سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

کیف پول چند امضایی چیست؟ آموزش استفاده و معرفی مزایای آن

بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال که مبالغ کلانی را وارد این بازار می‌کنند و به معامله می‌پردازند، اغلب به دنبال انتخاب کیف پول ارز دیجیتالی هستند که بتوانند با خیال راحت دارایی‌های خود را در آن قرار دهند و از امنیت آن مطمئن باشند. کیف پول‌های ارز دیجیتال به طور کلی چند نوع دارند که بهترین آن‌ها از دیدگاه بسیاری از فعالان بازار، کیف پول‌ چند امضایی (Multi-signature) است، کیف پول‌های ارز دیجیتالی که برای استفاده از آن به بیش از یک کلید خصوصی نیاز است.

مقدمه‌ای بر کیف پول‌ چند امضایی

در بازار ارزهای دیجیتال، چند امضایی یک طرح دیجیتال است که به گروهی از کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند یک سند را امضا کنند که بیشتر برای انجام قراردادها و برخی معاملات خاص بر بستر بلاک‌چین کاربرد دارد. چند امضایی امنیت قابل‌توجهی به روند نقل و انتقالات ارزهای دیجیتال می‌دهد و به همین دلیل است که ویژگی چند امضایی، بیشتر در کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شود که پراهمیت‌ترین مکان برای ذخیره‌ی ارزش هر سرمایه‌گذار است.

سازوکار کیف پول چند امضایی که یکی از انواع کیف پول دیجیتال است به این صورت است که تمام کاربرانی که در شکل گرفتن این کیف پول دخیل بودند را در برمی‌گیرد، یعنی آن‌ها را مجاب می‌کند که پیش از اینکه هرگونه نقل و انتقالی اتفاق بیفتد، با آن تراکنش موافقت کنند. به بیان ساده‌تر، کیف پول‌ چند امضایی نوعی از کیف پول‌های ارز دیجیتال است که برای ورود به آن‌ها و ارسال یک معامله به دیگری، به دو یا بیش از دو کلید خصوصی نیاز است. در کیف پول‌های ارز دیجیتال، کلید خصوصی حکم رمز کارت‌بانکی شما را دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی، یک کیف پول چند امضایی دارای نکات کلیدی زیر است:

·        یک کیف پول چند امضایی برای تائید تراکنش‌های ارز دیجیتال به چند کلید خصوصی نیاز دارد.

·        هر کلید خصوصی می‌تواند امضای مخصوص به خود را بسازد.

·        نگه‌داشتن کلیدهای خصوصی در مکان‌های مختلف امنیت را بالا می‌برد و امضا کردن تراکنش با چندین کلید خصوصی کاربرد کیف پول را بیشتر می‌کند.

·        در کل دو نوع کیف پول چند امضایی داریم که در یک نوع باید همه کلیدهای خصوصی تراکنش را امضا کنند و در نوع دیگر، تعداد خاصی از مجموع کلیدهای خصوصی ملزم به امضا هستند.

·        پرداخت‌کنندگان کیف پول چند امضایی می‌توانند در کیف پول شخصی خود جزئیات تراکنش‌ها و دارایی‌ها را مشاهده کنند.

·        هر پرداخت‌کننده یک عبارت بازیابی جداگانه دارد؛ اما اگر یکی از پرداخت‌کنندگان عبارت بازیابی‌اش را گم کند، دیگر تمام دارایی درون کیف پول از دست رفته است.

یک کیف پول چند امضایی چگونه کار می‌کند؟

برای درک بهتر سازوکار یک کیف پول چند امضایی، بهتر است که گاوصندوق یک بانک را در نظر بگیریم. گاوصندوق‌ بانک‌ها اغلب از امنیت بسیار بالاتری برخوردار هستند و برای باز کردن آن‌ها معمولاً به بیش از یک کلید نیاز است. کیف پول چند امضایی هم دقیقاً به همین صورت است، با این تفاوت که شما می‌توانید انتخاب کنید که چند کلید برای باز کردن آن کیف پول لازم است، یا اینکه حداقل تعداد کلیدهای لازم برای ورود به آن کیف پول چند تا باشد. افراد همچنین می‌توانند از فرمول 2 از 3 استفاده کنند، به این معنی که تعداد کل کلیدهای لازم برای باز کردن کیف پول 3 کلید است، اما با امضای 2 کلید نیز معامله انجام خواهد شد.

