سرمایکس
video thumb

کدام صرافی های بیت کوین در مورد میزان کارمزد، چیزی عنوان نمی کنند؟

با روی کارآمدن صرافی های بیت کوین بسیار در طول دو سال گذشته، این مسئله که از کدام صرافی بیت کوین خود را دریافت کنید، می تواند برای شما بسیار گیج کننده باشد. کاری که اکثر مردم انجام می دهند، این است که صرافی های مختلف را بر مبنای نرخ آنها مقایسه کرده و سپس سراغ ارزان ترین صرافی می روند.

مشکل این است که بررسی نرخ صرافی تنها بخشی از معادله است و گاهی اوقات تنها بخش کوچکی از آن می باشد. هنگامی که می خواهید بفهمید که گرفتن بیت کوین از یک پلتفرم معاملاتی یا یک کارگزار برای شما چقدر هزینه دربر دارد، کافی است، میزان هزینه ای را که پرداخت می کنید با میزان بیت کوینی که دریافت می کنید، مقایسه کنید.

کار درست این است که کارمزد تراکنش ها را نیز مورد محاسبه قرار دهید. توجه داشته باشید که تنها یک کارمزد از شما دریافت نمی شود و شما برای ۵ کار مختلف کارمزد پرداخت می کنید.

دریافت ۵ کارمزد تراکنش در صرافی های بیت کوین یک امر معمولی است

معمولی ترین کارمزدی که شما پرداخت می کنید، کارمزد تراکنش است. این نوع کارمزد توسط هر پلتفرم معاملاتی یا کارگزاری که به شما خدمت ارائه می دهد، دریافت می شود. میزان این نوع کارمزد در بین صرافی های مختلف، متفاوت بوده و هزینه آن از ۰٫۲% تا ۳% متغیر می باشد. فهمیدن میزان کارمزد تراکنش صرافی ها بسیار ساده است، چراکه بیشتر صرافی ها آن را در قسمت سوالات رایج (FAQ) یا بخش کارمزدها قرار می دهند.

در حال حاضر ما به نوع دوم کارمزدها می پردازیم، یعنی کارمزد واریز و برداشت. زمانی که شما قصد دارید تا از یک پلتفرم خاص استفاده کنید، خواه یک پلتفرم معاملاتی باشد یا ک کارگزاری، در ابتدا باید مقداری پول در حساب خود داشته باشید. لازم به ذکر است که بسته به روش پرداخت شما، کارمزد واریز شما متفاوت خواهد بود و هرچه روش پرداخت شما با ریسک بیشتری روبرو باشد، هزینه آن نیز بالاتر می رود.

وقتی می گوییم “مخاطره آمیز” یا همراه با ریسک بالا، منظور این است که فروشنده چه میزان وجه از مشتری دریافت خواهد کرد. برای مثال، زمانی که کار واریز خود را به یک صرافی انجام می دهید، گزینه ای برای بازپرداخت وجود ندارد. هنگامی که پول به صرافی رسید، پول از آن صرافی است. از سوی دیگر، اگر شما از کارت اعتباری، کارت نقدی، پی پال و یا هر چیز دیگری استفاده می کنید، معمولا باید به آنها نیز وجهی را پرداخت کنید. گفتنی است که اگر صرافی مجبور شود که این هزینه ها را نیز در نظر بگیرد کارمزد روش پرداختی شما بالاتر خواهد رفت.

اما متاسفانه این مسئله به همین جا ختم نمی شود

چندین صرافی وجود دارند که حتی برای برداشت بیت کوین خودتان نیز از شما کارمزد دریافت می کنند، که کارمزد برداشت نیز یک نوع کارمزد دیگر به حساب می آید.

لازم به ذکر است که بیشتر مواقع پس از ثبت نام یک حساب کاربری و ورود به سیستم، شما فقط کارمزد برداشت و کارمزد واریز را در قسمت برداشت و واریز مشاهده خواهید کرد.

همین؟ آیا کارما با پرداخت این کارمزدها پایان می یابد؟ باید گفت که خیر…

دو نوع کارمزد دیگر نیز وجود دارد که ما باید آنها را نیز در نظر بگیریم. این نوع کارمزدها ممکن است مستقیما به آن صرافی که ما در حال خرید بیت کوین از آن هستیم، ارتباطی نداشته باشد، اما بر روی هزینه های ما تاثیر خواهند گذاشت.

اولین مورد، کامزد واریز پردازنده پرداخت است. بسته به روش پرداختی شما، پردازنده پرداخت ممکن است به دلیل استفاده از سرویس خدماتی آنها از شما کارمزد دریافت کند.

