گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال تقریبا ۳ ماه است که بیشترین افزایش را داشته اند و آلت کوین ها نیز نقش مهم ‌تری در این روند داشته اند. بیش از ۲۰ میلیارد دلار به این فضا سرازیر شده است، اما دلیل این روند صعودی چه بود و آیا سرانجام فصل آلت کوین ها آغاز شده است؟

ارزش کل بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال از اواسط نوامبر، زمانی که خرس ها در فعالیت کامل حضور داشتند به این سطح نرسیده بود. ارزش کل بازار از ابتدای سال تاکنون ۲۷ درصد افزایش یافته و به ۲۴۴ میلیارد دلار رسیده است که یک نقطه اوج در سال ۲۰۲۰ محسوب می شود.

نوسان بیت کوین

بدون شک بیت کوین نقش مهمی در روند کل بازار ارزهای دیجیتال ایفا کرده است. از ابتدای سال تاکنون قیمت بیت کوین افزایش خوبی داشته است که بیشتر آن ناشی از تنش های ژئوپلیتیکی است.

گفتنی است که نه تنها امروز، بیت کوین ۳٫۵ درصد افزایش قیمت داشته است و از ۸۵۰۰ دلار به سطح مقاومتی ۸۸۰۰ دلار رسیده است، بلکه با رشد صعودی خود، همچنان بر بازارهای وسیع تسلط دارد.

طبق اطلاعات Tradingview.com، نوسان شدید در آلت کوین ها سلطه بیت کوین را به ۶۷ درصد رسانده است. با این حال، نمی ‌توان این نکته را نادیده گرفت که هاوینگ و خوش بینی بیش از حد به بیت کوین طی دو هفته گذشته رشد کل این صنعت را در پی داشته است.

بیت کوین ارزهای دیجیتال
بیت کوین

فوموی فیکتوشی (FAKETOSHI )

بخش عمده ای از روند صعودی بزرگ تحت سلطه دو هاردفورک بیت کوین بوده است. بیت کوین کش با افزایش قیمت تقریبا ۲۰ درصدی از ۰۲۸ دلار به بیش از ۳۶۰ دلار رسید و جایگاه خود را به برادر کوچکش داد.

به نظر می‌رسد که فوموی فیکتوشی دلیل افزایش قیمت ارز های دیجیتال بوده است. در پی پیشرفتی که در پرونده حقوقی کریگ رایت صورت گرفت، بیت کوین SV با افزایش قیمت باورنکردنی مواجه شد و قیمت آن به ۳۷۴ دلار رسید و توانست رتبه چهارم ارزهای دیجیتال از لحاظ ارزش بازار را به دست آورد.

شایعات پیرامون این موضوع وجود دارند که کلیدهای خصوصی تولیپ تراست (Tulip Trust) چندین میلیون دلاری بیت کوین پیدا شده اند. این موضوع، باعث شده است موجی از هیجان ایجاد شود، زیرا اگر کریگ رایت کلیدها را در اختیار داشته باشد و حدود نیم میلیون بیت کوین را نقد کند می ‌تواند موجب افزایش نجومی قیمت شدید BSV شود.

این دو فورک بیت کوین در حال حاضر بیشترین افزایش قیمت را داشته اند و تقریبا نیمی از ۲۰ توکن برتر بازار نیز با درصد افزایش قیمت دو رقمی مواجه هستند.

بازار خرسی دو ساله برای آلت کوین ها

گفته می شد که سرانجام، آلت کوین ها از بازار نزولی دو ساله خود بیرون خواهند آمد. هرچند علیرغم روندهای صعودی موجود، همچنان اکثر آلت کوین ها در زیر یخ های زمستان ارزهای دیجیتال دفن شده اند.

هنگامی که سطوح مقاومت کلیدی شکسته شوند، سفارشات معاملات آغاز می شود و موجی از خریدها باعث می‌ شود که قیمت آلت کوین ها بیشتر شود. به نظر می رسد این اتفاقی است که طی چند ساعت گذشته برای اکثر آلت کوین ها رخ داده است.

اگرچه افزایش قیمت های اخیر بسیار چشمگیر بوده اند، اما هنوز راه زیادی وجود دارد تا بتوان عنوان کرد که تمام آلت کوین های برتر در محدوده صعودی قرار دارند.