برای مثال، سه نفر صاحب یک کیف پول چند امضایی هستند و هرکدام از آن‌ها یک کلید خصوصی برای باز کردن کیف پول در اختیار دارد. یکی از آن‌ها معامله‌ای ایجاد می‌کند، با کلید خصوصی‌اش آن را امضا می‌کند و سپس برای نفر دوم ارسال می‌کند، زیرا برای موفق شدن این معامله نیاز است که حداقل دو نفر از صاحبان کیف پول، با کلید خصوصی‌شان معامله را تائید کنند. از آنجایی که برای انجام شدن معامله صرفاً دو امضا کفایت می‌کند، ارسال معامله برای نفر سوم دیگر ضرورتی ندارد.

آیا استفاده از کیف پول چند امضایی خطراتی به همراه دارد؟

کیف پول‌های ارز دیجیتال معمولی به شما این اجازه را می‌دهند که با استفاده از عبارت بازیابی، از کیف پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و در واقع نگرانی‌ای بابت بازیابی آن نداشته باشید، اما چنین سازوکاری در کیف پول‌های چند امضایی وجود ندارد، به این معنی که اگر دسترسی به کیف پول‌ها و کلید‌ها را از دست بدهید، دارایی‌تان را برای همیشه از دست خواهید داد. البته در کیف پول‌های چند امضایی عبارت بازیابی وجود دارد، اما امکان پشتیبان گیری از آن خیر. به طور کلی، فراموش کردن عبارت بازیابی و کلید‌های خصوصی امر نادری است و اگر معامله‌گر حواسش را جمع کند و اطلاعات مهم را در جایی امن ذخیره کند، احتمال رخ دادن چنین اتفاقی بسیار پایین خواهد بود.

استفاده از کیف پول‌های چند امضایی چه مزایا و معایبی دارد؟

کیفیت، امنیت و کارایی کیف پول‌های چند امضایی همیشه زیر ذره‌بین فعالان و تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال قرار داشته است. کیف پول‌های چند امضایی مانند هر چیز دیگری، مزایا و معایب خودشان را دارند و به ما این امکان را می‌دهند که بر اساس این مزایا و معایب، خود امنیت آن‌ها را موردسنجش قرار دهیم. استفاده از کیف پول‌های چند امضایی مزایای متعددی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

·        کیف پول‌های چند امضایی نگرانی‌های امنیتی که در زمان استفاده از کیف پول‌های تک امضایی وجود دارد را از بین می‌برد.

·        وابستگی تراکنش و معامله به تنها یک فرد را کاهش می‌دهد.

·        حملات سایبری را با افزایش تعداد موانعی که هکرها با آن‌ها روبه‌رو خواهند شد، سخت می‌کند.

·        وابستگی به تنها یک دستگاه را کاهش می‌دهد و امکان ذخیره کردن کلیدهای خصوصی یا عبارات بازیابی روی دستگاه‌های موبایل و کامپیوتر را به وجود می‌آورد.

همان‌طور که گفته شد، کیف پول‌های چند امضایی با وجود مزایای متعدد که در زمینه‌های مختلف دارند، ریسک‌ها، خطرات و محدودیت‌های خاص خود را نیز به همراه دارند که این معایب و خطرات شامل موارد زیر می‌شود:

·        راه‌اندازی یک آدرس کیف پول ارز دیجیتال چند امضایی نیاز به دانش فنی خوبی نسبت به ارزهای دیجیتال دارد.

·        هیچ قانونی برای تعیین مالک دارایی درون کیف پول‌های چند امضایی وجود ندارد چرا که کیف پول‌های چند امضایی همچنان یک مورد نوظهور به حساب می‌آید.

·        سرعت تراکنش‌ها معمولاً بسیار کم است، زیرا همان‌طور که گفته شد، برای نهایی شدن تراکنش باید یک شخص دیگری که کلید دارد، با دستگاه دیگری تراکنش از بررسی و آن را تائید کند.

·        فرآیند بازیابی یک کیف پول چند امضایی سخت و طاقت‌فرسا است و باید تک‌تک عبارات بازیابی را روی دستگاه‌های جداگانه بازیابی کنید. همچنین امکان پشتیبان گیری وجود ندارد.

