سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

 ۵ ارز مناسب سرمایه‌گذاری بازار ارز دیجیتال | ۵ دی ۱۴۰۱

به نظر می‌رسد که بازار ارزهای دیجیتال هیچ نشانه‌‌ای از نوسانات بالا در تعطیلات پایان سال از خود نشان نمی‌دهد و هم گاو‌ها و هم خرس‌های بازار با خیال راحت مشغول فعالیت هستند. شاید بتوان دلیل آن را عدم اطمینان از حرکت بعدی بزرگ بازار دانست که جلوی آن‌ها را از اجرای هر حرکت بزرگی گرفته است. بعید به نظر می‌رسد که چنین مرحله‌ی نامعلومی برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، زیرا تجربه ثابت کرده است که دوره‌های کم نوسان درنهایت با افزایش نوسانات همراه می‌شود.

ویلی وو (Willy Woo)، خالق تحلیل درون‌زنجیره‌ای وو‌بال (Woobull)، پیش‌بینی می‌کند که مسیر نزولی فعلی بازار ممکن است به درازی سال ۲۰۱۸، اما کوتاه‌تر از سال ۲۰۱۵ باشد. بر اساس برآورد‌های شرکت رسانه‌ای فوربس (Forbes)، زمستان ارزهای دیجیتال منجر به ضرر بیش از ۱۱۶ میلیون دلاری به دارایی‌های شخصی ۱۷ سرمایه‌گذار و بنیان‌گذار برجسته در فضای ارزهای دیجیتال شده است. این زیان‌ها به قدری دردناک هستند که نام ۱۰ سرمایه‌گذاری که متحمل چنین ضررهایی شده بودند، از فهرست میلیاردرهای ارزهای دیجیتال حذف شده‌اند.

نمای کلی بازار ارزهای دیجیتال - 5 دی
نمای کلی بازار ارزهای دیجیتال – ۵ دی

آیا بازار خرسی می‌تواند بیشتر از این بر روند قیمتی غلبه کند و منجر به نزول بیشتر شود؟ یا این‌ها تنها نشانه‌هایی از شروع یک روند صعودی ادامه‌دار است؟ در این مقاله از سرمایکس، می‌خواهیم با بررسی نمودار قیمتی بیت‌کوین و چهار تا از آلت‌کوین‌های بازار، به این سؤال پاسخ دهیم.

بیت‌کوین (BTC)

بیت‌کوین در چند روز گذشته در محدوده‌ی نزدیک به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه‌ (۱۶,۹۲۹ دلار) معامله می‌شود. این نشان می‌دهد که خرس‌ها برای ماندن در این محدوده و حتی نزول بیشتر، از آن در برابر فشار گاو‌ها برای صعود دفاع می‌کنند، اما علیرغم اینکه دفاع خرس‌ها تاکنون ثمربخش بوده است، گاو‌ها هنوز تسلیم نشده‌اند.

همان‌طور که گفته شد، بعید به نظر می‌رسد که این ثبات موجود در بیت‌کوین، برای مدت طولانی‌ای ادامه پیدا کند و بیت‌کوین درنهایت ممکن است به زودی زود شاهد افزایش قیمت یا حتی کاهش آن باشد. البته لازم به ذکر است که پیش‌بینی جهت حرکت قیمتی سخت است و نمی‌توان مشخص کرد که صعود خواهد کرد و یا نزول، اما می‌توان با بررسی حرکت‌های گاو‌ها و خرس‌ها، به جهت آن پی برد.

نمودار روزانه‌ی بیت‌کوین
نمودار روزانه‌ی بیت‌کوین

به طور کلی، اگر قیمت بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بسته شود، احتمال صعود به سطح مقاومتی ۱۸,۳۸۸ دلار افزایش پیدا می‌کند. اگرچه این سطح ممکن است به عنوان نوعی مانع عمل کند، اما اگر گاو‌ها فشار زیادی وارد کنند، می‌توانند آن را در هم بشکنند و افزایش قیمتی را تا ۲۰ هزار دلار هم پیش ببرند. احتمال نزولی در این سناریو و سقوط به محدوده‌‌ی ۱۵,۵۷۶ دلار تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که بیت‌کوین به زیر ۱۶,۲۵۶ دلار سقوط کند که به وضوح نشان‌دهنده‌ی کنترل خرس‌ها بر بیت‌کوین است.

در زمان نگارش این مقاله، بیت‌کوین در قیمت ۱۶,۸۶۱ دلار معامله می‌شود و نمی‌توان مشخص کرد که دقیقاً به کدام یک از احتمالات نزدیک‌تر است. شاخص قدرت نسبی (RSI) درست زیر مرکز قرار دارد که این نشان‌دهنده‌ی یک اقدام قیمتی محدود به همین محدوده در کوتاه‌مدت است. مرزهای این محدوده می‌‌تواند بین ۱۷,۰۶۱ دلار در جهت صعودی و ۱۶,۲۵۶ دلار در جهت نزولی باشد.

