سرمایکس
video thumb

آیا رهبری چین در صنعت استخراج بیت کوین به چالش کشیده خواهد شد؟

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که چین دارای مزایای زیادی در صنعت استخراج بیت کوین است، هرچند که برای همیشه دوام نخواهد آورد، چرا که کشورهای بیشتری وارد این فضا می شوند.

اگر بخواهید در مورد استخراج بیت کوین (BTC) صحبت کنید، باید در مورد چین صحبت کنید. چین با وجود معادن و استخرهای بزرگ، نیروی کار سریع و ارزان و در اختیار داشتن کنترل بیشترین قدرت هشدار جهان به یک غول در اکوسیستم استخراج بیت کوین تبدیل شده است. بنابراین، شما باید یک عملیات استخراج در آنجا راه اندازی کنید؟ آیا جوانب مثبت آن بیشتر از معایب است؟ آیا چین در واقع تهدیدی برای اکوسیستم بیت کوین است؟ بیایید وضعیت استخراج چین را بررسی کنیم.

بازگشت به اصول اولیه

در ابتدا، می توانستید به سادگی بیت کوین را از لپ تاپ خود استخراج کنید یا چند ماینر در خانه خود برای راه اندازی الگوریتم هش تاسیس کنید. اما با شروع کار ماینرهای بیشتر و افزایش مشکل استخراج بیت کوین، برای حل معادلات و بهره مندی از پاداش، به سطح بالاتری از قدرت محاسبات و برق نیاز بود.

فقط مقدار محدودی از بیت کوین قابل استخراج است – ۲۱ میلیون توکن – بنابراین با گذشت زمان، استخراج آنها دشوارتر می شود. ماینرها همچنان به سخت افزار بهتر و سریعتر احتیاج دارند که این امر نیز به برق بیشتری نیاز دارد. امروزه، عملیات استخراج به مراکز بزرگ داده ای منتقل می شود که هزاران ماینر شبانه روز در آن فعالیت می کنند.

چرا اینها را ذکر می کنیم؟ زیرا اگر هدف، استخراج در مقیاس وسیع باشد، هزینه برق، هزینه نیروی کار، سرعت دستیابی به سخت افزار جدید و پایداری به ذهن خطور می کند – و چین تقریباً در همه این زمینه ها از مزیت برخوردار است.

وضعیت استخراج در چین

در پایان سال ۲۰۱۹، چین تقریباً دو سوم قدرت هش جهان را تولید کرد. حتی اگر گزارش شده است که استفاده و مبادله ارزهای دیجیتال در چین ممنوع است و استخراج بیت کوین زمانی در خطر تعطیل شدن بود، دولت چهره ای جدی گرفت و به طور فزاینده ای از استفاده از فناوری بلاک چین در صنایع بزرگ خود استقبال می کند – و اجازه می دهد استخراج بیت کوین رشد کند.

فرآیند استخراج بیت کوین در چین یک صنعت در حال رشد است زیرا هزینه های نیروی کار ارزان است و و زمان انجام کار و تولید بسیار پایین تر است، زیرا این کشور قطب تجارت جهانی است. از آنجا که سخت افزار مورد استفاده برای استخراج بیت کوین در چین ساخته شده است، استخراج کنندگان می توانند خیلی سریع به روز شوند. اگر می خواهید یک مرکز داده با سرعت زیاد و هزینه کم راه اندازی کنید، این کار را در چین انجام دهید.

هزینه های کم برق به صورت نیروگاه آبی نیز موجود است. از آنجا که استخراج بیت کوین نیاز به برق زیادی بین تأمین کنندگان معدن و تأمین انرژی طرفداران برای خنک سازی ماینرها دارد، یک مرکز داده باید برق را تا حد ممکن ارزان دریافت کند. گفته می شود که نیروگاه برق آبی در استان سیچوان در فصل بارندگی به ۰٫۰۲ دلار در هر کیلووات ساعت می رسد و اکنون دولت چین استخراج ارزدیجیتال در این استان را تشویق می کند تا عملیات بتواند از نیروگاه های برق آبی موجود در آن بهره ببرد.

