سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

تایم فریم چیست؟

زمان در دنیای مدرن اطلاعات، یکی از مهم‌ترین واحدها برای انتقال داده و اطلاعات است. در دنیای معاصر، افراد و سازمان‌ها با حجم عظیمی از داده‌ها مواجه هستند و تصمیم‌گیری‌های مؤثری بر اساس این اطلاعات انجام می‌دهند. تایم فریم یکی از مفاهیم اساسی در مدیریت و تحلیل داده است که نقش بسیار مهمی در فرایند انجام معاملات دیجیتال دارد. در این مقاله، ما به بررسی مفهوم تایم فریم پرداخته و نحوه استفاده از آن در تحلیل تکنیکال را بررسی خواهیم کرد. همچنین در خواهیم یافت که بهترین تایم فریم برای ترید چیست. تا پایان همراه ما باشید.

 ساعت

تعریفی کلی از تایم فریم

عبارت تایم فریم به معنای بازه‌های زمانی، در زبان فارسی ترجمه می‌شود. هنگامی که از نمودار قیمت یک سهم یا دارایی صحبت می‌شود، باید به‌طور ناخودآگاه مفهوم زمان را نیز در نظر داشت. این بازه‌های زمانی می‌توانند از چند دقیقه تا چند ماه متغیر باشند و برای مطالعه تغییرات قیمت یک دارایی، از اصطلاح 'تایم فریم' استفاده می‌شود.

انتخاب درست تایم فریم برای تحلیل تکنیکال و پیش‌بینی روند قیمت یک دارایی اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً تایم فریم‌ها به سه دسته کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شوند. با این حال، هر فرد باید با توجه به استراتژی معاملاتی خود و نوع بازاری که در آن فعالیت می‌کند، تایم فریم مناسب خود را انتخاب نماید.

 

علت استفاده از تایم فریم در فضای تریدینگ

برای بهره‌برداری از تغییرات قیمت انواع دارایی‌ها و کسب سود، تریدرها نیاز دارند که بازه‌های زمانی مورد نظر را در نظر بگیرند و تحلیل‌های خود را با توجه به روند در بازه‌های زمانی خاص انجام دهند. تریدر می‌تواند تمام تحلیل‌های خود را با استفاده از تایم فریم‌های مختلفی که انتخاب می‌کند انجام دهد و در نهایت به اقدامات معاملاتی بپردازد.

 

انتخاب تایم فریم در چارت قیمتی

بعد از آشنایی با مفهوم تایم فریم در ترید، ممکن است سوال پیش بیاید که چگونه تایم فریم را در نمودار قیمت انتخاب کنیم. برای به‌دست آوردن تصویر مناسب از بازه‌های زمانی که قیمت در آن تغییر می‌کند، بهترین نمودار قیمتی که می‌توانید استفاده کنید، نمودار "شمعی" است. در نمودار شمعی، اطلاعات مهمی در مورد تغییرات قیمت در بازه زمانی مورد نظر را مشاهده می‌کنید. هر کندل در نمودار شمعی تغییرات قیمت را در بازه زمانی مشخصی نشان می‌دهد و دارای اطلاعات زیر می‌باشد:

·        حداکثر قیمت در دوره زمانی: بالاترین نقطه کندل نمایانگر حداکثر قیمت در تایم فریم مربوطه است.

·        حداقل قیمت در دوره زمانی: پایین‌ترین نقطه کندل نمایانگر کمترین قیمت در تایم فریم مربوطه است.

·        قیمت در زمان باز شدن کندل: این مقدار نمایانگر قیمت در لحظه باز شدن کندل در ابتدای تایم فریم است.

·        قیمت در زمان بسته شدن کندل: این مقدار نمایانگر قیمت در زمان بسته شدن کندل در انتهای تایم فریم است.

·        رنگ هر کندل: رنگ کندل‌ها نیز اطلاعات مفیدی را ارائه می‌دهند.

·        کندل سبز: این نمایانگر روند صعودی قیمت در تایم فریم مربوطه است.

·        کندل قرمز: این نمایانگر روند نزولی قیمت در تایم فریم مربوطه است.

