سرمایکس
video thumb

حرکت توده‌ای مردم به سمت بیت کوین اجتناب ناپذیر است

بر خلاف آنچه تصور می شود، روی آوردن مردم به سمت خرید بیت کوین فرآیندی نیست که از طریق آموزش حاصل شود. این جا به جایی سلیقه مردم از ارزهای فیات به سمت بیت کوین، موضوعی است که به واسطه آشنایی تدریجی نسل‌های جوان تر با این دسته از ارزها و اعتماد آنها به ارزهای دیجیتال رخ خواهد داد.

بر خلاف اکثر کاربران و سرمایه گذاران بیت کوین ، بزرگترین ناشران این ارز دیجیتال معمولا دوران گرگ و میش خود را سپری می‌کنند. «پل کراگمن»، «ورن بوفت» و «آگوستین کارستنز»، رئیس بانک بین المللی تسویه‌های بین المللی همگی بالای ۶۰ سال سن دارند. اما با این حال هیچ یک از آنها هنوز نتوانسته‌اند نسخه مشابهی برای استاندارد بیت کوین ارائه کنند. همان طور که شاهد هستید، نه تنها این دسته از افراد در حال اتلاف وقت خود هستند، بلکه در اصل، اعتبار آنها در واقع به نفهمیدن ماهیت بیت کوین وابسته است. لذا بعید است که این پیرمردهای جنتلمن به این زودی به فکر تغییر افکار خود بیفتند.

کارستنز طی سخنانی ضمن اعلان هشدار به جوانان در خصوص سرمایه گذاری در بخش ارزهای دیجیتال از آنها خواست که چنین اشتباهی را مرتکب نشوند. وی گفت: ارزهای دیجیتال هیچ یک از مقاصد سه گانه پول را تامین نمی‌کنند. این ارزها نه ابزار خوبی برای پرداخت به حساب می‌آیند و نه واحد خوبی برای حسابرسی و نه وسیله‌ای مناسب برای حفظ ارزش (سرمایه) محسوب می‌شوند.

بله، بیت کوین یک تهدید است

البته هر تکنولوژی جدیدی که پا به عرصه زندگی بشر می‌گذارد، در ابتدا با مخالفت‌ها و انتقادات فراوان آن دسته از کسانی روبرو می‌شود که نگاهی به عقب داشته و البته حالا به نظر می‌رسد تصورات غلطی را در ذهن خود می‌پرورانده‌‌اند. یکی از مصادیق قابل توجه این دست از مقاومت‌ها، ویلیام اورتون، رئیس موسسه مالی وسترن یونیون است که در سال ۱۸۷۶ گفت: تلفن به عنوان یک ابزار ارتباطی دارای نقیصه‌های متعدد است که باید با جدیت مورد بررسی قرار گیرند.

رئیس بانک پس انداز میشیگان که به عنوان مشاور «هوریس راکهام»، وکیل هنری فورد فعالیت می‌کرد، از وی می‌خواهد که در شرکت فورد سرمایه گذاری نکند. وی در سال ۱۹۰۳ گفت: اسب ها همین جا ماندگار خواهند شد. در حالیکه اتومبیل تنها یک نوآوری زودگذر است.

حتی بیل گیتس، مالک شرکت مایکروسافت در سال ۱۹۸۱ می گوید: هیچ کسی به حافظه بیش از ۶۳۷ کیلو بیت برای کامپیوتر شخصی خود نیاز پیدا نخواهد کرد. ۶۴۰ کیلوبیت کار هر کسی را راه می‌اندازد!

هر روز که می‌گذرد، بیت کوین به مشکلی فزاینده برای بازار سنتی ارزهای قیات بدل می‌شود. این یک تکنولوژی استاتیک نیست. بیت کوین تمام شبانه روز یک دهه را به انجام تلاش مستمر مشغول بوده و %۹۹٫۹۸ این مدت را به شکلی آپدیت در حال تلاش بوده است.

بله، بیت کوین با توانمند سازی افراد برای ایجاد بانک شخصی خود، وجهه و اعتبار بانک ها را زیر سوال برده است. اما بیت کوین پا را از این هم فراتر نهاده است. این ارز دیجیتال، پول و حق امتیاز اربابان را به طور کامل از دست دولت و بانک های مرکزی ربوده است. این کار درست شبیه به جداسازی کلیسا از دولت بود که زمینه سازی نوزایی در زندگی بشر به حساب می آید.

لذا علیرغم اینکه ارزهای دیجیتال در اقتصاد جهان، جایگاهی همچون قطره در آب دریا دارند، اما با این حال توانسته‌اند لرزش و ترس ویژه ای در دل متولیان سنتی بازار و پول بیندازند.

بیت کوین یک نسل

اصول بیت کوین با گذشت یک دهه از عمر این ارز دیجیتال، هر روز در حال قوی تر شدن است. در حالیکه منتقدین بیت کوین معتقدند این ارز دیجیتال دیگر مرده است، اما جوانترهایی که با تکنولوژی نسل خود آشنایی بیشتر دارند، شاهد برقرار ماندن بیت کوین هستند.

در حقیقت، نسل این هزاره، مشخصا پس از رخداد بحران مالی بانک های جهانی در سال ۲۰۰۸، اعتماد خود را از آنها سلب کرده‌اند. این گروه از جوانان بیشتر مایل به استفاده از ارزهای دیجیتال بر روی گوشی های تلفن همراه هوشمند خود هستند. بنابراین، چندان هم جای تعجب ندارد که متولدین هزاره سوم (سنین ۱۸ الی ۳۴ سال) بزرگترین دسته کاربران بیت کوینی را تشکیل دهند.

آنچه مسلم است، طی هشت سال آینده، هیچ فرد زیر ۱۸ سالی را نمی‌توانید پیدا کنید که بدون بیت کوین در این جهان زندگی کند. این حقیقت زندگی آن دسته از افرادی است که در سال ۲۰۰۹ و یا پس از آن متولد شده‌اند.

یک کاربر توئیتری در حساب خود در همین خصوص می‌نویسد: اعتقاد آنها (متولدین هزاره سوم) به بیت کوین مانند اعتقادشان به جاذبه زمین راسخ و محکم خواهد بود.

اما سوال اینجاست که این هجوم گسترده و جا به جایی از ارزهای فیات به سمت بیت کوین چه زمانی رخ خواهد داد؟

در برخی نقاط جهان مانند ونزوئلا، افراد جامعه به اهمیت ارزهای دیجیتال پی برده و توسعه آنها را جزو ضروریات روزمره خود قرار داده‌اند. اما در جای دیگر، فاکتور زمان مطرح است. باید گفت که پذیرش توده‌ای بیت کوین، در ابتدا آرام بوده ولی در کم کم رو به رشد خواهد گذاشت.

یک کاربر توئیتری در این خصوص می نویسد: پذیرش (همگانی) بیت کوین به معنای غلبه بر مخالفین این ارز دیجیتال نیست، بلکه تلاشی برای روشن ساختن ذهن آنها به حساب می‌آید. این مخالفان کم کم میمیرند و نسل جدید به جای آنها رشد خواهند کرد که آشنایی مناسبی با بیت کوین دارند. ساتوشی بیت کوین را تنها برای خود ابداع نکرد، بلکه آن را برای نسل آینده طراحی و منتشر کرد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version