برای مثال، اگر شما به یک صرافی پول انتقال دهید، بانک نیز به دلیل انجام این کار مقداری کارمزد برای شما در نظر خواهد گرفت. حتی اگر شما این کار را با استفاده از کارت اعتباری خود نیز انجام دهید، بازهم مجبور به پرداخت کارمزد هستید.

مسئله اصلی با این نوع کارمزد این است که هنگامی که قصد دارید از هر کدام از پردازنده های پرداختی استفاده کنید، در ابتدا باید با هر کدام از آنها تماس گرفته و درباره کارمزد تراکنش ها سوال کنید. گفتنی است که اگر قصد دارید که تراکنش های خود را در یک منطقه و یک شهر انجام دهید، به پرداخت این نوع کارمزد ندارید.
آخرین نوع کارمزد، که حتی می توانید در بسیاری از موارد آن را نادیده بگیرید، کارمزد تبدیل ارز است. اگر شما در یک صرافی که فقط یورو قبول می کند، قصد دارید که با دلار آمریکا واریز کنید، باید برای تبدیل ارز خود نیز کارمزد پرداخت کنید که این عمل ممکن است از طریق بانک یا صرافی صورت پذیرد. عاقلانه ترین کار در وهله اول این است که از این کار اجتناب کرده و از صرافی استفاده کنید که ارز شما را می پذیرد.

بله، الان کار تمام است.

نمونه ای از کارمزدهای صرافی های بیت کوین

اجازه دهید با یک مثال کوتاه دریابیم که این کارمزدها چگونه بر نرخ صرافی ها تاثیرگذار است. در این مثال قصد داریم تا از صرافی بیت استمپ (Bitstamp) استفاده کنیم. چرا که در این نوع صرافی، واریز‌ از طریق انتقال بانکی یا انتقال از طریق کارت و واریزهای SEPA انجام می شود و کارمزد واریز از انتقال بانکی و … بسیار ارزان تر است.

برای مثال من ۲۵۰ دلار دارم و می خواهم از صرافی بیت استمپ بیت کوین خریداری کنم، اگر بخواهم نرخ این صرافی را در نظر بگیرم، با این پولی که در اختیار دارم می توانم ۱ بیت کوین دریافت کنم. اما بیائید ببینیم که انجام چنین کاری، چقدر هزینه اضافی برای من در بر خواهد داشت.

بیت استمپ برای انتقال های بانکی بین المللی، ۰٫۰۵٪ کارمزد واریز دریافت می کند که دست کم ۷٫۵ دلار می شود. بنابر این در حال حاضر فقط ۲۴۳ دلار برای من باقی می ماند.

هزینه تراکنش ها برای مبالغ زیر ۲۰ هزار دلار، ۰٫۲۵ درصد می باشد که کاملا منطقی به نظر می رسد. این بدین معناست که من نیاز دارم تا ۰٫۶ دلار دیگر بپردازم تا پولی که در اختیار دارم ۲۴۲٫۴ دلار بشود.

با فرض اینکه اگر این معامله صورت گیرد، با پولی که من در اختیار دارم می توانم ۰٫۹۶۹۶ بیت کوین دریافت کنم.

لازم به ذکر است که انتقال بانکی در ایالات متحده تا ۶۵ دلار هزینه در بر خواهد داشت. در این مثال، حتی اگر ما یک کارمزد منصفانه به مبلغ ۳۰ دلار را نیز به آن اضافه کنیم، بازهم به مبلغ ۰٫۸۴۹۶ بیت کوین دریافت خواهیم کرد.

پس می توان چنین نتیجه گرفت که در صرافی بیت استمپ با ۲۵۰/۰٫۸۴۹۶ که می شود ۲۹۴ دلار، می توان ۱ بیت کوین دریافت کرد.

البته کارمزد انتقال بانکی به طور مستقیم به صرافی بیت استمپ مربوط نمی شود و آنها نیز در این زمینه مقصر نیستند، اما اگر من در این مورد از یک صرافی دیگر استفاده کنم، احتمالا آن صرافی کارمزد بانکی از من دریافت نخواهد کرد. برای مثال اگر من در آمریکا زندگی می کنم، می توانم از صرافی کوین بیس استفاده کنم، چرا که این صرافی، هزینه های انتقال بانکی را تامین می کند و تقربیا هیچ هزینه ای در بر ندارد.

در پایان، می بینید که صرافی تنها یکی از چندین متغیری است که شما به هنگام انتخاب مکانی که می خواهید بیت کوین خود را خریداری کنید، باید در نظر داشته باشید. همچنین امید آن می رود که با افزایش رقابت و پیدایش صرافی های بیشتر، کارمزدهای کمتری نیز دریافت شود. در حال حاضر، حتی اگر بیت کوین هم یک ارز غیر متمرکز باشد، ما فقط بانک های قدیمی را با بانک های جدید با وجود همه این کارمزدها جایگزین می کنیم.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version