ترید، یکی از مهمترین ابزارها در بازار ارزهای دیجیتال برای رسیدن به سود بیشتر در زمان کوتاه‎‌تر است.بسیاری از کاربران حرفه‌ای بازار ارزهای دیجیتال از رمزارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و … برای ترید ساعتی استفاده می‌کنند.

در واقع این ابزار برای افرادی مناسب است که از تحلیل‌های قوی به منظور بررسی روند قیمت ارزهای دیجیتال در بازار بهره می‌برند و یا برای مدت طولانی است که در این بازار، مشغول به فعالیت هستند. بنابراین اشنایی کاملی با مفاهیم آن دارند.

به صورت کلی  ترید ساعتی (یا اسکالپینگ) در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل پتانسیل سودآوری سریع و هیجانی که به همراه دارد، مورد توجه قرار گرفته است.  استراتژی ترید ساعتی نیازمند تمرکز بالا، مدیریت ریسک دقیق و استفاده از ابزارهای تحلیلی مناسب است.

اما نباید از این موضوع غافل شد که ترید ساعتی نیز «بایدها و نبایدهای» خاص خود را داشته و انجام آن به عوامل متفاوتی مانند تحمل ریسک تریدر، استراتژی معاملاتی، شرایط بازار، شرایط اقتصادی کشور و … بستگی دارد. 

مزیت ترید ساعتی برای حرفه‌ای‌ها 

مزیت ترید ساعتی برای حرفه‌ای‌ها 

همانطور که گفته شد ترید کردن در بازار ارزهای دیجیتال یکی از مهمترین ابزارها برای رسیدن به سود زیاد در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. در واقع بسیاری از کاربران به دلیل همین قابلیت است که به بازار ارزهای دیجیتال وارد می‌شوند و درصدد هستند بیشترین بهره را از آن ببرند. از سوی دیگر هر کاربر حرفه‌ای برای ترید کردن نیاز به زمان و مکان مشخص ندارد؛ بدین معنا که نیازی به آغاز به کار بازار برای ترید کردن نیست. این در حالی است که برای خرید و فروش در بازارهای سهام و سرمایه، «زمان» مسئله مهمی است  و حتما می‌بایست در روز کاری این امر صورت پذیرد. مهمترین مزیت ترید و به خصوص ترید ساعتی برای کاربران بازار ارزهای دیجیتال، همان کسب سود زیاد در زمان کوتاه است. در واقع این کاربران با بهره‌گیری از تغییرات ناگهانی قیمت برخی ارزها استفاده کرده و به سود بالایی دست می‌یابند. البته شاید بتوان «هیجان» را نیز به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های ترید ساعتی عنوان کرد که در دسته‌بندی مزیت‌های روانی و روانشناختی جای می‌گیرد. به صورت کلی دلایل و مزیت‌های ترید ساعتی برای افرادی که آشنایی کاملی با بازار ارزهای دیجیتال دارند، به صورت زیر عنوان می‌شود؛ 

پتانسیل سودآوری بالا؛  نوسانات شدید قیمت برخی ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و یا بیت کوین در بازه‌های زمانی کوتاه، فرصت‌های زیادی را برای کسب سود در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. کاربران حرفه‌ای با شناسایی دقیق این نوسانات و اجرای معاملات سریع، می‌توانند سود قابل توجهی کسب کنند.

انعطاف‌پذیری بالا؛ ترید ساعتی به کاربران این امکان را می‌دهد که در هر زمان از روز به بازار وارد شده و از فرصت‌های موجود استفاده کنند. این ویژگی برای افرادی که زمان محدودی برای معامله دارند، بسیار مناسب است.

احتیاط بیشتر؛ در ترید ساعتی، کاربران مجبور هستند با دقت و وسواس بیشتری در هر معامله شرکت کرده و پیش از به اتمام رساندن آن، ریسک‌هایش را ارزیابی کنند. 

بدون نیاز به زمان و مکان خاص؛ کاربران بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند در هر شرایطی به دارایی‌های دیجیتالی خود دسترسی داشته باشند و به معامله آن‌ها بپردازند. بدون آنکه نیاز باشد از نهاد و یا سازمانی مالی اجازه بگیرند. 

