استخراج ارزهای دیجیتال به‌خصوص اتریوم که یکی از شناخته‌شده‌ترین رمزارزها است، همواره به‌عنوان موضوعی داغ در دنیای کریپتوکارنسی شناخته می‌شود. بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال با استخراج کوین‌های مختلف، سودهای کلانی را همراه با میزان ریسکی پایین به‌دست می‌آورند که در قیاس با سایر روش‌های درآمدزایی از ارزهای دیجیتال مانند تریدینگ، بازدهی بهتری دارد.

برای استخراج ارزهای دیجیتال لازم است تا به موارد زیادی توجه داشت. عدم آشنایی با نکات پیرامون این موضوع، می‌تواند فرآیند استخراج را به فرآیندی کاملا بدون سود یا حتی ضررده تبدیل کند. اگر شما نیز می‌خواهید با روش استخراج اتریوم آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب از آکادمی سرمایکس، با ما همراه باشید.

تاریخچه روش‌های استخراج اتریوم

شبکه اتریوم در سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد و اولین بلاک‌چینی بود که امکان اجرای قراردادهای هوشمند را به‌وجود آورد. توکن بومی شبکه اتریوم که با همین نام شناخته می‌شود و برای انجام تراکنش‌‎های این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، طبق الگوریتم PoW تولید می‌شد. عبارت PoW که مخفف Proof of Work است، بدین موضوع اشاره دارد که برای به دست آوردن کوین‌های یک بلاک‌چین، باید آن‌ها را استخراج کرد.

از سال ۲۰۲۲ به بعد باتوجه به انرژی زیادی که توسط ماینرها برای استخراج اتریوم مصرف می‌شد، در یک آپدیت تاریخی، شبکه اتریوم نحوه عملکرد خود را به PoS تغییر داد. عبارت PoS مخفف Proof of Stake بوده و بدین معناست که کوین‌های بلاک‌چین قابلیت استخراج ندارند؛ بلکه برای به‌دست آوردن کوین‌های بیشتر، باید مقداری از کوین‌های از پیش تولید شده را به‌عنوان وثیقه به شبکه پرداخت کرد و به اعتبارسنجی تراکنش‌ها مشغول شد.

نحوه استیک کردن اتریوم

استخراج اتریوم در حال حاضر

باتوجه به تغییر شیوه عملکرد اتریوم از PoW به PoS، امروزه قابلیت استخراج اتریوم وجود ندارد. در واقع ماینرهایی که در گذشته برای به‌دست آوردن کوین‌های اتریوم مورد استفاده قرار می‌گرفتند، امروزه کاربردی ندارند؛ البته علاقه‌مندان اتریوم می‌توانند با استیک کردن دارایی خود در این شبکه، کوین‌های اتریوم را به‌عنوان پاداش دریافت کنند. در واقع این روش نیز دقیقا مانند استخراج ارز دیجیتال‌ است؛ با این تفاوت که نیازی به خرید دستگاه‌های گران‌قیمت ماینر و مصرف انرژی بالا ندارد.

نحوه استیک کردن اتریوم

برای استیک کردن اتریوم و کسب پاداش‌، باید به‌عنوان یک Validator به شبکه اتریوم متصل شد. افرادی که قصد این کار را دارند، باید حداقل ۳۲ اتریوم را به شبکه بپردازند که میزان بسیار بالایی است. افرادی که تمامی ۳۲ اتریوم را بدون مشارکت با سایر اشخاص فراهم کرده و آن‌ها را استیک می‌کنند، عموما با نام Solo Staker شناخته می‌شوند. سولو استیکرها علاوه‌بر داشتن سرمایه‌ای هنگفت، دارای یک کامپیوتر اختصاصی برای استیک کردن و یک ارتباط اینترنتی پایدار هستند. باتوجه به این‌ که فراهم کردن چنین شرایطی دشوار است، بسیاری از افراد به‌جای اتصال به شبکه تحت عنوان یک Solo Staker، وارد استخرهای استیکینگ می‌شوند.

در استخرهای استیکینگ، تعدادی از دارندگان اتریوم به یکدیگر پیوسته و دارایی خود را همراه با هم استیک می‌کنند‌. معمولا محدودیت خاصی برای میزان دارایی در نظر گرفته نشده و به همین خاطر، این روش برای افرادی که سرمایه کمی دارند مناسب است. بسته به این که هر فرد چه مقدار سرمایه وارد استخر کرده باشد، میزان مشخصی سود دریافت می‌کند. البته سودی که دریافت می‌شود، کم‌تر از حالت Solo Staking است؛ چراکه ایجادکننده استخر به‌خاطر خدماتی که عرضه کرده است، بخشی از سود را به خود اختصاص می‌دهد.

نکات امنیتی پیرامون استیکینگ اتریوم

شاید استیکینگ روشی بی‌خطر به نظر برسد؛ اما همچنان، موارد زیادی هستند که قبل از استیک کردن دارایی باید آن‌ها را در نظر داشت. در ادامه این بخش، تعدادی از مهم‌ترین نکات پیرامون استیکینگ اتریوم را بررسی خواهیم کرد.