 یک گوشی و لپ‌تاپ و نمودار قیمت

مفهوم اصلی تایم فریم در معاملات دیجیتال چیست؟

تایم فریم معاملاتی نشان‌دهنده این است که تریدر برای باز کردن پوزیشن از چه بازه زمانی بهره می‌برد. این انتخاب وابسته به بازار مورد نظر تریدر و همچنین استراتژی معاملاتی و تجربه او می‌باشد. به عنوان مثال، تایم فریم معاملاتی برای ترید بیت‌کوین ممکن است با تایم فریم معاملاتی برای سهام یا تایم فریم معاملاتی در بازار ارزهای خارجی (فارکس) متفاوت باشد. انتخاب تایم فریم‌های معاملاتی بر اساس مشخصات بازار مورد نظر، تجربه و استراتژی تریدر می‌تواند تحلیل‌ها را بهبود بخشد و درنتیجه منجر به انجام معاملات بهتر شود.

 

تایم فریم مناسب اسکالپ

استراتژی "اسکالپینگ" یکی از روش‌های معامله در بازارهای مالی است که در آن تریدر در بازه‌های زمانی کوتاه معاملات خود را انجام می‌دهد. هدف اصلی در این استراتژی، به‌دست آوردن سودهای کوچک و متعدد از بازار می‌باشد. با توجه به اینکه تایم فریم مورد استفاده در اسکالپینگ بسیار کوتاه است، تریدر قادر است تعداد زیادی معاملات را در یک روز انجام دهد. با مدیریت ریسک در ارز دیجیتال، اسکالپر تلاش می‌کند تا به ترتیب معاملات خود، سودی چشم‌گیر به دست آورد. اگرچه این روش به دلیل نوسانات بالا و ریسک‌های پیش آمده در تایم‌فریم‌های کوتاه برای تریدران مبتدی توصیه نمی‌شود.

انتخاب تایم فریم مناسب برای استراتژی اسکالپینگ به تجربه و مهارت تریدر بستگی دارد. به‌عنوان مثال، تایم فریم‌های دقیقه‌ای مناسب برای باز کردن معاملات در این استراتژی هستند و تایم فریم‌های ساعتی برای بررسی شرایط بازار در تایم فریم‌های بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب اسکالپرها از تایم فریم‌های یک تا دو دقیقه‌ای استفاده می‌کنند، اما تایم فریم مناسب ممکن است با توجه به مهارت تریدر، ابزارهای مورد استفاده و روش‌های تحلیلی متغیر باشد. بنابراین، بهترین تایم فریم برای اسکالپینگ برای هر تریدر به صورت خاص و متفاوت ممکن است و نمی‌توان یک تایم فریم را به‌عنوان بهترین گزینه برای همه تریدرها تصور کرد.

 نمایی از کندل استیک

اسکالپ در تایم فریم‌های کوتاه مدت

تریدرها برای باز کردن معاملات در تایم فریم مشخص خود، معمولاً تایم فریم‌های بالاتر را هم مورد بررسی قرار می‌دهند. این تحلیل تایم فریم‌های بالاتر، به اسکالپرها این امکان را می‌دهد تا نواحی مهم حمایتی و مقاومتی را در تایم فریم بالاتر تشخیص دهند. این بررسی نواحی حمایتی و مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر می‌تواند پیش‌بینی روند قیمت در تایم فریم‌های پایین‌تر را با دقت بیشتری انجام دهد.

برای انجام این کار، اسکالپرها در مدت زمان معامله خود همیشه باید تغییرات قیمت در نمودار را دقت کنند و در صورتی که موقعیت معاملاتی مناسب ظاهر شود، وارد معامله شوند. روش اسکالپ در تایم فریم‌های کوتاه معاملات به این صورت است که تریدر روند قیمت را در تایم فریم‌های بالاتر مورد بررسی قرار داده و تحلیل خود را انجام می‌دهد. در صورتی که موقعیت مناسب در تایم فریم اسکالپ ظاهر شود، پوزیشن معاملاتی خود را باز می‌کند.

