سرمایکس
video thumb

BSN چین به عنوان یک پروژه جهانی بلندمدت همچنان از سایر رقبای خود پیش است

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که این احتمال وجود دارد که تأثیر شبکه خدمات بلاک چین چین ( BSN ) محدود باشد، اما زیرساخت های بلاک چین دراین منطقه همچنان از سایر مناطق پیشی می گیرند.

شبکه خدمات بلاک چین چین که به عنوان BSN نیز شناخته می شود برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۹ اعلام شد و با هدف ایجاد یک زیرساخت عمومی جهانی طراحی شده است که می تواند از شبکه های بلاک چین خصوصی و عمومی در سراسر شهرهای متصل پشتیبانی کند.

طبق وایت پیپر مقدماتی شبکه خدمات بلاک چین، این پروژه به عنوان “زیرساخت اطلاعاتی” طراحی شده است که به منظور پیشرفت شهرهای هوشمند برای اقتصاد دیجیتالی نوظهور طراحی شده است. این وایت پیپر همچنین توضیح می دهد که هدف خدمات بلاک چین این است که شهرها یک یا چند نود عمومی شهری را که از طریق اینترنت به هم متصل شده اند ایجاد کنند و یک شبکه خدمات بلاک چین نود شهری فیزیکی در سراسر کشور – و در نهایت در سراسر جهان – ایجاد کنند.
پیش بینی می شود که این پروژه در طول زمان در سطح جهانی ضعیف شود

گرچه این پروژه بلند پروازانه است،اما به نظر می رسد خدمات بلاک چین چین از زمان راه اندازی اش در یک سال پیش در حال پیشرفت است. به عنوان مثال، شبکه خدمات بلاک چین در آوریل امسال رسماً برای استفاده تجاری جهانی در دسترس قرار گرفت. این ابتکار توسط اتاق فکر دولت چین، مرکز اطلاعات دولتی به همراه بازیگران اصلی درگیر در ارتباطات، صنایع مالی و نرم افزار چین پشتیبانی می شود.

گزارش شده است که این پروژه حتی در مرحله بتای شبکه خدمات بلاک چین، بیش از ۲۰۰۰ توسعه دهنده را به خود جلب کرده است ، آنها برنامه هایی را برای پیشبرد سیستم های تأمین آب عمومی، ردیابی کالا و فاکتورهای الکترونیکی ایجاد کرده اند. از آن زمان، شبکه خدمات بلاک چین چین یک وب سایت بین المللی راه اندازی کرده است که برای جذب توسعه دهندگان بیشتر طراحی شده است. این وب سایت همچنین بیان می کند که ارائه دهندگان اصلی سرویس ابری، از جمله Google و Amazon Web Service، بخشی از این ابتکار هستند. اخیراً، شبکه خدمات بلاک چین اعلام کرد که سه بلاک چین معروف شناخته شده به اکوسیستم در حال رشد آن پیوسته اند.

با این حال، پیشرفت همیشه برابر با موفقیت نیست، به خصوص هنگامی که صحبت از زیرساخت جهانی می شود و اهدافی به اندازه اهداف شبکه خدمات بلاک چین دارند. به همین ترتیب، شرکت تحقیقات بازار Forrester در پیش بینی های بلاک چین سازمانی خود در سال ۲۰۲۱ نشان داد که خدمات بلاک چین چین به دلیل جو ژئوپلیتیکی منطقه “ضعیف خواهد شد”.

مارتا بنت (Martha Bennett)، تحلیلگر اصلی در فارستر و یکی از نویسندگان این گزارش به کوین تلگراف گفت که در چین، ساخت خدمات بلاک چین با یک سرعت ثابت ادامه خواهد یافت. با این حال، بنت توضیح داد که آرزوهای چین برای خدمات بلاک چین به عنوان یک شبکه جهانی واقعی در کوتاه مدت برآورده نمی شود. وی در این باره عنوان کرد:

“شرکت ها از درگیر شدن در ابتکاراتی که ارتباط تنگاتنگی با دولت چین دارند، احتیاط خواهند کرد. همچنین نگرانی هایی در مورد سطح کنترل ایالت چین در نقاط دسترسی به شبکه وجود دارد. “