اتریوم (ETH)

اتریوم در چند روز گذشته خودش را محکم به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۱۲۲۸ دلار) چسبانده و جایگاهش را حفظ کرده است. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران انتظار صعود قیمتی و گذر از این محدوده‌ی مقاومتی را دارند. شاخص قدرت نسبی زیر نقطه‌ی میانی قرار دارد و متحرک نمایی ۲۰ روزه رو به کاهش است. این نشان می‌دهد که تعادلی بین خریداران و فروشندگان اتریوم وجود دارد. اگر گاو‌های اتریوم قیمت را بالاتر از میانگین متحرک نمایی نگه دارند، اتریوم می‌تواند تا ۱,۳۵۲ دلار رشد کند و پس از آن دوباره به روند نزولی و صعودی خودش برگردد.

برعکس این احتمال این است که اگر قیمت نتواند از میانگین متحرک نمایی بالاتر برود، ممکن است چندین تریدر کوتاه‌مدت دست به فروش بزنند که این می‌تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت و سقوط به سطح حمایتی ۱,۱۵۰ دلار شود. اگر در این احتمال، روند نزولی ادامه پیدا کند و سطح ۱,۱۵۱ دلار شکسته شود، ممکن است یک الگوی سر و شانه ایجاد شود که می‌تواند قیمت را به ۱,۰۷۵ و سپس ۹۴۸ دلار برساند.

نمودار روزانه‌ی اتریوم
نمودار روزانه‌ی اتریوم

نمودار ۴ ساعته‌ی اتریوم نشان می‌دهد که بهبود قیمت در محدوده‌ی سطح اصلاحی فیپوناچی (Fib retracement) 1,227 دلار و سطح اصلاحی ۱,۲۵۱ دلار با مقاومت مواجه شده است. اگر قیمت کاهش یابد و به زیر ۱,۱۸۱ دلار برسد، اتریوم می‌تواند باری دیگر به سطح حمایتی ۱,۱۵۱ دلار بازگردد. برعکس این احتمال، صعود قیمتی به بالای سطح ۱,۲۵۱ دلار است که می‌تواند منجر به افزایش قیمت اتریوم به ۱,۲۷۵ و حتی ۱,۳۵۲ دلار شود. اتریوم اکنون در زمان نگارش این مقاله، در قیمت ۱,۲۱۹ دلار معامله می‌شود و باید دید که سرانجام چه خواهد شد.

تون‌کوین (TON)

تون‌کوین در چند روز گذشته در یک روند صعودی تثبیت شده است. اگرچه خرس‌ها بیکار ننشستند و این روند صعودی را در ۲٫۹۰ دلار متوقف کردند، اما گاو‌ها هم کم نیاوردند و بیش از این در برابر خرس‌ها سر خم نکردند. تون‌کوین اکنون در زمان نگارش این مقاله، در قیمت ۲٫۴۴ دلار معامله می‎‌شود که نشان می‌دهد گاو‌ها دست برتر را دارند. برای اثبات آن، کافی است نگاهی به شاخص قدرت نسبی و میانگین متحرک نمایی بیندازیم.

متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۲٫۲۵ دلار قرار دارد و شاخص قدرت نسبی هم در منطقه‌ی مثبت تثبیت شده است که تمام این‌ها به وضوح برتری گاو‌های تون‌کوین را نشان می‌دهد. اگر خریداران بتوانند قیمت را به بالای ۲٫۵۰ دلار برسانند، تون‌کوین می‌تواند تا ۲٫۶۵ دلار و سپس ۲٫۹۰ دلار افزایش پیدا کند. همان‌طور که انتظار می‌رود، خرس‌ها برنامه‌های دیگری خواهند داشت و سعی می‌کنند قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بکشانند.

نمودار روزانه‌ی تون‌کوین
نمودار روزانه‌ی تون‌کوین

حتی اگر خرس‌ها موفق به کاهش قیمت شوند، یک سطح حمایتی جزعی در ۲٫۱۵ دلار وجود دارد که می‌تواند تا حدی جلوی خرس‌ها را بگیرد، اما اگر این سطح حمایتی به هر شکلی شکست بخورد، قیمت تون‌کوین ممکن است وارد میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه در ۱٫۹۱ دلار شود. در نمودار چهار ساعته، تون‌کوین یک مثلث متقارن تشکیل داده است که نشان‌دهنده‌ی عدم قطعیت بین صعود یا نزول است.