 

تایم فریم کم‌تر‌از یک دقیقه برای اسکالپ

یکی از تایم‌فریم‌های پرریسک در معاملات بازارهای مالی تایم‌فریم‌های زیر یک دقیقه هستند. هرچه تایم‌فریم‌ها کوچک‌تر باشند، نوسانات قیمت را به شدت بیشتر نشان می‌دهند. اگر تریدرها نیاز به مشاهده نوسانات قیمت در تایم‌فریم‌های زیر یک دقیقه داشته باشند، آنان می‌توانند تایم‌فریم را برای دوره زمانی مورد نظر تنظیم کرده و روندهای مختلف قیمت را در این تایم‌فریم‌ها بررسی کنند. در صورت داشتن مهارت مناسب، ترید در این تایم‌فریم‌ها امکان‌پذیر است.

بیایید نگاهی به تایم فریم ۳۰ ثانیه بیندازیم. تایم‌فریم ۳۰ ثانیه به معنای این است که هر کندل نمایانگر بازه زمانی ۳۰ ثانیه‌ای است. این بازه زمانی بسیار کوتاه است و به تریدر این امکان را می‌دهد تا کوچکترین نوسانات قیمتی را در این بازه‌های زمانی به صورت کندل‌های جداگانه مشاهده کند. یکی از کاربردهای اصلی این تایم‌فریم‌های کوتاه، بررسی دقیقتر روندهای ضعیف داخل روندهای قدرتمندتر است که به تریدرها کمک می‌کند تا پیش‌بینی بهتری انجام دهند.

 

تایم فریم مناسب دی تریدینگ

دی تریدینگ، یک روش تجارت در بازارهای مالی است که در آن تریدر معاملات خود را در یک روز می‌بندد و برای روز بعد نگه نمی‌دارد. تریدر وقتی موقعیت مناسبی برای ورود به معامله پیدا می‌کند، وارد معامله می‌شود. او تایم فریم و هدف قیمت را به گونه‌ای انتخاب می‌کند که تا پایان روز، سود یا زیان معامله مشخص شود. در این حالت، معامله به تارگت خود می‌رسد یا حدضرر معامله فعال می‌شود، یا تریدر ممکن است تصمیم بگیرد پوزیشن معامله را ببندد و از معامله خارج شود. در هر صورت، ترید روزانه به گونه‌ای تنظیم می‌شود که یکی از این حالات در همان روز رخ دهد و معامله برای روز بعد باز نماند.

ممکن است سوالی پیش بیاید که چگونه می‌توان به عنوان یک تریدر تایم فریم مناسبی برای ترید روزانه انتخاب کرد. نکته اولیه که باید در نظر گرفته شود این است که هر چه تایم فریم معاملاتی کوتاه‌تر باشد، پیش‌بینی روند قیمتی در معاملات به دلیل افزایش نوسانات بازار دشوارتر خواهد بود. بنابراین، تریدرها بر اساس سطح تجربه خود در ترید روزانه، از تایم فریم‌های ۱۵ دقیقه تا ۶۰ دقیقه‌ای استفاده می‌کنند. البته، تریدرها ممکن است از تایم فریم‌های دیگری نیز برای ورود به معاملات استفاده کنند.

یک نکته مهم این است که تحلیل‌ها نباید محدود به تایم فریم ورود به معامله شوند. برای بهبود پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها، باید تایم فریم‌های بالاتر را نیز مورد بررسی قرار دهیم. اهمیت این موضوع به این دلیل است که مقاومت‌ها و حمایت‌هایی که در تایم فریم‌های بالاتر ایجاد می‌شوند، تاثیر بیشتری دارند و می‌توانند جهت و توان روند را در تایم فریم‌های پایین‌تر متاثر کنند.

 

تایم فریم مناسب پوزیشن تریدینگ

انتخاب تایم فریم در روش‌های مختلف ترید در بازارهای مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. با تغییر تایم فریم، امکان بهره‌گیری از روش‌های ترید متنوع در بازار مالی وجود دارد. یکی از این روش‌ها، استراتژی "سوئینگ تریدینگ" (Swing Trading) می‌باشد. در این استراتژی، معامله‌گر نیازی ندارد تا در همان روز معامله را انجام دهد؛ به جای آن می‌تواند پوزیشن‌های معاملاتی خود را تا چند روز یا چند هفته حفظ کند.