معرفی تعدادی از بهترین کیف پول‌های چند امضایی

کیف پول‌های چند امضایی همان‌طور که گفته شد، نوظهور هستند و استفاده از آن‌ها دشوار است. با این حال، اگر نگران امنیت دارایی‌های خود هستید، استفاده از کیف پول چند امضایی تصمیم بدی نخواهد بود. کیف پول‌های چند امضایی بسیاری وجود دارد که کاربران می‌توانند به استفاده از آن‌ها بپردازند، اما هرکدام دارای یکسری شرایط به خصوص هستند که بهتر است پیش از انتخاب، آن‌ها را بدانید. تعدادی از بهترین کیف پول‌های چند امضایی عبارت‌اند از:

·        آرموری (Armory): کیف پول چند امضایی آرموری متن‌باز و سخت‌افزاری است، اما برای استفاده از آن باید یک کپی کامل از بلاک‌چین را در دستگاه خود داشته باشید. این کیف پول از آن جهت برای استفاده‌ی کاربران بسیار دشوار است که شما را مجاب می‌کند یک کیف پول برای مشاهده‌ی دارایی‌های خود داشته باشید و یک کیف پول سخت‌افزاری دیگر در دستگاه دیگری داشته باشید که این کیف پول سرد نیز هرگز نباید آنلاین شود. استفاده از کیف پول آرموری به کاربران غیرحرفه‌ای بازار توصیه نمی‌شود.

·        بیت گو (BitGo): این کیف پول ارز دیجیتال تا سقف سه دستگاه را در پروتکل چند امضایی خود برای تائید تراکنش‌ها ارائه می‌دهد. همچنین گفتنی است که bitgo به صورت رایگان دارایی کاربران را در برابر هر نوع هک بیمه می‌کند.

·        بیتالو (Bitalo): کیف پول ارز دیجیتال bitalo بر بستر وب است و بر خلاف سایر کیف پول‌های ارز دیجیتال، متن‌باز نیست. بیتالو قابلیت تائید دومرحله‌ای دارد و برای استفاده از آن، فعال‌سازی این قابلیت اجباری است.

·        کوین بیس (Coinbase): صرافی کوین‌بیس در کنار کیف پول‌های امانی، کیف پول‌های غیر امانی نیز به کاربرانش ارائه می‌دهد که این کیف پول‌‌های چند امضایی شامل آن می‌شود. با این حال، نرم‌افزار کیف پول چند امضایی coinbase متن‌باز نیست و کاربرانش را در برابر هر نوع هکی بیمه نمی‌کند. همچنین لازم به ذکر است که این کیف پول چند امضایی از معامله سه کلیدی استفاده می‌کند که شامل یک کلید برای صرافی، یکی برای کاربر و دیگری برای شخص سوم می‌شود.

·        btc.com (بلاک تریل سابق): یک کیف پول ارز دیجیتال بر بستر تلفن‌های همراه است که متن‌باز بوده و یک کلید خصوصی را در اختیار خودش قرار می‌دهد و دو کلید خصوصی دیگر را به کاربر می‌دهد.

جمع‌بندی

کیف پول‌های چند امضایی در بازار ارزهای دیجیتال نسبتاً نوظهور هستند و همچنان آن‌طوری که باید، برای کاربران نه چندان حرفه‌ای ساده‌سازی نشده‌اند. به دلیل امنیت بیشتری که کیف پول‌های چند امضایی ارائه می‌دهند، کاربران به سمت آن‌ها کشیده می‌شوند، اما به دلیل دشواری که استفاده از این نوع کیف پول‌ها دارد، اغلب کاربران نه چندان حرفه‌ای بازار تصمیم می‌گیرند که به استفاده از همان کیف پول‌های تک امضایی ادامه دهند. کیف پول چند امضایی جلوی انجام تراکنش‌های اشتباه را می‌گیرند و برای حفظ امنیت تراکنش‌ها انتخاب خوبی است، اما به طور کلی، نیاز به تسلط و دانش کافی دارد چرا که کاربر جای هیچ‌گونه اشتباهی را ندارد.

سوالات متداول

آیا کیف پول چند امضایی امن است؟

کیف‌ پول‌ چند امضایی نوعی از کیف پول‌های ارز دیجیتال است که برای ورود به آن‌ها و ارسال یک معامله به دو یا بیش از دو کلید خصوصی نیاز است به همین دلیل امنیت دارایی‌ها در این کیف پول‌ها در برابر هرگونه هک یا اقدامات مخرب بدتر، بیشتر است.

آیا استفاده از کیف پول چند امضایی به افراد مبتدی توصیه می‌شود؟

کیف پول چند امضایی، روندی پیچیده و مشکل دارد که کاربران عادی قادر نیستند از آن سردر بیاورند. به همین خاطر فقط افرادی که واقعاً با این سازوکار آشنایی دارند، بهتر است از آن استفاده کنند.

استفاده از کیف پول چند امضایی چه خطراتی دارد؟

این کار در نرم‌افزار‌های مختلف کیف پول سازوکار متفاوتی دارد و ناآشنایی کاربران ممکن است برای آن‌ها پیامدهایی را به دنبال داشته باشد.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version