ریچارد ساندرز (Richard Sanders)، یکی از محققان شرکت سایفربلید (CipherBlade) ادعا کرده است که صرافی HitBTC، طولانی ‌ترین کلاهبرداری در صنعت ارزهای دیجیتال است.

سندرز می گوید، HitBTC ممکن است ورشکسته شده باشد

گرچه صرافی HitBTC خود را به عنوان یکی از پلتفرم‌ های مبادلاتی پیشرو در صنعت ارزهای دیجیتال معرفی می ‌کند، اما ریچارد ساندرز(Richard Sanders) یکی از محققان شرکت سیفربلید(CipherBlade) ادعا می کند که این شرکت ورشکسته شده است. این محقق با انتشار پستی در سایت مدیوم استدلال کرده است که تنها دلیلی که این صرافی تا کنون به فعالیت های خود ادامه داده است، این است که این صرافی همانند «گرگی در لباس گوسفند» می باشد. ساندرز در این باره عنوان کرد:

صرافی HitBTC یکی از نمونه‌ های بارز موجود در صنعت بلاک ‌چین است که باید هرچه سریع ‌تر باید از بین برود، خواه با تصمیم‌ مصرف ‌کنندگان مبنی بر عدم استفاده، مداخله‌ مقامات، اقدامات حقوقی و یا حتی ترکیبی از تمام موارد گفته شده.

چندی قبل این صرافی از طرف برخی افراد مانند جان مک‌آفی(John McAfee) و تریس مایر (Trace Mayer) هم به کلاهبرداری متهم شده بود. این اتهامات زمانی رخ داد که صرافی HitBTC اوایل سال جاری گزینه‌ برداشت وجه را از دسترس کاربران خارج کرد.

طبق گفته‌ ساندرز، از آنجا که صرافی HitBTC در حال تجارت با استفاده از دارایی کاربران خود می‌باشد، به احتمال زیاد به مرحله‌ی ورشکستگی رسیده است. با توجه به این مسئله که این صرافی به صورت شفاف عمل نکرده و اجازه‌ حسابرسی به مقامات را نمی ‌دهد، میزان بدهی قابل پرداخت آن را تنها می ‌توان از طریق کیف ‌پول‌ های آفلاین و آنلاین نسبت به حجم مبادله تخمین زد.

براساس این داده‌ ها می‌ توان مشاهده کرد که حجم مبادله‌ صرافی HitBTC در مقایسه با ذخایر بیت کوین تحت مدیریت، بسیار زیاد است. از سایر صرافی هایی که اجازه حسابرسی داده اند، می توان فهمید که آنها ورشکسته نیستند.

این صرافی مذکور به مقامات مالی اجازه‌ رسیدگی به حساب ‌های تحت مدیریت خود را نخواهد داد، زیرا ارقام بدست آمده بسیار ناامید کننده خواهند بود.

ورشکستگی HitBTC، یک زندگی مجلل را برای افرادی که در راس برنامه های HitBTC قرار دارند، تأمین کرده است.

حجم مبادله‌ی جعلی و سایر مشکلات

ساندرز مدعی است که «پیش از این هم حجم مبادله‌ جعلی صرافی مذکور اثبات شده بود». به گفته‌ وی شرکت بیت ‌وایز(BitWise) با انتشار مقاله ‌ای در اوایل سال جاری نشان داد که اساسا تمام حجم مبادله‌ صرافی HitBTC جعلی می‌ باشد.

تحقیقات بیت‌ وایز همچنین نشان داد که صرافی ‌های هوبی (Huobi) و اوکی ‌اکس (OKEx) نیز با در اختیار داشتن تعداد اندکی کاربر، دارای مقدار زیادی حجم مبادله‌ جعلی هستند؛ اما صرافی HitBTC بدترین نمونه‌ ممکن در این زمینه بود.