در این نوع استراتژی، برای یافتن نقطه ورود مناسب به معامله، از تایم فریم‌های بزرگتری مانند ساعتی و روزانه استفاده می‌شود. همچنین، مشابه سایر استراتژی‌ها، برای بهبود پیش‌بینی روند قیمت، تایم‌فریم‌های بالاتر نیز بررسی می‌شوند. اما نکته مهم در استراتژی سوئینگ تریدینگ این است که تحلیل‌های بنیادی دارایی برای تریدر بسیار مهم می‌باشد. با افزایش مدت زمان نگه‌داشتن پوزیشن‌های معاملاتی و استفاده از تایم فریم‌های بزرگتر، تحلیل شرایط بنیادی دارایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در روش "پوزیشن تریدینگ" (Position Trading)، تریدر به صورت بلندمدت به بازار مالی و دارایی موردنظر نگاه می‌کند. در این روش، تایم فریم‌های بلندمدت‌تری مثل روزانه، هفتگی، و حتی بلندمدت‌تر از این‌ها برای معامله در نظر گرفته می‌شوند. تریدر در این روش به چرخه بازار دقت می‌کند و برای ورود به معامله، به فازهای مختلف بازار توجه می‌کند. تحلیل بنیادی دارایی در پوزیشن تریدینگ اولویت اصلی برای ورود به معامله با این روش محسوب می‌شود.

 

انتخاب تایم فریم‌های مناسب مولتی تایم فریم

برای بهبود تحلیل نمودار قیمت، تریدرها می‌توانند از سه تایم‌فریم مختلف بهره‌برداری کنند. ابتدا، انتخاب تایم‌فریم میانی بر اساس استراتژی معاملاتی تریدر انجام می‌شود. تایم‌فریم میانی در تریدرهای مختلف ممکن است متفاوت باشد. دلیل انتخاب ابتدایی تایم‌فریم میانی این است که این تایم‌فریم در میان تایم‌فریم‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت قرار دارد، که اطلاعات جامع‌تری درباره جهت و قوت روند ارائه می‌دهد.

پس از انتخاب تایم‌فریم میانی، مرحله بعدی انتخاب تایم‌فریم پایین‌تر است که معمولاً حدود یک چهارم تایم‌فریم میانی است. به عنوان مثال، اگر تایم‌فریم میانی یک ساعته باشد، تایم‌فریم کوتاه‌مدت معمولاً ۱۵ دقیقه خواهد بود. همین نسبت برای انتخاب تایم‌فریم بلندمدت نیز صدق می‌کند. بنابراین، با انتخاب تایم‌فریم یک ساعته برای دوره زمانی میانی، می‌توان تایم‌فریم ۴ ساعته را به عنوان تایم‌فریم بلندمدت انتخاب کرد.

 

بهترین تایم فریم برای ترید کدام است؟

معامله‌گران تازه‌کار معمولاً قبل از شروع ترید سوالاتی درباره تایم فریم مناسب برای معامله در ذهنشان مطرح می‌شود. انتخاب تایم فریم مناسب بستگی به نیاز و هدف معامله‌گر دارد. تایم فریم‌های محبوب برای تحلیل معمولاً بین تایم فریم‌های روزانه و ۴ ساعته قرار می‌گیرند، زیرا داده‌های بیشتری را فراهم می‌کنند.

برای نوسان گیری در زمان کوتاه، معملات کوتاه‌مدت مثل تایم فریم‌های 5 دقیقه، ۱۵ دقیقه یا ۳۰ دقیقه مناسب هستند. اما در بازارهایی که نوسانات قیمتی عمدتاً بالاست، مثل بورس ایران در دوره‌های نوسانی، تریدرها به خرید نوسان می‌پردازند و از تایم فریم‌های یک ساعته و 4 ساعته برای معاملات خود استفاده می‌کنند.

در معاملات فارکس که به خاطر ماهیت ۲۴ ساعته و نامحدود بازار، تایم فریم مناسب نقطه ورود و خروج را مشخص می‌کند. برای معاملات کوتاه مدت، تایم فریم‌های ۱ دقیقه، ۵ دقیقه و ۱۵ دقیقه رایج هستند و داده‌های کافی را به معامله‌گران در لحظه ارائه می‌دهند.