به گفته بنت، تحریم ها همراه با تمایل بسیاری از کشورها برای کاهش وابستگی به چین بر پیشرفت جهانی خدمات بلاک چین تأثیر می گذارد. در حالی که افکار بنت در مورد شبکه خدمات بلاک چین فقط یک پیش بینی است، برخی از آمارهای اخیر نشان می دهد که دیدگاه های نامطلوب چین اکنون به اوج های تاریخی خود رسیده است. علاوه بر این، ایالات متحده ترس خود را از این فناوری کنترل شده توسط دولت چین نشان داده است، این مسئله از طریق ممنوعیت هایی برای درخواست برنامه های مرتبط با دولت چین مانند TikTok و WeChat دیده می شود.

با این حال، برخی اختلاف نظر دارند که جو ژئوپلیتیک چین بر توسعه شبکه خدمات بلاک چین تأثیر بگذارد. Yifan He، مدیرعامل Red Date Technology – شرکت خصوصی پشتیبانBSN به کوین تلگراف گفت که جو ژئوپلیتیک فعلی تاثیری در توسعه خدمات بلاک چین نداشته است. وی اظهار داشت: “نیمی از شرکای فناوری ما از ایالات متحده هستند و ما به عنوان شرکای ابری جهانی خود با Amazon Web Services و Google Cloud از نزدیک همکاری می کنیم.” وی همچنین خاطرنشان کرد که شبکه خدمات بلاک چین در حال حاضر بیشتر یک پروژه فنی است. وی در این خصوص عنوان کرد:

“هدف BSN در کوتاه مدت، کاهش هزینه های فناوری های بلاک چین برای هر کسی و ایجاد پروتکل همکاری بهتر برای اتصال همه زنجیره ها به روشی بسیار کم هزینه و آسان است.”

به طور خاص، وایت پیپر خدمات بلاک چین در مورد پتانسیل بلاک چین برای ابتکاری مانند خدمات بلاک چین بحث می کند. در این سند آمده است که بلاک چین مکانیسم به اشتراک گذاری منابع را برای شهرهای هوشمند امکان پذیر می کند و هزینه منابع را بسیار پایین می آورد. در این وایت پیپر آمده است که ناشران برنامه بلاک چین می توانند “از خدمات عمومی یکنواخت ارائه شده توسط شبکه خدمات بلاک چین استفاده کنند و در صورت لزوم منابع مشترک را اجاره کنند. این امر، هزینه ناشران و شرکت کنندگان را بسیار کاهش می دهد. ”

به گفته وی، شبکه خدمات بلاک چین به آرامی در حال حرکت به جلو است، با اشاره به اینکه اخیراً شبکه آزمایشی شبکه خدمات بلاک چین برای بلاک چین های مجاز راه اندازی شده است. وی افزود: “در دراز مدت، ما واقعاً فکر می کنیم که روش پخش داده ها که از طریق فناوری های بلاک چین ایجاد شده، تغییر شکل می دهد، حتی برای امنیت بهتر و حفظ حریم خصوصی بهتر اینترنت را بازسازی می کند.” وی در ادامه اظهار داشت که تاریخی برای آن تعیین نشده است و یا حتی پیش بینی نشده است که خدمات بلاک چین چه تاثیری در سطح جهانی خواهد گذاشت.

ابتکار جهانی BSN ممکن است بیشتر در مورد بازاریابی بلاک چین های عمومی باشد

ذکر این نکته نیز مهم است که دو نسخه از شبکه خدمات بلاک چین وجود دارد: یکی به نام “BSN China” و دیگری “BSN International”. به گفته وی، شبکه خدمات بلاک چین هنوز یک شبکه است، اما حاکمیت بین شبکه خدمات بلاک چین چین و شبکه خدمات بلاک چین بین المللی تقسیم شده است. وی گفت: “درست مثل اینترنت، چین یک آژانس برای تنظیم اینترنت دارد و ایالات متحده یک آژانس دیگر برای این کار دارد.”

اگرچه این ایده منطقی است، اما بدبینی در مورد BSN International نشان داده شده است. کوین فنگ (Kevin Feng)، مدیر عامل سابق شرکت بلاک چین VeChain در این خصوص به کوین تلگراف گفت که جو ژئوپلیتیک چین قطعاً یکی از چالش های اصلی BSN International است. وی ابراز داشت: “این نگرانی برای شرکت های مستقر در ایالات متحده یا اتحادیه اروپاست، چرا که بیشتر زیرساخت های بلاک چین BSN در ارائه دهندگان ابری مستقر در چین قرار دارد.”