در این زمینه، میانگین‌های متحرک نمایی و شاخص قدرت نسبی مزیت واضحی به هیچ یک از طرفین گاو‌ها و خرس‌ها نمی‌دهد. اولین نشانه‌‌ی تعیین‌کننده، هنگام بسته شدن قیمت بالای مقاومت مثلثی نشان داده شده خواهد بود. اگر این محدوده تا مدت کوتاهی حفظ شود، احتمال صعود به ۳٫۲۴ دلار بالا خواهد بود. در این احتمال نزولی، اگر قیمت از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه یا خط مقاومت مثلثی پایین بیاید، سقوط قیمتی غیرقابل پیش‌بینی‌ای برای تون‌کوین در پیش خواهد بود.

مونرو (XMR)

مونرو در چند روز گذشته موفق نشده است که بالاتر از خط مقاومت الگوی وِج نزولی (falling wedge) صعود کند، اما نشانه‌های مثبتی وجود دارد که نشان می‌دهد گاو‌ها در تلاش هستند تا قیمت را بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (۱۴۰ دلار) نگه دارند. مونرو در زمان نگارش این مقاله، در قیمت ۱۴۴ دلار معامله می‌شود که نشان می‌دهد تلاش‌ گاو‌ها نتیجه داده است.

با بررسی میانگین‌های متحرک نمایی و شاخص قدرت نسبی که در نزدیکی مرکز قرار دارد، می‌توان به راحتی به تعادل بین عرضه و تقاضا پی برد. اگر قیمت به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۱۴۴ دلار) برسد، خریداران سعی خواهند کرد که قیمت را بالاتر ببرند و آن را به ۱۷۴ دلار برسانند. افزایش قیمت بیشتر به بالای ۱۷۴ دلار می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تغییر جدی در روند قیمتی مونرو باشد.

نمودار روزانه‌ی مونرو
نمودار روزانه‌ی مونرو

از سوی دیگر، اگر قیمت به زیر ۱۳۸ دلار سقوط کند، احتمال می‌رود که خرس‌ها پیروز شوند و قیمت مونرو را حتی به زیر ۱۲۵ دلار نیز برسانند. با توجه به اینکه قیمت در حال حاضر در ۱۴۴ دلار قرار دارد، احتمال موفقیت خرس‌ها پایین است چرا که قیمت فاصله‌ی مناسبی با سطح حمایتی ۱۳۸٫۵۰ دلار دارد، اما اگر قیمت به زیر ۱۳۸ دلار برسد، خرس‌ها تلاش خواهند کرد با شکست قیمت در یک الگوی مثلث نزولی، آن را به ۱۳۲ دلار و پس از آن به ۱۲۴ دلار کاهش دهند.

اوکی بی (OKB)

صرافی‌‌های ارز دیجیتال متمرکز از زمان سقوط صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) زیر ذره‌بین بوده‌اند و خسارات زیادی متحمل شدند، اما به نظر می‌رسد که توکن صرافی اوکی بی در حال تثبیت در یک الگوی برگشت صعودی است. این توکن یک الگوی معکوس سر و شانه‌ی بزرگ تشکیل داده است که در نزدیکی ۲۳٫۲۲ دلار بسته می‌شود. هر دو الگوی گفته شده صعودی هستند و شاخص قدرت نسبی در محدوده‌ی مثبت قرار دارد که نشان می‌دهد توکن اوکی بی در مسیر صعودی‌اش، با کمترین مقاومت مواجه خواهد شد.

در زمان نگارش این مقاله، این توکن در قیمت ۲۳٫۱۰ دلار معامله می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌های منتشر شده، اگر قیمت به بالاتر از سطح ۲۵ دلار برود، اوکی بی می‌تواند یک حرکت صعودی جدید تا ۲۸ دلار و سپس ۳۱ دلار آغاز کند. با این حال، اگر قیمت از سطح فعلی پایین بیاید و به زیر میانگین متحرک نمایی سقوط کند، احتمال افزایش قیمت از بین می‌رود و احتمال نزول به ۱۷ دلار جای آن را می‌گیرد.

نمودار روزانه‌ی اوکی بی
نمودار روزانه‌ی اوکی بی

در نمودار ۴ ساعته، توکن اوکی بی یک الگوی مثلث صعودی تشکیل داده است که انتظار می‌رود در نهایت شکسته شده و به بالای ۲۴٫۱۵ دلار برود. اگر این اتفاق رخ بدهد، هدف صعودی بعدی ۳۱ دلار خواهد بود. از طرف دیگر، اگر قیمت کاهش یابد و به زیر الگوی مثلث نزول کند، احتمال صعودی از بین می‌رود و احتمال کاهش بیشتر تا ۲۰ دلار جای آن را می‌گیرد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version