 در مقاله بهترین تایم فریم برای نوسان گیری ارزهای دیجیتال این موضوع را بیشتر گسترش داده ایم که می توانید آن را هم مطالعه کنید.

اندیکاتور مولتی تایم فریم

اندیکاتور MultiTimeFrame یک ابزار کمکی است که به شما امکان می‌دهد کندل‌های چارت معاملاتی را در تایم‌فریم‌های ۴ ساعته، روزانه و هفتگی با پیش‌فرض ۳۰ کندل پایانی در یک پنجره جداگانه زیر چارت نمایش دهید. در تنظیمات این اندیکاتور در سایت تریدینگ ویو، شما می‌توانید مقادیر زیر را تغییر دهید:

·        مقدار TF1: با تغییر این مقدار می‌توانید تایم‌فریم مرتبط با کندل‌های نمایش داده شده در قسمت اول از سمت چپ را در پنجره اندیکاتور تنظیم کنید.

·        مقدار TF2: در این بخش، می‌توانید تایم‌فریم مرتبط با کندل‌های نمایش داده شده در قسمت دوم از پنجره اندیکاتور را تغییر دهید.

·        مقدار TF3: با استفاده از این گزینه در تنظیمات، می‌توانید تایم‌فریم مرتبط با کندل‌های نمایش داده شده در قسمت سوم از سمت چپ را در پنجره اندیکاتور تعیین کنید.

·        مقدار Bars Per TF: این بخش ارتباط دارد با تعداد کندل‌های نمایش داده شده توسط اندیکاتور در هر تایم‌فریم.

 تعدادی ساعت

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، تایم فریم‌ها در تحلیل تکنیکال نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. بازه‌های زمانی به معامله‌گران امکان می‌دهند تا نگاهی عمیق‌تر به نمودارهای قیمتی بی‌اندازند و الگوها، روندها و نقاط ورود یا خروج را شناسایی کنند. تایم فریم‌ها با نظر معامله‌گر و استراتژی وی انتخاب می‌شوند. تایم فریم‌های کوتاه مدت معمولاً برای معاملات سریع مناسب هستند، در حالی که تایم فریم‌های بلند مدت برای سرمایه‌گذاری و تحلیل طولانی‌مدت مناسب‌تر اند. انتخاب درست تایم فریم، به تحلیل دقیق و موفقیت معاملات تکنیکال کمک می‌کند؛ از همین رو، سعی کنید در ابتدای کار، تایم فریمی را برگزینید که فشار روانی بالایی را به شما وارد نکند و باعث ایجاد ضررهای سنگین نگردد.

سوالات متداول

تایم فریم در تحلیل تکنیکال چیست؟

تایم فریم در تحلیل تکنیکال نمایانگر بازه زمانی است که برای نمایش نمودار قیمتی انتخاب می‌شود. انتخاب تایم فریم معمولاً توسط معامله‌گر بر اساس هدف معاملاتی و استراتژی انجام می‌شود. تایم فریم‌ها می‌توانند متفاوت باشند، از کوتاه مدت مثل ۱ دقیقه تا بلند مدت مثل هفتگی یا حتی ماهانه.

چرا انتخاب تایم فریم مناسب در تحلیل تکنیکال اهمیت دارد؟

انتخاب تایم فریم مناسب برای تحلیل تکنیکال اهمیت زیادی دارد چرا که تایم فریم تعیین می‌کند که معامله‌گران چه تعداد جزئیات قیمتی را برای تحلیل در اختیار دارند. تایم فریم‌های مختلف نقاط ورود و خروج معاملات را به نحوی متفاوتی نشان می‌دهند و تأثیری بر استراتژی معاملاتی دارند.

چگونه تایم فریم مناسب را برای معاملات تکنیکال انتخاب کنیم؟

انتخاب تایم فریم مناسب باید با توجه به مهارت‌ها و هدف معاملاتی شما انجام شود. اسکلپرها ممکن است تایم فریم‌های کوتاه مدت مثل ۵ دقیقه را انتخاب کنند، در حالی که سرمایه‌گذاران تایم فریم‌های روزانه یا هفتگی را ترجیح می‌دهند. انتخاب تایم فریم باید بر اساس مهارت‌ها و هدف شخصی انجام شود.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location