اما فقط برخی از ماینرهای چینی با استفاده از انرژی آبی تمیزتر و ارزانتر کار می کنند. بیشتر آنها با ذغال سنگ کار می کنند، که گزینه کثیف و گران تری است. امروزه از میان منابع اصلی تأمین نیرو، ارزان ترین میزان برق آبی حدود ۰٫۰۱ تا ۰٫۰۲ دلار در هر کیلووات ساعت است و باد یکی دیگر از گزینه های ارزان قیمت با ۰٫۰۲۵ دلار در هر کیلووات ساعت می باشد. گاز و ذغال سنگ با قیمت ۰٫۰۳ تا ۰٫۰۳۵ دلار (به اضافه هزینه های انتقال و مالیات) گران ترین گزینه ها هستند. بنابراین، گرچه نیروی کار و مواد ممکن است ارزان باشد، اما استفاده از ذغال سنگ باعث می شود که عملیات استخراج از دو منظر هزینه و محیط زیست ناپایدار باشد. بی ثباتی سیاسی در راه اندازی عملیات استخراج در چین ممکن است شما رامجبور کند تا جای دیگری را جستجو کنید.

آیا چین می تواند در صدر باقی بماند؟

هر کسی که بخواهد عملیات استخراج مقیاس پذیر شده را راه اندازی کند، به طور فزاینده ای به دنبال یافتن مکان در کشورهای شمال اروپا، کانادا و ایالات متحده است. اگرچه این مکان ها ممکن است هزینه های بیشتری را برای شروع و هزینه های نگهداری ارائه دهند، اما در دسترس بودن برق پایدار و مقرون به صرفه یک مزیت بزرگ در این کشورها به شمار می رود. بعلاوه، این مناطق از نظر سیاسی ثبات بیشتری دارند، بنابراین تهدید کمتری وجود دارد که دولت روزی تصمیم بگیرد که تمام عملیات استخراج را متوقف کند. در حقیقت، کانادا در زمان قرنطینگی های همه گیری کووید ۱۹، عملیات استخراج را “خدماتی اساسی” دانست.

این ممکن است دلیلی بر این مسئله باشد که چرا قدرت هش جهان در حال تغییر مکان است. براساس گزارش های اخیر، قدرت هشینگ چین در حال کاهش است، چرا که سایر نقاط جهان نیز در این زمینه در حال رشد هستند.

دلیل دیگر این کاهش ممکن است این باشد که استخراج در چین در سال ۲۰۲۰ سخت مورد حمله قرار گرفت. همه گیری کووید ۱۹ زنجیره های تأمین را مختل کرده و باعث شده تا ارائه سخت افزار جدید برای رسیدن به مراکز داده به طور قابل توجهی به تأخیر بیفتد. درصنعتی که هر دقیقه در آن اهمیت دارد، استفاده از ماینرهای کندتر و قدیمی برای حتی یک روز بیشتر به معنای از دست دادن پول و مزیت است. علاوه بر این، قوانین قرنطینه در چین مانع از این شد که کارگران با ریگ های خود به استخراج بپردازند و این مسئله باعث اختلال بیشتر در عملیات ها می شود.

علاوه بر این، سومین فرآیند نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین در ماه مه گذشته اتفاق افتاد، پاداش استخراج را به نصف کاهش داد و ماینرها را مجبور به ارتقاء قابل توجه سخت افزارهای خود برای ادامه رقابت کرد. چرا که در حال حاضر برای استخراج همان میزان بیت کوین مشابه سال قبل به دو برابر قدرت هش نیاز است. عملیات استخراج تنها به ارتقاء نیاز ندارد، بلکه به به صرفه ماندن هزینه های انرژی نیز نیاز دارد. پس از این رویداد، بسیاری از ماینرها در سراسر جهان خاموش شدند زیرا این کار دیگر نتیجه ای در بر نداشت.

از همه مهم تر این است که، فصل موسمی تابستان امسال باعث جاری شدن سیل بیش از حد در استان سیچوان شد و منجر به کمبود برق شد که تا ۲۰٪ میزان هش منطقه را کاهش می دهد.

با وجود این عقب ماندگی های چشمگیر، مطمئناً استخراج به چین دوباره باز خواهد گشت. اما در حالی که سایر نقاط جهان مردم را به استخراج بیت کوین تشویق می کنند و با وجود پایداری بیشتر در سایر نقاط، ممکن است به زودی شاهد به چالش کشیده شدن جایگاه چین به عنوان غول صنعت استخراج باشیم.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version