون در این مقاله از سرمایکس، می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به سه دلیل مهم که باعث شده تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال بیشتر به دنبال فروش آلت‌کوین‌های خود و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین باشند.

احساسات مثبت پیرامون ارتقا ادغام اتریوم در حال خاموش شدن است

توکن بومی شبکه اتریوم، اتر (ETH) که بزرگ‌ترین آلت‌کوین بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، شاهد نوسانات بسیاری در قیمت خود بوده و به میزان قابل توجهی تسلط خود بر بازار را از دست داده است. کاهش قیمت اتر به گونه‌ای است که در پنج ماه گذشته از ۲۲٫۳۸ درصد تسلط بر بازار در دسامبر سال ۲۰۲۱ به ۱۷٫۸۶ درصد در می سال ۲۰۲۲ رسیده است.

این کاهش تسلط اتریوم پس از دو سال در حال رخ دادن است و اتریوم در دو سال گذشته عملکرد فوق‌ العاده‌ای نسبت به رقیب خود بیت‌کوین داشته است. اتریوم در بسیاری از جهات برتری قابل توجهی نسبت به رقیب خود بیت‌کوین داشت و در طول این دو سال موفق شده بود که این برتری را حفظ کند.

دلایل زیادی برای توجیه این برتری وجود دارد، اما بزرگ‌ترین دلیل آن ارتقا مورد انتظار ادغام یا The Merge بود که باعث می‌شد شبکه اتریوم مقیاس‌پذیر‌تر و هزینه تراکنش‌های آن ارزان‌تر باشد. با این حال، راه‌اندازی این ارتقا بر روی شبکه اتریوم با تأخیرهای فراوانی مواجه شد و این در پایان به ضرر اتریوم تمام شد چرا که با ظهور جایگزین‌های بسیار، کاربران بازار ارزهای دیجیتال دیگر اشتیاقی برای این ارتقا ندارند.

اخیراً یکی از بنیان‌گذاران شبکه اتریوم اعلام کرد که شبکه اتریوم به آرامی در حال حرکت به سمت ارتقا ادغام و اتریوم ۲٫۰ است و در حال حاضر هم این ارتقا در تعدادی از زنجیره‌های اتریوم راه‌اندازی شده است. با این حال، این اطلاعیه بنیان‌گذار اتریوم تأثیر مثبتی بر قیمت اتر نداشت و حتی باعث کاهش ۱۳٫۵ درصدی قیمت آن شد.

به طور کلی، اتریوم در حال حاضر عملکرد جدید یا بهتری نسبت به سایر رقبای خود ندارد و ارتقا ادغام تنها چیزی بود که باعث پیشرفت و برتری این شبکه نسبت به سایر شبکه‌های بلاک‌چین شده بود. اثر ادغام بر قیمت توکن اتر شبکه اتریوم بی اثر نبوده است، اما اثرات مثبت این ادغام قبلاً بر روی توکن شبکه اتریوم اعمال شده و قرار نیست این تأثیرات مجدد باعث افزایش قیمت اتر شوند.

سقوط توکن لونا شبکه ترا

بالا رفتن ارزش ارز دیجیتال بیت کوین و تسلط آن بر بازار ارزهای دیجیتال ارتباط بسیار زیادی هم به کاهش قیمت توکن لونا دارد. سقوط استیبل‌کوین شبکه ترا و به دنبال آن توکن بومی این شبکه یعنی لونا، باعث شوک بزرگی به بازار ارزهای دیجیتال شد. سقوط ۹۹ درصدی توکن لونا تقریبا آن را به ۰ رساند و این اتفاق باعث شکسته شدن اعتماد بسیاری از سرمایه‌گذاران به آلت‌کوین‌ها شد.

سقوط ترا برای همیشه در تاریخ ارزهای دیجیتال ثبت خواهد شد و این اتفاق هرگز از کارنامه آلت‌کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال پاک نخواهد شد. سرمایه‌گذاران به دنبال مکانی هستند که در کنار ذخیره دارایی خود، در دراز مدت سودی کسب کنند و با اتفاق اخیر در بازار آلت‌کوین‌ها، اعتماد آن‌ها به آلت‌کوین‌ها کاملاً برای این امر شکسته شده است.

آلت سیزنی که هرگز فرا نرسید

بازار آلت‌کوین‌ها شامل تعداد بسیار زیادی بلاک‌چین و پروژه‌های حوزه دیفای است که هر کدام وابسته به خدماتی که ارائه می‌دهند، کاربران خود را دارند. با این حال، این بازار در یک سال اخیر نه تنها پیشرفتی نداشته، بلکه در ۶ ماه گذشته در حدود ۶۵ درصد از ارزش بازار ۱٫۷ هزار میلیارد دلاری خود کاهش پیدا کرده است.

اگر نگاه دقیق‌تری به آلت‌کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال داشته باشیم، متوجه می‌شویم که بر خلاف بیت‌کوین، بیشتر آلت‌کوین‌ها تا ۸۰ درصد کاهش قیمت داشته‌اند که به وضوح نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در حال فروش آلت‌کوین‌های خود و انتقال آن به بیت‌کوین یا استیبل‌کوین‌ها هستند.

در پایان، درست است که بیت‌کوین به دنبال وضعیت بازار ارزهای دیجیتال تا مدت‌ها تسلط ضعیفی بر بازار داشت، اما اکنون می‌بینیم که با افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین، میزان تسلط آن بهبود چشمگیری داشته است. تسلط بیت‌کوین قطعاً در آینده با افزایش قیمت آن بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد.