سرمایکس
video thumb

پنج نقطه ضعف فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین دارای نقاط قوت بسیار زیادی اما این فناوری نقاظ ضعفی هم دارد که باید هر چه سریعتر راه‌حل‌هایی برای این نقاط ضعف پیدا کرد.

صرافی ارز دیجیتال سرمایکس : فناوری بلاک چین دارای نقاط قوت بسیار زیادی برای جامعه است ولی در میان تب همه‌گیر شدن بلاک چین ما فواید سیستم قدیمی مالی خود را از یاد برده‌ایم. مثلاً ما می‌توانیم گواهینامه تحصیلی خود را به وسیله فناوری بلاک چین تأیید کنیم، ولی بر سر اینکه باید این کار را بکنیم یا خیر هنوز هم مجادلاتی وجود دارد. اجازه دهید در مورد برخی از دلایلی که به ترکیبی از سیستم‌های مالی متمرکز و غیرمتمرکز احتیاج داریم بپردازیم.

 

نقطه ضعف یک: در فناوری بلاک چین هیچگونه پشتیبانی از مشتری وجود ندارد

فناوری بلاک چین ( خرید و فروش ارز دیجیتال ) سیستمی مبتنی بر قابلیت پوش (push) است. این به آن معنی است که هر فردی بر روی هر منابعی در بلاک چین که می‌خواهد، دسترسی دارد. این منابع می‌تواند ارزهای دیجیتال، اوراق بهادار یا املاک مختلف و غیره باشد. مشکل این است که با این وجود اگر تراکنشی که توسط بلاک چین تأیید شده با مشکل رو به رو شود، تنها راه بازگشت پول، آن است که دو طرف توافق کنند پول برگشت داده شود. استفاده از سیستمهای متمرکز مانند بانک باعث می‌شود که بعد از انجام تراکنش‌ها نیز در صورت وقوع اشتباه، بتوانیم با پیگیری به صورت یکطرفه پول را به حساب خودمان بازگردانیم.

برخی فناوری‌های تجاری که بر اساس بلاک چین استوار هستند از نوعی سیستم قضایی استفاده می‌کنند تا بتوانند این مشکل را حل کنند. برای مثال شبکه تجاری اوپن بازار openbazaar P2P از این روش استفاده می‌کند، و به این شکل خرید و فروش بین دو نفر و یک ناظر سوم انجام می‌شود.

Augur https://arzjoo.com/blogs/745/%da%86%d9%87-%d8%a2%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%b8%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84

نقطه ضعف دو: تسویه در سیستم بلاک چین به کندی انجام می‌شود

برای تأیید انجام یک تراکنش در سیستم بلاک چین باید تمام نودهای شبکه به توافق برسند که این تراکنش مورد تأیید است. این پروسه نسبت به فرایندهای تأییدیه بانکی برای انجام تراکنش‌ها بسیار زمان گیرتر است.

در صورتی که بلوکی که در آن تراکنش صورت گرفته است تأیید شده باشد تراکنش هم بلافاصله قابل تأیید خواهد بود، ولی این روش از لحاظ امنیتی ناکارآمد است. در فاصله‌ای که تراکنش انجام می‌شود و بلوک آن را ثبت می‌کند، ممکن است یک عامل مخرب خود را در این تراکنش به روشی جا داده باشد که باعث ناامنی در انجام و ثبت تراکنش شود.

یک فناوری جالب و جدید که می‌تواند این مشکل را حل کند شبکه لایتینگ (Lighting) است. این راه حل به صورت لایه دوم فناوری بلاک‌چین به کار می‌رود، و می‌توان آن را برای هر نوع سیستم بلاک چین عمومی به کار برد. و می‌توان به وسیله آن تأیید فوری بخشی از مبلغ تراکنش‌های روزانه انجام شده را بلافاصله انجام داد.

همچنین بخوانید: ۲۰ ارز دیجیتال محبوب

نقطه ضعف ۳: ماینرها می‌توانند خودخواه باشند

پروسه ماین کردن در بلاک چین، یک نوآوری است که از همکاری مردم عادی برای در اختیار قرار دادن قدرت کامپیوترهایشان برای ایجاد امنیت در شبکه، استفاده می‌شود.

