سرمایکس
video thumb

راهنمای جامع خرید ICOها/ مزایا و معایب سرمایه گذاری در ICO

اگر مخاطب پر و پا قرص ارزهای دیجیتال و صنعت سرمایه‌های دیجیتال هستید، به طور حتم نام ICO ها یا همان سکه‌های (دیجیتال) پیشنهادی اولیه تا حد زیادی به گوشتان خورده است.

در مطلب حاضر می‌خواهیم همه چیز را در مورد ICOها، نحوه انتخاب و خرید آنها به صورت مفصل برای شما توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان پرچمدار و نخستین ارز از این خانواده در سل ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد. اما جالب است بدانید که نخستین ICO نخستین بار در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت Mastercoin به بازار عرضه شده است. هنگامی که اتریوم ۱۸ میلیون دلار از ارزهای خود را به بازار عرضه کرد، این ارز دیجیتال در آن زمان یکی از موفق ترین ICOها به حساب می‌آمد که توانست اتریوم‌های خود را به ارزش ۳۷۰۰ بیت کوین معادل ۲٫۳ میلیون دلار آن هم تنها در عرض ۱۲ ساعت به فروش برساند.

‌تنها در سال ۲۰۱۸، بیش از ۷٫۵ میلیارد دلار از دارایی‌های موجود در بازار صنعت ارزهای دیجیتال از طریق همین ICOها به این بازار جذب شده‌اند. مجموع پروژه‌های ICO در این سال هم ۱۲۴۷ واحد اعلام شده بود که البته در حال حاضر این رقم به ۲۰۸۵ واحد افزایش یافته است.

اما در مورد ماهیت و چیستی ICOها مطالب بسیار زیاد و البته اشتباهی منتشر شده که عمده آنها برداشتی اشتباه از ماهیت این مفهوم داشته‌اند. در ادامه سعی خواهیم کرد تا مفهوم ICO و نحوه کارکرد آن را توضیح دهیم.

مفهوم ICO و چیستی آن:

سوال اینجاست که اصلا ICO چیست؟ ICO در حقیقت فرمت اختصاری عبارت Initial Coin Offering یا همان پیشنهاد سکه‌های اولیه است. بعضی اوقات ICO به معنای توکن فروشی و یا پیشنهاد توکن اولیه هم تعبیر می‌شود. در اصل، یک ICO دیجیتال راهی است برای افزایش میزان پول در پروژه‌های بلاک چینی که از آن طریق، یک ارز دیجیتال یا توکن پیش از قرار گرفتن در فهرست یک پلتفرم مبادلات ICO ، به سرمایه گذاران اولیه پیشنهاد می‌شود. هدف از ارائه این ICOها جمع آوری بودجه مالی لازم جهت راه اندازی و احداث پروژه های دیجیتال ارزی است.

در حال حاضر تعداد زیادی ICO در بازار وجود دارند که البته ریسک خرید اکثر آنها بسیار بالاست. اگر قصد انجام سرمایه گذاری در زمینه خرید یک توکن پیشنهادی را دارید، توصیه ما به شما این است که به شدت حواستان را جمع کنید.

ICO و IPO

برای فهم بهتر مفهوم پیشنهاد سکه‌های اولیه یا همان ICO، می‌توانیم ICO را چیزی مانند IPO در نظر بگیریم. IPO در حقیقت همان سهام اولیه پیشنهادی است که در بازار بورس به شما پیشنهاد می‌شود. ارائه IPO از قدیمی ترین و متداول ترین راه‌های جمع سرمایه لازم برای انجام یک پروژه از سوی سرمایه گذاران عمومی به حساب می‌آید. اما تفاوت اصلی این دو مفهوم را می‌توان به طور کلی در پنج ویژگی جداگانه با یکدیگر مقایسه کرد.