معایب ترید ساعتی

به دلیل ماهیت ترید ساعتی که همان سود زیاد در زمان کم است، مهمترین مشکلی که این نوع معامله در بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند برای کاربرانش ایجاد کند، ریسک از دست دادن کل دارایی است. این امر برای افرادی که بر ارزهای دیجیتال پرریسک مانند بیت کوین، ترید انجام میدهند، جدی تر است. در ادامه به برخی از مشکلات این نوع ترید در بازار رمزارزها اشاره می‌شود؛ 

ریسک بالا؛ نوسانات شدید قیمت و زمان واکنش کوتاه، ریسک این نوع معامله را افزایش می‌دهد. به گونه‌ای که می‌تواند فرد را در معرض از دست دادن کل دارایی‌هایش قرار دهد. 

تصمیم گیری در مدت کوتاه؛ ترید ساعتی نیازمند تمرکز زیاد و توانایی تصمیم‌گیری سریع است. این شرایط همیشه به سود بالا منتهی نمی‌شود.

هزینه‌های معاملاتی بالا؛ به دلیل تعداد بالای معاملات، هزینه‌های معاملاتی تریدرها نیز افزایش می‌یابد.

امکان افزایش ضرر؛ اگر فردی ترید ساعتی را برای هفته‌ها و ماه‌ها انجام دهد، ممکن است با احتمال افزایش ضررهای مداوم روبرو شود. که این امر در نهایت باعث می‌شود فرد دارایی‌هایش را از دست بدهد. 

ترید ساعتی بیت کوین

ارزهای دیجیتال مناسب برای ترید ساعتی

در قسمت‌های پیشینین ازمزایا و معایب ترید ساعتی گفته و به این موضوع نیز اشاره شد که ترید ساعتی برای آن دسته از افرادی مناسب است که با مفاهیم بازار ارزهای دیجیتال اشنایی کامل داشته و از عواقب ترید ( مانند از دست دادن تمام دارایی در یک معامله، ترید رمزارزی اشتباه و یا بی‌توجهی به تحلیل‌های تکنیکال بازار ارزهای دیجیتال) ساعتی نیز به خوبی آگاه هستند. در ادامه مطلب، ابتدا به چند موضوع پیش از انتخاب ارزهای دیجیتال برای ترید پرداخته و سپس رمزارزهایی که برای ترید ساعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تحلیل و بررسی می‌شوند. 

نوسانات بالا؛ ارزهای دیجیتالی که نوسانات قیمتی بالایی دارند، فرصت‌های بیشتری برای کسب سود در بازه‌های زمانی کوتاه فراهم می‌کنند. البته که این امر با ریسک همراه است و افراد میبایست در یک بازه کوتاه چند ساعته، رمزارز را معامله کنند. 

حجم معاملات بالا؛ رمزارزهای با حجم معاملات بالا، نقدینگی بیشتری دارند و امکان ورود و خروج آسان‌تر از بازار را فراهم می‌کنند.

پشتیبانی از صرافی‌ها؛ رمزارزهایی برای ترید ساعتی میبایست مورد استفاده قرار گیرند که در صرافی‌های معتبری مانند کوکوین و یا بایننس، پشتیبانی شده‌اند. 

برخی از مهمترین ارزهای دیجیتال برای ترید ساعتی به صوررت زیر هستند؛ 

بیت کوین (BTC)؛ اولین و مهمترین ارز دیجیتال بازار که نوسانات قیمتی بسیار بالایی داشته و البته حجم معاملاتی‌اش نیز بالاست.پیش از اقدام برای خرید و فروش بیت کوین، لازم است به این نکته اشاره شود که قیمت این ارز دیجیتال با هر خبر سیاسی و یا دیپلماسی تغییرات زیادی خواهد داشت. 

