video thumb

۵ معیار مهمی که باید قبل از سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال در نظر بگیرید

شرایط نزولی بازار ارزهای دیجیتال ارزش پرتفوی (مجموعه رمزارز خریداری‌ شده توسط سرمایه‌گذار) سرمایه‌گذاران را از بین برده است و احتمال خطرناکی وجود دارد که شرایط نزولی بازار بیشتر از آن چیزی که انتظار می‌رود، ادامه پیدا کند. خوشبختانه، یکی از ویژگی‌های اصلی عقب نشینی بازار این است که سرمایه‌گذاران زمان کافی دارند تا مجدد شرایط را بررسی کنند و به سمت پروژه‌هایی بروند که پیشرفت مجدد آنان بعد از این شرایط حتمی است.

در این مقاله از سرمایکس، می‌‌خواهیم به پنج معیار مهم که باید قبل از سرمایه‌گذاری بر روی یک ارز دیجیتال در بازار نزولی در نظر بگیرید، بپردازیم.

آیا پروژه واقعاً مورد استفاده است؟

بازار ارزهای دیجیتال در زمینه وعده‌های پر زرق و برق و پروتکل‌های فریبنده برای سرمایه‌گذاری، هیچ کمبودی ندارد و از بهترین‌ها است، اما وقتی بسیار دقیق‌تر شرایط را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که تعداد انگشت شماری از پروژه‌ها وجود دارند که خدماتی ارائه می‌دهند که واقعاً تقاضا برای آن وجود دارد.

برای تعیین این موضوع که آیا باید به حفظ سرمایه خود در توکن مورد نظر ادامه دهید یا خیر، باید یکی از سؤالات اصلی و مهم را از خود بپرسید: چرا این پروژه وجود دارد؟ اگر پاسخ ساده‌ای برای این سؤال وجود نداشته باشد یا راه حل‌های ارائه شده پروتکل واقعاً مشکل خاصی را حل نمی‌کند، احتمال زیادی وجود دارد که توکن مورد نظر نتواند در طولانی مدت به موفقیت برسد.

مقایسه پروژه‌ها و رقبا

یکی دیگر از معیارهای مهم، مقایسه پروتکل‌ها و خدماتی است که ارائه می‌دهند. در مواردی که شما بر روی یک توکن به خصوص سرمایه‌گذاری کرده‌اید، بسیار مهم است که پروتکل توکن را با سایر پروژه‌هایی که راه حل‌های مشابه برای همان مشکل ارائه می‌دهند را بررسی کنید. از خود بپرسید که آیا این پروتکل راه حل بهتر یا ساده‌‌تری نسبت به سایر رقبای خود ارائه می‌دهد یا صرفاً یک پروتکل اضافی است که واقعاً هیچ چیز جدیدی ارائه نمی‌دهد؟

یک مثال خوب از پروتکل‌های غیرضروری، بخش اوراکل (Oracle) بازار ارزهای دیجیتال است که طی سه سال گذشته تعداد زیادی از این نوع پروتکل‌ها در این بخش راه‌اندازی شده است. اوراکل‌ها، منابع داده‌های سیستم‌های خارجی هستند که اطلاعات حیاتی را وارد بلاک‌ چین‌ها می‌کنند. قراردادهای هوشمند به این داده‌ها برای اجرا نیاز دارند. با وجود افزایش تعداد گزینه‌ها، قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین راه‌حل اوراکل مربوط به پروتکل چین‌لینک (LINK) است و همچنان قوی‌ترین پروتکل در این زمینه است.

آیا پروتکل درآمد ایجاد می‌کند؟ چگونه؟

یک عبارت کلیشه‌ای وجود دارد که می‌گوید: “اگر آن را بسازید، آن‌ها (سرمایه و کاربر) خواهند آمد”. این عبارت اغلب در بین توسعه‌دهندگان شنیده می‌شود، اما این عبارت اگر در بخش‌های دیگر حقیقت داشته باشد، در بخش ارزهای دیجیتال اینگونه نیست. راه‌اندازی یک پروتکل بلاک‌چین و توسعه آن به زمان و هزینه نیاز دارد، به این معنی که تنها پروتکل‌هایی با درآمد و بودجه کافی می‌توانند در بازار نزولی جان سالم به در ببرند.

به همین دلیل، شناسایی سودآوری یک پروژه و این که درآمد آن از کجا تأمین می‌شود می‌تواند در انتخاب پروژه مناسب برای سرمایه‌گذاری به شما کمک کند. پروژه‌ای که فعالیت و درآمد محدودی داشته باشد، ممکن است در دراز مدت با مشکلات مالی مواجه شود یا در بازارهای نزولی این چنینی ورشکست شود.

آیا پشتوانه مالی وجود دارد؟

هر استارت‌آپی باید یک پشتوانه مالی قوی داشته باشد، زیرا قبل از سرمایه‌گذاری بر روی یک پروژه، مهم است که مشخص شود آیا پروتکل بودجه کافی برای مدیریت و ادامه فعالیت در شرایط کاهشی بازار را دارد یا خیر، به خصوص اگر پروژه مورد نظر خدمات استیکینگ و قفل شدن دارایی‌های را ارائه می‌دهد. همانطور که اشاره شد، راه‌اندازی یک پروتکل بلاک‌چین ارزان نیست و اکثر پروتکل‌های موجود در بازار ممکن است به اندازه کافی منابع مالی نداشته باشند که بتوانند در شرایط نزولی دوام بیاورند.

در حال ایده‌آل، یک پروژه به سبک دیفای باید دارای پشتوانه بزرگی باشد که حاوی انواع دارایی‌هایی چون بیت‌کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و استیبل‌کوین‌های قابل اعتماد و مطرح مانند یواس‌دی‌کوین (USDC) و تتر (USDT) است.

آیا نقشه راه توسعه پروتکل حفظ شده و رعایت می‌شود؟

عملکردهای گذشته توکن یک پروژه لزوماً شاخصی برای تعیین آینده آن پروژه نیست. سابقه یک پروژه در پیروی از نقشه راه و رعایت راه‌اندازی ارتقاهای پروتکل بسیار مهم‌ است چرا که آمادگی پروژه برای زنده ماندن در روزهای سخت را مشخص می‌کند. به طور ساده‌تر، فعالیت توسعه‌دهندگان یک پروژه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در کنار چک کردن نقشه راه یک پروژه، می‌توانید از طریق سایت‌هایی مانند کریپتومیسو (CryptoMiso) و گیت‌هاب (GitHub) به آپدیت‌های یک پروژه و فعالیت‌ توسعه‌دهندگان آن دسترسی داشته باشید. اگر تیمی با نزدیک شدن و یا پایان یافتن مهلت اجرای نقشه راه، هیچ نشانه‌ای از فعالیت از خود نشان ندهد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های دیگر فکر کنید تا متحمل ضرر نشوید.