سرمایکس
video thumb

رأی‌گیری مبتنی بر بلاک چین ؛ جایگزینی برای انتخابات دموکراتیک

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که راهی وجود دارد که به سیستم رأی دهی، مشروعیت و صحت بیشتری می بخشد و این راه پشتیبانی از رای دهی با استفاده از فناوری بلاک چین می باشد.

همه گیری کووید ۱۹ بر زندگی مردم، روابط بین دولت ها و شهروندان و کل اقتصاد جهان تأثیر گذاشته است و البته تأثیر عمده ای هم در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده داشته است.

به دلیل اقدامات قرنطینگی، تعداد زیادی از رای دهندگان آمریکایی تصمیم گرفتند تا از طریق ایمیل رای دهند، که باعث افزایش زمان شمارش آرا شد و دونالد ترامپ شد در چندین ایالت روند انتخابات را مورد قضاوت قرار داد و بحث های شدیدی درباره صحت و مشروعیت انتخابات ایجاد کرد.

سیستم رای گیری کنونی در عصر دیجیتال

در حال حاضر، بسیاری رای گیری از طریق تلفن همراه را به عنوان یک گزینه جایگزین سازگارتر با زمان فعلی پیشنهاد می کنند و به مردم اجازه داده اند بدون اینکه خانه خود را ترک کنند، رای دهند.

ما می توانیم بصورت آنلاین خریدهای خود را انجام دهیم، مشاغلی وجود دارد که ۱۰۰٪ از راه دور انجام می شوند – که با همه گیری کنونی نیز این امر شدت یافته است – اما مشارکت در انتخابات همچنان باید شخصاً و در یک مکان خاص انجام شود.

حال، آیا این مسئله مغایر با عصر دیجیتالی نیست که اطلاعات و فناوری به عنوان تسهیل کننده ارتباطات، انتقال داده ها و معاملات تجاری فعالیت می کنند؟

چگونه می توان رای گیری موبایلی یا از راه دور را به منظور مشارکت در انتخابات امکان پذیر کرد؟ افزودن راه حل های بلاک چین به روند رأی گیری سیار می تواند به سیستم انتخاباتی اطمینان دهد و روند انتخابات را به آرامش برساند.

ترکیبی از هشینگ متوالی و رمزنگاری در یک ساختار توزیع شده می تواند از هویت رأی دهندگان و تأیید کامل آراء وارد شده در بستر بلاک چین استفاده کند که این امر می تواند مکانیزم های رأی گیری ایمن و شفاف را با نظارت بر رأی گیری انتخاباتی امکان پذیر کند.

تصور کنید چقدر خوب است بررسی کنید که آیا رأی شما برای نامزدی که توسط شما انتخاب شده است، با تضمین مطلق محرمانه بودن رأی شما شمرده شده است؟ همه اینها با فناوری بلاک چین امکان پذیر است.

حوزه های قضایی انتخابات آمریکا و پروژه های آزمایشی مبتنی بر بلاک چین

حوزه های قضایی الکترال در چندین ایالت آمریکا رأی گیری بلاک چین مبتنی بر برنامه های تلفن همراه را برای انتخابات ایالتی، فدرال و شهرداری آزمایش کرده اند – در درجه اول برای امکان رأی دادن از راه دور توسط ساکنان نظامی و غیرنظامی در خارج از کشور از طریق تلفن های هوشمند و تبلت ها، به جای روش های سنتی و پستی، نمابر و روش های کاغذی.

به عنوان مثال، ویرجینیای غربی رأی دادن با تلفن همراه را از طریق بلاک چین برای انتخابات ایالتی و فدرال خود در سال ۲۰۱۸ فعال کرد. شهرستان یوتا، یوتا؛ و دو شهرستان در ایالت اورگان نیز پروژه های آزمایشی را برای انتخابات شهرداری ۲۰۱۹ خود آزمایش کردند. در کل، ۲۹ شهرستان در پنج ایالت برنامه رأی گیری سیار Voatz را در انتخابات رسمی آزمایش کردند.