ترید ساعتی اتریوم

اتریوم (ETH): به عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ، اتریوم نیز نوسانات قابل توجهی دارد و برای ترید ساعتی مناسب است. در واقع نوسانات قیمت اتریوم به مثابه یک چاقوی دو لبه است که هم می‌تواند سود زیادی را نصیب تریدرها کند و از سویی می‌تواند با کاهش ناگهانی، افراد را دچار ضررهای بالایی کند. 

ریپل (XRP): ریپل به دلیل کارمزدهای پایین و سرعت بالای تراکنش‌ها، برای تریدهای با حجم بالا محبوب است. اما این رمزارز میتواند تحت تاثیر مسائل و موارد حقوقی قرار گیرد. گفته شد که این ارز دیجیتال به منظور اجرای قراردادهای هوشمند به کار میرود که همین امر میتواند اوضاع را برای دارندگان و تریدرهایش سخت کند. 

بیت کوین کش (BCH): بیت کوین کش، نسخه فورک بیت کوین نیز به دلیل نوسانات بالا و حجم معاملات قابل توجه، برای ترید ساعتی مناسب است.

دوج کوین (DOGE): دوج کوین به دلیل نوسانات شدید و جامعه فعال، می‌تواند فرصت‌های خوبی برای ترید ساعتی فراهم کند. اگرچه این ارز دیجیتال به نوعی میم کوین است و بر اساس یک شوخی مجازی شکل گرفت، اما حجم معاملاتی نسبتا بالایی دارد. 

سولانا (SOL): سولانا پتانسیل بالایی برای رشد دارد. از این رو مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. اما این ارز دیجیتال به دلیل نوسانات بالا و بازار نسبتا جدیدی که دارد، شاید مناسب تریدهای ساعتی و در حجم بالا نباشد. 

کاردانو(ADA): این ارز دیجیتال تمرکز زیادی بر مقیاس‌پذیری دارد و در تلاش است سرعت پذیرش و تایید تراکنش‌ها را نیز افزایش دهد. البته این ارز دیجیتال به دلیل نوسانات کم قیمتی، برای سودآوری در کوتاه‌مدت مناسب نیست. 

میم کوین‌ها: بسیاری از میم کوین‌ها مانند شیبا اینو (SHIB) و دوج کوین، نوسانات بسیار بالایی دارند و برای ترید ساعتی جذاب هستند.

نکات مهم برای ترید ساعتی

ترید ساعتی از آن دسته موضوعات بسیار حساسی است که افراد بدون آگاهی و اطلاع از فرآیندهای آن در بازار ارزهای دیجیتال نباید نسبت به آن اقدام کنند. برای این منظور افراد به انواع مختلفی از داده‌ها و تحلیل‌ها دسترسی داشته و می‌توانند از آن‌ها برای ترید ساعتی با کمترین ریسک و بیشترین سود استفاده کنند. برای بهره‌مندی از فرصت‌های موجود در بازار رمزارزها لازم است به برخی موارد توجه شود. 

یکی از نکات بسیار مهم و پایه‌ای نه تنها برای ترید که برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال، توجه به اخباری است که می‌تواند قیمت‌ها را دچار تغییرات و نوسان کند. به عنوان مثال احتمال اعمال قوانین سختگیرانه برای ارزهای دیجیتال در کشوری خاص می‌تواند قیمت‌ها را برای مدتی افزایش دهد. 

تحلیل‌های بنیادی نیز از دیگر مواردی است که علاوه بر  تحلیل تکنیکال بر تصمیم‌گیری افراد در بازار ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد. 

استراتژی‌های ترید ساعتی ارز دیجیتال

استراتژی‌های ترید ساعتی ارز دیجیتال

مهمترین استراتژی برای شروع ترید ساعتی، آگاهی از اصطلاحات و ابزارهای رایج در بازار است. البته پیشتر نیز اشاره شد که به صورت کلی ترید و به خصوص ترید ساعتی برای افرادی مناسب است که آگاهی کاملی از بازار داشته و از عمق آن باخبر هستند. 

