video thumb

افزایش فعالیت کوسه‌های اتریوم: افزایش قیمت ادامه دارد

داده‌های درون‌شبکه‌ای نشان می‌دهند که به دنبال افزایش قیمت اتریوم (ETH)، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار از نظر ارزش، کیف‌ پول‌های کوسه بازار ارزهای دیجیتال به طور تهاجمی‌ای به سمت خرید اتریوم و انباشت این ارز دیجیتال روی آورده‌اند. در بازار ارزهای دیجیتال، کوسه‌ها به دسته‌ای از سرمایه‌گذاران گفته می‌شود که ارزش کیف پول‌ آن‌ها چیزی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بیت‌کوین (BTC) است. کوسه‌های بازار ارزهای دیجیتال قبل از نهنگ‌ها و بعد از دلفین‌ها (۱۰۰ تا ۵۰۰ بیت‌کوین) قرار دارند.

داده‌های شرکت تجزیه‌وتحلیل درون‌شبکه‌ای سانتیمنت (Santiment) نشان می‌دهد که با افزایش قیمت اتریوم و ورود آن به محدوده ۱۵۰۰ دلار، کیف پول‌هایی با ۱۰۰ تا ۱۰ هزار اتریوم شناسایی شده‌اند که ارزش توکن‌های انباشت شده آن‌ها در مجموع به ۱۳۸ هزار تا ۱۳٫۸ میلیون دلار می‌رسد. کوسه‌های اتریوم از اوایل ماه نوامبر در حال انباشت این ارز دیجیتال بودند که بر اساس داده‌های منتشر شده، حدود ۳۰۰۰ آدرس کوسه جدید نیز به آن‌ها اضافه شده است.

طبق داده‌های منتشر شده شرکت سانتیمنت، در مجموع بیش از ۴۸۵۵۶ آدرس کیف پول کوسه اتریوم وجود دارد که این بالاترین سطح ثبت شده از فوریه سال ۲۰۲۱ است. جامعه ارزهای دیجیتال این روزها بر سر اینکه آیا بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری طولانی مدت بهتر است و یا اتریوم، اختلاف‌نظر دارند. از بیت‌کوین عمدتاً برای سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش استفاده می‌شود، این در حالی است که اتریوم علاوه بر باارزش بودن، استفاده‌های بیشتری مانند قراردادهای هوشمند را دارد که آن را به رمزارزی جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

از زمان راه‌اندازی زنجیره بیکن (Beacon) در شبکه اتریوم، این امکان برای دارندگان توکن بومی این شبکه فراهم شد تا بتوانند در ازای کارمزد تراکنش‌ها، اتریوم خودشان را در شبکه استیک کنند تا به اعتبارسنج شبکه تبدیل شوند و علاوه بر تخفیف گرفتن در کارمزدها، پاداش نیز بگیرند. البته لازم به ذکر است که وجوه استیک شده در شبکه هنوز قابل‌برداشت نیست. برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج در شبکه اثبات سهام (PoS) اتریوم، کاربران باید ۳۲ توکن اتریوم که معادل ۴۲,۴۰۰ دلار است، در شبکه استیک کنند.

راه حل‌‌های لیکویید استیکینگ (Liquid staking) مانند لیدو فایننس (Lido Finance) و راکِت‌پوول (Rocket Pool) به کاربران این امکان را می‌دهند تا به میزان قابل توجهی در شبکه توکن استیک کنند و نقدینگی خود را حفظ کنند. این امر به این صورت انجام می‌شود که پلتفرم‌هایی مانند لیدو فایننس، توکن‌هایی عرضه می‌کنند که نشان‌دهنده وجوه استیک شده هستند. به عنوان مثال، لیدو فایننس به ازای هر توکن اتریوم استیک شده، یک اتریوم استیک شده با نماد stETH صادر می‌کند. ازاین‌رو، قیمت این دسته از توکن‌ها برای اتریوم در چند هفته گذشته به میزان قابل توجهی افزایش‌یافته است.