در همه نمونه های ذکر شده در بالا، در کمال تعجب طبق گفته بسیاری از افراد و مقامات مسئول، رأی دادن از طریق بلاک چین، روند انتخابات را آسان تر و در دسترس تر کرده بود. به همین دلیل طرفداران استفاده از بلاک چین نیز در انتخابات آمریکا وجود داشته اند.

مواضع شخصیت های سیاسی آمریکا در مورد رای گیری از طریق موبایل

در نتیجه عملکرد خوب ذکر شده در پاراگراف های قبلی، در حال حاضر چهره های قابل توجهی در سیاست آمریکا وجود دارد که طرفدار رأی گیری با تلفن های همراه را هستند ، مانند بردلی توسک – یک تاجر آمریکایی، استراتژیست سیاسی و بنیان گذار Tusk Philanthropies. مایک کوئین (Mike Queen)- معاون رئیس ستاد وزیر خارجه ویرجینیا غربی و جوسلین بوکارو (Jocelyn Bucaro)- مدیر انتخابات در Denver.

اما از آنجا که ما در عصر قطب بندی زندگی می کنیم، افرادی نیز به شدت مخالف رأی دادن از طریق تلفن همراه، از جمله رأی دادن از طریق بلاک چین هستند. از این لحاظ، می توانیم به جرمی اپستین (Jeremy Epstein)، عضو انجمن Computing Machinery’s US Technology Policy Committee اشاره کنیم. در اینجا، توجه به این نکته مهم است که اپستین که در آن زمان نایب رئیس این کمیته بود، در تألیف گزارشی تحت عنوان: رای گیری از طریق ایمیل و اینترنت: تهدیدهای نادیده گرفته شده در زمینه امنیت انتخابات، مشارکت داشت

در این گزارش به بلاک چین و رای گیری در اینترنت به عنوان هدف حملات آنلاین توسط اطلاعات خارجی اشاره شده و گفته شده است که انتقال آرا از طریق اینترنت – از جمله از طریق ایمیل، نمابر و سیستم های بلاک چین – آنها را آسیب پذیر می کند.

با وجود موافقان و مخالفان، آیا راه حل هایی وجود دارد که بتواند شهروندان را از تقلب در انتخابات محافظت کند؟ چگونه احراز هویت دراین فرآیند صورت می گیرد؟ چه پروژه ها و راه حل هایی را می توانیم برای تأیید هویت در روند رأی گیری اجرا کنیم و آنها چگونه کار می کنند؟

یک راه حل بلاک چین که می تواند یک انتخابات مجازی را در ایالات متحده امکان پذیر کند.

به عنوان مثال برنامه Voatz از همان ابتدا به دنبال آسیب پذیری ها و نشانه های تعهد یا آسیب پذیری است. اگر این برنامه متوجه شود که یک تلفن هوشمند به خطر افتاده است، به کاربر اجازه رأی نمی دهد. اگر برنامه از تست های امنیتی و ابزارهای شخص ثالث مرتبط با آن عبور کند، رأی دهنده با استفاده از اثر انگشت یا تشخیص چهره از طریق تلفن همراه احراز هویت می شود.

سپس رای دهنده شناسه دولتی خود که معمولاً گواهینامه رانندگی یا گذرنامه می باشد را ارائه می دهد و برای احراز هویت بیشتر، سلفی می گیرد. سرانجام، رای دهنده اثر انگشت تلفن همراه خود را لمس می کند تا بررسی شود که تلفن هوشمند واقعاً در دست رای دهندگان است. در این مرحله، برنامه Voatz عکس سلفی گرفته شده توسط رای دهنده را با تصویر سند هویت ترکیب می کند و پس از بررسی مجدد تمام اطلاعات ثبت شده داده شده، تأیید می کند که رای دهنده می تواند رأی دهد.