هر فردی میبایست پیش از شروع ترید از میزان ریسکی که قرار است تحمل کند، آگاهی نسبی داشته باشد و سرمایه در دسترس را نیز مدیریت کند. برخی تمام سرمایه خود را برای ترید ساعتی استفاده می‌کنند که این امر می‌تواند احتمال از دست دادن دارایی را به حداکثر برساند. در ادامه به برخی از استراتژی‌ها و اصطلاحات مورد کاربرد در ترید ساعتی اشاره می‌شود؛

اسکالپینگ ساده؛ شناسایی نوسانات کوتاه‌مدت و ورود به معامله در جهت حرکت قیمت.

ترید بر اساس سطوح حمایت و مقاومت؛ شناسایی سطوح کلیدی و ورود به معامله در هنگام شکسته شدن یا برخورد قیمت به این سطوح.

ترید با استفاده از اندیکاتورها؛ استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال مانند میانگین‌های متحرک، RSI و MACD برای شناسایی سیگنال‌های خرید و فروش.

آربیتراژ؛ بهره‌برداری از اختلاف قیمت یک ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف.

اندیکاتورهای تکنیکال؛ یک ابزار مفید برای تحلیل روند و پیش‌بینی حرکت آینده قیمت است که به تریدرها کمک می‌کند تا در بهترین قیمت بتوانند ترید را انجام دهند. 

پلتفرم‌های معاملاتی؛ برای اجرای سفارشات و مدیریت پورتفولیو به کار می‌روند. 

محدودیت‌های ترید ساعتی

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت آنلاین و غیر فیزیکی بودن، تقریبا محدودیت زمانی برای تریدرها ندارد و افراد می‌توانند بدون قید در آن ترید کنند. اما نباید از این نکته غافل شد که برخی موارد مانند تغییرات سریع بازار و یا مدیریت ریسک به خصوص در شرایط نامشخص سیاسی و اقتصادی، می‌تواند به مثابه نوعی محدودیت عمل کند. برخی از قیود و محدودیت‌های ترید ساعتی در زیر عنوان شده‌اند؛ 

هزینه‌های بالای معاملات؛ به دلیل تعداد بالای معاملات، هزینه‌های معاملاتی می‌تواند قابل توجه باشد.

فشار روانی بالا؛ ترید ساعتی نیازمند تمرکز و تصمیم‌گیری سریع است که می‌تواند باعث ایجاد فشار روانی شود.

تغییرات سریع بازار؛ بازار ارزهای دیجیتال بسیار نوسان است و پیش‌بینی حرکت قیمت در کوتاه‌مدت بسیار دشوار است.

مدیریت ریسک؛ افراد همیشه از حد ضرر استفاده می‌کنند تا زیان‌های احتمالی را محدود کنند.

روش‌های اصلی مدیریت ریسک در ترید ساعتی

در قسمت‌های پیشین به مواردی مانند مدیریت ریسک و سبد دارایی‌های دیجیتال برای جلوگیری از ضررهای زیاد و کلان اشاره شد. در این قسمت قرار است به روش‌های اصلی مدیریت در ترید ساعتی اشاره شود. لازم به ذکر مجدد است که ترید، امکانی است که افراد حرفه ای از آن برای کسب سودهای کلان در مدت زمان کم استفاده می‌کنند. بنابراین روش‌های اصلی مدیریت ریسک در این نوع ترید نیز بسیار تخصصی و کارآمد است. 

حد ضرر (Stop-Loss): تعیین یک قیمت مشخص که در صورت رسیدن قیمت به آن، معامله به صورت خودکار بسته می‌شود. این کار از افزایش زیان جلوگیری می‌کند.

حد سود (Take-Profit): تعیین یک قیمت مشخص که در صورت رسیدن قیمت به آن، معامله به صورت خودکار بسته می‌شود. این کار به شما کمک می‌کند تا سود خود را تضمین کنید.

نسبت ریسک به پاداش: تعیین نسبت مشخصی بین میزان پولی که ممکن است از دست بدهید (ریسک) و پولی که ممکن است به دست آورید (پاداش).

اندازه موقعیت (Position Sizing): تعیین مقدار پولی که برای هر معامله اختصاص می‌دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا از ریسک بیش از حد جلوگیری کنید.