  • ICO معمولا با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، یا لایتکوین فروخته می‌شود. اما پول خرید IPOها باید به صورت نقدی ( با استفاده از ارز فیات) پرداخت شود.
  • در سیستم ICO شما به محض پرداخت هزینه خرید ICO، بلافاصله توکن یا سکه معادل وجه پرداختی خود دریافت می‌کنید. اما در سیستم IPO در ازای سرمایه گذاری انجام شده، به شما سهام آن شرکت یا نهاد را می‌دهند.
  • در سیستم ICO، بلند ترین چشم انداز فرد سرمایه گذار می‌تواند به مدت زمانی ختم شود که ارز دیجیتال مد نظر ساز و کار تکمیل و انتشار خود را طی کرده و بتواند راهی بازار شده و در پلتفرم‌ها مورد مبادله قرار گیرد. اما در سیستم IPO، سرمایه گذار عمدتا به دنبال پیشرفت و توسعه پروژه هدف سرمایه گذاری خود فکر کرده که شاید به بار نشستن چنین پروژه‌ای حتی سالها به طول بینجامد.
  • در بخش ICO مشارکت جنبه عمومی داشته و هر کسی می‌تواند اقدام به خرید ICO کند. در حالیکه دسترسی به IPO برای همه مقدور نبوده و این دسترسی عمدتا در اختیار عده‌ای محدود قرار خواهد گرفت.
  • یک ICO می‌تواند متعلق به شرکتی باشد که تنها چند ماه از عمر آن می‌گذرد. همین موضوع مزیتی بسیار بزرگ برای شرکت‌های فعال در عرصه ارزهای دیجیتال هستند که قطعا از سابقه چندان زیادی برخوردار نیستند. اما در بخش IPO، این سرمایه گذاری تنها در شرکت‌هایی با سابقه درخشان و بلند مدت انجام می‌شود.

چگونه میتوان ICO خرید؟

به خاطر داشته باشید که برای انجام یک سرمایه گذاری مطمئن، باید فاکتورهای متعددی را در نظر گرفته و حتما به ماهیت کار سرمایه گذاری خود که به عنوان مثال محل سرمایه گذاری شما یک ICO، استارت آپ و یا یک شرکت ساختمانی است، کاملا اشراف داشته باشید.

برای برداشتن نخستین قدم پیش از انجام هرگونه سرمایه گذاری در یک ICO، لازم است چند تحقیق مفید و ضروری انجام دهید:

  • وایت پیپر یا همان مانیفست پروژه که اصول و ساز و کار پروژه در آن نوشته شده را به دقت مطالعه کنید
  • باید حتما در پایان کار مطالعاتی، به این نتیجه برسید که آن ICO حتما در جهان واقعی دارای ارزش بوده و صرفا ایده پردازی نظری محسوب نمی‌شود
  • در مورد تیم پشت آن ICO تحقیقات مفصلی انجام دهید

حال می‌توانید بهترین پروژه را از گزینه‌های بررسی شده انتخاب کرده و در خرید ICO آن مشارکت کنید. البته خرید ICO کار بسیار ساده‌ای است که مراحل آن به شرح زیر است:

  • ارز دیجیتال مورد نظر خود جهت پرداخت هزینه مشارکت در خرید ICO را انتخاب کنید (ماند بیت کوین، اتریوم و …)
  • کیف پول مناسبی را انتخاب کنید که با پلتفرم دریافت وجه شرکت مالک ICO انطباق داشته و بتوان هزینه خرید را از طریق آن به سادگی به شرکت پذیرنده منتقل کرد
  • آدرس پذیرنده را مجددا چک نمایید تا مطمئن شوید که وجه مورد نظر را به حساب رسمی شرکت پذیرنده واریز خواهید کرد

باید بدانیم که برخی از ICOها مشخصات فردی سرمایه گذار را درخواست خواهند کرد که این سیستم بر اساس قانون لزوم شناسایی مشتری (KYC) صورت گرفته که یکی از راه های مرسوم و مورد پذیرش سازمان‌های مالی بین المللی برای مبارزه با پولشویی و کلاهبرداری است.

حال با ارائه توضیحات بالا، وارد مرحله اصلی خرید ICO خواهیم شد. در مطلب حاضر، خرید ICO شرکت Tron که یکی از پر طرفدار ترین ارزهای دیجیتال در جهان به حساب می‌آید را به عنوان نمونه انتخاب کرده‌ایم که مراحل آن را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

  • مرحله نخست: ثبت نام در ICO از طریق وب سایت ترون

هر شرکت بلاک چینی که به دنبال جذب سرمایه گذار برای توسعه بلاک چین خود است حتما باید از یک وب سایت رسمی برخوردار باشد. به عنوان مثال، وب سایت پروژه ترون موارد زیر را برای مشتریان خود پوشش می‌دهد:

_ میزان سرمایه گذاری مد نظر شما چقدر است؟

_ این سرمایه گذاری برای چه مدت انجام خواهد شد؟

_ موضوع پروژه مورد سرمایه گذاری شما چیست؟

_ اهداف ترون از ارائه این ICO چیست؟

  • مرحله دوم: بیت کوین یا اتریوم خود را خرید کنید

برای خرید ICO، اول از همه باید یکی از دو ارز بزرگ و شناخته شده دیجیتال در بازار یعنی بیت کوین یا اتریوم را خریداری فرمایید. بیت کوین امروزه در همه پلتفرم‌های بازار ارزهای دیجیتال قابل پذیرش است، البته اتریوم هم در جایگاه دوم پس از بیت کوین قرار داشته و بسیاری از پلتفرم‌ها برای انجام مبادلات خود، این ارز دیجیتال را نیز خواهند پذیرفت.

