سرمایکس
video thumb

همه‌گیری ویروس کرونا، بدهی جهانی را در سه ماهه سوم به ۲۷۲ تریلیون دلار رساند

لیست عناوین این مطلب

بر اساس گزارش های منتشر شده، موسسه مالی بین الملل (IIF) می گوید بدهی های جهانی با توجه به هزینه های جاری دولت ها و شرکت ها در واکنش به بیماری همه گیر ویروس کرونا یا کووید ۱۹، تا پایان سال ۲۰۲۰ به رکورد ۲۷۷ تریلیون دلار افزایش می یابد. پیش از این میزان این بدهی ۱۵ تریلیون دلار بوده که تا پایان سال به ۲۷۲ تریلیون دلار خواهد رسید. طبق گزارش بدهی جهانی موسسه مالی بین الملل دولت های توسعه یافته بیش از نیمی از این افزایش را به خود اختصاص می دهند.

براساس یک گزارش، بازپرداخت های بدهی علیرغم کم سابقه بودن هزینه وام در سراسر جهان “بسیار سنگین تر خواهد بود. در این بین کاهش درآمد دولت ها تا حدی بر این وضعیت تاثیر گذار بوده است. داده های موسسه مالی بین الملل نشان می دهد که نسبت این بدهی به تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم به تقریباً ۲۵۰٪ رسیده است.

نسبت بدهی چین به تولید ناخالص داخلی در سه ماهه گذشته به ۳۳۵ درصد رسیده است، در حالی که انتظار می رود تا نسبت کلی سال ۲۰۲۰ به حدود ۳۶۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی برسد.

از سوی دیگر، بدهی کلی بازارهای توسعه یافته در سه ماهه سوم به ۴۳۲٪ از تولید ناخالص داخلی رسید، این در حالی است که این نسبت در پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۳۸۰٪ بود. شاخص ها نشان می دهد که این نسبت در سه ماهه چهارم بیشتر خواهد شد.

خطرات کاهش سود

در همین حال، داده های موسسه مالی بین الملل نشان می دهد که ایالات متحده که در سال جاری وام های بسیاری گرفته است و در سال ۲۰۲۰ شاهد رسیدن بدهی خود به ۸۰ تریلیون دلار می باشد و این رقم در سال ۲۰۱۹ حدود ۷۱ تریلیون دلار می باشد. به همین ترتیب، در منطقه یورو، این بدهی از ۱٫۵ تریلیون دلار افزایش یافته و میزان این بدهی عا تا پایان ماه سپتامبر به حدود ۵۳ تریلیون دلار رسیده است.

در حالی که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در حال حاضر نگران کننده است، گزارش موسسه مالی بین الملل در مورد عواقب احتمالی حذف سود توسط دولت ها تخمین هایی را می زند. این گزارش می گوید:

“عدم اطمینان در مورد چگونگی اقتصاد جهانی در آینده تأثیرات سوء قابل توجهی بر فعالیت اقتصادی دارد.”

باید عنوان کرد سطح نامتناسب بالا بودن بدهی در بلند مدت تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت. ممكن است كشورهای تحت فشار مجبور به ایجاد پول برای پرداخت بدهی شوند در حالی كه دیگران تعهدات خود را نادیده می گیرند.

زامبیا پس از آنکه کاهش درآمد ناشی از کووید ۱۹بر توانایی ملت آفریقای جنوبی برای انجام تعهدات خود تأثیر گذاشت ، به ششمین کشور در حال توسعه تبدیل شد که در انجام تعهدات خود کوتاهی می کند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version