رأی دهندگان می توانند از عوامل احراز هویت دیگر مانند Apple Watch ، Google Authenticator یا YubiKey استفاده کنند. و در صورت تمایل، همچنان می توانند پیام کوتاه یا ایمیل را به عنوان یک عامل احراز هویت اضافی دریافت کنند.

امنیت سایبری در یک رای گیری بلاک چینی

در مورد امنیت سایبری باید عنوان کرد که چون “همه” نرم افزارها دارای آسیب پذیری هستند، نمی توان نادیده گرفت که حملات انکار سرویس و توزیع انکار سرویس، خطرات قانونی در رای گیری موبایلی هستند. بنابراین، مهم است که در صورت حمله DoS به سیستم رای گیری تلفن همراه، به دنبال روش های پشتیبان برای خرابی احتمالی زیرساخت ها باشید.

بخش بلاک چین این فرآیند از نظر امنیت کمترین نگرانی را داراست. این فقط یکی از مولفه های فرآیند رأی گیری است که شامل مراحل امنیت هویت، شناسایی و تأیید اعتبار نیز می باشد.

خطر امنیتی اصلی در رأی دادن از طریق بلاک چین در رابط حوزه قضایی انتخابات است، جایی که رأی گیری نیز با یک هش یا کلید رمزگذاری شده چاپ می شود. پس از ذخیره شدن، رای ها سرانجام در سیستم های انتخابات و سیستم های رأی خوانی نرم افزار دیجیتالی می شود. در این مرحله، روند انتخاباتی Voatz “از دسترس” خارج است.

علاوه بر مسائل مربوط به امنیت سایبری، نکته دیگری که در زمینه رای گیری بلاک چینی مورد سوال قرار گرفته است این است که: چگونه رأی ها پردازش می شوند و برگه های رای در یک راه حل بلاک چین تأیید می شود؟

با استفاده مجدد از برنامه Voatz، این برنامه از زیرساخت بلاک چین ۳۲ نودی در خدمات وب آمازون و Microsoft Azure استفاده می کند که هرکدام ۱۶ نود را در ایالات متحده میزبانی می کنند. Cloudflare در میان چندین شرکت ارائه دهنده خدمات حفاظت از DDoS است و Voatz عنوان کرده است که این سیستم از رمزگذاری end-to-end و احراز هویت چندعاملی برای نودهای زیرساختی استفاده می کند.

راه حل دیگری نیز برای رای گیری در مورد بلاک چین در کلمبیا در سال ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار گرفت. “Blockchain Roting for Peace” یک مطالعه موردی توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در مورد همه پرسی برگزار شده در کلمبیا در آن زمان است. در آن، سازمان غیرانتفاعی Democracy Earth Foundation یک پلتفرم بلاک چینی ایجاد کرد تا به کلمبیایی های مقیم خارج از کشور اجازه دهد به طور نمادین در طرح توافقنامه صلح بین دولت و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا شرکت کنند، که معمولاً با نام FARC شناخته می شود. نکته جالب در اینجا امکان پوشش دموکراتیک ارائه شده توسط بلاک چین است.

چند نکته کلیدی

از آنچه که تاکنون دیده ایم باید عنوان کنیم که اغراق نیست اگر تصور کنیم که در آینده ای نزدیک، بسیاری از کشورها فناوری بلاک چین را به عنوان یک روش رای دهی ایده آل برای جامعه ای تلقی می کنند که سریعتر از هر زمان دیگر دیجیتالی می شود.

با این حال، حتی اگر این فناوری به بلوغ دست یابد و به طور موثر مشروعیت بیشتری را برای روند انتخابات و صحت سیستم رأی گیری را به ارمغان بیاورد، آیا ما می توانیم از موانع فرهنگی و بی سوادی دیجیتالی که هنوز در جهان امروز وجود دارد، عبور کنیم؟

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version