در نظر داشته باشید که هر ICO یک کمینه ملی برای انجام سرمایه گذاری را در پروژه خود تعریف کرده است. یعنی شما برای انجام گذاری در آن پروژه باید حد اقل مبلغ جهت سرمایه گذاری را به شرکت بپردازید. این مقدار در مانیفست یا همان پیش نویس اولیه آن پروژه درج شده است.

البته اگر بیت کوین یا اتریوم لازم برای انجام سرمایه گذاری را در دست ندارید هم جای نگرانی نیست. می‌توانید با مراجعه به یکی از پلتفرم‌های مبادلات ارزهای دیجیتال  مانند بایننس، اقدام به خرید یکی از دو ارز دیجیتال مذکور با پرداخت ارز فیات یا همان ارزهای متداول خودمان مانند دلار یا یورو نمایید.

  • بیت کوین یا اتریوم‌های خریداری شده خود را به کیف پول الکترونیکی خود انتقال دهیدسرمایه گذاری را در دست ندارید هم جای نگرانی نیست. می توانید با مراجعه به یکی از پلتفرم ها

ما به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که بیت کوین یا اتریوم خریداری شده خود را در کیف پول‌های ارائه شده توسط پنل‌های مبادلات ارزی نگهداری کنید. در عوض بهتر است ارزهای خریداری شده خود را به یک یک کیف پول امن و انطباق پذیر با شرکت ارائه دهنده ICO مورد نظر خود انتقال دهید تا جای نگهداری پول‌هایتان امن تر باشد. همچنین می‌توانید برای نگهداری ارزهای دیجیتال خریداری شده خود، از کیف پول‌های سخت افزاری که بهترین و امن ترین راه نگهداری ارزهای دیجیتال به حساب می‌آیند، استفاده نمایید.

  • خرید ICO دیجیتال ترون

حال می‌توانید بیت کوین و یا اتریوم خریداری شده خود را به شرکت ترون انتقال داده و امتیاز ICO مد نظر خود را از این شرکت دریافت کنید. در صورتیکه آدرس انتخاب شده برای انتقال مالی از کیف پول شما به حساب ترون درست انتخاب شده باشد، بلافاصله پس از انجام خرید، رسیدها و اسناد مربوط به خرید ICO برای شما ارسال خواهد شد.

  • از امنیت محل نگهداری توکن ها یا ICOهای خود اطمینان حاصل فرمایید

به محض اینکه توکن‌های ICO خود را دریافت نمودید، مطمئن شوید که توکن‌های تازه خریداری شده خود را در یک کیف پول امن نگهداری می‌کنید.

پروژه تعریف شده پس از تکمیل حجم سرمایه مورد نیاز خود بسته شده و آغاز به کار خواهد کرد. حال می‌توانید در صورت تمایل، توکن‌های خود را از طریق یکی از پلتفرم‌های مبادلاتی به فروش رسانده و آن را تبدیل به بیت کوین یا اتریوم کنید.

نتیجه گیری:

ICOهای دیجیتال برای جمع آوری سرمایه مورد نظر جهت راه اندازی یک پروژه ارزی دیجیتال به کار می‌روند و یکی از مدرن ترین شیوه‌های سرمایه گذاری در جهان امروز به حساب می‌آیند. پیش از انجام هر گونه سرمایه گذاری در این پروژه‌ها حتما مطالعه و تحقیق لازم را داشته باشید. اکثر اوقات، وب سایت شرکت‌های ارائه دهنده ICO، چند مرحله مربوط به ثبت نام را پیش پای شما گذاشته و اطلاعات فردی سرمایه گذار را خواهند خواست.

در جهان ارزهای دیجیتال، هر هفته شاهد ارائه ICOهای متعدد و متنوع هستیم. شما می‌توانید فهرست تمامی این ICOها را در crypto ICO list ببینید که عمده آنها نسبت به بازگشت پول و سود شما در مدت زمانی اندک، اطمینانی ۱۰۰۰ درصدی دارند.

صنعت ICO امروزه به یکی از جذاب ترین بخش‌های سرمایه گذاری جهان بدل شده که تاکنون توانسته چند میلیارد دلار سرمایه را به سمت خود جذب نماید. اما با اینحال، ریسک انجام چنین سرمایه گذاری نیز بالا بوده و با انجام مطالعه و تحقیقات لازم، می‌توانید این میزان ریسک را به حداقل ممکن برسانید.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version