مشکل آن است که به طور عمومی ماینرها اهمیتی نمی‌دهند که چه تعداد تراکنش به طور امن ثبت می‌شود، آنها علاقه دارند یک بلوک را به سریع‌ترین شکل ممکن کامل کنند تا بتوانند پول بیشتری به دست بیاورند. این باعث می‌شود که ماینرها به دنبال بلوک‌های خالی بگردند تا آنها را پر کنند که به این پروسه ماین کردن خودخواهانه گفته می‌شود و در این حالت یک ماینر یا گروهی از ماینرها یک بلوک را پیدا می‌کنند تا آن را پر کنند و برای تأیید اعتبار بقیه شبکه اهمیتی قائل نمی‌شود.

BitShares بیت هامب ارزهای دیجیتال بیت کوین

نقطه ضعف ۴: اندازه در حال افزایش بلاک چین

با افزایش هر بلوک جدید، بلاک چین بزرگ‌تر می‌شود. این می‌تواند مشکل ایجاد کند زیرا هر گره که شبکه را اعتبار می‌بخشد باید تمام تاریخچه بلاک چین را برای همکاری در خود جای دهد. این مشکل به اندازه کافی بزرگ هست زیرا بلاک چین بیت کوین (Bitcoin) فقط دارای حجمی معادل چند بایت است ولی اندازه کلی بلاک چین در ژانویه سال ۲۰۱۷ به نود و هشت گیگابایت رسیده بود. با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۶ سایز بلاک چین ۵۰ گیگابایت بود و روز به روز این اندازه افزایش پیدا می‌کند، این افزایش سایز نگران کننده است.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در حال حاضر در زمینه بیت کوین پیش آمده است آن است که آیا باید سایز بلوک‌ها را افزایش داد یا نه. اگر یک بلاک‌چین بلوک‌های بزرگ‌تری داشته باشد زودتر بزرگ می‌شود بنابراین ماینرهای تکی، دیگر قادر به ماین کردن نخواهند بود. این مشکل بزرگی است زیرا سلامت شبکه بلاک چین به تعداد نودهایی بستگی دارد که در این شبکه موجود است و گسترش این نودها در سراسر دنیا نیز به آن کمک می‌کند. مبحثی برعکس این موضوعات نیز مطرح شده که پیشرفت با کافی فناوری، قیمت هارددیسک در آینده به میزان زیادی کاهش خواهد یافت و سایز آن از سایز بلاک چین بزرگ‌تر خواهد شد. این بحث همچنان ادامه دارد.

نقطه ضعف ۵: ثبت بلافاصله در بلاک چین ارزان قیمت نخواهد بود

در هر بلاک چین عمومی فضایی که در هر بلوک قرار دارد یک منبع محدود است. به همین علت هر چه شبکه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد مقدار تراکنش‌های که باید در یک بلوک ثبت شوند، از ظرفیت قابل ثبت در آن بلوک فراتر می‌رود. شبکه‌های بلاک چین عمومی برای این مشکل راه حلی اندیشیده‌اند که در آن تراکنش‌هایی که دارای ماینر های بیشتری هستند زودتر در یک بلوک چیده می‌شوند. این کاملاً منطقی است زیرا ماینرها می‌خواهند سود خود را بالا ببرند بنابراین تراکنش‌هایی را اول انجام می‌دهند که مبلغ آنها بیشتر باشد.

این یک خطا نیست بلکه یک ویژگی است. اگر ثبت تراکنش‌ها در یک بلاک چین به سادگی قابل انجام بود راه‌های بسیاری هم برای حمله به بلوک‌ها به وسیله تراکنش‌های غیر واقعی و به هم ریختن این شبکه وجود داشت. در اصل بلاک چین بیت کوین هیچ گونه محدودیت سایز ندارد. سایز آن ۱ مگابایت تنظیم شده تا از هرگونه حمله به این شبکه جلوگیری شود.

همه مشکلات راه حل‌های بالقوه دارند که می‌توان آنها را برای برطرف کردن این مسائل به کار برد. از نظر من بلاک چین‌ها لایه‌های متمرکز مانند شبکه لایتینگ دارند. با این حال رمزنگاری کافی باید برای تأمین امنیت افرادی انجام شود که می‌خواهند از لایه‌های متمرکز این شبکه استفاده کنند.

 

ویژه: کاربر عزیز ارزجو به منظور راحتی و سهولت در مطالعه این مقاله، فایل صوتی آن را در ادامه می توانید گوش دهید. در صورتی که برای بهتر شدن این خدمت جدید دیدگاهی داشتید خوشحال می‌شویم ما را در جریان دیدگاهتان بگذارید.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version