علاوه بر این، فنگ اشاره کرد که خدمات بلاک چین چین فقط از شبکه های خصوصی بلاک چین مجاز استفاده می کند، در حالی که خدمات بلاک چین بین المللی، بلاک چین های عمومی و غیر مجاز را در خود جای داده است. فنگ معتقد است که خدمات بلاک چین چین می تواند تأثیر سریع تری داشته باشد، با این حال وی خاطرنشان کرد که نسخه بین المللی “بیشتر برای اهداف بازاریابی برای پروتکل های بلاک چین عمومی است.” فنگ در مورد ایرادات موجود در این مدل، نظیر شارژ کاربران براساس ترافیک ایجاد شده توضیح داد:

“علاوه بر جو ژئوپلیتیک چین، این مدل خدمات برای توسعه دهندگان بلاک چین جذاب نیست. از آنجا که بلاک چین های عمومی متن باز هستند، توسعه دهندگان معمولاً نودهای خود را برای برنامه های خود تنظیم می کنند و احتمالاً ارزان تر از مدل مبتنی بر ترافیک است. “

ابتکارات بلاک چین هنوز هم به سرعت پیشرفت می کند

اگرچه شک و تردید در مورد ابتکار خدمات بلاک چین همچنان وجود دارد، گزارش اخیر بلاک چین شرکتی Forrester نیز پیش بینی می کند که زیرساخت های بلاک چین ملی سریعتر از بیشتر مناطق پیشرفت خواهد کرد. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۱، دولت چین با معاملات امضا شده و سیستم های تولیدی، در بیشتر استان ها سرمایه گذاری استراتژیک انجام خواهد داد. در این گزارش آمده است: “این سرمایه گذاری ملی به ایجاد پل ارتباطی بین فرآیندها در حوزه هایی مانند خدمات شهروندی که به ویژه در چین چالش برانگیز بوده است، کمک خواهد کرد. این تلاش مشترک، چین را از سایر مناطق پیش خواهد برد. ”

به گفته چارلی دای (Charlie Dai)، تحلیلگر فارستر و همكار این گزارش، ابتكار ملی “زیرساخت های جدید” چین، بلاک چین را به بخشی جدایی ناپذیر از زیرساخت های دیجیتالی کشور تبدیل می کند. بنت همچنین خاطرنشان کرد که اگرچه این تفاوت زیادی با جاه طلبی های بلاک چین اروپا ندارد، چین یک کشور واحد است که در آن فناوری و ساخت یک شبکه می تواند با سرعت بیشتری به واقعیت تبدیل شود. وی در این خصوص عنوان کرد:

“در مقابل، در اروپا ابتکارات در سطح اتحادیه اروپا و همچنین در سطح کشور وجود دارد. فرآیندهای بدست آوردن این اقدامات منصفانه طراحی شده اند، اما در نتیجه نیز کاملاً دست و پا گیر هستند. همچنین نیاز به همسویی بین ابتکارات سطح کشور و اتحادیه اروپا وجود دارد. در ایالات متحده، معمولاً پذیرش فناوری به نیروهای بازار واگذار می شود. از این رو، ابتکار عمل برابر با زیرساخت خدمات بلاک چین اروپا یا BSN وجود ندارد. “

علاوه بر این، Czhang Lin، مشاور شبکه بلاک چین در Haier Group – یک شرکت چند ملیتی چینی – به کوین تلگراف گفت که زیرساخت های بلاک چین ملی سریعتر از مناطق دیگر رو به جلو حرکت می کند، این مسئله عمدتا به دلیل فرهنگ برنامه ریزی مرکزی از بالا به پایین این کشور است. وی اظهار داشت: “از زمانی که رئیس جمهور شی در اکتبر ۲۰۱۹ ، بلاک چین را به عنوان یک فناوری در سطح استراتژی ملی اعلام کرد، ما شاهد علاقه گسترده دولت ها در همه سطوح به مطالعه و برنامه ریزی برای پذیرش بلاک چین هستیم.”

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version