گرچه طیف گسترده‌ی از کوین های لیست شده در صرافی HitBTC ممکن است برای معامله ‌گران جذاب و فریبنده باشد، اما این صرافی بسیاری از دارایی‌ های دیجیتال را بدون انجام تحقیقات لازم و در نظر گرفتن مواردی همچون ارزش ذاتی پروژه‌ ها، به فهرست خود اضافه کرده است. به عنوان مثال، در این صرافی از توکن‌ های بیت‌کانکت (BCC) که یکی از بزرگ ‌ترین طرح‌ های پونزی در فضای ارزهای دیجیتال بود، برای مدت طولانی پشتیبانی می ‌شد. این درحالیست که سایر صرافی ‌های بزرگ و معتبر مانند بایننس، هرگز توکن‌ های BCC را در فهرست خود لیست نکردند. مشکل این است که HitBTC پشتیبانی از بیت کانکت را حتی تا بعد از زمان مشخص شدن کلاهبرداری نیز حفظ کرد، اگرچه مشکلات BCC ماه ها قبل از آن ظاهر شده بود.

هزینه‌ دریافتی برای لیست شدن در صرافی HitBTC که به طور غیر رسمی ۲۵۰ هزار دلار است نیز از طرف دیگر باعث شده تا بسیاری از شیت کوین ها، بتوانند به لطف این صرافی و محبوبیت آن، تعداد زیادی سرمایه‌ گذار بدست آورند.

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال
کلاهبردار، صرافی ، ارزهای دیجیتال

حتی در صورتی که مشخص شود یکی از این پروژه‌های رمزارزی کلاهبرداری می‌باشد، صرافی HitBTC بدون هیچ مشکلی می ‌تواند ارز دیجیتال فوق را از لیست خود حذف کرده و بدون دردسر به کار خود ادامه دهد، زیرا هیچ کس نمی داند که مدیران این صرافی چه کسانی هستند. این پلتفرم معاملاتی ادعا می کند که این تیم به دلایل امنیتی ناشناس است.

واقعیت چیز دیگریست، ناشناس بودن هویت مدیران بدین منظور است که به دلیل ورشکستگی و یا اقدام مقامات قانونی، کار این صرافی یک روز به آخر خواهد رسید و آن‌ها دیگر نمی ‌توانند کلاهبرداری خود را ادامه دهند؛ به همین دلیل هیچ‌ کس حاضر نیست خودش را به عنوان مسئول آن معرفی کند.

پروتکل شناخت مشتری و کلاهبرداری گزینشی

صرافی HitBTC تنها صرافی ارزهای دیجیتال متمرکز است که در زمان افتتاح حساب جدید از کاربران خود نمی‌ خواهد تا پروتکل‌ های شناخت مشتری(KYC) را انجام دهند. با این وجود، این صرافی، کاربران را ترغیب می کند تا اسناد KYC را ارسال کنند تا “در آینده از روند تأیید نهایی جلوگیری شود. ممکن است HitBTC به طور کاملا تصادفی حساب برخی کاربران را مسدود کرده و از آن‌ها بخواهد تا قبل از اقدام برای برداشت وجه، مدارک مرتبط با تایید هویت را ارسال و این مراحل را تکمیل کنند. ساندرز با توجه به این موضوع، کارهای صرافی HitBTC را یک “کلاهبرداری گزینشی” معرفی کرده است.

به گفته‌ ساندرز این طرح چندین مرحله دارد. در ابتدا، صرافی کاربران را از برداشت وجوه باز می دارد و آن‌ها را مجبور می‌کند تا به پشتیبانی مراجعه کنند. سپس، HitBTC یک چهارچوب زمانی مبهم برای حل این مشکل مشخص می‌ کند که به دلایل مختلف چندین نوبت تمدید می‌شود. در همین حین، از کاربران خواسته شده تا اسناد هویتی خود را به آن‌ها ارائه کنند، ارائه‌ی هویت به کسانی که خودشان هنوز هویت مشخصی ندارند. اگر قربانی در این مسیر ایستادگی کرده و در روند کلاهبرداری صرافی مذکور مشکل ایجاد کند، دوباره از او خواسته می‌ شود تا “اطلاعات اضافی” در اختیارشان قرار داده شود، و مشخصا چهارچوب زمانی ارائه شده باز هم تمدید می ‌شود.

به طور خلاصه باید عنون کرد که صرافی HitBTC تا زمانی که قربانی تسلیم نشده و یا تهدیدی برای شهرت این پلتفرم ایجاد نکند، به طور معمول این کار را ادامه خواهد داد.

ساندرز از همه خواست تا برای پایان دادن به این کلاهبرداری بی‌عیب و نقص اقدام کنند. وی همچنین در یک بروزرسانی اعلام کرده است که این صرافی با کمی هراس مواجه شده است، زیرا بسیاری از کاربران وجوه خود را پس گرفتند.