تنوع‌سازی پرتفولیو: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مختلف به کاهش ریسک ناشی از نوسانات یک ارز خاص کمک می‌کند.

بهترین صرافی‌های خارجی برای ترید ساعتی

بهترین صرافی‌های خارجی برای ترید ساعتی

پس از بررسی رمزارزهایی که بیشتر تریدرهای حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند، انتخاب یک صرافی مناسب برای تریدر ساعتی نیز بسیار حائز اهمیت است. 

صرافی می‌تواند برای این کار مناسب باشد که سرعت تایید تراکنش‌ها و سفارش‌ها در آن بالا باشد، کارمزدها به نسبت از سایرین کمتر، امنیت دارایی‌های دیجیتال کاربرانش را تضمین کند و از همه مهمتر حجم معاملات در آن نیز بالا باشد. البته اگر صرافی از ابزارهای تحلیلی برای آگاهی سازی استفاده کنند نیز می‌تواند به عنوان یک مزیت در نظر گرفته شود. در ادامه لیستی از بهترین صرافی‌های خارجی برای ترید ساعتی آورده شده است؛ 

  1. Binance

بایننس شناخته شده ترین صرافی برای معامله ارزهای دیجیتال است. در واقع این صرافی با دارا بودن مزایایی مانند حجم معاملات بسیار بالا، کارمزد پایین، بهره‌مندی از ابزارهای تحلیلی پیشرفته و پشتیبانی از تعداد زیاد ارز دیجیتال، به یکی از مهمترین صرافی‌ها برای ترید ساعتی تبدیل شده است. البته نباید از این نکته غافل شد که این صرافی محدودیت‌هایی برای استفاده دارد و برخی از کشورها نمی‌توانند از امکانات آن استفاده کنند. 

  1. Coinbase Pro

کوین بیس نیز از دیگر صرافی‌هایی است که با رابط کاربری ساده و کاربرپسند و البته امنیت بالا توانسته یکی دیگر از انتخاب‌های تریدرها برای معامله باشد. البته از آنجایی که کارمزد بالاتری نسبت به سایرین دریافت می‌کند، شاید برای ترید تعداد رمزارزهای بالاتر به کار آید. 

  1. Bitfinex

بیتفینکس نیز از دیگر صرافی‌هایی است که به دلیل ابزارهای معاملاتی پیشرفته خود، محبوبیت زیادی در بین تریدرها کسب کرده است. این صرافی از اهرم‌ها و قردادهای آتی پشتیبانی میکند. این امر باعث شده که استفاده از این صرافی برای مبتدیان با پیچیدگی‌هایی همراه باشد. 

تریدینگ ساعتی در صرافی‌های ایرانی 

کاربران ایرانی نیز می‌توانند از طریق صرافی‌های داخلی، نسبت به ترید ساعتی ارزهای دیجیتال اقدام کنند. در واقع صرافی‌های داخلی نیز این امکان را برای کاربرانشان ایجاد کرده‌اند که با نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال در بازار، بتوانند سود کسب کنند. البته تمام مواردی که برای ترید در صرافی‌های خارجی (مانند داشتن آگاهی و دانش، استفاده از ابزارهای تخصصی و تحلیلی و…) برای ترید در صرافی‌های داخلی نیز صدق می‌کند.
سرمایکس، اولین صرافی آنلاین ارز دیجیتال است که کاربران با استفاده از امکانات موجود در آن می‌توانند ترید ساعتی انجام دهند.

جمع‌بندی

ترید ساعتی، یکی از مهمترین ابزارهای در دسترس کاربران حرفه‌ای است که با استفاده از آن به سودهای زیاد در کوتاه‌مدت دست می‌یابند. هر فرد به تنهایی نمی‌تواند در بازار ارزهای دیجیتال معامله و یا ترید کند و میبایست از ابزارهایی مانند تحلیل تکنیکال و بنیادی و … برای ترید بهتر استفاده کند.

ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین کش، بیت کوین، اتریوم، کاردانو، ریپل و دوج کوین از جمله معروفترین ارزهای دیجیتالی هستند که برای ترید ساعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.