عدم ورود به‌عنوان Solo Staker

حتی در صورت داشتن سرمایه کافی، کامپیوتر اختصاصی و اینترنت پایدار، پیشنهاد می‌شود که به‌عنوان Solo Staker وارد شبکه اتریوم نشد. شبکه‌های بلاک‌چین ساختار پیچیده‌ای دارند و اتصال و مدیریت ارتباط با آن‌ها، مستلزم داشتن دانش فنی بالایی است. بروز مشکلات تخصصی در شبکه و عدم توانایی در حل‌وفصل کردن آن‌ها، ممکن است باعث عدم دریافت پاداش یا حتی از دست رفتن دارایی شود.

سپردن دارایی‌ها به یک استخر استیکینگ مطمئن

هنگامی که دارایی به یک استخر استیکینگ سپرده می‌شود، مدیران پلتفرمی که استخر را ایجاد کرده‌اند، احاطه‌ای کامل روی دارایی دارند. بدین معنا که می‌توانند کوین‌ها را به ولت‌های شخصی خود انتقال داده و آن‌ها را از دسترس صاحبان اصلی خارج کنند. به‌ همین خاطر است که انتخاب یک استخر استیکینگ معتبر و شناخته شده، اهمیت فراوانی پیدا می‌کند.

استخرهای استیکینگ خارجی معمولا به ایرانیان خدمات‌رسانی نکرده و به‌خاطر تحریم‌های بین المللی، دارایی آن‌ها را مسدود می‌کنند؛ البته روش‌هایی برای پنهان نگه داشتن هویت وجود دارند که پیاده‌سازی آن‌ها نیز دانش عمیقی را در حوزه اینترنت، بلاک‌چین و شبکه‌های کامپیوتری می‌طلبد. باتوجه به این موضوع، اغلب کاربران ایرانی ترجیح می‌دهند تا از صرافی‌های داخلی که قابلیت استیکینگ را فراهم کرده‌اند استفاده کنند.

یکی از پلتفرم‌های ارز دیجیتال‌ ایرانی که امکان استیک کردن چندین ارز دیجیتال‌ متنوع ازجمله اتریوم را فراهم کرده است، سرمایکس است. کاربران می‌توانند با ساخت یک حساب کاربری سرمایکس و انجام احراز هویت، دارایی خود را در این پلتفرم استیک کرده و درآمدی غیر فعال را ایجاد کنند.

نرخ سودی که سرمایکس برای استیک‌کنندگان اتریوم در نظر گرفته است، یک پله از سایر پلتفرم‌ها بالاتر بوده و همین امر، آن را به یکی از محبوب‌ترین صرافی‌ها تبدیل کرده است. علاوه‌براین، ابزارها و امکاناتی که سرمایکس به کاربران خود ارائه می‌دهد، با وجود سادگی و قابل درک بودن، کاملا حرفه‌ای هستند. این موضوع باعث می‌شود که سرمایکس نه‌تنها برای کاربران تازه‌کار، بلکه برای کاربران باسابقه نیز پلتفرمی مناسب باشد.

توجه به نوسانات بازار

استیک کردن ارزهای غیر استیبل ازجمله اتریوم، همواره ممکن است ریسک‌های فراوانی را در پی داشته باشد. یکی از این ریسک‌ها، کاهش قیمت رمزارز است. فرض کنید که مقدار مشخصی اتریوم را استیک کرده‌اید و قرار است پس از مدت زمانی به‌خصوص، درصد معینی سود دریافت کنید. باتوجه به این ‌که سود مشخص شده در قالب اتریوم پرداخته می‌شود، این امکان وجود دارد که در صورت ریزش قیمت اتریوم، مجموع سرمایه استیک شده به علاوه سودی که به آن تعلق گرفته است، در انتها ارزش دلاری کم‌تری نسبت به سرمایه اولیه‌ای که استیک شده است داشته باشند.

البته باتوجه به روند صعودی اتریوم و پیشرفت قیمت آن، این امر نه‌تنها بعید به‌نظر می‌رسد، بلکه احتمال دارد که دارایی نهایی به‌خاطر رشد قیمت اتریوم، ارزش دلاری بسیار بیشتری از سرمایه اولیه و درصد سودی که به آن تعلق گرفته است داشته باشد.

استخراج اتریوم کلاسیک

استخراج اتریوم کلاسیک

با این ‌که شبکه اتریوم آپدیت شد و از الگوریتم پیشین خود دست کشید، اما خوشبختانه قابلیت استخراج را به‌طور کامل از بین نبرد. افرادی که به الگوریتم پیشین اتریوم علاقه‌مند هستند، می‌توانند از شبکه اتریوم کلاسیک و کوین بومی آن، اتر استفاده کنند. اتریوم کلاسیک را می‌توان نسخه قدیمی اتریوم دانست که از الگوریتم PoW پیروی کرده و ماینرها مشغول استخراج کوین‌های این پروژه هستند.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا موضوع استخراج اتریوم را به‌طور کامل پوشش داده و مهم‌ترین نکات را ارائه دهیم. امروزه با این ‌که استخراج اتریوم امکان‌پذیر نیست، اما می‌توان کوین‌های اتریوم را استیک کرد و درآمدی به نسبت خوب را به‌دست آورد. پلتفرم‌های زیادی امکان استیکینگ اتریوم را فراهم کرده‌اند که می‌توان از خدمات هریک از آن‌ها استفاده کرد. یکی از این پلتفرم‌ها، صرافی ایرانی سرمایکس است. اگر شما نیز می‌خواهید در امن‌ترین حالت ممکن، درآمدی غیر فعال را برای خود ایجاد کنید، پیشنهاد می‌کنیم که سرمایکس را از دست ندهید.